■ آثار نماز نخواندن و کیفر ترک کننده نماز
آثار نماز نخواندن
خشم خداى متعال
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هر كس نمازى را نخواند ، خداوند را مى بيند كه بر او خشمناك است . 29 / تباه شدن عمل
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، خداوند عملش را تباه مى كند ( 1) .
- زراره : از امام صادق درباره اين گفته خداى عز وجل پرسيدم : " هر كس به ( اركان ) ايمان كفر ورزد ، بى گمان عملش تباه است " ، فرمود : ترك كردن كارى كه بدان اقرار دارد كه از آن جمله ، ترك نماز بى هيچ بيمارى و گرفتارى است .
كفر
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هر كس نماز را عمدا ترك كند ، آشكارا كفر ورزيده است ( 2) .
- پيمان ميان ما و آنان ، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند ، كافر شده است .
- كسى كه نماز نمى گزارد ، دين ندارد .
- كسى كه نماز نمى گزارد ، بهره اى از دين ندارد ( 3) .
- ( مرز ) ميان كفر و ايمان ، جز ترك نماز نيست .
- ( مرز ) ميان بنده و كفر ، ترك نماز است .
- هر كس نماز را ترك كند و به پاداش آن اميد نورزد و از عذابش نهراسد ، اهميت نمى دهم كه يهودى ، مسيحى و يا مجوس بميرد .
- ميان مسلمان و كفر ، جز اين نيست كه نماز واجب را از روى قصد ترك كند و يا به جهت سبك شمردن آن را نخواند .
- امام صادق ( عليه السلام ) : مردى نزد پيامبر آمد و گفت : اى پيامبر خدا ، مرا سفارش كن . فرمود : نماز را از روى قصد وامگذار كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند ، دين اسلام از او وا رهيده است . ( مسلمان نيست ) ( 4) .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله )
- در سفارش به معاذ
- : هرگز نماز واجب را از روى قصد ترك مكن ، كه هر كس نماز واجب را از روى قصد ترك كند ، خداوند تعهدى در برابر او ندارد ( 5) .
- امام صادق ( عليه السلام )
- به كسى كه از گناهان بزرگ پرسيده بود
- فرمود : ترك كردن نماز از روى قصد يا هر آنچه خداى عز وجل واجب كرده است ، زيرا پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، از پيمان خداوند عز وجل و پيمان پيامبرش ، بيرون رفته است .
- امام على ( عليه السلام ) : تفاوت ميان مؤمن و كافر ، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند و ادعاى ايمان كند ، عملش او را تكذيب مى كند و گواهى از خودش بر خود اوست .
- امام صادق ( عليه السلام )
- در پاسخ به اين پرسش : چگونه زناكار را كافر نمى ناميد و ترك كننده نماز را كافر مى ناميد و دليل آن چيست ؟
- فرمود : چون زناكار و مانند آن ، به جهت غلبه شهوت آن را انجام مى دهد و ترك كننده نماز فقط از روى سبك شمردن ، آن را ترك مى كند .
كيفر ترك كننده نماز
قرآن : " در ميان باغها . از يكديگر مى پرسند ، در باره مجرمان : چه چيز شما را در آتش درآورد ؟ گويند : از نمازگزاران نبوديم . " " او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند ، بلكه تكذيب كرد و روى گردان شد . سپس به سوى خانواده خود بازگشت در حالى كه متكبرانه قدم بر مى داشت ! ( با اين اعمال ) عذاب الهى براى تو شايسته تر است ، شايسته تر ! سپس عذاب الهى براى تو شايسته تر است ، شايسته تر ! " " واى بر تكذيب كنندگان در آن روز . و چون به آنان گفته شود : ركوع كنيد ، به ركوع نمى روند . "
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : امت من چهار دسته اند : . . . دسته اى هيچ گاه نماز نمى خوانند ، پس براى اينان " سقر " است و " سقر " نام طبقه اى از طبقات دوزخ است . خداوند متعال گفته است : " چه چيز شما را به سقر درآورد ؟ ؟ گفتند : از نمازگزاران نبوديم " .
- هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، نامش را بر سر در دوزخ جزو وارد شوندگان به آن ، مى نويسند .
- امام باقر ( عليه السلام )
- نزد ايشان سخن از مردى به ميان آمد و گفته شد : پرده درى كرده ، مرتكب محرمات گشته ، واجبات را سبك شمرده و حتى نماز واجب را ترك كرده است . امام كه تكيه داده بودند ، راست نشست و فرمود : سبحان الله ، نماز واجب را ترك كرده است ؟ همانا ترك نماز واجب ، نزد خداوند ، بزرگ و گران است .
1ـ در صحيح بخارى و سنن نسايى و مسند ابن حنبل چنين آمده است : " هر كس نماز عصر را ترك كند . . . "
2.در عوالى اللآلى قيد " آشكارا " نيست.
3ـ متن دعائم الاسلام چنين است : " كسى كه نماز را ترك كند نصيبى از اسلام ندارد "
4ـ در الترغيب والترهيب چنين آمده است : " از روى قصد نماز را ترك مكنيد ، كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند ، از دين خارج شده است "
5ـ در المستدرك على الصحيحين در انتهاى حديث افزوده است : " و پيامبرش نيز تعهدى ندارد "
منبع: کتاب الصلاة في الكتاب والسنة، محمد محمدي رى شهری