اهمیت نماز در روایات(4)

■ اهمیت نماز در روایات(4)

اهمیت نماز در روایات(4)

برگرفته از کتاب "جامع آيات و احاديث موضوعى نماز"

اركان دين و ايمان

عن الصادق - عليه السلام - قال :

شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله و الاقرار بماجاء من عند الله و اقامة الصلاة و ايتاء الزكاة و حج البيت و صوم رمضان و الولاية لنا و البراءة من عدونا و تكونوا مع الصديقين؛

(هشام بن عجلان مى گويد: به امام صادق (ع ) گفتم : درباره مساءله اى از شما مى پرسم كه با احدى به غير از شما در ميان نخواهم گذاشت .(وى افزود) از شما سؤ ال مى كنم از ايمان : از پايين ترين درجه آن ، امام صادق (ع ) پاسخ داد:) اركان دين و ايمان عبارت است از ((شهادت و اقرار به وحدانيت خدا، و رسالت محمد بن عبدالله (ص ) و اقرار بدانچه كه از سوى خداوند متعال مقرر گشته است ، برپا داشتن نماز، پرداخت زكات ، حج خانه خدا، روزه ماه مبارك رمضان ، پذيرفتن ولايت ماو دشمنى با دشمنان ما ؛ و اينكه بكوشيد تا با راستگويان باشيد.(مراد از راستگويان ، ائمه معصومين و پيروان راستين آنهايند)(بحارالانوار، ج 27، ص 53)

 

 دعاى فرشتگان براى نمازگزار

قال الباقر - عليه السلام -:

ما من عبد من شيعتنا يقوم الى الصلوة الا اكتنفته بعدد من خالفه ملائكة يصلون خلفه و يدعون الله - عز و جل - له حتى يفرغ من صلاته ؛

هيچ بنده اى از پيروان ما نيست كه به نماز بايستد، مگر آن كه به اندازه مخالفينش ملائكه پشت سر او نماز مى خوانند و در پيشگاه خداوند متعال براى او دعا مى كنند تا از نمازش فارغ شود.(بحارالانوار، ج 82، ص 205)

 

امتحان شيعه از طريق نماز

عن الصادق - عليه السلام - قال :

امتحنوا شيعتنا عند ثلاث : عند مواقيت الصلاة كيف محافظتهم عليها، و عند اسرارهم كيف حفظهم لها عند عدونا و الى اموالهم كيف مواساتهم لاخوانهم فيها ؛

شيعيان ما و پيروان ما را به سه مساءله امتحان كنيد:

1 - اهميت به اوقات نماز، كه آيا اول وقت نماز را بر پاى مى دارند يا خير؟

2 - حفظ اسرار، يعنى در حفظ اسرار و مسائل محرمانه كوشا هستند ياخير؟

3 - و از حيث توانمنديهاى مالى ، يعنى آيا در مال خود براى برادران دينى سهمى قائلند و دست آنها را مى گيرند يا خير؟

(خصال صدوق ، ج 1، ص 103)

 

بهترين شيوه زندگى

قال الرضا - عليه السلام -:

ان الصلوة افضل العبادة لله و هى احسن صورة خلقها الله من اداها بكمالها و تمامها فقد ادى واجب حقها و من تهاون فيها ضرب بها وجهه ؛

همانانماز بهترين شيوه بندگى خداست و آن زيباترين شكلى است كه خداوند آن را آفريده ، پس كسى كه به طور كامل و تمام آن را به جا آورد حق واجب آن را ادا كرده و كسى كه در انجام آن كوتاهى كند خدا آن را به صورتش مى زند.

(بحارالانوار، ج 84، ص 246)

 

وصف نماز معراج

عن العلل باسناده عن اباعبدالله - عليه السلام - فى حديث طويل يصف صلوة المعراج : قال انزل الله العزيز الجبار عليه محملا من نور فيه اربعون نوعا من انواع النور كانت محدقة حول العرش عرشه تبارك و تعالى تغشى ابصار الناظرين .اما واحد منها فاصفر ؛ فمن اجل ذلك اصفرت الصفرة ، و واحد منها احمر ؛ فمن اجل ذلك احمرت الحمرة .الى ان قال : فجلس فيه ثم عرج به الى السماء الدنيا فنفرت الملائكة الى اطراف السماء ثم خرت سجدا فقالت : سبوح قدوس ربنا و رب الملائكة و الروح ، ما اشبه هذا النور بنور ربنا!فقال جبرئيل : الله اكبر، الله اكبر.فسكت الملائكة و فتحت السماء و اجتمعت الملائكة ؛ ثم جائت و سلمت على النبى - صلى الله عليه وآله - افواجا، ثم قالت : يا محمد كيف اخوك ؟قال : بخير.قالت فان ادركته فاقراه منا السلامساءله فقال النبى - صلى الله عليه وآله -: اتعرفونه ؟فقالوا: كيف لم نعرفه و قد اخذ الله - عزوجل - ميثاقك و ميثاقه منا....؛

از كتاب علل الشرايع نقل شده است به سندى كه آورده از امام صادق (ع ) در حديثى بلند كه در آن نماز معراج را وصف مى فرمايد ؛ روايت كرده كه فرمود: خداوند عزيز جبار بر پيامبر، محملى از نور فرو فرستاد كه چهل نوع از انواع نور در آن بود كه گرداگرد عرش خداوند تبارك و تعالى را احاطه كرده بودند آن سان كه ديدگان بينندگان را خيره مى ساختند.يكى از آن نورها نور زرد بود، و به اين جهت زردى ، زرد شد ؛ و يكى ازنورها سرخ بود، به اين سبب سرخى ، سرخ شد.تا اينكه فرمود: پس پيامبر (ص ) در آن بنشست و سپس به آسمان دنيا عروج كرد ؛ پس ملائكه به اطراف آسمان گريختند و سپس به سجده افتادند و گفتند: ((منزه و مقدس است پروردگار ما و پروردگار ملائكه و روح ؛ اين نور چه قدر به نور پروردگار ما شبيه است !پس ‍ جبرئيل گفت : ((الله اكبر)) پس ملائكه ساكت شدند و آسمان گشوده شد و ملائكه مجتمع گشته ؛ سپس آمدند و گروه گروه بر پيامبر (ص ) سلام كردند و سپس گفتند: ((اى محمد! برادرت چگونه است ؟)) فرمود: ((خوب است )).گفتند: ((چون او را ديدى از جانب ما سلامش ‍ برسان )) پس پيامبر (ص ) فرمود: آيا او را مى شناسيد؟گفتند: ((چگونه نشناسيمش در حالى كه خداوند عزوجل براى تو و او از ما پيمان گرفته است .))

(بحارالانوار، ج 18، ص 354)

 

 جايگاه والاى نماز

قال على - عليه السلام -:

ما اهمنى ذنب امهلت بعده حتى اصلى ركعتين ، و اسال الله العافية ؛

از آن گناه پروايى ندارم كه پس از آن فرصت يابم دو ركعت نمازگزارم و از خدا عافيت وسلامتى بطلبم .

(نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص 1230)

 

 مثل نماز

قال الباقر - عليه السلام -:

الصلاة عمود الدين ، مثلها كمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب و اذا مال العمود و انكسر لم يثبت وتد و لاطنب ؛

نماز ستون دين است ، مثل نماز همانند عمود و ستون خيمه است كه هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و ميخها و پرده آن ثابت است .هنگامى كه ستون آن كج و شكسته شود هيچ كدام از آنها استوار نمى ماند.(بحارالانوار، ج 82، ص 218.ميزان الحكمه ، ج 5، ص 369)

 

 نماز، عامل غبطه مردگان

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ما من ليلة الا و ملك الموت ينادى يا اهل القبور لمن تغبطون اليوم ....فيقول الموتى : انما نغبط المؤ منين فى مساجدهم لانهم يصلون و لا نصلى ...؛

هر شب فرشته مرگ ندا مى كند: اى اهل قبور!نسبت به چه كسى غبطه مى خوريد؟.. مردگان در جواب گويند: ما به مؤ منانى غبطه مى خوريم كه در مساجد نماز مى خوانند در حالى كه ما نماز نمى خوانيم .(ارشاد القلوب ، ص 65)

 

 نماز نگهبان الهى

قال الصادق - عليه السلام -:

ان الصلوة حجرة الله فى الارض ؛

همانا نماز نگهبان الهى در زمين است .(بحارالانوار، ج 78، ص 199)

 

 زن و نماز

قال على - عليه السلام -:

معاشر الناس ، ان النساءنواقص الايمان ...فاما نقصان ايمانهن فقعود هن عن الصلوة و الصيام ؛

اى مردم زنان نسبت به مردان ايمان كمترى دارند، و دليل بر كمتر بودن ايمان آنها اين است كه در ايام عادت از نماز و روزه باز نشسته مى شوند.(نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص 179)

 

محبوبترين اعمال

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ان احب الاعمال الى الله - عز و جل - الصلاة و البر و الجهاد ؛

همانا محبوبترين اعمال در نزد خداوند: نماز، نيكى كردن و جهاد در راه خداست .(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 27)

 

 نماز در خفا

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

صلاة الرجل تطوعا حيث لايراه الناس تعدل صلاته على اعين الناس ‍ خمسا و عشرين ؛

نماز مرد كه به دلخواه درجايى كه مردم او را نبينند به جاآورد، برابر بيست و پنج نماز است كه در برابر چشم مردم انجام دهد.(نهج الفصاحه ، م 1848، ص 391)

 

عامل علو درجه

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

بالصلاة يبلغ العبد الى الدرجة العلياء لان الصلاة تسبيح و تهليل و تحميد و تكبير و تمجيد و تقديس و قول و دعوة ؛

به وسيله نماز بنده به درجه عالى و مقام والا مى رسد، زيرا نماز تسبيح و تهليل و تحميد و تكبير و تمجيد و تقديس الهى است ، نماز قول حق و دعوت به سوى حق مى باشد.

(بحارالانوار، ج 82، ص 232.جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 22)

 

 خواب با علم

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

نوم على علم خير من صلاة على جهل ؛

خواب با علم بهتر از نماز با جهل است .(نهج الفصاحه ، م 3140، ص 633)

 

 اجر نماز، پس از مرگ

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الصلاة انس فى قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنكر و نكير ؛

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نيكو در زيرش ، و پاسخ نمازگزار براى نكير و منكر مى باشد.(بحارالانوار، ج 82، ص 232)

 

 زاد و توشه مؤ من

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الصلاة زاد للمؤ من من الدنيا الى الاخرة ؛

نماز زاد و توشه مؤ من در دنيا براى آخرت مى باشد.(بحارالانوار، ج 82، ص 232)

 

عوامل رستگارى

قال الصادق - عليه السلام -:

المنجيات : اطعام الطعام و افشاء السلام و الصلاة بالليل و الناس نيام ؛

عوامل رستگارى : اطعام كردن ، آشكار سلام كردن ، نماز شب خواندن در حالى كه مردم آرميده اند.(محاسن برقى ، ص 387)

 

موجب اجابت دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال ؛

نماز موجب اجابت دعا و قبولى اعمال است .(بحارالانوار، ج 82، ص 1)

 

سلاح مؤ من

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الصلاة سلاح على الكافر ؛

نماز سلاح مؤ من عليه كافر است .(بحارالانوار، ج 82، ص 56 و 231)

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1545 کلمه
مولف : عباس عزيزى
1394/2/24 ساعت 12:36
کد : 401
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
الصلوات الخمس
صلاه
عبادت
ذکر
تسبیح
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز