اوقات نماز در روایات(2)

■ اوقات نماز در روایات(2)

اوقات نماز در روایات(2)

 

جامع آيات و احاديث موضوعى نماز
 

بخشايش يا عذاب خداوند

قال الباقر - عليه السلام -:

و من صلاها لغير وقتها موثرا عليها غيرها فان ذلك اليه ان شاء غفر له و ان شاء عذبه ؛

كسى كه نماز را در غير وقتش به جا آورد و چيز ديگرى را بر نماز انتخاب كند و ترجيح دهد، به درستى كه اين كار، خدا را مختار مى كند كه اگر بخواهد او را ببخشايد و اگر بخواهد او را عذاب كند.

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 83)

 

 فضيلت اول وقت

قال الصادق - عليه السلام -:

فضل الوقت الاول على الاخير للمؤ من من ولده و ماله ؛

فضيلت اول وقت بر آخر وقت بهتر است براى شخص مؤ من از مال و اولادش .

(ثواب الاعمال ، ص 62)

 

آثار نماز اول وقت

قال الكاظم - عليه السلام -:

الصلوات المفروضات فى اول وقتها اذا اقيم حدودها اطيب ريحا من قضيب الاس حين يوخذ من شجره فى طيبه و ريحه و طراوته فعليكم بالوقت الاول ؛

نمازهاى واجب كه در اول وقت آن با آداب و حدودش خوانده مى شود خوشبوتر است از برگ آس (يعنى مورد) كه در وقت سبزى و طراوت آن را بگيرند. پس بر شما باد كه نماز را در اول وقت آن به جاى آوريد.

(ثواب الاعمال ، ص 63)

 

 نماز اول وقت ، جدايى از غافلين

قال الباقر - عليه السلام -:

ايما مؤ من حافظ على الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فليس هذا من الغافلين ؛

هر مؤ منى محافظت بر نمازش نمايد، و او را در وقتش به جاآورد، از انسانهاى غافل شمرده نمى شود.

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 79)

 

تأخير نماز براى مريض

قال الصادق - عليه السلام -:

لكل صلاة وقتان اول و اخر، فاول الوقت افضله و ليس لاحد ان يتخذ اخر الوقتين وقتا الا من علة و انما جعل اخر الوقت للمريض و المعتل و لمن له عذر و اول الوقت رضوان الله و اخر الوقت عفو الله ؛

براى هر نماز دو وقت وجود دارد، اول وقت و آخر وقت ، و اول وقت نماز خواندن افضل است از آخر وقت و نبايد كسى آخر وقت را وقت نمازش ‍ قرار دهد، مگر علت و عذرى داشته باشد. آخر وقت براى مريضان ، معلولان و كسانى كه كه عذرى دارند قرار داده شده است . اول وقت خشنودى خداوند عالم است و آخر وقت بخشايش خداوند متعال است .

(بحارالانوار، ج 3، ص 25. دعائم الاسلام ، ج 1، ص 137)

 

سفارش به نماز اول وقت

قال على - عليه السلام -:

اوصيك يا بنى بالصلاة عند وقتها ؛

فرزندم !وصيت مى كنم تو را (امام حسن عليه السلام ) به خواندن نماز در اول وقت .

(وسائل الشيعه ، ج 2، ص 90)

 

 فضيلت اول وقت

قال الباقر - عليه السلام -:

اعلم ان اول الوقت ابدا افضل ؛

بدان ، همانا اول وقت هميشه افضل است .

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 88)

 

ملاقات رسول خدا (ص ) در قيامت

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ان ربكم يقول : هذه الصلوات الخمس المفروضات فمن صلاهن لوقتهن و حافظ عليهن لقينى يوم القيامة و له عندى عهد ادخله به الجنة و من لم يصلهن لوقتهن و لم يحافظ عليهن و ذلك الى ان شئت عذبته و ان شئت غفرت له ؛

رسول خدا فرمود: خداى شما مى فرمايد: اين نمازهاى پنجگانه فريضه است ، پس كسى اين نمازها را در وقتش به جا آورد و محافظت بر او نمايد، روز قيامت مرا ملاقات خواهد كرد. و بر عهده من است كه او را وارد بهشت كنم ، و كسى كه در وقتش نمازها را به جا نياورد و محافظت بر او نكند، در اين صورت بر من است كه اگر بخواهم او را عذاب مى كنم ، و اگر بخواهم او را مى بخشايم .

