نماز و سلامت تغذیه

■ نماز و سلامت تغذیه

نماز و سلامت تغذیه

 

مقدمه

نمازگزار مسلمان حق ندارد از غذاها و نوشيدنى هاى حرام استفاده كند.

خوردن و نوشيدن غذاها و نوشيدنيهاى كه نجس شده باشند، حرام است ؛ يعنى علاوه بر آشكار تن ، درون جسم مسلمان نيز بايد از نجاستهاى بيرونى محافظت گردد. همچنين بايد از خوراكيها و نوشيدنى هايى ؛ مانند گوشت خوك و مشروبات الكلى كه ذاتا حرام است بپرهيزد. در نتيجه ، نماز، نمازگزار را از بيماريها و پيامدهاى سوء اين گونه تغذيه ها مصون مى دارد.

سلامت تغذيه 

هنگامى كه بعضى از مسلمانان صدر اسلام شراب نوشيده بودند و نماز ايستادند، در نماز به جاى (اياك نعبد)، (اياك اعبد) گفتند. قرآن به آنان دستور داد كه :

لا تقربوا الصلوة و انتم سكارى حتى تعلموا ما تقولون .[1]

به هنگام مستى به نماز نزديك نشوند تا بفهمند كه چه مى گويند و چه مى خوانند.

البته اين حكم اوليه تحريم شراب بوده است .

نمازگزار بايد از خوردن لقمه حرام نيز بپرهيزد، لقمه هاى حرام آثار نامطلوب روحى و اجتماعى بر جاى مى گذارد، خوردن حق ديگران و تغذيه از مال حرام ، ستمكارى است و ستم ، ايجاد قساوت قلب مى كند و دلى كه سخت شده باشد، نمى تواند با خدا رابطه برقرار كند، هر چند صاحب چنين لقمه اى و چنين قلبى ، نماز فريب بخواند.

استفاده از خوراك مباح نيز اگر به صورت پرخورى باشد، ديده دل را كور مى سازد، و مانع از ديدن حق و مصلحت مى گردد تا چه رسد به لقمه اى كه از حرام فراهم گردد.

امام على (عليه السلام ) فرمودند:

اذا ملى البطن عن المباح عمى القلب عن الصلاح . [2]

هنگامى كه شكم از مباح پر گردد، دل از ديدن صلاح باز مى ماند.

نماز، سنگ زدن به شيطان است و نمازگزارى كه در تغذيه اسراف مى كند، از برادران شيطان است ، نه سنگ انداز به آن . خداى ، تعالى فرمود:

و لاتبذر تبذيرا ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين . [3]

اسراف مكنيد كه اسراف كنندگان برادر شيطانند.

پرهيز از اسراف در تغذيه ، عامل اصلى سلامت و تندرستى است . گفته اند:

تمام طب (بهداشت و درمان ) در آيه :

كلوا و اشربوا و لا تسرفوا.[4]

بخوريد و بياشاميد و زياده روى نكنيد.

جمع گرديده است و مسلمانان پايبند نماز، بايد تمامى فرمانهاى پروردگار را به كار بندند كه همه اعتقادات و احكام اسلامى با مراتبى كه دارند يك سيستم و يك مجموعه به هم پيوسته اند و از هم جدا نمى گردند. پيشوايان ما گفته اند: هنگام خواندن نماز، نبايد معده پر باشد. اين دستور علاوه بر آن كه بر آن حضور قلب و داشتن حال توجه به خدا، سفارش شده است ، در واقع توصيه اى براى پرهيز هميشگى از اسراف و حفظ تعادل جسمى و روحى بوده است . بهترين راه تاءمين سلامت جسم آن است كه ميانه رو باشيم و از افراط و تفريط در آشاميدن و خوردن بپرهيزيم .

امام باقر (عليه السلام ) فرمود:

لاتقم الى الصلاة متكاسلا و لامتناعسا و لا متثاقلا فاءنها من خلل النفاق .[5]

با حال كسالت و تنبلى ، و چرت و سنگينى معده ، نماز مكن كه چنين نمازى (فاسد است و فساد آن ) از نوع تباهيهاى نفاق است (زيرا چنين كسى آمادگى جسمى و روحى را براى حضور در محضر حضرت رب ندارد و با اين حال ، منافقانه وانمود مى سازد كه براى نماز آمادگى دارد).

و در منابع اهل سنت آورده اند كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند:

خففوا بطونكم و ظهور كم لقيام الصلوة .[6]

براى ايستادن به نماز، شكمها و پشتهاى خود را سبك كنيد و از پرخورى بپرهيزيد.

اين توصيه ها براى اين است كه زنگار قساوت ، بر قلوب ننشيند.

امام على (عليه السلام ) فرمودند:

اياكم و البطنة فاءنها مقساة للقلب ... مفسدة للجسد .[7]

از پرخورى بپرهيزيد كه مايه سنگدلى و تباهى جسم است .

در روايت ديگرى است كه :

من تعود كثره الطعام و الشراب قسى قلبه .[8]

آن كه پر نوشى و پرخورى پيشه كند، سخت دل شود.

آن كه شكمباره و معتاد به پرخورى است ، پندارد كه او را براى شكم آفريده اند و از حكمت آفرينش خود كه عبارت است از پرستش پروردگار و پويش به سمت كمال ، بى خبر است .

سنگينى معده و پرخورى ، حجاب دل و خرد، خاموش كننده نور معرفت ، مانع شونده از دخول در ملكوت ، و ايجاد كننده حالتى است كه در نهايت ، موجب قطع كامل ارتباط با خدا و مرگ دل مى گردد.

در خبر است كه :

لا يدخل ملكوت السموات و الارض من ملاء بطنه .[9]

آن كه شكم را پر كند، نمى تواند وارد ملكوت آسمانها و زمين شود.

و فرموده اند:

لا تشبعوا فيطفا نور المعرفة من قلوبكم .[10]

پر نخوريد؛ كه روشنايى شناخت ، در دلهايتان خاموش مى گردد.

حكايت : عابدى را حكايت كنند، كه شبى ده من طعام بخوردى و تا سحر ختمى در نماز بكردى . صاحبدلى شنيد و گفت : اگر نيم نان بخوردى و بخفتى از اين فاضل تر بودى .[11]

لاتميتوا القلوب بكثرة الطعام و الشراب . [12]

دلهاى خود را به بسيارى خوراكى و نوشيدنى نميرانيد.

من قل طعامه صح بدنه و صفا قلبه [13]

آن كه خوراكش اندك است ، بدنش سالم و قلبش پاك و با صفاست .

بنابراين كسى كه بخواهد از روى معرفت و با حيات و صفا و حضور دل نماز بگزارد، بايد از پر خوردن و خوراك ناپاك ؛ اجتناب كند. چنين نمازى هم تغذيه سالم براى جسم انسان است . نه تنها قرآن و احاديث از پرخورى باز مى دارند بلكه برخى از روايات ، ما را براى دستيابى به نور معرفت و رؤ يت حق ، به تحمل گرسنگى مى خوانند.

از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است كه فرمودند:

اجيعوا اكبادكم ... و جالسوا الناس قليلا و مع الله كثيرا لعلكم ترون الحق بقلوبكم .[14]

شكمهايتان را گرسنه بداريد...، با مردم كم معاشرت كنيد و با خدا بسيار باشيد. باشد كه خداى را به چشم قلب خويش ببينيد.

و امام صادق (عليه السلام ) فرمود:

طوبى لمن طوى و جاع اولئك الذين يشبعون يوم القيامة ... هم الذين يرون ملكوت السموات .[15]

خوشا به حال كسانى كه جان خود را با گرسنگى كشيدن و كم خوردن ، پرورش دهند. آنان كسانى هستند كه در روز قيامت سيرند و همانها هستند كه ملكوت آسمانها را به چشم دل مى بينند.

حكايت : در سيرت اردشير بابكان آمده است كه حكيم عرب را پرسيد كه روزى چه مايه طعام بايد خوردن . گفت : صد درم سنگ كفايت است . گفت : اين قدر چه قوت دهد؟! گفت :

هذا المقدار يحملك و مازاد على ذلك فاءنت حامله :

اين قدر تو را بر پاى همى دارد و هر چه برين زيادت كنى ، تو حمال آنى .

 

[1] النساء /44.

[2] ميزان الحكمة ذيل كلمه البطن .

[3] الاسراء /28.

[4] الاعراف /32.

[5] مستدرك سفينة البحار الانوار، ج 6، ص 331.

[6] جامع الصغير سيوطى ، ج 1، ص 605، حديث 3922.

[7] ميزان الحكمة ذيل كلمه (الاكل ).

[8] مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 80.

[9] ميزان الحكمة ، ذيل كلمه (الاكل ).

[10] بحار الانوار، ج 70، ص 71 و مكارم الاخلاق ، ص 150.

[11] كليات سعدى ، تصحيح فروغى ، ص 101.

[12] مكارم الاخلاق ، ص 150.

[13] مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 80.

[14] مشكوة الانوار، ص 256.

[15] مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 81.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1158 کلمه
مولف : حسن راشدى
1394/2/14 ساعت 10:34
کد : 359
دسته : نماز در علوم تجربی
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
طب
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز