■ نماز نخستين پرسش در قيامت
نخستين پرسش در قيامت
* با توجه به آيه 4 سوره اعراف شكى نيست كه خداوند از همه خلايق سؤال مىكند، ولى پرسش اين است كه در يك حديث مىخوانيم كه نخستين سؤال در قيامت از دوستى با اهلبيت است، در حديث ديگرى مىخوانيم كه نخستين پرسش، از نماز است. وجه جمع اين دو حديث چگونه است؟
* همان طور كه اشاره شد در اصل سؤال هيچ جاى ترديدى نيست[48] اما در اين كه در قيامت نخست از چه چيزى سؤال مىشود، روايات متعددى داريم؛ امام صادق(عليه السلام)مىفرمايد: اوّل ما يحاسب به العبد على الصلاة فاذا قبلت قبل منه سائر عمله و اذا ردّت عليه ردّ عليه سائر عمله؛ نخستين چيزى كه آدمى بر آن محاسبه مىشود، نماز است. اگر نماز پذيرفته شد، ديگراعمال هم قبول مىشود و اگر نماز ردّ شد، ديگر اعمال هم ردّ مىشود.[49]
در روايت ديگر مىخوانيم: اول ما يسأل العبد اذا وقف بين يدى الله تعالى عن الصلاة فان زكت صلاته زكى سائر عمله و ان لم تزك صلاته لم يزك عمله؛ هنگامى كه آدمى در پيشگاه خداوند تعالى قرار گيرد، نخست از نماز سؤال مىشود. اگر نمازش پاك بود، ديگر اعمالش هم پاك مىشود و اگر نمازش پاك نبود، ديگر اعمالش هم پاك نمىشود.[50]
در حديث سومى، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مىفرمايد: اول ما يسأل عنه العبد حبنا اهل البيت؛ نخستين چيزى كه [در قيامت] از انسان سؤال مىشود، دوستى ما اهلبيت است.[51]
در روايت چهارمى امام صادق(عليه السلام) مىفرمايد: انّ اول ما يسأل عنه العبد اذا وقف بين يدى الله عزوجل الصلوات المفروضات و عن الزكاة المفروضة و عن الصيام المفروض و عن الحج المفروض و عن ولايتنا اهل البيت؛ هنگامى كه انسان در پيشگاه خداوند متعال قرار مىگيرد، نخست از نمازهاى واجب، زكات واجب، روزه واجب، حج واجب و ولايت ما اهلبيت سؤال مىشود.[52]
اين روايات با هم منافات ندارد، چون مراد از «اوّل» در اين روايات و امثال آن، اوّل اضافى و نسبى است به دو بيان:
1.در قيامت آن گاه كه از اعمال بندگان سؤال مىشود، نخست نماز سؤال و محاسبه مىشود؛ از همين رو در روايت اول و دوم كلمه «عمل» ذكر شده است و هنگامى كه از اعتقادات سؤال مىشود، نخستين سؤال از محبت اهل بيت مىباشد. شيخ صدوق در بيان عقايد اماميه مىگويد: «پس از معرفت (اعتقادات) نخستين عملى كه از ميان اعمال آدمى، محاسبه مىشود، نماز است».[53]
پس به يك معنا بنابر نظر مرحوم صدوق، سؤال از اعتقادات مقدم بر سؤال از نماز است. ضمن اين كه يكى از شرايط قبولى نماز و ديگر عبادات اعتقاد به ولايت اهلبيت است.[54] بر اين اساس نخستين چيزى كه سؤال مىشود، ولايت اهلبيت خواهد بود.
2.اين كه زمان هردوپرسش متفاوت است،زيراباتوجهبه رواياتى كهازپيامبررسيده :مادرهفت جايگاه به شما سركشى مىكنيم، هنگام وفات، درقبر، هنگام برانگيختهشدنازقبر، هنگامى كه پرونده عمل را اعطا مىكنند، وقت حسابرسى، وقت ميزان اعمال وهنگام عبورازصراط و درآنجا محبت ما كارساز است[55] و با توجه به اهميتى كه مسئله ولايت دارد[56]، مىتوان گفت زمان پرسش از ولايت علاوه برقيامت اول بار درعالم قبر و برزخ صورت مىگيرد.
.
[48]. ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى و ديگران ج 6، ص 86.
[49]. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص208.
[50]. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، ج4، ص110.
[51]. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج7، ص260 و ج27، ص79.
[52]. همان، ج80، ص10; همان، وسائل الشيعه، ج4، ص123.
[53]. شيخ صدوق، امالى، ص641.
[54]. ر.ك: همان، وسائل الشيعه، ج1، ص118ـ125.
[55]. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج7، ص248.
[56]. همان، اصول كافى، ج2، ص21.