• رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
تا کنون 696 پرسش ثبت شده است!

■ عوامل فکری ترک نماز در جامعۀ امروزی و راه درمان آن چیست؟

پاسخ:
بعضی از عوامل فکر و اعتقادی ترک نماز عبارتند از: ضعف ایمان به خداوند، ضعف ایمان به معاد، غفلت، جهل، عدم تفکر.
• ضعف ایمان به خداوند
خداوند آنجا که به نماز فرمان می‌دهد از تعبیر "یا ایها الذین امنوا" (ای کسانی که ایمان آورده‌اید)، استفاده می‌کند. ...
ادامه

■ چگونه عبادت كنیم و نماز بخوانیم تا از ریا دور باشد؟

پاسخ:
ریا عبارت است از این که انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و کارهای نیک خود به دیگران، در اجتماع اعتبار و منزلت کسب کند. ریا نقطۀ مقابل اخلاص است.

بعضی از راه‌های درمان ریا عبارت‌اند از:
توجه به خشم و غضب الهی از عمل ریاکارانه؛
توجه به بی‌ارزشی پاد ...
ادامه

■ روحانیت می گویند پوشیدن لباس شهرت حرام است و موجب بطلان نماز می شود در حالی که خودشان لباسی را می پوشند که لباس شهرت است و چون پیش نماز هستند هم نماز خودشان باطل است و هم نماز ماموین، آیا این تناقض نیست

پاسخ:
در روایات متعددی از پوشیدن « لباس شهرت » نهی شده است .

امام حسين عليه السلام فرمود ؛

« هر كس لباس شُهرت بپوشد، خداوند، در روز قيامت، لباسى از آتش بر او مى‏ پوشاند. »(الکافی ج 6 ص 445)

امام صادق عليه السلام فرمود ؛

« آدمى را رسوايى همين بس ...
ادامه

■ چرا نسبت به نماز اينقدر دل سرد وبي تفاوت شده ام ؟

پاسخ:
عدم اشتیاق به نماز و سستی در نماز، علت های مختلفی می تواند داشته باشد. دیر خوابیدن و عادت به خواب صبح، از جمله مواردی است که ممکن است موجب تاخیر و یا قضای نماز صبح شود. هم‏ چنین برخی گناهان توفیق نماز صبح را از انسان سلب می‏کند. اما در هر حال باید مش ...
ادامه

■ در مورد نماز غفیله مطالبی شنیدم به این مضمون که یزید از امام سجاد(ع) پرسید: من پسر رسول الله را کشتم ... آیا ممکن است نجات پیدا کنم؟ امام سجاد(ع) فرمود: «بله! اگر نماز غفیله بخوانی ممکن است نجات پیدا کنی ...» بعد حضرت زینب(س) به امام سجاد فرمود: تو داری قاتل پدرت را نجات می‌دهی؟ آن‌حضرت جواب داد: «... من گفتم نماز غفیله، ولی یزید [به علت دل درد] هیچ‌وقت موفق به خواندنش نمی‌شود». آیا این مطلب درستی است و این حرف در کجا آمده است؟

پاسخ:

چنین روایتی در کتاب‌های حدیثی معتبر وجود ندارد و حتی شبیه به این مضمون را نیز در کتب روایی نیافتیم علاوه بر این‌که محتوای این روایت نیز از چند جهت قابل نقد است:
1. عدم تناسب بین جرم و کیفیت توبه از آن.
2. در نظر نگرفتن موضوع نیّت در اعمال.
3. تن ...
ادامه

■ وقتی نماز، ما را از گناه باز نمی‌دارد، چه فایده¬ای دارد که بخوانیم یا نخوانیم؟

پاسخ:
از شرایط قبولی نماز، دوری از گناه است و ارتکاب گناه با روح نماز سازگاری ندارد و اثر آن را کم می¬کند؛ اما آیا فرد گناهكاری که نمازش را هم می‌خواند حال و روز بهتری در دنیا و آخرت دارد یا گناهکاری که نمازش را ترک می‌کند؟
بدون شك نماز در همین فرد آلود ...
ادامه

■ تارک نماز به چه کسی گفته می‌شود؟ آثار ترک نماز چیست؟

پاسخ:
تارک نماز کسی است که نماز را همیشه و به ‌عمد ترک می¬کند؛ اما کسی که گاهی اوقات نمازش را عمدا نمی‌خواند، تارک نماز به حساب نمی‌آید.
برخی از آثار ترک نماز عبارت‌اند از:
• کفر؛
در روایات فراوانی تارک نماز کافر معرفی شده است؛ البته با در نظر گرفتن روا ...
ادامه

■ چرا وضع مادی کسانی که اهل نماز و اطاعت از خدا نیستند بهتر از کسانی است که اهل نماز و اطاعت هستند؟

پاسخ:
در پاسخ این پرسش باید با چند نکته توجه کرد:
• کلیت نداشتن این وضعیت
اولاً این حالت کلیت ندارد؛ زیرا خیلی از افراد ترک‌کنندۀ نماز فقیرند و از سوی دیگر برخی از اهل نماز ثروتمند هستند؛ پس به صورت کلی نمی¬توان این مطلب را اثبات نمود. مثلا حضرت سلیمان ...
ادامه

■ چرا برخی از نمازگزاران مرتکب گناه می شوند؟

پاسخ:
علاوه بر آنچه در پاسخ به سؤال چهارم گفته آمد، مرحوم علامه طباطبایی نوشته است: مراد آیه از اینکه نماز، از فحشاء و منکر باز می دارد بازداریِ به نحو اقتضاست نه به نحو علیت تامه؛ یعنی طبیعت نماز این گونه است که اگر مانعی در کار نباشد و مزاحمی پیش نیاید، ...
ادامه

■ چرا نماز بر روح برخی از افراد، تأثیری ندارد؟

پاسخ:
پاسخ اول:
«این مطلب که نماز باید آدمی را از ارتکاب فحشاء و منکرات باز دارد، حقیقتی است که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد؛ زیرا قرآن به صراحت این خاصیت را برای نماز اثبات می کند، پس نمازی که این خاصیت در آن نباشد و تنها صورت نماز در آن یافت شود لامحا ...
ادامه

■ چرا نماز صبح من قضا می شود؟

پاسخ:
باید دانست که نماز صبح دارای اهمیت زیاد است. امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «پس هرگاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جاي آورد دو مرتبه براي او نوشته مي شود، هم فرشته صبح و هم فرشته شب مي نويسند (چون نماز صبح را فرشته روز و فرشته شب هر دو مشاهد ...
ادامه

■ آيا كسى كه شيطان وجود او را تسخير كرده، نماز او به حساب شيطان و مانند او گذاشته مى‏شود؟

پاسخ:
خير، نماز او به حساب خودش نوشته مى‏شود منتها جزء كسانى است كه‏ «خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً» .
افراد چند گروهند: بعضى‏ها منزه محض هستند، مخلِص و مخلَص هستند كه در نامه عمل آن‏ها جز فضيلت چيز ديگرى نيست مثل ائمه معصومين عليهم السلام. ب ...
ادامه

■ منظور از سبك شمردن نماز در روایت امام صادق(ع) چيست؟ لطفا مصاديق سبك شماري نماز را بيان نمائيد.

پاسخ از طرف سعید خانزاده:
در روايت معروف امام صادق عليه السلام آمده است: « شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد.» (1)
سبك شمردن نماز، یعنی انسان برای نماز ارزش و اهميت لازم را قائل نباشد و با وجود داشتن اختیار و قدرت برخواندن آن نسبت به اين فريضه الهي سستي نمايد.
د ...
ادامه

■ زنی هستم که مبتلا به خود ارضایی هستم و می دانم که این عمل گناه است. حالا تصمیم به ترک آن دارم حکم خداوند در رابطه با این عمل چیست و آیا برای اینکه نماز بخوانم باید غسل کنم و چه غسلی؟ و آیا پس از ترک آن خداوند دعای مرا مستجاب خواهد کرد؟

پاسخ:
پاسخ اجمالی
این کار نافرمانی و عصیان از دستورات خداوند حکیم و مهربان است که حرام است و مانند باتلاق متعفنی است که انسان، هر چه بیشتر در آن فرو می رود، خود را به نابودی نزدیک می کند به همین خاطر باید هر چه زودتر ترک شود و کسی که مرتکب شده در پیشگاه ...
ادامه

■ سلام من دوستى دارم كه بى دين است و اعتقادى ندارد بخدا. در كسب وكارى با او شريك شده ام. ايا مشكلى دارد؟

پاسخ:
سلام و احترام
لطفا مسائل شرعی را از دفتر مرجع تقلید خود بپرسید
مرکز نماز عهده دار مسائل معارفی نماز است.
...
ادامه
1234
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان