■ چرا نمازهاي مستحبي را به جماعت خوانده نمی شود؟ در حالی که اهل تسنن در ماه رمضان نماز تراویح را به جماعت می خوانند؟

پاسخ: باید توجه داشت که انسان ها داراي دو بعد فردي و اجتماعي اند، اسلام به عنوان يك آيين جامع و كامل براي تمام ابعاد زندگاني بشر، برنامه ها و دستورات سعادت بخشي را ارائه داده است، كه به طور طبيعي تكامل و تقرب انسان ها به مقامات عالي و در نهايت خداي سبحان در پرتو عمل و بستر آن دستورات و آموزه ها متجلي و متحقق خواهد شد. شايد بر همين اساس باشد كه شارع مقدس به انسانها دستور داده است كه نمازهاي واجب را به جماعت كه مظهر شكوه، صفا، همدلي، وحدت و تفاهم است بخوانند، زيرا حضور در جماعات جنبه هاي اجتماعي انسان را اشباع، مسؤوليت هاي اجتماعي و نظارت همگاني را تضمين كرده و سرانجام يك جامعه بالنده و آرام و سالم مي سازد.
اما در خصوص جماعت خواندن نمازهای مستحبی از منظر شیعه دو مساله قابل طرح می باشد:
اول: در فقه شیعه نیز بر اساس آنچه که از پیامبر و اهل بیتش (علیهم السلام ) دستور داده شده، نماز باران به لحاظ اينكه داراي جنبه هاي اجتماعي، همگاني و عمومي است از دیگر نمازهای نافله استثناء شده و به جماعت خوانده مي شود، اما ساير نمازهاي مستحبي و نوافل و به خصوص نماز شب چون بيشتر براي تربيت، سازندگي، تهذيب و اصلاح فرد - كه البته مقدمه براي اصلاح جامعه است - در نظر گرفته شده است، به طور فرادا و پنهاني خوانده مي شود و لذا پيامبر مكرم اسلام(ص) فرموده است:«صلاتها الرجل تطوعا حيث لايراه الناس يعدل صلاته علي اعين الناس خمسا و عشرين؛ نماز مستحبي كه در مكان دور از ديد مردم خوانده شود از نظر ثواب و ارزش معنوي معادل با بيست و پنج نماز است كه در معرض ديد مردم به جا آورده شود»
دوم: آن نمازی که زمینه ساز طرح چنین سوالی شده و نقطه تمایز دیدگاه شیعه با برادران اهل تسنن در نمازهای مستحبی می باشد؛ نمازی است که پیروان این مذهب در ماه های مبارک رمضان به جا می آورند.
بر اساس روایاتی که حضرت علی علیه السلام نقل شده چنین نمازی در زمان رسول خدا صل الله علیه و آله وجود نداشته و در دوران خلیفه دوم رسم گردیده است.
آنحضرت در این باره فرموده اند:« بخدا سوگند كه من بمردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فريضه را بجماعت بخوانند و به آن‏ها اعلام كردم كه جماعت در نماز نافله بدعت است و خود ساخته است و دستور خدا نيست شيون و فرياد جمعى از لشكريانم بلند شد كه بهم راه من با دشمن جنگ ميكردند، داد ميزدند اى مسلمانان سنت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز ميدارد و من ترسيدم كه در يك سو از لشكرم شورشى بر پا كنند.»
به همین دلیل از آنجا که در زمان رسول خدا صل الله عليه و آله چنین نمازی وجود نداشته شیعیان نیز به دلیل پایبندی به احکام الهی و سنت رسول خدا (صل الله علیه و آله ) چنین نمازی را به جا نمی آورند.
1394/10/5 ساعت 13:56
کد : 263
لینک مطلب

■ نماز چه نقشي در زندگي سياسي مسلمانان دارد؟ آثار سیاسی نماز چیست؟

سياست در اسلام، سياست خدعه و فريب و استفاده از هر ابزار و وسيله براي رسيدن به هدف و مقصد نمي باشد بلکه حرکت و فعاليتي جهت دار و مقدس در جهت تحقق اهداف نوراني اسلام و جامه عمل پوشاندن به دستورات الهي در جامعه بشري و در نهايت قرب به حق است. پر کردن ...

■ فضیلت و ثواب نماز جمعه چقدر است؟

چند مورد از فضیلت و ثواب آن را ذکر می کنیم: 1.بخشش گناهان رسول خدا (ص) فرمودند : «كسى كه از روى ايمان و براى خدا در نماز جمعه شركت كند گناهان او بخشیده خواهد شد و برنامه عملش را از نو آغاز مى‏كند.» (1) 2.حرام شدن آتش جهنم بر انسان امام صادق علي ...

■ در مورد دو قسمت حدیثی که در رابطه با حکمت واجب شدن نماز ها در اوقات پنجگانه است توضیحاتی را می خواهم که برایم شفاف باشد آن دوقسمت عبارتنداز: الف) (همانا در هنگام زوال آفتاب غير از عرش خدا همه چيز تسبيح حضرت حق مي‏گويند و به حمد پروردگارم مشغول مي‏گردند.. در آن هنگام پروردگارم بر من درود مي‏فرستد در اين ساعت خداوند نماز را بر امتم فرض و واجب ساخت.)در اینجا حضرت می فرمایند که همه چیز در هنگام زوال ،تسبیح حضرت حق می گویند مگر به غیر از این است که همه چیز در هر لحظه مشغول تسبیح خداوند هستند آیا این تسبیح در هنگام زوال تسبیح خاصی هست ؟ که حضرت اشاره کردند. ب) در مورد قسمت:آفتاب بر شاخ های شیطان طلوع می کرد و این جمله (قبل از اینکه کافر بر برای آفتاب سجده کند) منظور از این جمله ها چیست ؟

الف) در این روایت، توجه داده می شود که در هنگام ظهر، همه چیز به تسبیح خداوند مشغول هستند، اما خود عرش، به درود بر پیامبر مشغول است. این روایت توجه می دهد به این نکته درود فرستادن عرش خداونددر آن ساعت به پیامبر ب) در روایتی از امام صادق (ع) نقل شد ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز