آداب و مستحبات نماز در روایات (1)

■ آداب و مستحبات نماز در روایات (1)

آداب و مستحبات نماز در روایات (1)

برگرفته از : جامع آيات و احاديث موضوعى نماز

آداب و مستحبات نماز در روایات

مراقبت حدود و آداب نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

علم الاسلام الصلاة فمن فرع لها قبلة و حافظ عليها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤمن ؛

نماز، پرچم اسلام است ، مؤ من واقعى كسى است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد.

(كنزالعمال ، ج 7، حديث 1887)

 

تربت امام حسين (ع )

قال الصادق - عليه السلام -:

السجود على تربة الحسين - عليه السلام - يخرق الحجب السبع ؛

سجده بر تربت امام حسين (ع ) هفت پرده و مانع را مى شكافد.

(بحارالانوار، ج 101، ص 135)

 

 صحيح بودن نماز

عن الامام على - عليه السلام -:

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله - ((ان عمود الدين الصلوة و هى اول ما ينظر فيه من عمل ابن ادم فان صحت نظر فى عمله و ان لم يصح لم ينظر فى بقية عمله )) ؛

رسول خدا (ص ) فرمود: ((ستون دين نماز مى باشد، و از ميان اعمال انسان (در روز قيامت ) نماز اولين عملى است كه مورد رسيدگى قرار مى گيرد ؛ اگر صحيح بود، ساير اعمال نيز مورد توجه قرار خواهد گرفت ، و گرنه باقى اعمال نيز مردود خواهد بود.

(ميزان الحكمة ، ج 5، ص 374)

 

طهارت

قال الصادق - عليه السلام -:

لاصلوة الا بطهور ؛

نماز درست نيست ؛ مگر باطهارت (وضو، غسل ، تيمم ).

(وسائل الشيعه ، ج 1، ص 261)

 

مسواك با هر نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواك مع كل صلوة ؛

اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآينه به آن ها دستور مى دادم كه با هر نماز مسواك بزنند.

(ميزان الحكمة ، ج 4، ص 597)

 

 لباس نمازگزار

كان الحسن بن على - عليه السلام - اذا قام الى الصلوة لبس اجود ثيابه ، فقيل له يابن رسول الله تلبس اجود ثيابك ، فقال : ان الله جميل يحب الجمال فاتحل لربى و هو يقول : ((خذوا زينتكم عند كل مسجد)) ؛

حضرت مجتبى (ع ) بهترين جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى كرد.كسانى كه از آن حضرت سبب اين كار را پرسش كردند، در جواب فرمود: خداوند جميل است و جمال و زيبايى را دوست دارد، به اين جهت خود را در پيشگاه الهى زينت مى كنم ، خداوند امر فرموده كه : ((با زينتهاى خود در مساجد حاضر شويد)).

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 331)

 

نماز و عطر

قال الصادق - عليه السلام -:

ركعتان يصليها المتعطر، افضل من سبعين ركعة يصليها غير متعطر ؛

دو ركعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه عطر نزده است .

(مكارم الاخلاق ، ص 42)

 

 نماز و مسواك

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ركعتين بسواك ، احب الى الله - عز و جل - من سبعين ركعة بغير سواك ؛

دو ركعت نماز با دندانهاى مسواك زده ، نزد خداوند از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است .

(سفينة البحار، ج 1، ص 675)

 

 نماز صحيح

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

من اسبغ وضوء و احسن صلوته و ادى زكوة ماله و خزن لسانه و كف غضبه و استغفر لذنبه و ادى النصيحة لاهل بيت رسوله فقد استكمل حقائق الايمان و ابواب الجنة مفتحة له ؛

هر كه خوب وضو سازد و نمازش را درست بخواند و زكات مالش رابپردازد و زبانش را نگاه دارد و جلو خشم خويش را بگيرد و براى گناهش آمرزش ‍ جويد و براى خاندان پيغمبرش خيرخواهى كند، حقايق ايمان را كامل كرده و درهاى بهشت برايش باز است .

(امالى شيخ صدوق ، ص 333)

 

انتظار بعد نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوز الجنة ؛

انتظار كشيدن از نماز تا نماز ديگر، گنجى است از گنجهاى بهشت .

(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 78)

 

قنوت طلايى

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

اطولكم قنوتا فى دار الدنيا اطولكم راحة يوم القيامة فى الموقف ؛

هر كسى از شما قنوتش در اين دنيا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بيشتر خواهد بود.

(ثواب الاعمال ، ص 59)

 

صلوات در ركوع و سجود

قال الباقر - عليه السلام -:

من قال فى ركوعه و سجوده و قيامه : ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) كتب الله له ذلك بمثل الركوع و السجود و القيام ؛

هركسى در ركوع و سجود و قيام خود بگويد: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قيام براى او مى نويسد.

(ثواب الاعمال ، ص 61)

 

 نماز همراه با اذان واقامه

قال على - عليه السلام -:

من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئكة ، لايرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملك ؛

هركس نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ايستند كه دو طرف آن صف ديده نمى شود و هر كس كه نماز خود را با اقامه تنها بخواند، يك فرشته پشت سر او نماز مى گزارد.

 

 لباس تميز براى نماز

قال على - عليه السلام -:

النظيف من الثياب يذهب الهم و الحزن و هو طهور للصلاة ؛

لباس تميز غم و ناراحتى را برطرف كرده و آن لباس پاك (مناسب )نماز است .

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 346)

 

 نماز در مسجد

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الجلوس فى المسجد لانتظار الصلوة عبادة ؛

نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است .

(بحارالانوار، ج 83، ص 384)

 

 سلام بر نمازگزار

قال الصادق - عليه السلام -:

اذا دخلت المسجد و القوم يصلون فلا تسلم عليهم و سلم على النبى - صلى الله عليه وآله - ثم اقبل على صلاتك و اذا دخلت على قوم جلوس ‍ يتحدثون فسلم عليهم ؛

هنگامى كه داخل مسجدى شدى و زمانى كه مردم مشغول نماز هستند، بر آنها سلام نكن ، بلكه بر رسول خدا (ص ) سلام كن و مشغول نماز شو، ولى وقتى وارد بر گروهى شدى كه مشغول صحبت هستند، بر آن ها سلام كن .

(بحارالانوار، ج 76، ص 8)

 

سلام بر نمازگزار ممنوع

قال الصادق - عليه السلام -:

لاتسلموآموزشى ... و لا على المصلى و ذلك لان المصلى لايستطيع ان يرد السلام لان التسليم من المسلم تطوع و الرد عليه فريضة ؛

بر سه گروه لازم نيست سلام داده شود كه يكى از آن ها نمازگزار است ، چون او آمادگى پاسخ دادن را ندارد، در صورتى كه سلام بر سلام كننده مستحب است و پاسخ دادن آن واجب است .

(بحارالانوار، ج 76، ص 9)

 

لباس نمازگزار

قال الصادق - عليه السلام -:

خير لباسك ما لايشغلك عن الله - عز و جل - بل يقربك من شكره و ذكره و طاعته ؛

نيكوترين لباس آن است كه تو را از ياد خدا غافل نكند (مشغول به غير ننمايد)، بلكه به شكر و ذكر و طاعتش نزديك كند.

(مصباح الشريعه ، الباب السابع ، فى اللناس )

 

 لباس داراى تصوير

قال الصادق - عليه السلام -:

انه كره ان يصلى و عليه ثوب فيه تماثيل ؛

از امام صادق (ع ) روايت شده است كه آن حضرت كراهت داشت از اينكه با لباسى كه در آن تصويرى هست نماز بخواند.

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 317)

 

نماز كامل همراه با صلوات

قال الصادق - عليه السلام -:

ان من تمام الصوم اعطاء الزكوة (لفطرة ) كما ان الصلاة على النبى - صلى الله عليه و اله و سلم - من تمام الصلاة ؛

همانا پرداخت زكات فطره (در آخر ماه رمضان ، مايه تماميت روزه مى باشد، چنان كه صلوات بر محمد (و آل او) باعث تماميت نماز است (يعنى نماز با صلوات و روزه با زكات فطره كامل مى شود.(وسائل الشيعه ، ج 6، ص 221)

 

 شك در نماز

قال الصادق - عليه السلام -:

عن زرارة ابى بصير قال : قلنا له : الرجل يشك كثيرا، فى صلاته حتى لا يدرى كم صلى و لا ما بقى عليه ؟قال : يعيد قلناله : فانه يكثر عليه ذلك كلما عاد شك قال : يمضى فى شكه : ثم قال : لاتعودوا الخبيث انفسكم بنقض ‍ الصلاة فتطمعوه فان الشيطان خبيث يعتاد لما عدد فليمض احدكم فى الوهم و لايكثرن نقض الصلاة فانه اذا فعل ذلك مرات لم يعد اليه الشك ، قال زرارة : ثم قال : انما يريد الخبيث ان يطاع فاذا عصى لم يعد الى احدكم ؛

زراره و ابوبصير مى گويند: از امام (امام صادق يا امام باقر عليهماالسلام )پرسيدم : اگر شخصى در نماز شك كند تا آن جا كه نداند چند ركعت خوانده و چقدر باقى مانده است ؟حضرت فرمود: اعاده كند.عرض ‍ كردم او همواره شك مى كند، حتى اگر نماز را اعاده كند.حضرت فرمود: به شكش اعتنا نكند.آن گاه فرمود: شيطان پليد را با شكستن نماز عادت ندهيد (كه شما را فريب بدهد و به وسوسه بيندازد)، زيرا با اين كار، او در شما طمع مى كند، شيطان خبيث و پليد است و به آن چه عادت داده شد، عادت مى كند.پس هرگاه براى يكى از شما وهم و اشتباهى حاصل شود، به آن اعتنا نكنيد و خيلى نماز را نشكنيد، چرا كه اگر چند بار چنين كرد ديگر شك براى او نمى آيد. زراره گفت كه آن گاه حضرت فرمود: آن (شيطان ) خبيث مى خواهد كه اطاعت شود پس اگر از او اطاعت نشد، باز خواهد گشت .

(بحارالانوار، ج 88، ص 270)

 

 كليد نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الوضوء مفتاح الصلاة ؛

وضو كليد و وسيله افتتاح نماز است .(نهج الفصاحه ، حديث 1588)

 

 نماز در مكانهاى مقدس

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

جعلت لى الارض مسجدا و طهورا؛

همانا زمين براى من سجده گاه و پاك كننده قرار داده شده است .(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 593)

 

 نماز كامل با پرداخت زكات

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

لاتتم صلاة الا بزكوة ؛

نماز كسى كامل نمى شود مگر با پرداخت زكات .

(بحارالانوار، ج 96، ص 29)

 

 بى احترامى به نماز

قال على - عليه السلام -:

من لم ياءخذ اهبة الصلوة قبل وقتها فما وقرها ؛

كسى كه قببل از نماز خود را براى اقامه نماز آماده نكند، به نماز بى احترامى نموده است .

(شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 20، باب 768، ص 329)

 

 خواب قبل از نماز عشاء

عن ابى عبدالله - عليه السلام - قال :

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: لما اسرى بى الى السماء مضيت باقوام ترضح رؤ سهم بالصخر، فقلت : من هولاء يا جبرئيل ؟فقال : هولاء الذين ينامون عن صلاة العشاء؛

از امام صادق (ع ) نقل شده كه پيامبر خدا (ص ) فرمود: آن گاه كه مرا به آسمان بردند، به جماعتى گذشتم سرهاى آن ها با سنگ كوفته مى شد، گفتم اى جبرئيل اينها كيانند؟ گفت : اينها آنانند كه قبل از خواندن نماز عشاء مى خوابند.

(بحارالانوار، ج 2، ص 213)

 

رهنمودهاى امام صادق (ع ) در آداب نماز

قال الصادق - عليه السلام -:

اذا قمت الى الصلاة فقل اللهم انى اقدم اليك محمدا - صلى الله عليه وآله - بين يدى حاجتى ، و اتوجه به اليك ، فاجعلنى به وجيها عندك فى الدنيا و الاخرة و من المقربين ، اجعل صلاتى به مقبولة و ذنبى به مغفورا و دعايى به مستجابا، انك انت الغفور الرحيم ؛

هرگاه به نماز ايستادى ، پس بگو: بار خدايا من محمد (ص ) را به شفاعت براى برآورده شدن حاجتم به سوى تو آوردم و به وسيله او به سوى تو توجه نمودم ؛ پس مرا به حرمت و عظمت او در دنيا و آخرت وجيه و آبرومند گردان و از مقربين درگاهت قرار بده ، پروردگارا به حرمت پيامبرت نمازم را مقبول فرما، و گناهانم را بيامرز، و دعايم را مستجاب گردان كه به راستى تو آمرزنده مهربانى .

(ميزان الحكمه ، ج 5، ص 378)

 

 رهنمودهاى حضرت ادريس (ع ) در آداب نماز

قال ادريس - عليه السلام -:

اذا دخلتم فى الصلاة فاصرفوا لها خواطركم و افكاركم و ادعوا الله دعاء طاهرا متفرغا و سلوه مصالحكم و منافعكم بخضوع و خشوع و طاعة و استكانة ، و اذا ركعتم و سجدتم فابعدوا عن نفوسكم افكار الدنيا و هواجس ‍ السوء و افعال الشر، و اعتقاد المكر، و ما كل السحت ، و العدوان ، و الاحقاد، و اطرحوا بينكم ذلك كله ؛

هرگاه به نماز وارد شديد، خاطر و افكارتان را به نماز اختصاص دهيد (و به چيزى غير از نماز نينديشيد) و از خدا بخواهيد و دعا كنيد دعايى پاك در حالى كه از همه چيز غير از خدا فارغ باشيد.و با خضوع و خشوع و اطاعت و استعانت مصالح و منافع خود را از خداوند درخواست نماييد.و هنگام ركوع و سجود، افكار دنيوى و خيالات باطل و ناشايسته و زشتيها را از جانتان دور كنيد.عقيده ناسالم و مكارانه نداشته باشيد.از غذاى حرام بپرهيزيد.دشمنى و كينه توزى و حسد را از خود دور كنيد.تمام اين بديها و زشتيها را از خود دور كنيد و دنبال خيالات باطل نرويد.(بحارالانوار، ج 84، ص 252)

 

 صبر در اطاعت

قال على - عليه السلام -:

الصبر ثلاثة : الصبر على المصيبة ، و الصبر على الطاعة ، والصبر على المعصية ؛

صبر بر سه گونه است : صبر در هنگام مصيبت ، و صبر بر سختى اطاعت ، و صبر در هنگام معصيت (حفظ خود از ارتكاب گناه ).(تحف العقول ، ص 146)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 2090 کلمه
مولف : عباس عزيزى
1394/2/28 ساعت 11:51
کد : 408
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
الصلوات الخمس
صلاه
ذکر
عبادت
نوافل
استحباب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز