■ آداب نماز جماعت 1
آداب نماز جماعت 1
اسلام ديني است که براي حضور مردم در جنبههاي گوناگون و به ويژه اجتماعات ديني اهميت فراواني قائل است؛ زيرا وحدت مسلمين که از مهمترين تعاليم اسلامي است با همين اجتماعات تأمين ميشود. به همين جهت در قرآن و روايات اسلامي به نماز جماعت و عبادات جمعي تأکيد شده است. بديهي است هر چه اجتماعات مسلمين با شکوهتر باشد آثار و برکات بيشتري به دنبال خواهد داشت.
از نمونه هاي روشن اجتماع مسلمانان، نمازهاي جماعت يوميه است که مورد تأکيد فراوان قرار گرفته است. قرآن کريم ميفرمايد: "وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِين"[1]؛ و نماز را برپا داريد و زکات را بپردازيد و همراه رکوع کنندکان رکوع کنيد. بعضي مفسران قرآن، بخش پاياني آيۀ فوق را دربارۀ "نماز جماعت" ميدانند[2].
امام رضا (ع) در روايتي اهميت نماز جماعت و فلسفه آن را چنين بيان فرمودهاند: نماز جماعت براي اين قرار داده شده است که اخلاص، [اعتقاد به] توحيد، تسليم خدا بودن، آشکار باشد. زيرا آشکار کردن آن موجب اتمام حجت [الهي] بر همۀ مردم دنيا ميشود … به علاوه در نماز جماعت فايدههايي از قبيل ياري بر کارهاي نيک و پرهيزگاري و باز داشتن از گناهان نيز وجود دارد.[3]
در فضيلت نماز جماعت مرحوم آيت الله سيد کاظم يزدي صاحب عروةالوثقي مينويسد: نماز جماعت از مستحبات مورد تأکيد در همۀ نمازهاي واجب به ويژه نمازهاي يوميه است. نسبت به نمازِ جماعت، صبح، مغرب و عشا و براي همسايۀ مسجد و کسي که صداي اذان را بشنود بيشتر تأکيد شده است. به قدري در فضيلت نماز جماعت و نکوهش ترک کنندۀ آن روايات و تأکيدات وجود دارد که آن را در آستانۀ واجب الهي قرار داده است.
سپس روايتي را از امام رضا (ع) نقل ميکند که راوي از آن حضرت ميپرسد: اگر کسي نماز واجب را به تنهايي در مسجد کوفه ميخواند بالاتر است يا همان نماز را به جماعت [ولي در غير مسجد کوفه] بخواند؟ امام (ع) ميفرمايند: نماز جماعت افضل است.
صاحب عروه پس از ذکر روايت بالا مينويسد: اين در حالي است که نماز در مسجد کوفه طبق روايات معادل هزار نماز و بلکه دو هزار نماز است![4]
پاداش نماز جماعت
در ثواب نماز جماعت روايات فراواني نقل شده است که به يک روايت اکتفا ميکنيم. رسول خدا(ص) ميفرمايند: پس از نماز ظهر جبرئيل همراه هفتاد هزار فرشته نزد من آمد و گفت: اي محمد! به راستي پروردگارت به تو سلام رسانده و دو هديه به تو عنايت فرموده است. گفتم آن دو هديه چيست؟ گفت: سه رکعت وتر[5] و نمازهاي پنچگانه به جماعت. گفتم: اي جبرئيل براي امتم چه پاداشي در نماز جماعت خواهد بود؟ گفت: اي محمد! هرگاه در نماز جماعت دو نفر باشند خداوند براي هريک از آنها در برابر هر رکعت از نماز صد و پنجاه نماز مينويسد. اگر سه نفر باشند در برابر هر يک رکعت نمازشان شش صد نماز؛ اگر چهار نفر باشند براي هر يک ثواب هزار و دويست نماز؛ اگر پنج نفر باشند براي هر يک در برابر هر رکعت دو هزار و چهارصد نماز؛ اگر شش نفر باشند براي هر يک به هر رکعتي چهار هزار و هشتصد نماز؛ اگر هفت باشند براي هر يک در برابر هر رکعتي نه هزار و ششصد نماز؛ اگر هشت نفر باشند براي هر يک به هر رکعتي سي و شش هزار و چهار صد نماز؛ اگر ده نفر باشند براي هر يک به هر رکعتي هفتاد و دو هزار و هشتصد نماز مينويسد!
سپس گفت: اي محمد! هرگاه مؤمن تکبير [اولِ] نماز را با امام درک کند براي او بهتر است از شصت هزار حج و عمره و بهتر از دنيا و آنچه در آن است به هفتاد هزار مرتبه. يک رکعت نماز مؤمن با امام بهتر است از صد هزار دينار که به فقرا صدقه دهد. سجدهاي که مؤمن با امام در جماعت ميگذارد بهتر است از آزاد کردن صد برده![6]
مرحوم آيت الله سيد کاظم يزدي صاحب عروةالوثقي پس از نقل روايت بالا مينويسد: مخفي نماند که هرچه اسباب فضيلت نماز بيشتر شود پاداش نماز مضاعف خواهد شد و سپس توضيح ميدهد که به تناسب مکان برگزاري نماز جماعت و بزرگي شأن امام جماعت و نمازگزاران و نيز تعداد آنها، فضيلت و پاداش نماز بيشتر خواهد بود.[7]
پی نوشت ها
[1]. بقره: 43
[2]. طبرسی، مجمع البیان، ذیل آیه شریفه؛ قرطبی، الجامع الاحکام القرآن، ذیل آیه.
[3]. وسائل الشیعه، ج 8، ص 287، ابواب الجماعة باب1، ح 9.
[4]. عروةالوثقی، ج1، کتاب الصلاة، فصل فی الجماعة، ابتدای فصل.
[5]. یعنی دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر که در پایان نوافل شب خوانده میشود.
[6]. بحارالانوار، ج85، ص 14.
[7]. ر. ک به العروةالوثقی، ج1 کتاب الصلاة، فصل فی الجماعة.