روش های دعوت کودکان و نوجوانان به نماز در خانواده

■ روش های دعوت کودکان و نوجوانان به نماز در خانواده

روش های دعوت کودکان و نوجوانان به نماز در خانواده

خانواده،منظومه‏ای متشکل از زن و مرد و فرزندان است که یک سلسله روابط عمیق روحی،عاطفی، اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی میان آنان جاری است و با هدف رفع نیاز و کسب آرامش در حیطهء روابط بالا و تولید و تربیت نسل،به حیات خود ادامه می‏دهد.

در حقیقت،خانواده مهم‏ترین جایگاه پرورش نیروی انسانی و محیطی مناسب برای رشد اعضای خود به شمار می‏رود.زن و مردی که با پیمان ازدواج به همسری یکدیگر درمی‏آیند،نسبت به یکدیگر احساس‏ مسئولیت می‏کنند و به خاطر مسائل اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی،بیش از پیش با جامعهء خود ارتباط خواهند داشت و نه تنها موجودیت جامعه را به رسمیت می‏شناسند،بلکه ایمان خویش را نیز از سستی نجات‏ خواهند داد.

 

کارکردهای خانواده در دعوت فرزندان به نماز

تشکیل خانواده آثار مفید فردی و اجتماعی به دنبال دارد.جامعه‏شناسان‏ به پیامدهایی که یک خرده‏نظام بر روی نظام اجتماعی کل‏ باقی می‏گذارد،کارکرد می‏گویند.بنابراین،منظور از کارکردهای خانواده،آثار و نتایجی

است که کوچک‏ترین واحد اجتماعی برای جامعه در پی دارد. موارد ذیل از کارکردهای مهم خانواده برای دعوت فرزندان به نماز شناخته شده‏اند:تشویق و تحسین(کلامی و مادی)،الگوآفرینی‏ مناسب،آرایش محیط مساجد،بیان آثار نماز،استفاده از قصه و شعر در مورد نماز و پرهیز از زیاده‏روی و تحکم نابخردانه.

 

1-تشویق و تحسین(کلامی و مادی)

بهتر است برای جذب کردن هرچه بیش‏تر کودک و نوجوان‏ به نماز،این کار عبادی را با تشویق و تحسین همراه کنیم.کودکان‏ برای مشتاق شدن به کاری بیش از هرچیز به تشویق و تأیید نیاز دارند.زمانی که کودکی روی زمین دراز می‏کشد و صورتش را به مهر می‏چسباند،به جای آن‏که بکوشیم حالتش را به صورت‏ سجدهء بزرگسالان درآوریم.باید همان رفتار کودکانه‏اش را تشویق کنیم.تشویق سبب می‏شود این رفتار بارها تکرار شود و هم‏زمان بار رشد ذهنی و حرکتی کودک،زمینهء یادگیری سجده‏ درست نیز فراهم گردد.با گذشت زمان،هنگامی که کودک به‏ نوجوانی برسد،به عبادت خو می‏گیرد.

 

اگر کودک،جمله یا کلمه‏ای از نماز را بر زبان آورد،باید او را مورد تشویق قرار داد.هنگامی که کودک کلمه اللّه اکبر یا لا اله الا اللّه را به زبان جاری کرد،سزاوار تشویق و پاداش پدر و مادر است‏ و این رفتار باید آن‏چنان مهم جلوه داده شود که فرزند،بزرگی‏ ذکر را باور کند.هم‏چنین در فرصت‏های مناسبی که به دست‏ می‏آید،می‏توانیم او را به عنوان کودکی نمازخوان به دیگران‏ بشناسانیم و کارهای او را به اسم نماز بستاییم.برای نمونه‏ بگوییم:چون کودک نمازخوانی هستی،خدا به تو کمک می‏کند؛ یا آفرین به تو که نمازخوان شده‏ای و بهشتی خواهی شد و خدا از تو راضی است...

هم‏چنین باید کودکان و نوجوانانی را که به سنّ تکلیف نرسیده‏اند، تشویق و تأیید کنیم و ناتوانی‏های آنان را به رخشان نکشیم. تأکید بر نکات مثبت رفتاری کودکان،اعتماد به نفس و احساس. ارزشمندی را در کودکان می‏آفریند و آنان با آمادگی و شهامت، می‏توانند در انجام مسئولیت‏های خود پیروز شوند.چنان‏چه در مورد نماز سخت‏گیری کنیم و بر ناتوانی‏های آنان انگشت بگذاریم‏ و آن‏چه را انجام می‏دهند،به درستی تشویق نکنیم،نسبت به نماز، احساسی ناخوشایند پیدا خواهند کرد.

 

اما رضا علیه السلام فرموده است: وَ اعْلَمْ أَنَّ الْغُلَامَ يُؤْخَذُ بِالصِّيَامِ إِذَا بَلَغَ تِسْعَ سِنِينَ عَلَى قَدْرِ مَا يُطِيقُهُ فَإِنْ أَطَاقَ إِلَى الظُّهْرِ أَوْ بَعْدِهِ صَامَ إِلَى ذَلِكَ الْوَقْتِ فَإِذَا غَلَبَ عَلَيْهِ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ أَفْطَرَ وَ إِذَا صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فَلَا يَأْخُذُهُ بِصِيَامِ الشَّهْرِ كُلِّه‏ (مستدرک الوسائل، ج 7،ص 393).

 

هنگامی که پسربچه به نه سالگی رسید،به اندازه توانش‏ روزه می‏گیرد،اگر تا ظهر و پس از آن تاب آورد،تا آن زمان‏ را روزه بگیرد.پس هنگامی که تشنگی و گرسنگی بر او چیره‏ شد،(می‏تواند)افطار کند و هنگامی که سه روز روزه گرفت، (می‏تواند)ادامهء ما را روزه نگیرد.

 

2-الگوآفرینی مناسب

نقش الگوهای رفتاری بسیار مهم است.کودکان و نوجوانان‏ هنگام که می‏بینند الگوهایشان نسبت به برخی موضوع‏ها،توجّه‏ بیش‏تری دارند،آنان به آن موارد واکنش مثبت نشان می‏دهند. بنابراین،بهترین الگو در درجهء اول،رفتار و منش پدر و مادر است.آنان پیش از آن‏که به امر و نهی بپردازند،کارهایشان در نگاه تیزبین کودک جلوه می‏کند.همان زمانی که پدر و مادر فکر می‏کنند فرزندانشان چیزی را نمی‏فهمند،کودک در حال الگوبرداری‏ است.افزودن بر این،اسلام نیز بر این امر تأکید ورزیده و مراقبت‏ بیش‏تر پدر و مادر را اوقات خلوت با یکدیگر گوشزد کرده‏ است.در درجهء دوم،پدر و مادر باید در پی پیدا کردن دوستان و هم‏بازی‏های خوبی برای فرزند خود باشند؛زیرا نقش دوست و همسال در پرورش کودک از اهمیّت شایان برخوردار است

 

 

 

شاعر می‏گوید:

تو اول بگو با کیان زیستی‏                پس آن‏گه بگویم که تو کیستی

اگر آرزوی داشتن فرزندانی را داریم که به ناز پای‏بند بوده،آن‏ را باور داشته باشند،برقراری رابطهء نزدیک با خانواده‏های مذهبی‏ ضروری است.این ضرورت در سن نوجوانی برای فرزندانمان‏ بیش‏تر خودنمایی می‏کند و از اهمیت بیش‏تری برخوردار است.

 

ویژگی‏های الگو یا پیام‏دهنده

الگوهای رفتاری فرزند باید چه شرایطی داشته باشند؟فرستندهء پیام،پدر است یا مادر یا آموزگار.آنان هرکس که باشند،اگر بخواهند عهده‏دار تلقین آموزه‏های مذهبی-مانند نماز-به‏ فرزندان شوند،باید دارای صفات و شرایطی باشند که مهم‏ترین‏ آن‏ها عبارتند از:آگاهی و شناخت،ایمان و باورداشت،عمل‏ کردن،داشتن اخلاق خوب و انس گرفتن با کودک و نوجوان.

 

الف)آگاهی و شناخت

آگاهی گسترده شامل جنبه‏های زیر است:

1-آگاهی از فلسفه و رمز و راز مذهب.

2-آگاهی از شرایط ذهنی و روانی،توان درک و اراده، دل‏بستگی‏ها و دیدگاه و اندیشهء کودک درباره امور و مسایل‏ جاری و نیز استعداد و زمینه‏های بالقوه کودک و نوجوان.

3-آگاهی از وظایف انسان نسبت به خود،خدا،مذهب و...

4-آگاهی از شرایط جامعه‏ای که کودک در آن زندگی‏ می‏کند.

5-آگاهی از روش پرورش،کشش و جلب کودک به‏ آموزه‏های دینی.

 

ب-ایمان و باورداشت

مربّی باید خود به آن‏چه می‏گوید و دیگران را به آن فرا می‏خواند،ایمان داشته باشد؛زیرا«سخنی که از دل برآید،لاجرم‏ بر دل نشیند».

 

ج-کردار، نه گفتار

 

یک مربّی بیش از آن‏که سخن بگوید،اهل عمل باشد.در دین اسلام و در بسیاری از آیات قرآن،همواره پس از ایمان،به‏ عمل دستور داده شده و ایمان و دعوت بدون عمل،کاری بیهوده‏ و بی‏حاصل به شمار آمده است.

 

امام علی علیه السلام فرموده است: الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ.)من لا یحضره الفقیه،ج 4 ، 416). دعوت‏کنندهء بی‏عمل‏ مانند تیرانداز بدون تیر است.

مربّی باید الگوی عملی سخنی باشد که از آن دفاع می‏کند. طبیعی است که عمل او باید شایسته،محکم و استوار باشد.برای‏ نمونه،پدر و مادر و مربیان باید هنگام نماز همهء کارهای خود را کنار نهند و با شنیدن اذان،به سعرت آمادهء نماز شوند.این رفتار، زمینه‏ساز آموزش عملی دین به کودکان و نوجوانان خواهد شد و هیچ‏گاه از فکر و جانشان بیرون نخواهد رفت.

 

د-اخلاق خوش و انس گرفتن با کودک

از دیگر شرایط موفقیت برای نفوذ در روح کودکا و نوجوان، اخلاق خوش،خو گرفتن با او و در پیش گرفتن رفتارهای‏ جذّاب است.در آغوش گرفتن کودک،به هنگام خواب در کنار بستر او نشستن،همراه با نوازش به تنهایی با او حرف زدن و با دقت به حرف‏ههایش گوش سپردن،برای جلب توجه او و نفوذ در قلب و ژرفای وجودش لازم است.هم‏چنین هنگام بیدار کردن کودک و نوجوان برای نماز صبح،دست کشیدن بر سر و صورت او و بیدار کردنش در نهایت محبت،در دل‏بستگی او به‏ نماز بسیار تأثیرگذار است.

پایدارترین و خوشایندترین یادگیری‏ها،یادگیری غیر مستقیم‏ یا مشاهده‏ای است.فراموش نشود که در این نوع یادگیری، یادگیرنده براساس انگیزه‏های خود،آگاهانه و بدون هیچ‏گونه

 

 

جبر و فشار روانی و کم‏ترین فشار ذهنی و خستگی، همه حواس‏ خود را متوجّه رفتار موردنظر می‏کند(افروز،1371،ص 15).

یکی از عوامل مهمّ پرورش دینی،همانندسازی و الگوسازی‏ است.گفتنی است فرد با کسی همانندسازی می‏کند که با او پیوند عاطفی برقرار کرده باشد.پس هرقدر پیوند عاطفی میان‏ فرد و الگو بیش‏تر باشد،ویژگی‏ها و صفات بیش‏تری از او را در درون خود نهادینه می‏کند.ناگفته نماند که این همانندسازی، ممکن است فرد را در مسیر بهنجاری یا نابهنجاری هدایت کند. در مجموع باید گفت:الگو،اصلی برای شدن است(تربیت مکتبی، ص 17).

کودکان نسبت به رفتار الگوهای دلخواهشان، دل‏بستگی و کنجکاوی ژرفی دارند،ولی باید توجه داشت که به گفته موریس‏ دبس:«کنجکاوی کودک، دارای رنگی از یگانگی عاطفی است و آن عبارت از گونه‏ای احساس یگانگی نموداری با فعالیت‏های‏ دیگران است.ساده‏ترین نمونهء این احساس یگانگی در تماشاگران‏ فوتبال دیده می‏شود.کسانی که به گونه‏ای ژرف،جریان بازی را دنبال می‏کنند،هنگام تماشای بازی،بدون اراده،حرکت پا و بدن‏ بازیکنان را با پا و بدن خود در هوا مجسّم می‏کنند.در این‏جا همدلی،واکنش اثرپذیرانه و احساس یگانگی،واکنشی حرکتی‏ است»(دبس،برگردان علی محمد کاردان،ص 74).

درباره تأثیر مثبت الگو در شکل‏گیری شخصیّت انسان، سخنان فراوان گفته شده است.در این‏جا یادآوری خاطره‏ای‏ مربوط به یکی از عارفان بزرگ می‏تواند نمونه‏ای نیکو برای این‏ موضوع باشد:

«روزی از سهل‏ شوشتری که از عارفان‏ بزرگ و اهل کرامت بود، پرسیدند:چگونه به این مقام‏ رسیدی؟او در پاسخ گفت: من در کودکی نزد دایی‏ام‏ زندگی می‏کردم.هنگامی‏ که هفت ساله بودم،نیمه‏ شب به دستشویی رفتم.در برگشت دایی‏ام را دیدم که‏ رو به قبله نشسته،عبایی به‏ دوش کشیده،عمامه‏ای دور سرش پیچیده و سرگرم نماز خواندن است.از حالت او خوشم آمد.کنارش نشستم‏ تا نمازش تمام شد.آن‏گاه‏ از من پرسید: پسر چرا نشسته‏ای؟برو بخواب.گفتم:از کار شما خوشم آمد و می‏خواهم‏ پهلوی شما بنشینم.گفت:نه!برو بخواب.رفتم و خوابیدم.شب بعد نیز از خواب بیدار شدم.هنگامی که از دستشویی برمی‏گشتم، باز هم دایی‏ام را در آن حال دیدم و کنارش نشستم.به من گفت: برو بخواب.گفتم:دوست دارم هرچه شما می‏گویید،من نیز تکرار کنم.او گفت:یک مرتبه بگو«یا حاضر و یا ناظر».من هم تکرار کردم،سپس به من گفت:

 

برای امشب کافی است،حالا برو بخواب.

این کار چند شب تکرار شد و من هرشب عبارت«یا حاضر و یا ناظر»را چند بار تکرار می‏کردم.کم‏کم وضو گرفتن را هم‏ آموختم و پس از وضو می‏نشستم و هفت مرتبه«یا حاضر و یا ناظر»را می‏گفتم.سرانجام کار به جایی رسید که من بی‏آن‏که نزد دایی‏ام بروم،خودم پیش از اذان صبح بیدار می‏شدم.پس از نماز، تسبیح در دست می‏گرفتم،پیوسته ذکر ار تکرار می‏کردم و از این‏ کار خود لذت روحانی می‏بردم(افروز،1371،ص 19).

گفتیم که کودک به اشخاصی همچون دایی،خاله،عمه و پدر و مادر خود توجه دارد و به دلیل رفتار عاطفی که با او داشته‏اند، به کارهای آنان سخت کنجکاو و دل‏بسته می‏شود و همانندسازی‏ می‏کند.چهرهء گشادهء ایشان همراه با لبخند،مایهء کشش کودک به‏ آنان می‏شود و نتیجه آن در نوجوانی،در دل‏بستگی به عبادت، دین‏داری و رفتن به مسجد نمایان خواهد شد.

مربّی بزرگوار با این آگاهی که دوره کودکی،دوران بازی، آقایی و مهرخواهی است و طولانی شدن نماز ممکن است از خوشایندی آن بکاهد،به کوتاه‏ترین زمان بسنده می‏کند و کودک‏ هم با احساس زیبا و لطیف خود،آرزوی تکرار دوبارهء همین‏ تجربه خوشایند را دارد(همان منبع،ص 20).

 

 

ویژگی‏های کودک یا پیام‏گیرنده

مربّیان پرورشی یا پدر و مادر در آغاز باید چند عامل را در کودک جست‏وجو کنند،سپس از او تکلیف بخواهند.این عوامل‏ عبارت‏اند از:

1-آمادگی و سلامت جسمی،نداشتن خواب‏آلودگی و خستگی مفرط پس از بازی و بیماری‏هایی چون‏ سرگیجه،دل‏درد و...

2-آمادگی برای سخن‏ گفتن به اندازه‏ای که بتواند عبارت‏های نماز را،هرچند به گونه‏ای ناقص،بگوید.

3-آمادگی عاطفی؛یعنی‏ کودک در آن حال از پدر و مادر یا دیگران خشمگین‏ نباشد.اگر کودک در حال‏ ترس،اضطراب،کینه و تهدید از کتک خوردن یا ترس از حملهء حیوانات باشد، نماز برایش لذّت‏بخش نخواهد بود(قائمی،مجله پیوند،شماره‏ 186،صص 29 28و 46).

 

چگونه کودک و نوجوان را به نماز فرا خوانیم؟

هنگام فرا خواندن کودک و نوجوان به نماز باید به نکات زیر توجه شود:

 

الف-آمادگی محیطی

همه مکان‏هایی که نماز در آن برپا می‏شود،محیط به شمار می‏آید. در خانه و مدرسه،شعارها و آراستن‏ها باید عطر و بوی نماز دهند؛ زیرا در محیط نامناسب،گرایش به نماز ایجاد نخواهد شد.

 

ب-آمادگی عقیدتی

پدر و مادر باید برای شکوفایی سرشت مذهبی کودکان،از خردسالی برنامه‏ریزی کنند و همراه با رشد او،این برنامه‏های‏ پرورشی نیز رشد تکاملی یابند.

پدر و مادر و مربیان باید پیش از رسیدن کودکان به سن‏ تکلیف،آنان را در فراگیری احکام و شرایط برپایی نماز یاری‏ کنند و زمانی که در دل آنان گرایشی ایجاد شد،زمینهء انجام برخی مستحبات را برایشان فراهم سازند.

 

ج-میانه‏روی

یکی از سفارش‏های اسلام،میانه‏روی در عبادت است.به‏ ویژه در مورد کودک و نوجوان،نماز و دیگر اعمال عبادی برای او نباید خسته‏کننده شود.امام صادق علیه السلام فرمود: اجْتَهَدْتُ فِي الْعِبَادَةِ وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ لِي أَبِي ع يَا بُنَيَّ دُونَ مَا أَرَاكَ تَصْنَعُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ. (اصول کافی،ج 2، صص 87-86).هنگامی که جوان بودم و در عبادت بسیار می‏کوشیدم، پدرم به من فرمود: کم‏تر از این اندازه عبادت کن؛ زیرا هنگامی که خداوند بنده‏ای را دوست بدارد،با عبادت کم نیز از او راضی می‏شود.

افزون بر آن،باید از سرزنش و نکوهش کودکان و نوجوانان‏ در امر عبادت-به ویژه نماز-و مقایسهء آنان با کودکان دیگر جلوگیری شود.هم‏چنین نباید نماز خواندن دیگران را به رخ‏ فرزند بکشیم؛زیرا این امر سبب پیدایی احساس حسادت و خودکم‏بینی در آنان می‏شود.گفتنی است در صورت سستی‏ ورزیدن فرزندان در اقامهء نماز،باید با آرامش و یادآوری به‏ هنگام،ایشان را به نماز فرا خوانیم.

 

3-بیان آثار نماز

از میان شاخص‏های دین‏داری در دین اسلام،برپایی نماز جایگاهی اساسی و ویژه دارد و در متون اسلامی نسبت به دیگر واجبات از اهمیت بیش‏تری برخوردار است.ازاین‏رو،برای دل‏ بسته ساختن فرزندان به نماز باید از آیات و روایاتی بهره گیریم که‏ در این باره وارد شده است تا هرچه بیش‏تر به عبادت گرایش‏ پیدا کنند.

 

امام علی علیه السلام می‏فرماید: الصَّلَاةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَانِ. (شرح غرر الحکم و درر الکلم،ج 2،ص 166).نماز، دژی است که انسان را از هجوم شیطان در امان نگاه می‏دارد.

 

و باز فرمود: الصَّلَاةُ حِصْنُ الرَّحْمَنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَان‏) شرح‏ غرر الحکم،و درر الکلم،ج 2،ص 167).نماز،دژ خدای مهربان‏ و وسیلهء دور کردن شیطان است.

 

هم‏چنین نماز آثار پرورشی فراوان دارد که به نمونه‏هایی از آن‏ اشاره می‏کنیم:

 

الف-آمرزش گناهان

امام علی علیه السلام فرمود: إِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَهَا ‏)بحار الانوار،ج 33،ص 449).نماز چون ریختن برگ درختان،گناهان را می‏ریزد و چنان‏که کسی را از بند بگشایند،گناهکار را آزاد می‏کند.

 

ب-پیش‏گیری از خودبینی

امام علی علیه السلام فرمود: و الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ (نهج‏ البلاغه،حکمت 252).نماز،وسیله‏ای برای پاک شدن از خودبینی‏ است.

 

ج- جلب رحمت پرودگار

 

(لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلِّي مَا يَغْشَاهُ مِنْ جَلَالِ اللَّهِ مَا سَرَّهُ أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ مِنْ سُجُودِه‏)الخصال،ج 2،ص 632).

اگر نمازگزار می‏دانست که‏ چگونه رحمت او را فرا گرفته است،از سجده سر برنمی‏داشت.

 

د-نزدیک به خدا

امام علی علیه السلام فرموده است: تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا (نهج البلاغه،خطبه 199،ص‏ 829).امر نماز را بر دوش بگیرند و آن را حفظ کنید و بسیار به‏ جای آورید و با آن به خدا نزدیکی جویید.

 

هم‏چنین آن حضرت می‏فرماید:« الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ. (کافی،جلد 1،ص 265).نماز،مایه نزدیکی هرپرهیزکاری است.

رستگاری خود و فرزندانمان جز با نماز و نزدیکی به خدا،از راه دیگری به دست نمی‏آید.نزدیک انسان به خدا؛یعنی دریافت‏ بخشایش او و اطمینان و اعتماد به بخشایش او و ادراک حق‏ (حائری شیرازی،ص 6).

اگر بخواهیم فرزندانی منظّم،باادب،پرکار و رها از ویژگی‏های‏ زشت پرورش دهیم و سبب افتخار خود،آنان و جامعهء اسلامی‏مان‏ شویم،لازم است آن‏ها را دل‏باختهء نماز سازیم.

امام خمینی رحمة اللّه می‏فرمود:نماز را کوچک حساب نکنید.نماز و سایر احکام برای تربیت شماست،برای هدایت شماست(صحیفهء نور13687،ج 19،ص 207).

در قرآن،واژهء نماز(صلاة)و مشتقاتش،114 بار به کار رفته‏ و در 15 مورد به آن امر شده است.در کتاب«چهارصد سخن‏ پیرامون نماز«آمده است:«برخلاف تصور بعضی که نماز را (به تصویر صفحه مراجعه شود) تکرار می‏دانند،نماز نردبان ترقی است.هرچه با حضور قلب‏ بیش‏تری خوانده شود،انسان بالاتر می‏رود»(بهشتی،1374، ص 80).

 

استاد مطهری نیز در این باره می‏نویسد: هراندازه ایمان مذهبی‏ انسان بیش‏تر باشد،بیش‏تر به یاد خداوند است و هراندازه انسان‏ به یاد خداوند باشد،کم‏تر معصیت می‏کند.معصیت کردن و نکردن‏ دایر مدار علم و آگاهی نیست،دایر مدار غفلت و تذکر است.به‏ هراندازه که انسان غافل باشد،خدا را فراموش کرده،بیش‏تر معصیت می‏کند و به هراندازه خداوند بیش‏تر در نظر باشد، معصیت کم‏تری می‏کند.عبادت برای آن است که انسان زود به‏ زود به یاد خدا بیفتد و یادآوری هرچه بیش‏تر باشد،انسان‏ بیش‏تر پای‏بند اخلاق و حقوق خواهد بود(مطهری،ص 85).

 

با نگاه از این زاویه و توجه به جنبه پرورشی و پاک‏سازی نماز، یکی از رازهای پا فشاری اسلام بر آن و معرفی نماز به عنوان پایهء ایمان را می‏توان باز داشتن جامعهء اسلامی از زشتی‏ها و پاک‏سازی‏ اخلاقی مسلمانان دانست.

 إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر(عنکبوت:45). به درستی که نماز(انسان را)از کار ناشایست و ناپسند باز می‏دارد.

علامه طباطبایی می‏فرماید:نماز شامل ذکر خداوند است و این ذکر،ایمان به وحدانیت خداوند،رسالت پیامبر-صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم-و روز جزا را به نمازگزار تلقین می‏کند و نیز او را وادار می‏کند که از خدا استعانت بجوید و با روح و بدن‏ خود متوجه او شود.نماز،انسان را از فحشا و منکر باز می‏دارد (تفسیر المیزان،1363،ج 1،ص 210).

 

به‏طور کلی باید گفت:

نماز،رهایی از تنبلی و تن‏پروری است.

نماز،رهایی از حواس‏پرتی و بی‏توجّهی است.

نماز،رهایی از نژادپرستی است.

نماز،رهایی از چاپلوسی است.

نماز،رهایی از پرستش بت‏هاست.

نماز،رهایی از همهء ویژگی‏های زشت و برخورداری از صفات‏ خدایی است.

نماز،رهایی از گناه و تباهی است.

نماز،رهایی از زندگی سخت است.

نماز،رهایی از زندان است.

نماز،رهایی از حصار جهان ماده و منتقل شدن به عالم ملکوت‏ است.

نماز،رهایی از خود و پیوند با خداست.

نماز،رهایی از خشم و سخط پروردگار است.

نماز،رهایی از سخت جان کندن است.

نماز،رهایی از عذاب قبر است.

نماز،رهایی از کوری روز رستاخیز و عذاب روز حساب‏ است.

نماز،رهایی از آتش دوزخ و رسیدن به خوشبختی بهشت‏ است(راشد،1378،ص 182).

 

4-برپایی نماز جماعت

آیین اسلام از جنبه‏های اجتماعی مهم برخوردار است و با توجه

به برکات و آثار یگانگی و یکپارچگی،در بسیاری از برنامه های‏ آن بر وجود این جبنه پافشاری شده است.برگزاری نمازهای‏ روزانهء واجب به صورت جماعت،یکی از این برنامه‏هاست که‏ افزون بر جنبهء اجتماعی آن،ثواب معنوی فراوان دارد.رسول‏ خدا-صلی اللّه علیه و آله و سلم-دربارهء اهمیت جماعت‏ فرمود:«یک نماز با جماعت،بهتر از چهل سال نماز فرادا در خانه‏ است».پرسیدند:یک روز نماز؟فرمود:«بلکه یک نماز»(مستدرک‏ الوسائل،ج 1،ص 488).

اکنون در پاسخ به این پرسش که«چرا برخی به نماز جماعت‏ نمی‏روند؟»باید گفت شرکت نکردن افراد در نماز جماعت، دلیل‏های گوناگون دارد که به بیش‏تر آن‏ها نباید توجه کرد.هر چند شایستگی علمی و اخلاقی پیش‏نماز،آموزنده بودن محیط مساجد و برخورد شایسته و احترام‏آمیز با شرکت‏کنندگان در نماز،به ویژه کودکان و نوجوانان،در جذب آنان به این کانون‏ یگانگی و معنوی سهم زیادی خواهد داشت،ولی اگر مربیّان، آموزگاران،پدران و مادران،در این جماعت‏ها شرکت کنند و در برابر شاگردان و فرزندان به نماز بایستند،الهام‏بخش خواهد بود. هم‏چنین مساجد باید در نهایت پاکی،پاکیزگی و زیبایی معنوی‏ بوده،از هرنوع پلیدی به دور باشند.پاکیزگی مساجد به اندازه‏ای‏ در اسلام اهمیت دارد که پاکیزه ساختن مسجد مایه آمرزش گناه‏ شمرده می‏شود.

 

رسول خدا-صلی اللّه علیه و آله و سلم-فرموده است: مَنْ كَنَسَ الْمَسْجِدَ يَوْمَ الْخَمِيسِ- وَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ فَأَخْرَجَ مِنْهُ مِنَ التُّرَابِ مَا يُذَرُّ فِي الْعَيْنِ غَفَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ. (ثواب الاعمال،ص 31).

هرکس در شب جمعه،مسجد را به اندازهء خاکی که ممکن است‏ در چشم برود، جارو کند،خدا گناهش را می‏آمرزد.

 

یادآوری

 

1-برای کودک جانماز و سجاده قشنگ همراه با مهر و تسبیحی زیبا تهیه کنیم.

2-می‏توان برای دختر بچه‏ها،چادری زیبا و رنگی و برای پسر بچه‏ها،لباسی ویژه برای نماز خواندن تهیه کرد.

3-هنگام آموزش قرائت نماز به کودک،با آراستن سخن، آهنگین و دل‏نشین کردن عبارت‏های نماز،هرچه بیش‏تر او را برانگیزانیم.

4-نعمت‏ها و عنایت‏های خداوند و مهر و دل‏بستگی او را به‏ کودک یادآور سازیم.

5-هنگام دعوت به نماز،با او به خوشرویی برخورد کنیم.

6-پس از پایان نماز،با خریدن یک خوراکی یا بوسیدن‏ و رفتارهایی این‏چنین،سپاس‏گزاری خود را به کودک نشان‏ دهیم.

7-از ادبیات و شعرهای قشنگ و سرودهای زیبا برای نماز استفاده کنیم.همهء این کارها برای نوجوانان می‏تواند به صورت‏ دیگری نیز انجام شود،مانند:تهیهء کتاب‏های جذّاب درباره آموزش نماز،اهدای وسایل مورد نیاز پس از انجام نماز و...

 

5-بهره‏گیری از قصه و شعر در مورد نماز

موضوع نماز در قالب شعر و داستان،موضوعی ابتکاری است‏ که استفاده از آن می‏تواند سبب دل‏بستگی و کشش بیش‏تر کودک‏ به سوی نماز شود.

ای دختر مسلمان‏ ای دختر مسلمان‏ نازنین باایمان‏ باید وضو بگیری‏ در چشمه‏های قرآن‏ وقتی نماز می‏خوانی‏ مثل نخل‏ها خوشبویی

با خدای مهربان‏ از خوبی‏ها می‏گویی‏ خدا تو را دوست دارد اگر نماز بخوانی‏ هرصبح و ظهر و هرشب‏ تکلیف خود بدانی‏ مثل خورشید می‏تابی‏ در آسمان آبی‏ وقتی نماز می‏خوانی‏ زیباتر از مهتابی

پیامبر گرامی اسلام نیز در نهایت احسان و بردباری،نماز را برای کودک،شیرین و خواستنی می‏کرد،چنان‏که لیث بن سعد می‏گوید:«روزی پیامبر نماز جماعت می‏خواند و جمعی به او اقتدا کرده بودند.حسین علیه السلام که کودکی بیش نبود،آن‏ جا نشسته بود.هنگامی که رسول خدا به سجده رفت،آمد و بر پشت پیامبر سوار شد.آن‏گاه پاهای خود را حرکت داد و گفت: «حل...حل»(شتر را با تکرار این واژه می‏رانند).هنگامی که‏ رسول خدا-صلی اللّه علیه و آله و سلم-می‏خواست سر از سجده بردارد،حیسن را می‏گرفت،آرام بر زمین می‏گذاشت‏ و بلند می‏شد و چون به سجدهء بعدی می‏رفت،باز حسین همان‏ کار را انجام می‏داد.تا پایان نماز این کار تکرار شد.

مردی یهودی چون این صحنه را دید،به عنوان اعتراض‏ نزد رسول خدا آمد و گفت:آی محمد!شما با کودکان رفتاری‏ می‏کنید که ما این‏گونه رفتار نمی‏کنیم.پیامبر فرمود:اگر شما هم‏ به خدا و رسول او ایمان داشته باشید،به کودکان خود مهربانی‏ می‏ورزید و با مهر و نوازش با آنان رفتار می‏کنید.یهودی تحت‏ تأثیر این پرورش اسلامی و بلندنظری پیامبر،شیفتهء اسلام شد و همان دم مسلمان گردید»(بحار الانوار،ج 43،ص 285،ح‏ 50).

 

6-آسان‏گیری

در سال‏های نخست زندگی،به ویژه دوران خردسالی،باید با کودک به گونه‏ای برخورد شود که احساس جبر و خستگی‏ نکند و نباید نماز را برای او امری کسل‏کننده و رنج‏آور تبدیل کنیم.اگر در میان نماز در پی چیزی دوید،او را سرزنش‏ نکنیم،بلکه پس از نماز با خنده و شادی به او بیاموزیم که این‏ کار،نماز را باطل می‏کند.همان‏گونه‏که در بخش‏های پیشین گفته‏ شد،سخت‏گیری حتی برای نوجوان نیز ممکن است زیان‏بار باشد.ازاین‏رو،باید به اندازهء توانایی کودک و نوجوان به او تکلیف کنیم.

 

فشرده مطلب

1-اصل محبّت:با محبّت ورزیدن بهتر می‏توان کودک و نوجوان‏ را با عبادت و آموزه‏های دینی آشنا کرد تا با کینه‏ورزی و دشمنی.

2-اصل لذّت:جالب و جذاب کردن نماز در نظر کودکان.

3-اصل آراستن و تشویق:باید سجاده و جایگاه نماز کودک‏ و نوجوان را زیبا و دلچسب بسازیم و هنگام گفتن نام خدا و سجده کردن،او را تشویق کنیم.

4-اصل تغافل:نادیده گرفتن اشتباه‏های کودک و نوجوان.

5-اصل آسان‏گیری:تلاش برای کاهش دشواری عمل‏ عبادی در نظر کودکان و نوجوانان.

6-اصل تدریج:به یکباره نباید از کودک خود انتظار عابد و زاهد شدن داشته باشیم.

7-اصل القا: القای محبّت خدا در قلب کودک و نوجوان و پاشیدن بذر محبت او در دلش.

8-اصل انس:باید کودک را با خدا مأنوس ساخت و از خدا نترساند.باید او را به سخن گفتن با خدا وادار کنیم و معنای«حاضر و ناظر»را به او بفهمانیم(اقامه نماز در دوران‏ کودکی و نوجوانی،ص 59).

 

پدر و مادر و مربیان هنگام واداشتن کودک به نماز باید به‏ گونه‏ای رفتار کنند که به دلزدگی او از نماز نینجامد.در این‏ زمینه،موارد زیر باید رعایت شود:

1-پرهیز از خسته کردن کودک با برنامه‏های اضافی و تعصّب‏آمیز یا بیداری او برای نماز شب.

2-پرهیز از به هم زدن بازی و سرگرمی‏های لذت‏آفرین‏ کودک برای واداشتن او به نماز خواندن.

3-پرهیز از کاربرد زور در وادار کردن فرد به نماز،به‏ ویژه در خردسالی.

4-پرهیز از سبک شمردن نماز و برگزار کردن آن با خنده.

5-پرهیز از جدایی انداختن میان دو نماز،مانند خواندن‏ نماز ظهر و عصر در دو نوبت.

امام صادق علیه السلام فرموده است: إِنَّا نَأْمُرُ الصِّبْيَانَ أَنْ يَجْمَعُوا بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ الْأُولَى وَ الْعَصْرِ وَ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ مَا دَامُوا عَلَى وُضُوءٍ قَبْلَ أَنْ يَشْتَغِلُوا. (اصول کافی،ج 6،ص‏ 47).ما کودکان خود را امر می‏کنیم که نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را باهم بخوانند تا پیش از آن‏که به کاری‏ سرگرم شوند، با وضو باشند.

6-پرهیز از دعوت کودک یا نوجوان به نماز،هنگامی که‏ او را به تازگی تنبیه کرده‏ایم.

7-پرهیز از نماز خواندن هنگام خستگی و بی‏حالی.

8-پهریز از یادآور ساختن مجازات‏های دشوار خداوند برای ترک‏کنندگان نماز در سنین پیش از هشت سالگی‏ (قائمی،مجلهء پیوند،ص 61).

 

باید دعا کرد که:

رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاء (ابراهیم:40).

پروردگارا!من و فرزندانم را برپادارندهء نماز قرار ده و دعایم بپذیر.

 

فهرست منابع:

-افروز،غلامعلی(1371).روش‏های پرورش مذهبی(نماز)در کودکان و نوجوانان.تهران:انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

-مستدرک الوسائل،ج 7.

-من لا یحضره الفقیه.ج 4.

-تربیت مکتبی

-دبس،موریس.مراحل تربیت.ترجمهء علی محمد کاردان.

-قائمی،علی.اقامه نماز در دوران کودکی و نوجوانی.مجلهء پیوند، شماره 196.

-کلینی،محمد بن یعقوب(1350).اصول کافی.ترجمهء سید جواد مصطفوی.

-آمدی قیمیمی.عبد الواحد(1360).غرر الحکم و درر الکلم. ترجمهء سید جلال الدین محدث ارموی.تهران:اتشارات دانشگاه‏ تهران.

-علامه مجلسی،محمد باقر(1350-1360).بحار الانوار. تهران:دار المکتبة الاسلامیه.

-نهج البلاغه

-قرآن کریم

صدوق،محمد بن علی(1362).خصال.قم:مؤسسهء نشر اسلامی.

-حائری شیرازی،محمد صادق.تهران:انتشارات‏ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام.

-موسوی خمینی،روح اللّه(1368).صحیفهء نور،جلد 19.تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.

-بهشتی.سید جواد(1374).چهار صد سخن پیرامون‏ نماز،تهران:ستاد اقامهء نماز.

-مطهری،مرتضی.گفتارهای معنوی.

-طباطبایی،سید محمد حسین(1363).تفسیر المیزان.ترجمهء محمد باقر موسوی.تهران:انتشارات عمومی.

-راشد،حسن(1378).نمازشناسی.تهران:ستاد اقامهء نماز.

-حکمت،فرشته(1371).گلبانگ تربیت.تهران: انتشارات تربیت.

پایان مقاله

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 4442 کلمه
مولف : حیدری، غلامحسین
1394/10/7 ساعت 09:37
کد : 998
دسته : نوجوانان و نماز,کودکان و نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
کلید واژه: نماز
دعوت به نماز
نماز و خانواده
کودکان و نماز
آثار نماز
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز