تعقیبات نماز در روایات(1)

■ تعقیبات نماز در روایات(1)

تعقیبات نماز در روایات(1)

برگرفته از کتاب: جامع آيات و احاديث موضوعى نماز

 

تاءثير دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -:

التعقيب بعد صلوة الفجر ابلغ فى طلب الرزق

دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326، مستدرك الوسايل ، ج 1، ص 336)

 

 صلوات بر محمد (ص ) و اهل بيتش

قال الصادق - عليه السلام -

كل دعاء يدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى يصلى على محمد و آل محمد

هر دعايى كه خدا با آن خوانده شود، پوشيده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمى رسد مگر اين كه صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد (اصول كافى ، - ج 2، ص ‍ 493)

 

 فضيلت تسبيح حضرت فاطمه (س ):

قال الصادق - عليه السلام -تسبيح فاطمة الزهراء - عليهاالسلام - فى كل يوم فى دبر كل صلاة احب الى من صلاة الف ركعة فى كل يوم :

تسبيح حضرت زهرا (س ) در هر روز در تعقيب هر فريضه نزد من محبوب تر است از به جا آوردن هزار ركعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166)

 

تسبيح حضرت فاطمه (س ):

قال الصادق - عليه السلام -:

من سبح تسبيح فاطمة - عليها السلام - قبل ان يثنى رجله من صلوة الفريضة غفرله

كسى كه در نمازهاى فريضه ، پس از سلام نماز و قبل از حركت از مصلى ، خداوند را به تسبيح فاطمه زهرا - سيدة النساء العالمين - تسبيح كند آمرزيده مى شود.(دعائم الاسلام ، ج 1 ص 168)

 

 نماز و دعا:

قال الصادق - عليه السلام -:

ان الله - عزوجل - فرض عليكم الصلوات الخمس فى افضل الساعات فعليكم بالدعاء فى ادبار الصلوات

همانا خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترين ساعتها بر شما واجب كرد، بنابراين بعد از نمازها دعا كنيد(بحارالانوار، ج 85، ص 320)

 

دعاى بعد از نماز

قال الصادق - عليه السلام -

من صلى صلوة و عقب الى اخرى فهو ضيف الله و حق على الله ان يكرم ضيفه

هر كه نماز فريضه كند و بعد از آن تعقيب بخواند تا نماز ديگر (يعنى به خواندن دعاهايى كه بعد از نماز بايد خواند و قرائت قرآن و غيره مشغول گردد تا وقت نماز ديگر) پس آن بنده مهمان خدا مى باشد و حق است بر خداى - عزوجل - اينكه اكرام كند مهمان خود را. (بحارالانوار، ج 85 ص 322).

 

وقت استجابت دعا

قال الصادق - عليه السلام -

يستجاب الدعاء فى اربعة مواطن : فى الوتر و بعد الفجر و بعد الظهر و بعدالمغرب

دعا در چهار وقت به اجابت مى رسد: 1 - در نماز وتر 2 - پس از نماز صبح 3 - بعد از نماز ظهر 4 - پس از مغرب (بحارالانوار، 85، ص 324 روضة المتقين ، ج 12 ص ‍ 38).

 

نماز واجابت دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

من ادى فريضة فله عندالله دعوة مستجابه

هركس نماز واجبى را به جاى آورد يك دعاى مستحب نزد خدا خواهد داشت . (بحارالانوار، ج 85، ص 321).

 

دعاى نمازگزار

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

ثلاثه مواطن لاترد فيها دعوة عبد: رجل يكون فى برية حيث لايراه احد الاالله فيقوم فيصلى و رجل يكون معه فئة فيقر عنه اصحابه فبثبت و رجل يقوم من آخر الليل

سه مورد است كه دعاى كسى در آن رد نمى شود: يكى آن مردى كه در بيابان باشد و كسى جز خدا او را نمى بيند برخيزيد و نماز گزارد. ديگر آن مردى كه با گروهى در جنگ باشد و ياران وى بگريزند و او استوار ماند. سوم آن كه مرد در آخر شب براى عبادت برخيزد.(كنزالعمال ، ج 2 - ص 102، ص 3336)

 

فضيلت والاى دعاى متصل به نماز

قال على - عليه السلام -

من جلس فى مصلاة ثانيا رجليه يذكر الله - تبارك الله و تعالى - وكل الله - عزوجل - به ملكا يقول : ازدد شرفا تكتب لك الحسنات و تمحى عنك السيئات و تبنى لك الدرجات حتى ينصرف

كسى كه درجايگاه نمازش بنشيند، و به ذكر خداى تعالى و به تعقيبات بپردازد خداوند فرشته اى را بر او ماءمور و موكل مى گرداند كه به وى مى گويد: اى نمازگزارى كه مشغول به دعا هستى ، به شرف و كرامت و فضيلت خود بيفزا (يعنى بيشتر و زيادتر دعا كن ) كه از براى تو حسنات ثبت مى گردد و سيئات و بديهايت محو و نابود مى شود و درجات براى تو افزون مى گردد و اين گفتگو ادامه دارد تا وقتى كه او از دعا و تعقيباتش فارغ شود (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165).

 

امام كاظم (ع ) مشغول تعقيب نماز

موسى بن جعفر - عليه السلام - انه يصلى الفجر فيعقب الى ان تطلع الشمس ثم يسجد سجدة ، فلايزال ساجدا حتى تزول الشمس و قد و كل من يترصد اوقات الصلاة فاذا اخبره و ثب يصيل من غير تجديد وضوء

امام موسى كاظم (ع ) وقتى نماز صبح را به جا مى آورد تا طلوع آفتاب مشغول تعقيب و ذكر خدا مى شد و سالهايى كه در زندان بود، غالبا پس از نماز سر به سجده مى گذاشت و تا نزديك ظهر به دعا و ذكر حمد مشغول بود و چون فرا مى رسد برمى خاست و بدون (نياز به ) تجديد وضو به نماز مى ايستاد.(بحارالانوار، ج 48 ص 107)

 

 كمال نماز با صلوات

قال الصادق - عليه السلام -

ان من تما الصلوة اعطاء الزكوة (الفطرة ) كما ان الصلاة على النبى - صلى الله عليه و آله - من تمام الصلاة

همانا پرداخت زكات فطره (در آخر ماه رمضان ) مايه تماميت روزه است چنان كه صلوات بر محمد (و آل او) باعث تماميت نماز است (يعنى نماز با صلوات و روزه بازكات فطره كامل مى شود).(وسائل الشيعه ، ج 6 و ص 221)

 

دعا كليد رحمت و روشنايى

قال على - عليه السلام -

الدعاء مفتاح الرحمة و مصباح الظلمة

دعا كليد رحمت الهى و روشنايى بخش تاريكى هاست (ميزان الحكمه ، ج 3 ص 245).

 

استجابت دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

ان الله يستجبى من عبده اذا صلى فى جماعة ثم ساءله حاجة ان ينصرف حتى يقضيها

وقتى بنده نمازش را به جماعت بخواند وحاجتى از خدا بخواهد، خداوند او را حاجت روا خواهد كرد، زيرا شرم دارد خواسته او را برنياورد.(بحارالانوار، ج 88 ص 4)

 

استجابت دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

ادعوا الله و انتم موقنون بالاجابة و اعلموا ان الله تعالى لايستجب دعاء من قلب غافل لاه

بايقين به استجابت دعاى خويش ، خداوند را بخوانيد و بدانيد كه پروردگار - تبارك و تعالى - دعايى را كه از دل غافل و بى توجه برآيد، مستجاب نخواهد كرد(الاذكار، ص ‍ 356).

 

طلب حاجت بعد از نماز:

قال الصادق - عليه السلام -

ان الله - عزوجل - فرض عليكم الصلوات فى احب الاوقات اليه فاسئلوا الله حوائجكم عقيب فرائضكم

به درستى كه خداوند نمازهاى واجب را در محبوبترين اوقات واجب كرد، پس حاجات خود را بعد از نمازهايتان بخواهيد.(بحارالانوار، ج 85 ص 324)

 

دعا، نردبان ترقى :

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

كاءنه قداستغنى غنى خذوا صلاته فاضربوا بها وجهه

بنده مران بنگريد كه نماز به جاى آورد، ولى درخواست حاجت نكرد و گويا از من بى نياز است نمازش رابرگردانيد و برچهره اش بكوبيد(بحارالانوار، ج 82 ص 325)

 

تسبيح تربت :

قال الصادق - عليه السلام -

السجود على طين قبر الحسين - عليه السلام - ينورالى الارض السابعة و من كان معه سبحه من طين قبر الحسين - عليه السلام - كتب مسبحا و ان لم يسبح بها

سجده بر تربت قبر حسين (ع ) تا زمين هفتم را نور باران مى كند، و كسى كه تسبيحى از خاك مرقد حسين عليه السلام با خود داشته باشد، تسبيح گوى حق محسوب مى شود، گرچه با آن تسبيح نگويد.(من لايحضره الفقيه ، ج 1، ص 268 و سائل الشيعه ج 3 ص 608)

 

دعا بعد ازنماز

قال الباقر - عليه السلام -

فاذا فرغت من الصلاة المكتوبة فانصب الى ربك فى الدعاء او ارعب اليه فى المساءلة

هرگاه از نماز واجب فارغ شدى ، به دعا به سوى پروردگارت بپرداز و رغبت كن به سوى پروردگارت به سوال و درخواست .(مجمع البيان ، ج 10 ص 509)

 

 استجابت دعا در چهار موقع

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

تفتح ابواب السماء و يستجاب الدعاء فى اربعة مواطن : عندالتقاء الصفوف فى سبيل الله وعند نزول الغيث وعند اقامة الصلاة وعند رؤ ية الكعبة

چهار موقع درهاى آسمان را بگشايند و دعاها رامستجاب كنند:

1 - هنگام تلاقى صفوف مبارزان در راه خدا

2 - هنگام نزول باران

3 - هنگام نماز

4 - هنگام ديدار كعبه (نهج الفصاحه ، ص 1168)

 

بهترين ساعات براى استجابت دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -

و ارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلاتكم فانها افضل الساعات ينظرالله - عزوجل - فيها بالرحمة الى عباده و يجيبهم اذا ناجوه و يلبيهم اذا نادوه و يستجب لهم اذا دعوه

و در اوقات نمازهايتان دستهاى خود را به دعا به سوى خدا برداريد، زيرا آن اوقات بهترين ساعات است و خداوند به سوى بندگانش با نظر رحمت نگاه مى كند وهنگامى كه با او مناجات كنند جواب مى دهد زمانى كه او را بخوانند، لبيك مى گويد و وقتى كه به درگاه او دعا كنند، اجابت مى فرمايد.(بحارالانوار، ج 96، ص 356)

 

دعا بعد از نماز واجب :

قال الصادق - عليه السلام -

الدعاء بعد الفريضة افضل من الصلوة تنفلا

دعاى بعد از نماز واجب ، از به جا آوردن نماز نافله برتر است .(من لايحضره الفقيه ، ج 1 ص 962)

 

علت تاءخير اجابت دعا

قال على - عليه السلام -

لايقنطنك تاءخير اجابة الدعاء فان العطية على قدر النبية و ربما تاءخرت الاجابة ليكون ذلك الاعظم لاجر السائل ، و اجزل لعطاء النائل

نبايد به تاءخير افتادن اجابت دعا تو را نااميد كند، زيرا عطا وبخشش خداوند به قدر نيت بنده است و چه بسا كه اجابت دعا طول كشد تا پاداش دعاكننده بزرگتر و عطاى بخشنده نيز بيشتر گردد(غررالحكم ، ص 238).

 

 آثار تسبيح فاطمه زهرا (س )

قال الصادق - عليه السلام -

من سبح تسبيح فاطمة الزهراء - عليها السلام - قبل ان يثنى رجليه من صلاة الفريضة غفر الله له ، وليبداء بالتكبير

هركس بعد از نماز واجب و قبل از اينكه پاى راست را از بالاى پاى چپ بردارد، تسبيح فاطمه زهرا (س ) رابه جا آورد، تمام گناهان او آمرزيده مى شود، و دراين تسبيح از ((الله اكبر))آغاز كند. (تهذيب الاحكام ، ج 2، ص 106)

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1609 کلمه
مولف : عباس عزیزی
1394/2/28 ساعت 12:04
کد : 411
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
صلاه
دعا
تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
نماز
عبادت
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز