■ نماز را نخوانید! اقامه کنید
وقتی گفته میشود "بازار"، چه تصویری در ذهن شما ایجاد میشود؟ مغازههای یکی درمیان باز و چند نفر عابر پیاده؟ یا محلی شلوغ و پر رفتوآمد با مغازههای پر از مشتری و فروشنده؟ طبیعی است که برپابودنِ بازار به بازبودن مغازهها، رفت و آمد و نشاط معنا میدهد. عرب به اینکه مردم اینچنین بازاری را برپا کنند، میگوید: "اقام القوم سَوْقَهم".[1] همچنان که برپایی بازار به زنده بودن و نشاط آن است، برپایی نماز نیز به زنده بودن و نشاط آن در جامعه است. به همین علت به برپایی نماز نیز میگویند "إقامه الصلاه". بنابراین اقامه نماز این نیست که هنگام اذان، یکی نماز بخواند و یکی نخواند، یکی به آن مشغول شود و دیگری به کاری دیگر. وقتی نماز در بازار، ادار یا مدرسه و دانشگاه، اقامه شده است که مردم با نشاط و جوشش درآن شرکت کنند، همه کار را رها کرده، کارشان نماز شود.
نکته ظریف این است که در روایات، نماز "ستون دين" گفته شده؛ "الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّين"[2]. آنچه با ستون تناسب دارد، بهپاداشتن است؛ نه خواندن به تنهایی. از اين رو تعبير قرآنكريم درباره انجام نماز، اقامه است، نه قرائت؛ زيرا ستون برای بهپا داشتن است.[3] پس اقامه خیمه دين و برپایی تمدن اسلامی بدون برپايي نماز ميسّر نيست.
بنابراین خداوند در امرهای متعدد به"أَقيمُوا الصَّلاة" از ما برپایی بانشاط و همگانی نماز را در جامعه خواسته است؛ نه اینکه تنها از ما خواندن نماز را بخواهد. حتی کسانی که با کسالت و بیرقبتی فقط نماز می خوانند را تهدید کرده است: "فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتهِمْ سَاهُون"؛[4] پس واى به حال نمازگزاران! آنان كه از نمازشان غافل و به آن بىاعتنايند.
اقامه نماز دو شرط اساسی دارد
شرط اول: برپایی آن در اول وقت است.
امام رضا علیه السلام در زمانی زندگی میکردند که شبهات علیه اسلام بسیار زیاد شده بود. آن حضرت سعی داشتند با شرکت در جلسات مناظره، با رفع شبهات، مانع انحراف مردم از دین شوند.
در یكى از مجالس مناظره حضرت با "عمران صابى" كه از دانشمندان برجسته بود، مشغول بحث درباره توحید بودند. او هر سؤالى كه مطرح مىكرد، امام با استدلال محكم جواب او را مىداد. مناظره به اوج خود رسیده بود. وقت نماز ظهر شد. امام رضا(ع) به مأمون فرمود: "الصلاة قد حَضَرَت"؛ وقت نماز فرا رسید.
عمران صابى گفت: اى آقاى من! دنبالهی بحث و پاسخ به سؤال مرا قطع نكن، همانا دلم نرم شده [ و نزدیک است که اسلام را بپذیرم].
امام رضا(ع) تحت تأثیر احساسات عمران صابى قرار نگرفت و نماز اوّل وقت را فداى بحث و بررسى نكرد. ایشان با قاطعیت فرمود: "نُصَلِّی وَ نَعُود؛ نماز مىخوانیم و باز میگردیم". امام با همراهان برخاستند و نماز خواندند. پس از نماز به همان مجلس بازگشته و به بحث و بررسى ادامه دادند.[5]
چون اذان بهصورت عمومی پخش میشود، برخی گمان میکنند که یک دعوت عمومی به نماز است. این اشتباه است. اذان دعوتی است که هر کدام از ما را فردی و خصوصی به گفتوگوی با خدایمان دعوت میشویم. او برای اینکه صداقت ما در دوستی با او امتحان شود، گاهی بهگونهای برنامهریزی میکند که در میان کارها و درگیریهای روزانه وقت نماز میرسد و ما را دعوت به صحبت با خود میکند!
امیر مؤمنان ع میفرماید: "خداوند هیچ عملی را به اندازة نماز دوست ندارد. پس نباید کار دنیا شما را از اوقات نماز غافل کرده و به خود مشغول سازد. بهراستی خداوند گروهی از مردم را که نسبت به نمازشان بیتوجهاند و به اوقات نماز اهمیت نمیدهند، مورد نکوهش قرار داده و میفرماید: [وای بر نمازگزاران][6] آنها که در مورد نمازشان سهلانگاری میکنند".[7]
اگر مادر یا دوست مهربانی، شما را صدا بزند، شما صدایش را بشنوید، اما جوابش را ندهید، چه معنایی دارد. مهم نیست نیتتان چه باشد، مهم این است که این کار بیاحترامی به اوست. این بیاحترامی بر ارتباط شما حتما اثر میگذارد. بیاعتنایی به اوقات نماز عواقب سنگینی برای ما دارد. این بیاعتنایی به دوست ما را از چشم عاشقان او میاندازد. تا آنجا که رسول مهربانی ص در همان بیماری که به رحلت ایشان انجامید، پس از آنکه از هوش رفته و سپس به هوش آمدند، فرمودند: "شفاعت من شامل کسی که نماز را از وقت آن تأخیر بیندازد، نخواهد شد!"[8]
روشن است که منظور حضرت مواردی است که انسان بدون عذر و برای اشتغال به امور غیر ضروری و کم ارزش، نماز را از اول وقت به تأخیر میاندازد و تأخیر نماز از اول وقت در مواردی که برای انجام عمل مهمی که ضرورت شرعی یا عرفی دارد، اشکالی ندارد. مواردی مانند طبیبی که مشغول معالجة بیمار است، یا مادری که به کارهای کودک خردسالش میپردازد.
اما باید مراقب فریب شیطان بود که انسان را به بهانههای مختلف و توجیهات غلط، از اهتمام به نماز اول وقت باز ندارد.
امام صادق ص فرمودند: "برتری [نماز] اول وقت بر آخر وقت، مانند برتری آخرت بر دنیاست".[9] بهراستی آیا میتوان آخرت و نعمتهای بیپایان آن را، با دنیای فانی و نعمتهای محدود و ناقص و زودگذر آن مقایسه کرد؟!
شاگرد راستین این مکتب، امام قدّس سرّه به نماز اول وقت بسیار علاقه داشتند. در آخرين روز تقريباً ساعت ده شب ، نماز مغرب و عشاء را با اشاره خواندند. همه اميدها قطع شده بود و دكترها تقريباً همه چيز را تمام شده مى دانستند. امام در حالت بيهوشى بودند كه يكى از پزشكان بالاى سرشان رفت و براى اينكه شايد به وسيله نماز بشود آقا را به هوش آورد. گفت: آقا! وقت نماز است. همين را كه گفت، آقا يك لحظه چشمان خود را تكان داد و در همان حالت بيهوشى نمازشان را با اشاره خواندند. از صبح آن روز هم مرتب از ما سؤ ال مى كردند كه : چقدر به ظهر مانده ؟ چون خودشان ساعت دمِ دستشان نبود و آن قدرت را نداشتند كه به ساعت نگاه كنند، يك ربع به يك ربع از ما مى پرسيدند. نه به خاطر اينكه نمازشان قضا نشود، به خاطر اينكه نماز را اول وقت بخوانند.[10]
شرط دوم: ادای به جماعت
از همان سنين كودكى به نماز اول وقت اهميت مى داد و فضيلت نماز اول وقت را با هيچ چيز ديگر عوض نمى كرد. در دوران جوانى كه به ورزش كشتى مى رفت، روزى براى انجام مسابقات به اتفاق هم به سالن رفتيم.
مسابقات فينال بود، در ميان جمعيت به تماشا نشسته بودم كه چند نفر از رقيبان با هم مبارزه كردند. نوبت به عباس[11]رسيد. چند بار نام او را براى مبارزه خواندند، امّا او حاضر نشد. تا اين كه دست رقيب او را به عنوان برنده مسابقه بالا بردند. نگران شدم به خودم مى گفتم: يعنى عباس كجا رفته؟ در جستجوى او بودم نگاهم به او افتاد كه از درب سالن وارد مى شد. جلو رفتم و گفتم: كجا بودى؟ اسمت را خواندند، نبودى؟ گفت: وقت نماز بود، نماز از هر كارى برايم مهم تر است. رفته بودم نماز جماعت.[12]
این روایت را شنیدهاید:
امیر مؤمنان ع فرمودند:"لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي الْمَسْجِد"؛[13] نمازی برای همسایه مسجد نیست، مگر اینکه در مسجد نمازس را بخواند!
آیا نماز فرادای کسانی که دسترسی به مسجد دارد، قبول نیست؟ ظاهر روایت جز این معنا را دارد؟ شما برداشتتان چیست؟
اهمیت نماز جماعت و به معنای کلیتر جماعت و جمع شدن مسلمانان برای عبادت خداوند چنان اهمیت دارد که نماز فرادی کسی که دسترسی به مسجد دارد، نسبت به نماز جماعت نمازی به حساب نمیآید.
"جابر" از امام باقر ع نقل کرده که حضرت فرمود: "نماز جماعت در منظر و جایگاه بهشت، بیست و پنج درجه بالاتر از نماز فرادا است".[14]
پیامبر خدا ص فرمودند: "هر که برای شرکت در نماز جماعت به مسجدی رود، برای هر قدمی که بر میدارد، هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا میرود و اگر در آن حال بمیرد، خداوند هفتاد هزار فرشته میگمارد که در قبرش به عیادت او روند و انیس تنهایی او باشند و تا زمانی که برانگیخته شود، برایش آمرزش بطلبند".[15]
این روایتها خالی بندی برخی برای بزرگ نمایی یک کار نیست. اینها از جانب فرستادگان خداوند به ما رسیده تا بدانیم که معنای حقیقی اقامه نماز با جماعت ادا شدن آن صورت میگیرد و نماز فردا نسبت به آن، نماز نیست!
[1]. طوسی، التبیان، ج1، ص56
[2]. شیخ صدوق، الأمالي، النص، ص529
[3]. برگرفته از: عبد الله جوادی آملی، حیات حقیقی انسان در قرآن، ص214.
[4]. ماعون:4و5.
[5]. عيون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص172.
[6]. "فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّين" (ماعون:4).
[7]. صدوق، خصال، ج2، ص 621.
[8]. صدوق، الأمالي، ص399.
[9]. شیخ کلینی، اصول کافی، ج3، ص274.
[10] . مجله زن روز، ش 1267، خرداد 1369، خاطره از خانم نعيمه اشرافى نوه حضرت امام .
[11] . سردارشهید عباس حاجى زاده، تاریخ تولد:1/1/ 1332، محل تولد: قم، تاریخ شهادت:27/12/1363، عملیات منجر به شهادت: عملیات بدر.
[12] . محمدخامه يار، ستارگان خاكى، ص 219.
.[13] دعائم الإسلام ؛ ج1 ؛ ص148(ابن حيون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام - قم، چاپ: دوم، 1385ق.)
[14]. شیخ کلینی، اصول کافی، ج3، ص274.
[15]. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعة، ج8، ص287.