■ حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی
سؤال: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می کارند، چیست؟ در صورتی که ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟
امام خمینی (ره)
اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن برروی پوست بدن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد دست کشیدن بر روی آن کفایت می کند و احتیاط مستحب آن است که دست کشیدن طوری باشد که حداقل مسّمای شستن حاصل شود و احتیاط بیشتر آن است که تیمم را به آن ضمیمه نماید[1]
آیت الله اراکی (ره)
اگر در جای وضو و یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست و یا بقدری مشقت دارد که نمی شود تحمل کرد باید بدستور جبیره عمل کرد و احتیاط آن است که تیمم را به آن ضمیمه نماید[2]
آیت الله بهجت (ره)
در هر دو (وضو و غسل) حکم جبیره قهریه (اجباری)دارد.
ضمّ (اضافه کردن)تیمم احتیاط ندبی (مستحب)است[3]
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
اگر مانع رسیدن آب به عضو می گردد وضو و غسل باطل است و در فرض سؤال باید به دستور جبیره که در رساله های عملیه ذکر شده است عمل شود
یعنی اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن بر روی پوست بدن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد دست کشیدن بر روی آن کفایت می کند و احتیاط مستحب آن است که دست کشیدن طوری باشد که حداقل مسمای شستن حاصل شود و احتیاط بیشتر آن است که تیمم را به آن ضمیمه نماید.[4]
آیت الله خوئی (ره)
اگر ممکن است باید آن را رفع نماید و اگر ممکن نیست و مانع در مواضع تیمم نباشد، تیمم واجب است والا بین وضو و تیمم جمع کند[5]
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
باید آب به ناخن اصلی برسد و اگر برطرف کردن آن ممکن نیست احتیاطاً بین وضو یا غسل و تیمم جمع بکند[6]
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)
کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنایچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید گردد، وضو و غسل با ناخن مذکور صحیح است.[7]
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف گردد و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.[8]
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
در صورتی که قابل جدا ساختن نباشد به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام می دهد.[9]
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
در فرض سؤال که قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید بین وضو و غسل جبیره ای و تیمم جمع نماید .
البته چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به بشره (پوست)است .[10]
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب جمع کند بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم.[11]
[1] تحریر الوسیله، 1408ه.ق، ج1، ص35، م9
[2] توضیح المسائل، 1372، ص61، م336، مسائل الواضحه عروة الوثقی، ج1، ص188، م14
[3] استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
[4] استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)، تحریر الوسیله، 1408ه.ق، ج1، ص35، م9
[5] منهاج الصالحین، ج1، ص31، م104، عروة الوثقی، ج1، ص180، م(608)14احکام جبائر
[6] استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
[7] استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
[8] استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
[9] استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
[10] تعلیمات علی العروة الوثقی، ص51، فی احکام الجبائر، وبا استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
[11] توضیح المسائل، ص251، م344