آثار نماز

■ آثار نماز

آثار نماز

آثار نماز

از ميان رفتن بديها
قرآن : " و در دو طرف روز ( اول و آخر آن ) و نخستين ساعات شب نماز بر پا دار ، زيرا خوبيها ، بديها را از ميان مى  برد . اين پندى براى پندگيرندگان است . "
- ابو عثمان : با سلمان زير درختى بوديم كه شاخه خشكى را از آن گرفته و تكان داد ، تا اينكه برگهايش ريخت و گفت : آيا نمى  پرسى چرا اين گونه مى  كنم ؟ گفتم : چرا كردى ؟ گفت : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) برايم اين گونه كرد و سپس فرمود : همانا مسلمان هر گاه وضويى نيكو گرفت و نمازهاى پنجگانه را خواند ، گناهانش مى  ريزد همانگونه كه اين برگها ريخت . سپس گفت : " و در دو طرف روز ( اول و آخر آن ) و نخستين ساعات شب نماز بر پا دار ، زيرا خوبيها ، بديها را از ميان مى  برد . اين پندى براى پندگيرندگان است " .
- ابن مسعود : مردى از زنى بوسه اى ربوده بود . پس نزد پيامبر آمد و به او خبر داد . سپس خداوند اين آيه را فرو فرستاد : " و در دو طرف روز ( اول و آخر آن ) و نخستين ساعات شب نماز بر پا دار ، زيرا خوبيها ، بديها را از ميان مى  برد " . پس آن مرد گفت : اى پيامبر خدا ، آيا اين مخصوص من است ؟ فرمود : براى همه امتم ، تمام آنان .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : نمازها ، پوشاننده آنچه در ميان آن هاست ، مى  باشند ، چون خداوند عز وجل گفته است : " همانا خوبيها ، بديها را از ميان مى  برند " ( 1) .
- ابو ايوب انصارى : پيامبر همواره مى  گفت : هر نماز ، خطاهاى پيش از خود را مى زدايد .
- ابوذر : عرض كردم : اى پيامبر خدا ، توبه مردى كه دروغ عمدى بگويد چيست ؟ فرمود : استغفار و نمازهاى پنجگانه ، كه آن را مى  شويد .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هر كس وضو بگيرد آنگونه كه فرمان داده شده و نماز بخواند آنگونه كه فرمان يافته ، هر چه پيشتر كرده ، آمرزيده مى  شود .
- نمازهاى پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه ، پوشاننده آنچه در ميان آن هاست ، مى  باشند تا آنگاه كه گناهان بزرگ را در بر نگيرد .
- همانا مسلمان نماز مى  گزارد در حالى كه خطاهايش بر سرش نهاده شده است . پس هرگاه سجده مى  كند فرو مى  ريزد و از نماز فارغ مى  شود ، در حالى كه خطاهايش ريخته است .
- هيچ گاه دو فرشته نگهبان ، نماز انسان را با نماز ديگرش به سوى خدا نمى  برند ، جز اينكه خداى تبارك و تعالى ( به آن دو فرشته ) مى  گويد : شما را گواه مى  گيرم كه ميان آن دو نماز را بر بنده ام آمرزيدم .
- همانا گناهان بنده مسلمان در حال نماز خالصانه فرو مى  ريزد ، همانگونه كه اين برگ از اين درخت فرو مى  ريزد .
- هر گاه يكى از شما وضويى نيكو بگيرد و فقط براى نماز به مسجد بيايد ، هيچ گامى  بر نمى  دارد ، جز اينكه خداوند در برابر آن ، او را يك درجه بالا مى  برد و خطايى را از او مى زدايد .
- وقت هيچ نمازى در نمى  رسد ، جز اينكه فرشته اى در پيشگاه خداوند فرياد بر مى  آورد : اى مردم ، برخيزيد و به سوى آتشهايى كه بر پشت خود افروخته ، برويد و با نمازهايتان آن ها را خاموش سازيد .
- در وقت هر نماز ، مناديى بر مى  خيزد و مى  گويد : اى پسران آدم ، برخيزيد و آنچه را بر خود افروخته ايد ، خاموش كنيد . پس بر مى خيزند و طهارت مى  سازند و خطاهاى پيش رويشان فرو مى  ريزد و نماز مى  خوانند و آنچه در ميان آن دو بوده آمرزيده مى  شود . سپس در اين ميان آتش مى افروزند ( گناه مى  كنند ) پس هنگام نماز نخستين ، فرياد بر مى  آورد : اى فرزندان آدم ، برخيزيد و آنچه بر خود افروخته ايد ، خاموش كنيد . پس بر مى خيزند ، طهارت مى  سازند و نماز مى  خوانند و آنچه در ميان آن دو بوده ، آمرزيده مى  شود و هنگام نماز عصر ، همين گونه است و نيز هنگام نماز مغرب و نماز عشاء . پس در حالى كه آمرزيده شده اند ، به خواب مى  روند .
- مى سوزيد ، پس هنگامى  كه نماز صبح مى  خوانيد بر آن آب مى ريزيد . سپس مى سوزيد و مى سوزيد ، پس هنگامى  كه نماز ظهر مى  خوانيد بر آن آب مى ريزيد . سپس مى سوزيد و مى سوزيد ، پس هنگامى  كه نماز عصر مى  خوانيد بر آن آب مى ريزيد . سپس مى سوزيد و مى ‌سوزيد ، پس هنگامى  كه نماز مغرب مى  خوانيد بر آن آب مى ريزيد . سپس مى سوزيد و مى سوزيد ، پس هنگامى  كه نماز عشاء مى  خوانيد بر آن آب مى ريزيد . سپس مى  خوابيد و بر شما چيزى نوشته نمى  شود تا اينكه بيدار شويد .

 

- در بيان پاداش نماز
- : هنگامى  كه به نماز مى  ايستى و رو به قبله مى  كنى و ( سوره ) حمد را و هر سوره اى كه مى  توانى مى  خوانى ، سپس خم مى  شوى و ركوع و سجود را تمام به جا مى  آورى و تشهد و سلام مى  گويى ، همه گناهانت از نمازى كه آوردى تا نماز پس از آن ، آمرزيده مى  شود . اين است آنچه در نمازت به دست مى  آورى .
- قطب راوندى : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) مردى را ديد كه مى  گويد : خدايا ، مرا بيامرز و نمى  بينم كه بيامرزى . پس حضرت به او فرمود : چرا بدگمانى ؟ گفت : چون من در دوران جاهليت و اسلام گناه كرده ام . حضرت فرمود : اما گناهانى كه در جاهليت كرده اى ، ايمان آن ها را زدود و آنچه در اسلام انجام داده اى ، نماز تا نماز ، كفاره ميان آن دوست .
- امام على ( عليه السلام ) : هر كس نماز را با آگاهى از حقيقتش به جا بياورد آمرزيده مى  شود .
- گناهى كه مهلت يابم پس از آن دو ركعت نماز بخوانم ، مرا انديشناك نمى  كند .

 

پاكى جان
 - پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : مثال نماز در ميان شما ، مثال جوى آبى است كه بر خانه يكى از شما روز و شب روان باشد و او پنج بار خود را در آن بشويد . پس ( همانگونه كه ) هيچ چركى با پنج بار شستن باقى نمى  ماند ، گناهان نيز با پنج بار نماز خواندن ، باقى نمى  مانند .
- امام باقر ( عليه السلام ) : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : اگر بر در خانه يكى از شما ، جويى باشد و هر روز پنج بار خود را در آن بشويد ، در تن وى چركى باقى مى  ماند ؟ گفتيم ( 2 ) : نه . فرمود : پس همانا مثال نماز ، مثال همان جوى روان است كه هرگاه نماز مى  گزارد ، آنچه گناه ميان آن دو ( نماز ) است پاك مى  كند .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : نمازهاى پنجگانه كفاره ميان آنان است . اگر مردى ميان منزل و محل كارش ، پنج جوى آب براى شست و شوى خويش داشته باشد و هر گاه به محل كارش برود و در آن كار كند و عرق بريزد به اين جويها مى رود و خود را پاكيزه مى  سازد ، آيا از چرك و كثيفى وى چيزى مى  ماند ؟ نمازهاى پنج گاه نيز چنين است ، هر گاه خطايى از او سرزند يا آنچه خدا خواهد بشود ، نماز بگزارد و دعا كند و آمرزش بطلبد ، هر چه در اوست آمرزيده گردد .
- امام على ( عليه السلام ) : نماز ، صابون خطاهاست .
- در گفتارى كه در آن يارانش را به نماز سفارش مى  كرد
- فرمود : و همانا نماز ، گناهان را چون برگ فرو مى  ريزد و آن ها را مى  گشايد ، آن گونه كه بند از كسى بگشايند و پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) ، آن را به چشمه آب گرم كه بر در خانه مرد روان باشد ، تشبيه كرد كه شبانه روز ، پنج بار خود را در آن بشويد ، ديگر چركى بر تن وى نخواهد ماند .
- ابوحمزه ثمالى : از يكى از دو ( امام باقر يا امام صادق ) شنيدم كه مى  فرمايد : حضرت على ( عليه السلام ) به مردم رو كرد و گفت : اميدوار كننده ترين آيه در كتاب خدا كدام است ؟ برخى گفتند : " بى گمان خداوند شرك ورزيدن به خود را نمى  بخشد و پائين تر از آن را براى هر كه بخواهد مى  بخشد " . فرمود : نيكوست ولى آن نيست . برخى گفتند : " اى بندگان من - كه بر خويشتن زياده روى روا داشته ايد - از رحمت خدا نوميد مشويد " . فرمود : نيكوست ولى آن نيست . برخى گفتند : " آنان كه چون كار زشتى كنند ، يا بر خود ستم روا دارند ، خدا را به ياد مى  آورند و براى گناهانشان آمرزش مى  خواهند " . فرمود : نيكوست ولى آن نيست . پس مردم ، از سخن باز ايستادند و حضرت فرمود : اى مردم مسلمان ، شما را چه مى  شود ؟ گفتند : نه ، به خدا سوگند ، چيزى نمى  دانيم . فرمود : شنيدم پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) مى  گويد : اميدوار كننده ترين آيه در كتاب خدا اين است : " در دو طرف روز و نخستين ساعات شب نماز برپا دار " و همه آيه را قرائت كرد و گفت : اى على ، سوگند به كسى كه مرا به حق ، نويد بخش و بيم دهنده برانگيخت ، همانا يكى از شما به وضو بر مى  خيزد ، پس گناهانش از اندامش فرو مى  ريزد و هنگامى  كه با برون و درون به خدا رو كند ، از نمازش باز نمى  گردد ، جز آنكه از گناهانش چيزى بر او نمانده است ، آنگونه كه مادرش او را زاده بود . پس اگر به گناهى ميان دو نماز گرفتار آمد برايش چنين است تا اينكه هر پنج نماز را شمرد و سپس گفت : اى على ، جايگاه نمازهاى پنجگانه براى امتم چون جويى است كه بر در خانه يكى از شما روان باشد ، پس چه گمان مى  بريد اگر در تن وى چركى باشد و خود را در آن جوى پنج بار در روز بشويد ، آيا در تنش چركى مى  ماند ؟ به خدا سوگند ، نمازهاى پنجگانه براى امتم نيز همين گونه است .

 

راندن شيطان
 - پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : نماز ، چهره شيطان را سياه مى  كند .
- امام على ( عليه السلام ) : نماز ، پناهگاهى در برابر حمله هاى شيطان است .
- نماز ، پناهگاه رحمان و وسيله راندن شيطان است .
- امام صادق ( عليه السلام ) : فرشته مرگ ، شيطان را از مواظبت كننده بر نماز ، دور مى  كند و در آن حال سخت ( جان كندن ) گواهى بر يكتايى خداوند و رسالت محمد ( صلى الله عليه وآله ) را به او تلقين مى  كند .