(بحارالانوار، ج 83، ص 18)

 

 مجوز براى تاخيرنماز

قال الصادق - عليه السلام -:

لكل صلاة وقتان و اول الوقتين افضلهما و لا ينبغى تاخير ذلك عمدا و لكنه وقت من شغل او نسى او سها او نام ، و ليس لاحد ان يجعل اخر الوقتين وقتا الا من عذر او علة ؛

براى هر نماز دو وقت وجود دارد: (اول و وقت و آخر وقت ) و اول وقت نماز خواندن افضل است از آخر وقت ، و سزاوار نيست كسى كه اول وقت را عمدا به تاخير بيندازد ولى آخر وقت براى كسانى است كه كارى داشته باشند، يا فراموش كردند يا سهو بر آنها دست داده و يا به خواب رفته اند و بر هيچ كس جائز نيست كه آخر وقت را وقت نماز خود قرار دهد مگر از روى عذر و علتى موجه .

(بحارالانوار، ج 83، ص 39)

 

 تاخير نماز در لحظه آخر عمر

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

فى مرضه الذى توفى فيه و اغمى عليه ثم افاق فقال : لاينال شفاعتى من اخر الصلاة بعد وقتها ؛

پيامبر (ص ) در بيمارى كه به علت آن رحلت فرمودند بيهوش شدند، و در چند لحظه اى از بيهوشى به هوش آمدند و فرمودند: شفاعت من به كسى نمى رسد كه نماز را از (اول ) وقت خودش به تاخير اندازد.

(بحارالانوار، ج 83، ص 20)

 

 مراقبت بر وقت نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

عليكم بالمحافظة على اوقات الصلوة فليس منى من ضيع الصلوة ؛

مراقبت بر وقت هر نماز براى شما لازم است ، پس كسى كه نماز را سبك بشمارد از من نيست .(مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 98)

 

 تاويل كلمه ((ساهون ))

قال الصادق - عليه السلام -:

فى قول الله تعالى : ((فويل للمصلين ، الذينهم عن صلاتهم ساهون )). قال : تاخير الصلاة عن اول وقتهالغير عذر؛

امام صادق (ع ) در تفسير آيه فوق كه ((ساهون )) به چه كسانى گفته مى شود؟ مى فرمايد: آنان كه نماز خود را از اول وقت بدون عذر به تاخير مى اندازند.

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 91)

 

 بهترين اعمال

سئل النبى - صلى الله عليه وآله -:

عن افضل الاعمال ؟قال : الصلاة لاول وقتها ؛

از پيامبر اسلام (ص ) سؤ ال شد: بهترين اعمال چيست ؟حضرت فرمودند: نماز در اول وقتش .(بحارالانوار، ج 82، ص 227)

 

 تاكيد نماز در اول وقت

قال الرضا - عليه السلام -:

غفر الله لك لاتوخرن صلوة عن اول وقتها الى اخر وقتها من غير علة ، عليك ابدا باول الوقت فاذنت و صلينا ؛

خدا تو را بيامرزد بدون عذر نماز را از وقت به تاخير نينداز، بر تو باد كه هميشه نماز را در اول وقت آن به جا آورى .

(مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 101)

 

 مراقبت از اوقات نماز

قال الرضا - عليه السلام -:

قال الله - عز و جل - ((والذينهم على صلواتهم يحافظون ))(2)

قال : يحافظون على المواقيت ؛

در مورد تفسير آيه فوق (و آنها كه از نمازها و مواظبت مى نمايند) مى فرمايد: كسانى كه اوقات نماز را محافظت مى كنند.

(مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 96)

 

 نماز در غير وقت

قال الصادق - عليه السلام -:

من صلى فى غيرالوقت فلا صلاة له ؛

كسى كه نماز در غير وقت بخواند، مثل اينكه نماز نخوانده است .

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 79)

 

 خصلت خروس

قال الصادق - عليه السلام -:

تعلموا من الديك خمس خصال : محافظته على اوقات الصلوة ... ؛

از خروس پنج خصلت را فرا گيريد، يكى از آنها محافظت بر اوقات نماز است .

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 80)

 

 گشوده شده درهاى آسمان

قال الصادق - عليه السلام -:

اذا دخل وقت صلاة فتحت ابواب السماء لصعود الاعمال ؛

هنگامى كه وقت نماز فرا مى رسد، درهاى آسمان براى بالا رفتن اعمال باز مى شوند.

(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 87)

 

بهترين اوقات

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

افضل الاعمال الصلوة فى اول وقتها ؛

بهترين اعمال ، نماز در اول وقت است .

(كنزالعمال ، حديث 18900)

 

سفارش به اول وقت

قال الرضا - عليه السلام -:

اذا دخل الوقت عليك فصلها فانك لا تدرى ما يكون ؛

هنگامى كه وقت نماز فرا مى رسد، بر تو باد به خواندن نماز، پس به درستى كه نمى دانى چه پيش خواهد آمد.(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 87)

 

نتيجه ترك اوقات نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

و من ترك اوقاتها يدخل الويل . و الويل واد فى جهنم ؛

و كسى كه اوقات نماز را ترك كند، داخل در ((ويل )) مى شود و ((ويل )) بيابانى در جهنم است .(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184)

 

اوقات نماز

قال الرضا - عليه السلام -:

ان لكل صلوة ثلاثة اوقات : اول و اوسط و اخر فاول الوقت رضوان الله ، و اوسطه عفو الله و اخره غفران الله و اول الوقت افضله ؛

براى هر نمازى سه وقت وجود دارد: اول وقت ، وسط وقت و آخر وقت . پس در اول وقت نماز به جا آورد مايه خشنودى خداست ، در وسط وقت (نماز بخواند) موجب عفو خداست ، و در آخر وقت (نماز بخواند) سبب آمرزش خدا است ، و اول وقت بافضيلت تر است .

(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 185)

 

 محروم از آفات آسمانى

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

اذا انزل الله عاهة من السماء عوفى منها حملة القران و رعاة الشمس ‍ اى الحافظون لاوقات الصلوة و عمار المساجد؛

هنگامى كه خداوند سبحان ، از آسمان آفت نازل كرد حاملين قرآن ، رعايت كنندگان خورشيد، يعنى كسانى كه اوقات نماز را مراعات كنند، و مساجد را آباد مى سازنداز اين آفت در امانند.

(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 61)

 

 دفع شيطان

قال الصادق - عليه السلام -:

و ملك الموت يدفع الشيطان عن المحافظ على الصلوة و يلقنه شهادة : ((ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله )) فى تلك الحالة العظيمة ؛

هنگام مرگ ملك الموت شيطان را از كسى كه محافظت به (اوقات ) نماز مى كند، دفع مى كند و شهادتين ((اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله )) را در اين حالت به او تلقين مى كند.

(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 61)

 

 دو وقت رضوان الله و عفو الله

قال الصادق - عليه السلام -:

اول الوقت رضوان الله و اخر الوقت عفو الله ؛

(نماز) اول وقت ((رضوان الله )) و موجب خشنودى خداوند است و آخر وقت ((عفو الله )) و موجب غفران و عفو و بخشايش خداوند است .(دعائم الاسلام ، ج 1، ص 137)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1616 کلمه
مولف : عباس عزيزى
1394/2/19 ساعت 12:01
کد : 394
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
الصلوات الخمس
صلاه
خشوع
قلب
شیعه
اول وقت
محافظت
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز