اذان در روایات(2)

■ اذان در روایات(2)

اذان در روایات(2)

جامع آيات و احاديث موضوعى نماز

شهادت زمين در قيامت

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ما من رجل يجعل جبهته فى بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها يوم القيامة و ما من منزل ينزله قوم الا و اصبح ذلك المنزل يصلى عليهم او يلعنهم ؛

هيچ مردى پيشانى خويش را به نقطه اى از نقاط زمين نمى گذارد، مگر اين كه آن نقطه زمين در روز قيامت بر آن شهادت بدهد، و منزلى نيست كه گروهى در آن فرو آيند، مگر سحرگاهان همان منزل بر آنان درود مى فرستد، و يا نفرين مى كند.

(مكارم الاخلاق ، ص 466)

 

اقتدا فرشتگان

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

يا اباذر!اذا كان العبد فى ارض قفر فتوضا او تيمم ثم اذن و اقام و صلى امر الله - عز و جل - الملئكة فصفوا خلفه صفا لا يرى طرفاه يركعون بركوعه و يسجدون بسجوده و يؤ منون على دعائه ؛

اى ابوذر! هرگاه بنده اى در بيابانى تنها باشد و وضو بسازد يا تيمم كند، سپس اذان و اقامه بگويد و نماز بخواند، خدا فرشتگان را امر كند كه پشت سر او صفى تشكيل دهند كه دو طرف آن ديده نشود و به نماز او اقتداء نمايند و به دعاى او آمين گويند.

(وسائل الشيعه ، ج 4، ص 621. مكارم الاخلاق ، ص 466)

 

اذان روز جمعه

روى انه كان بالمدينة اذا اذن المؤ ذن يوم الجمعة نادى مناد حرم البيع لقول الله - عز و جل -: ((يا ايها الذين امنوا اذا نودى للصلوة من يوم الجمعة فاسعوا الى ذكر الله و ذروا البيع ))(3)؛

هنگامى كه در مدينه موذن اذان را روز جمعه بيان نمود و ندا داد بيع حرام است به خاطر قول خداوند عز و جل : ((اى كسانى كه ايمان آورده ايد هرگاه شما را براى نماز روز جمعه بخوانند فى الحال به ذكر خدا بشتابيد و كسب و تجارت را رها كنيد كه اين نماز جمعه از هر تجارت سودمندى اگر بدانيد براى شما بهتر خواهد بود.))

(من لايحضره الفقيه ، ج 1، ص 296)

 

اذان و اقامه جبرئيل

قال الباقر - عليه السلام -:

لما اسرى برسول الله - صلى الله عليه وآله - الى السماء فبلغ البيت المعمور و حضرت الصلاة فاذن جبرئيل و اقام ، فتقدم رسول الله - صلى الله عليه وآله - و صف الملئكة و النبيون خلف محمد - صلى الله عليه وآله - ؛

وقتى رسول خدا (ص ) در معراج خود به بيت المعمور (مركز فرشتگان در آسمان چهارم ) رسيد، و وقت نماز شد، جبرئيل اذان و اقامه گفت ، پيامبر خدا، جلو ايستاد و فرشتگان و پيامبران پشت سر رسول خدا (ص ) براى نماز به صف ايستادند و به او اقتداء كردند.

(الكافى ، ج 3، ص 302. وسائل الشيعه ، ج 4، ص 612)

 

پاداش عظيم

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ثلاثة لو تعلم امتى ما فيها لضربت عليها بالسهام : الاذان و الغدو الى الجمعة ، و الصف الاول ؛

سه كار است كه اگر امت من پاداش عظيم آن را درك مى كردند، براى به دست آوردن آن ، ازدحام و قرعه كشى مى نمودند:

1 - اذان گفتن .

2 - تسريع در رفتن براى نماز جمعه .

3 - در صف اول نماز جمعه و جماعت قرارگرفتن .

(بحارالانوار، ج 84، ص 156)

 

 اذان و اقامه در بيابان

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

رجل فى ارض قفر فيوذن ثم يقيم ثم يصلى ، فيقول ربك للملئكة انظروا الى عبدى يصلى و لا يراه احد غيرى فينزل سبعون الف ملك يصلون و راءه و يستغفرون له الى الغد من ذلك اليوم ؛

مردى كه در ميان بيابانى اذان و اقامه بگويد و نماز به پا دارد، پروردگار به فرشتگان مى فرمايد: به بنده ام بنگريد!نماز مى خواند در حالى كه كسى او را نمى بيند، آن گاه هفتاد هزار ملك نازل مى گردد و دنبال او نماز مى گزارند و تا فردا براى او آمرزش مى طلبند.

(مكارم الاخلاق ، ص 465)

 

لبيك به اذان نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

اذا سمعت الاذان فات ولو حبوا؛

هنگامى كه اذان نماز را شنيدى هرچه سريعتر به مسجد بيا، گرچه سينه خيز باشد.

(كنزالعمال ، ج 7، ص 528)

 

شنونده اذان

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

من سمع الاذان فاجاب كان عند الله من السعداء؛

كسى صداى اذان را شنيد به آن روى آورد، پيش خداوند مى باشد از سعادتمندان .

(بحارالانوار، ج 84، ص 155)

 

درود فرشتگان بر موذن

قال النبى - صلى الله عليه وآله -:

الا و ان الموذن اذا قال ((اشهد ان لا اله الا الله )) صلى عليه تسعون الف ملك و استغفروا له و كان يوم القيامة فى ظل العرش حتى يفرغ الله من حساب الخلائق ؛

آگاه باشيد موذن وقتى ((اشهد ان لا اله الا الله )) را گفت ، نود هزار فرشته بر او درود مى فرستند و طلب آمرزش مى كنند در روز قيامت در سايه عرش ‍ خدا خواهد بود تا وقتى كه خداوند از حساب انسانها فارغ شود.

(بحارالانوار، ج 81، ص 130)

 

آيه نماز جمعه مراد اذان است

قال المفسرون فى قوله تعالى :

اذا نودى للصلوة ... ان المراد النداء الاذان لصلاة الجمعة ؛

هرگاه شما را براى نماز مى خوانند، مراد از نداء اذان براى نماز جمعه است .

(بحارالانوار، ج 84، ص 104)

 

تعداد كلمات اذان و اقامه

قال الباقر - عليه السلام -:

الاذان و الاقامة خمسة و ثلاثون حرفا، فعد ذلك بيده واحدا واحدا الاذان ثمانية عشر حرفا و الاقامة سبعة عشر حرفا؛

اذان و اقامه ، مجموعا 35 جمله است ، و با دست خود يك به يك آنها شمرده شود، اذان 18 جمله و اقامه 17 جمله دارد.

(الكافى ، ج 3، ص 305. باب اذان ، ح 3)

 

شاهدان اذان

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ان الموذن فى سبيل الله مادام فى اذانه كشهيد يتقلب فى دمه و يشهد له بذلك كل رطب او يابس بلغ صوته و اذا مات ما تعرضته هوام الارض فى قبره ؛

موذن تا وقتى كه اذان مى گويد مثل شهيدى است كه در خونش غوطه ور است و هرتر و خشكى كه صداى او را مى شنوند گواهى مى دهد و آن گاه كه بميرد حيوانات زمينى در قبر با بدن او كارى ندارند.

(مستدرك الوسايل ، ص 241)

 

آداب گفتن اذان و اقامه

قال الصادق - عليه السلام -:

الاذان ترتيل و الاقامة حذر؛

اذان را به صورت ترتيل ، و اقامه را به صورت بيم و اندوه بخوانيد.

(الكافى ، ج 3، ص 309)

 

 اذان در ميدان جنگ

عند صلاة الظهر فامر الحسين - عليه السلام - ابنه فاذن و اقام و قام الحسين فصلى ؛

(هنگام ظهر فرا رسيد) امام حسين (ع ) به پسرش (امام سجاد يا حضرت على اكبر) فرمود اذان و اقامه بگو او اذان و اقامه گفت و سپس نماز خواندند.

(بحارالانوار، ج 44، ص 314)

 

حق موذن

قال زين العابدين - عليه السلام -:

حق الموذن ، ان تعلم انه مذكر لك ربك - عز و جل - و داع لك الى حظك ، و عونك على قضاء فرض الله عليك ، فاشكره على ذلك شكرا للمحسنين اليك ؛

حق موذن بر تو آن است كه بدانى همانا او يادآورنده پروردگار تو و دعوت كننده تو به بهره ات از خدا است و يار تو در اداى واجب الهى است ، پس ‍ قدردان او باش ، همچون سپاسگزارى از كسانى كه به تو نيكى كرده اند.

(ميزان الحكمه ، ج 1، ص 83)

 

 كراهت حرف زدن بين اذان و اقامه

فى وصية النبى لعلى - عليه السلام -:

و كره الكلام بين الاذان و الاقامة فى صلاة الغداة ؛

حرف زدن بين اذان و اقامه نماز صبح كراهت دارد.

(وسائل الشيعه ، ج 4، ص 628)

 

گفتن اذان در هر حال

قال الباقر - عليه السلام -:

لاتدعن ذكر الله على كل حال ، و لو سمعت المنادى ينادى بالاذان و انت على الخلاء فاذكر الله عز و جل و قل كما يقول المؤ ذن ؛

خداوند را در هيچ حالى ترك مكن ، و چنانچه شنيدى كه موذن اذان مى گويد و تو در بيت الخلا هستى ، خدا را ياد كن و همان را كه مؤ ذن مى گويد بگو.

(محجة البيضاء، ج 1، ص 338)

 

فصاحت موذن

قال على - عليه السلام -:

ليوذن لكم افصحكم ليومكم افقهكم ؛

فصيح ترين شما اذان بگويد و فقيه ترين شما امامت كند.

(بحارالانوار، ج 84، ص 161)

 

اذان در وقت نماز

قال على - عليه السلام -:

و لا يوذن لصلاة يدخل وقتها ؛

هنگامى كه وقت نماز داخل شد، اذان بگوييد.

(بحارالانوار، ج 84، ص 160)

 

به سمت قبله

قال على - عليه السلام -:

يستقبل الموذن القبلة فى الاذان و الاقامة ؛

اذان گو هنگام اذان گفتن به سمت قبله باشد.

(بحارالانوار، ج 84، ص 157)

 

اذان، عطيه الهى

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

اعطانى الله - عز و جل - فاتحة الكتاب و الاذان و الجماعة فى المسجد و يوم الجمعة ؛

خداوند عز و جل چهار چيز را به من عطا فرموده است : 1 - سوره حمد، 2- اذان ، 3 - نماز جماعت در مسجد، 4 - روز جمعه .

(الخصال ، ج 2، ص 9)

 

سنت مستحب

قال الصادق - عليه السلام -:

من السنة الجلسة بين الاذان و الاقامة ؛

نشستن بين اذان و اقامه سنت مستحب است .

(بحارالانوار، ج 84، ص 155)

 

تاثير گفتن اذان و اقامه

قال الصادق - عليه السلام -:

من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صفان من الملائكة و من صلى باقامة بغير اذان صلى خلفه صف واحد، قلت له و كم مقدار كل صف ، قال اقله ما بين المشرق و المغرب و اكثره ما بين السماء و الارض ؛

كسى كه با اذان و اقامه نماز بخواند. دو صف از ملائكه در پشت سرش نماز مى خواند و كسى كه بدون اذان و فقط با اقامه نماز بخواند يك صف از ملائكه با او نماز مى خواند. راوى سؤ ال مى كند: مقدار هر صفى چقدر است ؟ مى فرمايد: اقلش ما بين مشرق و مغرب و اكثرش ما بين زمين و آسمان است .

(بحارالانوار، ج 84، ص 248)

 

تاثير اذان در خانه

عن سليمان الجعفرى قال سمعته بقول - عليه السلام -:

اذن فى بيتك فانه يطرد الشيطان و يستحب من اجل الصبيان ؛

سليمان جعفرى مى گويد: از امام (ع ) شنيدم كه فرمود: در خانه خويش اذان بگوى ، تا شيطان از آن جا بگريزد و كودكان نيز به آن ذكر آشنا شوند.

(الكافى ، ج 3، ص 311، حديث 35)

 

مشروع و پايان اذان

قال الصادق - عليه السلام -:

يا زرارة ! تفتح الاذان باربع تكبيرات و تختمه بتكبيرتين و تهليلتين ؛

اى زراره !اذان را با چهار تكبير شروع مى شود و با دوتكبير و دو تهليل (لا اله الا الله ) تمام مى شود.

(الكافى ، ج 3، ص 305. باب اذان ، ح 5)

 

مقام اولين موذن در اسلام

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

يحشر بلال على ناقة من نوق الجنة يوذن ((اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله - صلى الله عليه وآله -)) فاذا نادى كسى حلة من حلل الجنة ؛

بلال حبشى در قيامت سوار بر شترى از شترهاى بهشت است . و دو جمله اذان ((اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله )) (گواهى به يكتايى خدا و رسالت محمد) مى گويد، پس از اذان گفتن خداوند لباس زيبايى از زيورهاى بهشتى بر پيكر او مى پوشاند.

(وسائل الشيعه ، ج 4، ص 617. بحارالانوار، ج 84، ص 116)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1764 کلمه
مولف : عباس عزیزی
1394/2/19 ساعت 09:16
کد : 380
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
واژه : نماز
اذان
مستحبات
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز