■ اسباب پذيرش نماز و موانع پذيرش نماز
اسباب پذيرش نماز
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : نماز پشت سر مرد پرهيزكار ، پذيرفته است .
- اگر نماز مى خوانديد تا چون ميخ ( يا زه كمان ) مى شديد و روزه مى گرفتيد تا چون كمان مى شديد ، خداوند از شما نمى پذيرفت جز با پرواى از گناه .
- امام على ( عليه السلام ) : جايز نيست انسان نماز بخواند ، تا اينكه پنج عضوش را : صورت و دو دست و سر و دو پايش را با آب و دل را با توبه بشويد .
- ابو حازم : مردى به امام سجاد ( عليه السلام ) عرض كرد : چه چيز سبب پذيرش نماز است ؟ فرمود : ولايت ما و برائت از دشمنانمان .
- امام صادق ( عليه السلام ) : خداوند تبارك و تعالى گفته است : نماز را تنها از كسى مى پذيرم كه در برابر بزرگى من سر فرود آورد و خود را به خاطر من از شهوتها نگه دارد و روزش را با ياد من سپرى كند و بر آفريده هاى من بزرگى نكند ، گرسنه را سير كند و برهنه را بپوشاند ، بر مصيبت زده رحم آورد و غريب را پناه دهد . پس نور اين شخص چون خورشيد مى درخشد وبرايش در تاريكيها ، نور و در نادانيها ، دانايى ، قرار مى دهم . با عزتم او را نگاه مى دارم و با فرشتگانم از او نگهبانى مى كنم . مرا مى خواند ، پاسخش مى دهم از من درخواست مى كند ، مى دهم . حكايت او نزد من حكايت باغهاى بهشت است ، كه ميوه هايش خشك نمى شود و حالت آنها دگرگون نمى گردد .
- در بيان آنچه خداوند در مناجات موسى به او فرمود : اى موسى ، نماز را نمى پذيرم جز از كسى كه در برابر بزرگى من سر فرود آورده ، ترس از مرا همنشين دلش ساخته ، روزش را با ياد من سپرى كرده ، شبش را با پافشارى بر خطا به روز نبرده و حق اوليا و دوستان من را شناخته است .
موانع پذيرش نماز
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : پنج نفر نمازى ندارند : زنى كه شوهرش بر او خشمگين است . . . و شخصى كه با برادرش قطع رابطه كرده وبيش از سه روز با او گفتگو نكند و آن كه پيوسته شراب مى نوشد و امام گروهى كه براى آنان نماز مى خواند و حال آنكه او را دوست ندارند .
- نماز سه نفر ، از بالاى سرشان ، يك وجب هم بالا نمى رود : مردى كه امام جماعت گروهى شده است ، حال آن كه از او ناخشنودند ، زنى كه شب را به روز مى برد و حال آنكه شوهرش بر او خشمگين است و دو برادر از هم جدا شده .
- خدا تا چهل روز نماز آن را كه شراب مى نوشد تا مست شود نمى پذيرد ( 1 ) .
- خداى متعال ، تا چهل شبانه روز نماز و روزه غيبت كننده از مرد يا زن مسلمان را نمى پذيرد ، مگر اينكه غيبت شونده از او درگذرد .
- خداوند به من وحى كرد كه اى از تبار رسولان و بيم دهندگان ، قومت را بترسان از اينكه به خانه اى از خانه هاى من درآيند در حالى كه چيزى از بندگانم به ستم نزد آن ها باشد كه پيوسته او را در طول ايستادن به نماز در پيشگاهم ، لعنت مى كنم تا آنگاه كه آنچه را به ستم گرفته باز گرداند .
- هر كس جامه اى به ده دينار بخرد و يك درهمش حرام باشد ، خداوند تا هنگامى كه در بر اوست ، نمازش را نمى پذيرد .
- امام على ( عليه السلام ) : بنگر در چه نماز مى خوانى و بر چه نماز مى گزارى ، اگر از راه و طريقه حلالش نباشد ، پذيرشى نيست .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : خداوند عز وجل نماز كسى را كه زكات نپردازد نمى پذيرد تا آنگاه كه ميان هر دو جمع كند ، كه خداوند عز وجل آن دو را جمع كرده است ، پس ميان آن دو جدايى ميندازيد .
- امام باقر ( عليه السلام ) : همانا خداوند عز وجل ، نماز را با زكات همراه كرده و گفته : " نماز بر پاداريد و زكات بپردازيد " ( 2 ) . پس هر كس نماز برپا دارد و زكات ندهد ، نماز را هم بر پا نكرده است .
- امام صادق ( عليه السلام ) : كسى كه به پدر و مادرش كينه توزانه بنگرد ، حتى اگر بر او ستمكار باشند ، خداوند نمازى را از او نمى پذيرد .
- هر زنى كه خود را براى غير شوهرش خوشبو كند ، نمازش پذيرفته نمى شود تا آنگاه كه از آن بوى خوش غسل كند همچون غسل جنابت .
- در آنچه خداوند متعال به داود وحى كرد : بسا كه بنده نماز مى گزارد و آن را به صورتش مى زنم و از شنيدن صدايش ، خوددارى مى كنم . اى داود ، آيا مى دانى آن چه كسى است ؟ آن كسى است كه با چشم ناپاك به حرم مؤمنان ، فراوان مى نگرد و نيز كسى كه با خود گفته است اگر حاكم مى شد به خاطر آن و به ستم گردن مى زد .
1.در جامع الأخبار افزوده است : " و اگر باز گردد ، خدا هم به سوى او باز مى گردد "
2.در هفت جاى ديگر قرآن كريم نيز اين همراهى به چشم مى خورد .