 

بازداشتن از كار زشت و ناپسند
قرآن : " آنچه از كتاب به تو وحى شده است ، بخوان و نماز برپا دار كه همانا نماز از كار زشت و ناپسند باز مى  دارد و بى گمان ياد خدا بزرگتر است و خداوند مى  داند چه مى  كنيد . "
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هر كس نمازش او را از كار زشت و ناپسند باز ندارد ، جز دورى از خدا نيفزايد .
- كسى كه از نماز فرمان نبرد ، نمازى ندارد و فرمان بردن از نماز ، خوددارى از كار زشت و ناپسند است .
- عمران بن حصين : درباره گفته ء خدا : " همانا نماز از كار زشت و ناپسند باز مى  دارد " از پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) پرسيده شد . فرمود : هر كس ، نمازش او را از كار زشت و ناپسند باز ندارد ، نمازى ندارد .
- انس : جوانى از انصار همراه پيامبر نماز مى  گزارد و كارهاى زشت هم مى  كرد . اين مطلب را به پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) گفتند . فرمود : روزى ، نمازش او را باز مى  دارد .
- ابو هريره : مردى نزد پيامبر آمد و گفت : همانا فلانى در شب نماز مى  خواند و صبح ، دزدى مى  كند . فرمود : آنچه مى  گويد ( نمازش ) به زودى او را باز مى  دارد .
- امام صادق ( عليه السلام ) : هر كس دوست دارد بداند آيا نمازش پذيرفته شده است يا نه ، پس بنگرد آيا نمازش ، او را از كار زشت و ناپسند باز داشته است ، يا نه . پس به هر اندازه كه او را باز داشته ، از او پذيرفته شده است .
- نماز ، باز دارنده اى الهى است ، زيرا نمازگزار را تا آنگاه كه در نماز است از گناهان باز مى  دارد . خداى عز وجل مى  فرمايد : " همانا نماز از كار زشت و ناپسند باز مى  دارد " .
- بدان كه نماز باز دارنده اى براى خدا در زمين است ، پس هر كس دوست دارد بداند چه اندازه از نمازش سود برده ، پس بنگرد ، اگر نمازش او را از كارهاى زشت و ناپسند باز داشته ، به همان اندازه كه او را باز داشته ، از نمازش بهره برده .

 

پايدارى
 " اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، از شكيبايى و نماز يارى جوييد ، كه خدا با شكيبايان است . "
- حذيفه : هرگاه به پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) غم و اندوهى مى  رسيد ، نماز مى  خواند ( 3) . در مجمع البيان آمده است : " هرگاه اندوهگين مى  شد ، از نماز و روزه يارى مى  جست " . ( * )
- يوسف بن عبد الله بن سلام : پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) هرگاه به خانواده اش سختى مى  رسيد ، آنان را به نماز فرمان مى  داد و سپس اين آيه را قرائت مى  كرد : " و خانواده ات را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش " .
- امام صادق ( عليه السلام ) : على ( عليه السلام ) هرگاه از چيزى انديشناك مى  گرديد ، به نماز پناه مى  برد و سپس اين آيه را تلاوت مى  كرد : " و از شكيبايى و نماز يارى جوييد " .
- چه چيز مانع مى  شود هرگاه بر يكى از شما اندوهى از اندوههاى دنيا رسيد ، وضو بگيرد ، سپس به مسجد برود و دو ركعت نماز بخواند و خدا را در آن بخواند ؟ آيا نشنيده اى كه خداوند مى  گويد : " و از شكيبايى و نماز يارى جوييد " ؟

 

فرو آمدن رحمت
- ابوحمزه از امام باقر ( عليه السلام ) : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : هنگامى  كه بنده مؤمن در نمازش مى  ايستد ، خداوند به او مى نگرد
- يا فرمود : خدا به او روى مى  آورد
- تا آنگاه كه باز گردد و سايه رحمت را از بالاى سرش تا كرانه آسمان بر او مى  گسترد و فرشتگان ، اطرافش را تا كرانه آسمان مى  گيرند و فرشته اى بر بالاى سرش گمارده مى  شود كه به او مى  گويد : اى نمازگزار ، اگر مى  دانستى چه كسى به تو مى نگرد و با چه كسى مناجات مى  كنى ، روى نمى  گرداندى و هرگز از اينجا نمى  رفتى .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : اى ابوذر ، هيچ مؤمنى به نماز نمى  ايستد ، جز اينكه از او تا عرش نيكى نثارش مى  شود و فرشته اى بر او گمارده مى  گردد كه ندا در مى  دهد : اى پسر آدم ، اگر مى  دانستى چه در نمازت به دست مى  آورى و با كه مناجات مى  كنى ، نه ملول مى  گشتى و نه روى مى  گرداندى .
- هنگامى  كه بنده در نماز مى  ايستد ، نيكى و احسان بر سرش پاشيده مى  شود ، تا آنگاه كه ركوع كند . پس هنگامى  كه ركوع كرد ، رحمت الهى او را بالا مى  برد تا سجده كند و سجده كننده بر درگاه خداوند متعال سجده مى  كند ، پس درخواست كند و اشتياق ورزد .
- [ براى نمازگزار ] سه ويژگى است : رحمت الهى او را از كف پايش تا كرانه آسمان در بر مى  گيرد و فرشتگان از روى سرش تا كرانه هاى آسمان گرداگرد او را مى  گيرند و فرياد كننده اى ندا در مى  دهد : اگر مناجات كننده مى  دانست با كه مناجات مى  كند ، باز نمى  گشت .
- فرشتگان پيوسته بر بنده درود مى  فرستند ، تا آنگاه كه در نمازگاهش نماز مى  خواند و برنخاسته يا حدثى از او سر نزده است ، فرشتگان مى  گويند : خدايا او را بيامرز و بر او رحمت آور .
- امام على ( عليه السلام ) : نماز ، رحمت را فرو مى  آورد .
- هنگامى  كه انسان به نماز مى  ايستد ، ابليس پيش مى  آيد و حسودانه به او مى نگرد ، چون مى  بيند رحمت الهى او را در بر گرفته است .
- اگر نمازگزار مى  دانست چگونه شكوه الهى او را در برگرفته است ، سربرداشتن از سجده را خوش نمى  داشت .
- امام صادق ( عليه السلام ) : همانا مهمان خداوند عز وجل . . . مردى است كه در نماز است ، او در پناه رحمت خداست تا آنگاه كه نمازش را به پايان برد .

پذيرش دعا
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هر كس نمازى واجب بگذارد ، نزد خداوند يك دعاى پذيرفته دارد .
- چهار هنگام درهاى آسمان گشوده مى  شود و دعاء پذيرفته مى  گردد : . . . هنگام برپا كردن نماز .
- هر كس نمازى بخواند كه در آن چيزى از چاره انديشى هاى دنيا را در دل نگذراند ، هيچ چيز از خدا نمى  خواهد ، جز اينكه به او مى  دهد .
رسيدن به هر خوبى
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : نماز ، كليد هر خوبى است .
- همواره امتم در خير و خوبى هستند ، تا آنگاه كه با يكديگر دوست باشند و نماز را بر پا دارند . . . پس اگر چنين نكنند به قحطى و خشكسالى گرفتار مى  شوند .

تقرب به خداوند متعال
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : همانا نماز ، وسيله تقرب شخص با ايمان است .
- نماز ، وسيله تقرب هر شخص با تقوا است .
- امام على ( عليه السلام ) : همانا زكات به همراه نماز ، وسيله تقرب مسلمانان قرار داده شده است .
- نماز ، برترين تقرب است .
- امام صادق ( عليه السلام )
- پس از آنكه ابوحنيفه به ايشان گفت : اى ابو عبد الله ، چقدر بر نماز شكيبايى مى  ورزى
- فرمود : اى نعمان ، آيا نمى  دانستى كه نماز ، وسيله تقرب هر شخص باتقوا است ؟

 

ورود به بهشت
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : كليد بهشت ، نماز است .
- خداى عز وجل فرمود : براى بنده ام تعهد كرده ام ، اگر نماز را در وقتش برپا دارد ، كيفرش ندهم و او را بى محاسبه وارد بهشت گردانم .
- امام صادق ( عليه السلام ) : خداوند از هر كس يك نماز را بپذيرد ، عذابش نمى  كند ، از هر كس يك كار نيك بپذيرد ، كيفرش نمى  دهد .
- روز قيامت ، پير مرد را مى  آورند و نامه عملش را آشكارا و پيش روى مردم به او مى  دهند در حالى كه جز بدى در آن ديده نمى  شود ، پس بر او گران مى  آيد و مى  گويد : اى پروردگار من ، آيا فرمان مى  دهى مرا به دوزخ برند ؟ پس خداى بزرگ - جل جلاله - مى  گويد : اى پير ، من شرم مى  كنم تو را كيفر دهم و حال آنكه تو در دنيا براى من نماز مى  گزاردى . بنده ام را به بهشت ببريد .
- محمد بن عمران از امام صادق ( عليه السلام ) : بنده اى را روز قيامت مى  آورند كه كار نيكى ندارد . پس به او گفته مى  شود : ياد كن يا به ياد آر ، آيا كار نيكى دارى ؟ پس به ياد مى  آورد و مى  گويد : اى پروردگار من ، كار نيكى نكرده ام جز اينكه فلان بنده با ايمانت بر من گذشت ، از او آب خواستم و او به من داد . پس با آن وضو گرفتم و براى تو نماز گزاردم . ( امام صادق ) فرمود : پس پروردگار تبارك و تعالى مى  فرمايد : همانا تو را آمرزيدم ، بنده ام را وارد بهشت كنيد .

 

 كليات آثار نماز

- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : هيچ بنده اى به وقتهاى نماز و جايگاههاى خورشيد ، اهتمام نمى  ورزد ، جز اينكه براى او راحتى هنگام مرگ ، قطع پريشانى ها و اندوهها و نجات از آتش را ضمانت مى  كنم .
- نماز از آيينهاى دين است ، در آن خشنودى پروردگار عز وجل است ، راه روشن پيامبر است و نمازگزار محبت فرشتگان را با خود دارد . هدايت و ايمان ، نور معرفت ، بركت در روزى ، آسايش تن ، ناپسندى براى شيطان ، سلاحى برابر كافر ، پذيرش دعا ، قبولى اعمال ، توشه مؤمن از دنيا به سوى آخرت ، شفيع ميان او و فرشته مرگ ، انس او در گورش ، فرش زيرش و پاسخ منكر و نكير است . و نماز بنده هنگام محشر ، تاجى بر سر اوست و نورى بر چهره اش ، پوشش كالبدش ، پرده اى ميان او و آتش ، حجتى ميان او و پروردگار بزرگ و با شكوهش ، نجات تنش از آتش ، برگه عبور از صراط ، كليدى براى بهشت ، مهريه حورالعين و بهاى بهشت است . بنده با نماز در فراز مى  آيد ، زيرا نماز تسبيح و تهليل ( لا إله الا الله گفتن و گواهى به يكتايى خدا ) و سپاس و بزرگداشت و مدح و تنزيه و سخن گفتن ( با خدا ) و دعاست .
- نماز ، ستون دين و در آن ده ويژگى است : زينت چهره ، نور دل ، آسايش تن ، انس گورها ، فرو آورنده رحمت ، چراغ آسمان ، سنگينى ميزان ، خشنودى پروردگار ، بهاى بهشت و پرده اى از آتش است . هر كس آن را بر پا كند ، دين را بر پا داشته و هر كس آن را رها كند ، دين را نابود كرده است .
- خداوند فرشته اى به نام سخائيل دارد كه براى نمازگزاران هنگام هر نماز براتهايى از پروردگار بزرگ جهانيان مى  گيرد . پس هنگامى  كه مؤمنان صبح بر مى خيزند و وضو مى  گيرند و نماز صبح را مى  خوانند ، براتى را براى آنان از خداى عز وجل مى  گيرد كه در آن نوشته شده است : من خداى جاويدم . بندگانم ، شما را در پناه خود قرار دادم و در سايه حمايت و نگاهبانى خود در آوردم . به عزتم سوگند ، شما را وا نمى  گذارم و گناهانتان تا ظهر آمرزيده شده است . پس هنگام ظهر كه بر مى خيزند و وضو مى  گيرند و نماز مى  خوانند ، براى آنان برات دوم را از خداى عز وجل مى  گيرد كه در آن نوشته شده است : من خداى توانايم . بندگانم ، بديهايتان را به نيكى تبديل كردم و گناهان كوچكتان را آمرزيدم و به سبب خشنوديم از شما ، در منزلگه شكوه جايتان دادم . پس هنگام عصر كه بر مى خيزند و وضو مى  گيرند و نماز مى  خوانند ، برات سوم را براى آنان از خداى عز وجل مى  گيرد كه در آن نوشته شده است : من خداى بزرگم . يادم شكوهمند و قدرتم بسيار است . بندگان من ، كالبدهايتان را بر آتش حرام كردم وشما را در جايگاه نيكان ، نشاندم و با رحمتم تبهكارى تبهكاران را از شما دور كردم . پس هنگام مغرب كه بر مى خيزند و وضو مى  گيرند و نماز مى  خوانند ، برات چهارم را براى آنان از خداى عز وجل مى  گيرد كه در آن نوشته شده است : من خداوند چيره ، بزرگ و والايم . بندگان من ، فرشتگانم از نزد شما با خشنودى بالا آمدند . بر خود واجب كردم كه شما را خشنود سازم و روز قيامت ، آرزويتان را برآورده سازم . پس هنگام عشاء كه بر مى خيزند و وضو مى  گيرند و نماز مى  خوانند ، برات پنجم را براى آنان از خداى عز وجل مى  گيرد كه در آن نوشته شده است : همانا من خداوندم ، نه خدايى غير از من هست و نه پروردگارى جز من . بندگان من ، در خانه هاى خود طهارت ساختيد و به سوى خانه هاى من گام برداشتيد و در ياد من فرو رفتيد و حق مرا شناختيد و واجباتم را انجام داديد . اى سخائيل و ديگر فرشتگانم ، شما را گواه مى  گيرم كه من از آنان خشنود شدم . پس سخائيل هر شب ، پس از نماز عشاء ، سه بار فرياد سر مى  دهد : اى فرشتگان خداوند ، همانا خداوند تبارك و تعالى ، نمازگزاران يكتاپرست را آمرزيد . پس هيچ فرشته اى در آسمانهاى هفتگانه نمى  ماند جز اينكه براى نمازگزاران آمرزش مى  طلبد و براى مداومتشان بر اين كار دعا مى  كند . هر كس - مرد يا زن - نماز شب روزيش شود و فقط براى خداى عز وجل برخيزد ، وضويى كامل بگيرد و براى خداى عز وجل با نيتى راست و دلى پيراسته و تنى افتاده و چشمى  گريان ، نماز بگزارد ، خداوند تبارك و تعالى ، پشت سر او ، نه صف از فرشتگان قرار مى  دهد كه تعداد فرشتگان هر صف را جز خداى تبارك و تعالى نمى  داند ، يك طرف صف در شرق و طرف ديگرش در غرب است و هنگامى  كه ( از نمازش ) فارغ شد ، براى وى به عدد اين فرشتگان ، درجه نوشته مى  شود .

 

1ـ در دعائم الاسلام چنين آمده است : " پوشاننده آنچه در ميان آن هاست ، تا آنگاه كه از گناهان بزرگ دورى گزيند . . . "
2ـ گويى درست چنين باشد : " گفتند : نه "
3.در بحار افزوده است : " طولى نكشيد كه توبه كرد ".

 

منبع: کتاب الصلاة في الكتاب والسنة، محمد محمدي رى شهری

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 4665 کلمه
مولف : محمد محمدی ری شهری
1400/3/26 ساعت 07:30
کد : 3037
دسته : آثار اخلاقی و عرفانی نماز,آثار تربیتی نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
پاداش نماز
راندن شیطان
از بین برنده بدی ها
نماز و گناه
بازدارنده از گناه
دعا
رحمت
تقرب به خدا
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز