جایگاه نماز جمعه در روایات(4)

■ جایگاه نماز جمعه در روایات(4)

جایگاه نماز جمعه در روایات(4)

برگرفته از: جامع آيات و احاديث موضوعى نماز

 

 افزايش حسنات و محو گناه در روز جمعه

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

ان يوم الجمعة سيدالايام يضاعف الله فيه الحسنات و يمحو فيه السيئات و يرفع فيه الدرجات و يستجيب فيه الدعوات و يكشف فيه الكربات و يقضى فيه الحوائج العظام

به درستى كه روز جمعه سرور روزها است ، وخداوند در آن روز حسنات را مضاعف و گناهان را محو مى كند و درجات را بالا برده و دعاها رامستجاب مى نمايد و گرفتاريها را برطرف و حاجات سنگين را برآورده مى سازد. (اصول كافى ، ج 3، ص 414).

 

 نماز جمعه سبب نزديكى به خدا

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

يجلس الناس من الله يوم القيامة على قدر رواحهم الى الجمعات الاول والثانى و الثالث

روز قيامت مردم نزديك خداوند متعال به اندازه رفتن آنها به نماز جمعه مى نشينند، هركس اول برود در مرتبه اول از نزديك مى نشيند سپس دوم و سوم ، يعنى از كرامت خداوند و ساير مهربانى هاى او. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 31).

 

 كفاره گناهان

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

الجمعة الى الجمعة و الصلوات الخمس كفارات لما بينهن ما اجتنب الكبائر .

نماز جمعه تا نماز جمعه ديگر و نمازهاى پنجگانه ، كفاره گناهان ميان جمعه ها است تا وقتى كه از گناهان كبيره دورى نمايد.(كنزالعمال ، ج 7، ص 720، ح 21089).

 

 آسوده از سؤ ال در قبر

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

ما من مسلم يموت يوم الجمعة او ليلة الجمعة الا وقاه الله تعالى فتنة القبر

هر مسلمانى روز جمعه بميرد، خداوند او را از سؤ ال نكير و منكر نگه مى دارد. (كنزالعمال ج 7، ص 709، ح 21045).

 

 كفاره گناهان

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

الغسل يوم الجمعة كفارة و المشى ء الى الجمعة كل قدم منها كعمل عشرين سنة فاذا فرغ من صلوة الجمعة اجيز بعمل ماءتى سنة

غسل روز جمعه كفاره گناه است ، و هر گامى كه به سوى نمازجمعه برداشته مى شود، برابر عمل بيست سال است ، و چون از نماز جمعه فارغ شود به پاداش عبادت دويست سال نايل گردد. (كنزالعمال ، حديث 2109).

 

 روز جمعه ملائكه بر درب مساجد

عن ابى سعيد عن النبى -صلى الله عليه وآله -

اذا كان يوم الجمعة قعدت الملائكة على ابواب المسجد فيكتبون من جاء من الناس على قدر منازلهم ، فرجل قدم جزورا و رجل قدم بقرة و رجل قدم شاة و رجل قدم دجاجة و رجل قدم عصفورا و رجل قدم بيضة فاذا اذن المؤ ذن و جلس الامام على المنبر طووا الصحف و دخلوا المسجد يستمعون الذكر

چون روز جمعه فرا رسد، ملائكه بر درب مساجد نشسته و نام هركس از مردم را كه به مسجد آيد، متناسب با موقعيت و منزلت اويادداشت نمايند. مردى ثوابش به اندازه اى باشد كه گويا شترى در راه خدا داده و ثواب ديگرى به قدر قربانى گاوى وثواب فردى به اندازه هديه گوسفندى و ثواب مردى به قدر انفاق مرغى و ثواب ديگرى برابر با دادن گنجشك و پاداش مرد ديگر به قدر بخشش تخم مرغ باشد، و وقتى مؤ ذن اذان گويد و امام جمعه در جايگاه قرار گيرد، دفاتر ثبت نام برچيده شود وفرشتگان براى شنيدن ذكر (خطبه يا...) داخل مسجد مى شوند. (كنزالعمال ، ج 7، ص 712، ح 21056)

 

 كار و نماز جمعه

قال الصادق - عليه السلام -

من استاءجر اجيرا ثم حبسه عن الجمعة يبؤ باءثمه ، و ان كان هو لم يحبسه اشتركا فى الاجر

هركس كارگرى (در روز جمعه ) به كار گمارد سپس او را از شركت در نماز جمعه منع كند، گناه او را بر عهده گرفته است و اگر وى را از شركت در نماز جمعه باز ندارد (و كارگر در نماز شركت كند) كارگر و كارفرما در ثواب آن نماز شريك هستند. (التهذيب ، ج 2، ص 175).

 

 شب معراج

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

لما اسرى بى الى السماء ليلة المعراج راءيت تحت العرش سبعين الف مدينة ، كل مدينة كدنياكم ، و ملائكة ناشرى ، اجنحتهم ، يسبحون الله و يهللونه و يقولون : اللهم اغفر للذين يحضرون صلوة الجمعة اللهم اغفر للذين يغتسلون يوم الجمعة

وقتى كه شب معراج مرا به آسمان بردند، زير عرش خدا هفتاد هزار شهر را ديدم كه هر شهرى همانند دنياى شما بود. و فرشتگانى را ديدم كه بالهايشان را گسترده بودند و خدا را تسبيح و تهليل مى كردند و مى گفتند: خدايا كسانى را كه در نماز جمعه حاضر مى شوند بيامرزد، خدايا كسانى را كه روز جمعه غسل مى كنند، رحمت كن . (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص ‍ 10 و 11).

 

 نماز جمعه و هراس روز قيامت

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

ما من مؤ من مشى بقدميه الى الجمعة الا خفف الله عليه اهوال يوم القيامة بعد ما يخطب الامام ، و هى ساعة يرحم الله فيها المؤ منين و المومنات

هر مؤ منى كه پياده به نماز جمعه برود، خداوند (پس ازخطبه امام )هراس روز قيامت را براى او سبك سازد، چرا كه اين ساعت همان ساعتى است كه خداوند در آن ، مرد و زن مؤ من رامورد رحمت قرار مى دهد. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 41).

 

 كسانى كه به نماز جمعه نمى روند

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

لقد هممت انا مر رجلا يصلى بالناس ثم احرق على رجال يتخلفون عن الجمعة بيوتهم

هر آينه دستور دهم مردى راكه براى مردم امامت نماز جمعه كند، و مردم از شركت در نماز جمعه سرباز زنند، سزاوار و به جا است كه خانه آنان را آتش زنم . (كنزالعمال ، حديث 21131).

 

 نماز جمعه و بشخودگى گناهان

عن رسوله -صلى الله عليه وآله -

من اتى الجمعة ايمانا و احتسابا استاءلف العمل

هركس از نظرايمان و طلب پاداش آخرت به نماز جمعه بيايد، بندگى خدا را از سر گيرد (يعنى تمام گناهان گذشته او بخشوده مى شود). (وسائل الشيعه ، ج 5، ص 3).

 

 روز جمعه ملائكه بر درب مساجد

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

يبعث الملائكة يوم الجمعة الى ابواب المساجد يكتبون الاول فالاول فاذا صعد الامام على المنبر طويت الصحف

فرشتگان روز جمعه فرستاده مى شوند تا بر درب مساجد ايستاده و نام شركت كنندگان در نماز جمعه را به ترتيب ورود به مسجد بنويسند و هنگامى كه امام جمعه بر روى منبر (جايگاه خطبه ) قرار گرفت ، دفاتر ثبت نام برچيده مى شود. (كنزالعمال ، حديث 21056).

 

 نفرين فرشتگان

عن النبى -صلى الله عليه وآله - قال :

من سافر يوم الجمعة عليه ملكان ان لايصاحب فى سفره ، ولا تقضى له حاجة

هر كس كه در روز جمعه مسافرت كند، دو فرشته به وى نفرين مى كنند: در سفرش يارى نشود وبراى او حاجتى برآورده نگردد. (بحارالانوار، ج 89، ص 214).

 

 در فضيلت روز جمعه

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

يوم الجمعه سيدالايام و اعظم عندالله من يوم الاضحى و يوم الفطر

پيامبر خدا -صلى الله عليه وآله - فرمود: روز جمعه آقاى روزهاست و نزد خدا از روز عيد قربان و روز عيد فطر بزرگتر است (و اين امر اهميت نماز جمعه و بزرگى و ثواب آن را مى رساند). (بحارالانوار، ج 89، ص 267).

 

 بخشودگى چهار گروه

عن رسول الله -صلى الله عليه وآله -

اربعة يستاءنفون العمل : المريض اذا برء و المشرك اذا اسلم ، و الحاج اذا فرغ و المنصرف من الجمعة

چهار نفر بندگى از سرگيرند (يعنى گناهان گذشته آنها بخشوده مى شوند): بيمار آنگاه كه خوب شود، و مشرك آنگاه كه اسلام آورد، حج گزارنده آنگاه كه فارغ شود، و كسى كه از نماز جمعه برگردد.(بحارالانوار، ج 89، ص 197)

 

وضو براى نماز جمعه

قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -

من توضاء فاءحسن ثم اتى الجمعة فدنا و انصت و استمع غفر له مابينه و بين الجعة الاخرى ، و زيادة ثلاثة ايام

هركس وضو بگيرد و وضو را نيكو انجام دهد، سپس به نماز جمعه بيايد و به خطبه ها گوش فرادهد، گناهان وى در فاصله ميان آن جمعه و جمعه ديگر و سه روز بيشتر از آن بخشيده شود. (سنن ابن ماجد، ج 1 حديث 196/1076).

 

 برترى جمعه هاى ماه رمضان

عن جابر قال ابوجعفر - عليه السلام -

ان لجمع شهر رمضان لفضلا على جمع سائر الشهور كفضل رسول الله -صلى الله عليه وآله - على سائر الرسل

امام باقر (ع ) فرمود: همانا براى جمعه هاى ماه رمضان بر جمعه هاى ساير ماهها برترى است مانند برترى پيامبر خدا (ص ) بر ساير پيامبران (بحارالانوار، ج 89، ص 83).

 

 پيشى گيرندگان به سوى بهشت

عن الصادق - عليه السلام - قال :

فضل الله الجمعة غيرها من الايام ، و ان الجنان لتزخرف و تزين يوم الجمعة لمن اتاها، و انكم لتتسابقون الى الجنة على قدر سبقكم الى الجمعة ، و ان ابواب السماء لتفتح لصعود اعمال العباد

از امام صادق (ع ) نقل شده كه فرمودن خداوند متعال روز جمعه را بر ساير روزها برترى داده و بهشت ، روز جمعه براى آنان كه به آن مى آيند زينت داده مى شود، و شما به اندازه پيشى گرفتنتان به سوى نماز به بهشت پيشى مى گيريد، و در اين روز درهاى آسمان براى بالا رفتن علمهاى بندگان باز مى شود. (بحارالانوار، ج 89، ص 213).

 

 ثواب نماز جمعه براى نمازگزاران

عن عبدالله عباس قال :

اذا كان يوم امر الله تعالى ان ينصب عندالبيت المعمور منبرا و تحتوشه الملائكة و يؤ ذن جبرئيل و يقدم ميكائيل و يصلون الملائكة خلفه فاذا فرغوا يقول جبرئيل : الهى و هبت ثواب هذا الاذن لامة محمد -صلى الله عليه وآله - يقول ميكائيل : و هبت ثواب هذه الامامة للاءئمة من امة محمد -صلى الله عليه وآله - و تقول الملائكة : و هبنا ثواب هذعه الصلوة للمصلين من امة محمد -صلى الله عليه وآله - فيقول الله تعالى تجودون على و انا اولى بالجود و الكرم اشهدكم انى غفرت ذنوب امة محمد -صلى الله عليه وآله - فيفرقون الى الجمعة الاخرى

ابن عباس مى گويد: هنگامى كه روز جمعه فرا رسد، خداى تعالى امر فرمايد تا منبرى در بيت المعمور، نصب شود و فرشتگان اطراف آن گرد آيند و جبرئيل اذان گويد و ميكائيل امامت كند و ملائكه پشت سر او نماز گزارند، و چون فارغ شوند جبرئيل گويد: خداوندا ثواب اين اذان را به امت محمد -صلى الله عليه وآله - هديه نمودم ، و ميكائيل گويد: ثواب اين امامت جمعه را به امامان محمد (ص ) بخشيدم ، و فرشتگان گويند: ثواب اين نماز(جمعه ) را به نمازگزاران امت محمد (ص ) هديه نموديم ، و خداوند گويد: شما بر خلق من جود وكرم نموديد و من به جود و كرم سزاوارترم ، شمارا گواه مى گيرم كه گناهان امت محمد (ص ) را بخشيدم ، آنگاه تا جمعه ديگر پراكنده مى شوند. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص ‍ 61)

           

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1730 کلمه
مولف : عباس عزيزى
1394/2/30 ساعت 09:32
کد : 422
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
جمعه
اجتماع اسلامی
سیاست اسلامی
خطبه
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز