كليات آداب نماز

■ كليات آداب نماز

كليات آداب نماز

- على بن يحيى بن خلاد از طريق پدرش از عموى خود نقل مى  كند : با پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) در مسجد نشسته بودم ، مردى داخل شد و دو ركعت نماز خواند ، سپس نزد پيامبر آمد و سلام كرد ، پيامبر كه او را هنگام نماز زير نظر داشت ، پس از جواب سلام ، به وى گفت : بازگرد و نماز بخوان كه نماز نخوانده اى ( و اين كار تكرار شد ) تا اينكه در نوبت سوم يا چهارم ، آن مرد گفت : سوگند به آن كه كتاب را بر تو فرو فرستاد ، كوشش بسيار كردم و شوقم فزون گشته است ، به من نشان ده و آگاهم كن . حضرت فرمود : هر گاه خواستى نماز بخوانى وضويى نيكو بساز . سپس رو به قبله كن و تكبير بگو و پس از قرائت به ركوع برو تا اينكه در ركوع آرام گيرى . سپس بلند شو تا اينكه راست بايستى . سپس به سجده برو تا اينكه در سجده آرام گيرى . سپس برخيز تا اينكه آرام بنشينى . سپس به سجده برو تا اينكه آرام گيرى . سپس برخيز . پس اگر نمازت را اين گونه به پايان بردى تمام است و آنچه از اين ها كم كردى ، از نمازت كم گذارده اى .

- محمد بن عمرو بن عطا : شنيدم ابوحميد ساعدى در ميان ده نفر از اصحاب پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) كه از جمله آنان ابوقتاده بود ، گفت : من از همه شما به نماز پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) داناترم . گفتند : چطور ؟ به خدا سوگند ، تو نه بيشتر از ما با پيامبر بوده اى و نه پيشتر . گفت : چرا ، گفتند : عرضه كن . گفت : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) هنگامى  كه به نماز مى  ايستاد دستانش را تا برابر شانه هايش بالا مى  آورد سپس تكبير مى  گفت تا اينكه هر استخوان در جاى خودش راست مى  شد و پس از آن به قرائت مى  پرداخت . سپس تكبير مى  گفت و دستانش را تا برابر شانه هايش بالا مى  آورد . سپس ركوع مى  كرد و كف دستانش را بر زانوانش مى  نهاد . سپس خود را كشيده و صاف مى  كرد بى آنكه سرش را پايين اندازد و يا كج كند و هنگامى  كه سر از ركوع بر مى  داشت مى  گفت : خداوند به كسى كه او را مى ستايد ، گوش مى  دهد . سپس دستانش را تا برابر شانه هايش
- كشيده وراست
- بالا مى  آورد و تكبير مى  گفت . سپس به زمين مى  افتاد و دستانش را از پهلوهايش دور مى  نمود . سپس سر بر مى  داشت و پاى چپش را خم كرده بر آن مى  نشست . در سجده ، انگشتان پايش را باز مى  نمود و پس از سجده تكبير مى  گفت و بر مى  خاست و پاى چپش را خم كرده رويش مى  نشست ، تا هر استخوانى به جاى خود باز گردد . سپس در سجده ديگر نيز چنين مى  كرد . هنگام برخاستن از هر دو ركعت تكبير مى  گفت و دستانش را تا برابر شانه هايش بالا مى  آورد همانگونه كه در آغاز نماز مى  كرد . در بقيه نماز هم اين ها را انجام مى  داد تا اينكه در سجده اى كه پس از آن سلام نماز بود ، پاى چپش را عقب مى  كشيد و بر سرين و طرف چپ بدنش مى  نشست . ( اصحاب ) گفتند : راست گفتى . اين گونه نماز مى  خواند .
- امام سجاد ( عليه السلام ) : حق نماز آن است كه بدانى در آمدن بر خداوند عز وجل تو در پيشگاه خداوند عز وجل ايستاده اى . پس اگر اين را دانستى ، همچون بنده اى خوار و كوچك ، خواهان و هراسان ، اميدوار و ترسان ، بيچاره و گريان ، با وقار و اطمينان به بزرگداشت همو كه در برابرش ايستاده اى ، مى  پردازى و با دلت به او رو مى  آورى و نماز را با حدود و حقوقش برپا مى  دارى ( 1 ) .
- امام باقر ( عليه السلام ) : هنگامى  كه در نماز مى  ايستى ، پاهايت را به هم نچسبان و ميانشان فاصله اى به اندازه حد اقل يك انگشت و حد اكثر يك وجب بده و شانه هايت را فرو انداز و دستانت را رها كن و انگشتانت را درهم نياويز بلكه بر رانهايت و در راستاى زانوانت باشند و نگاهت به سجده گاهت باشد . هنگامى  كه ركوع مى  كنى دو پايت را در يك رديف بگذار و ميانشان فاصله اى به اندازه يك وجب مى  دهى و زانوانت را در كف دستانت بگير و دست راستت را بر زانوى راستت و پيش از دست چپت مى  نهى و با سر انگشتانت برآمدگى زانويت را نيك در بر گير و هنگامى  كه آن ها را بر زانوانت نهادى از هم بازشان كن . اگر سر انگشتانت را در ركوع به زانوانت رساندى كفايت مى  كند ولى من بيشتر دوست دارم زانوانت را در كف دستانت بگيرى و انگشتانت را بر برآمدگى زانوانت بنهى و آن ها را از هم باز كنى . كمرت را راست نگه دار و نگاهت به ميان قدمهايت باشد . هنگامى  كه خواستى به سجده به روى دستانت را به تكبير بلند كن و به سجده بيفت و دستانت را با هم و پيش از زانوانت بر زمين بنه و ساعدهاى دستانت را چون درندگان بر زمين نگستران و بر زانوان و رانهايت نيز مگذار بلكه با آرنجهايت بال بساز و كف دستانت را به زانوانت نچسبان و به صورتت نيز نزديك مگردان ، بلكه ميان آن دو و در راستاى شانه هايت باشد ، نه روبروى زانوانت بلكه اندكى از آن ها انحراف داشته باشد . دستانت را كاملا بر زمين بگستران و ( پس از سجده ) به سوى خود باز گردان و اگر زير آن ها پارچه اى بود اشكالى ندارد ، گر چه به زمين رساندنشان بهتر است و در سجده ، انگشتانت را از هم باز مكن ، بلكه به هم بچسبان . هنگامى  كه براى تشهد نشستى ، زانوانت را به زمين بچسبان و كمى  ميانشان را باز كن و بايد روى پاى چپت بر زمين باشد و روى پاى راستت بر كف پاى چپت قرار گيرد و سرينت و نيز سر انگشت شست پاى راستت بر زمين باشد و هيچ گاه بر هر دو پايت منشين كه به تو آزار مى  رساند و نيز با ( نشيمنگاه ) بر زمين منشين كه بخشى از تنت بر بخشى ديگر قرار مى  گيرد و نمى  توانى براى تشهد و دعا صبر كنى .
- ابراهيم بن هاشم از حماد بن عيسى : روزى امام صادق ( عليه السلام ) به من فرمود : اى حماد ، آيا مى  توانى خوب نماز بخوانى ؟ به امام عرض كردم : اى سرور من ! كتاب حريز را كه درباره نماز است در حافظه دارم . حضرت فرمود : عيبى ندارد ، اى حماد ! برخيز و نماز بخوان . حماد گويد : در برابر حضرت بپاخاستم و رو به قبله نماز را شروع كردم به ركوع رفتم و سجده كردم . آن گاه امام فرمود : اى حماد ! نيكو نماز نمى  خوانى ! چه قدر زشت است فردى از شما شصت يا هفتاد سال بر او بگذرد و يك نماز با آداب و حدود كامل نخواند ! حماد گويد : در خود احساس خوارى كردم و به امام گفتم : فدايت شوم ، نماز را به من بياموز . پس امام برخاست ، رو به قبله ايستاد و هر دو دستش را بر روى ران خويش نهاد ، در حالى كه انگشتانش را بسته بود و دو پاى خود را نزديك هم قرار داد به گونه اى كه ميان دو پايش به اندازه سه انگشت باز فاصله بود و انگشتان پا را رو به قبله داشت و آن ها را از قبله منحرف نساخت و با فروتنى تكبير گفت . سپس حمد و " قل هو الله احد " را شمرده خواند . آن گاه به اندازه يك نفس ، در همان حال ايستادن ، درنگ كرد . سپس دو دست خود را تا رو به روى صورت بالا آورد و در همان حال ايستادن تكبير گفت . آن گاه به ركوع رفت و با دستانى كه انگشتانش باز بود ، زانوى خود را گرفت و زانو را به عقب داد تا پشت حضرت كاملا صاف شد ، به گونه اى كه به سبب صافى پشت و كشيدگى گردن ، اگر قطره اى آب يا روغن بر پشت حضرت ريخته مى  شد ، از جايش تكان نمى  خورد . دو چشمش را بست ، سپس سه بار شمرده فرمود : " سبحان ربى العظيم وبحمده " . آن گاه راست ايستاد و چون استقرار كامل پيدا كرد ، فرمود : " سمع الله لمن حمده " . سپس در حال ايستاده تكبير گفت و دست ها را تا رو به روى صورت بالا آورد . آن گاه سجده كرد و دست ها را در حالى كه انگشتانش كنار هم و بدون فاصله بود ، در جلوى زانو و برابر صورت نهاد و سه بار گفت : " سبحان ربى الاعلى وبحمده " و در حالت سجده هيچ جاى بدن را بر جاى ديگر قرار نداد و بر هشت استخوان سجده كرد : دو كف دست ، دو زانو ، دو انگشت شست پا ، پيشانى و بينى و فرمود : لازم است سجده بر هفت تاى اين ها قرار گيرد و اين همان است كه خداوند در قرآن فرموده است كه : " و همانا سجده گاهها براى خداست پس در كنار خداوند هيچ كس را مخوان " و اين هفت جا ، پيشانى و دو كف دست و دو زانو و دو شست پاست و نهادن بينى بر زمين مستحب است . سپس امام سر از سجده برداشت و چون درست به حالت نشسته درآمد تكبير گفت . آن گاه بر ران چپ نشست و روى پاى راست را بر كف پاى چپ قرار داد و فرمود : " استغفر الله ربى واتوب اليه " . سپس در حال نشسته تكبير گفت و سجده دوم را به جاى آورد و در سجده دوم مانند سجده اول رفتار كرد و در حال ركوع و سجود هيچ جاى بدن را بر جاى ديگر آن نگذاشت و در حال سجده دست ها را چون دو بال باز مى  كرد و ساعد را بر زمين نمى  گذاشت . اين چنين امام دو ركعت نماز گزارد و انگشتان دو دست حضرت در حال تشهد بسته بود و چون از تشهد فارغ شد ، سلام داد و فرمود : اى حماد ! اين گونه نماز بخوان !

1. در تحف العقول چنين آمده است : " با سكون و سكوت و فروتنى و نرمى  با او راز و نياز مى  كنى و از او مى  خواهى كه تو را از بند خطا و هلاكت گناهانت رها كند ، كه جز خدا ، قدرتى نيست " .

 

منبع: کتاب الصلاة في الكتاب والسنة، محمد محمدي رى شهری

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1882 کلمه
مولف : محمد محمدی ری شهری
1400/2/19 ساعت 09:26
کد : 2994
دسته : نماز در آیات و روایات
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
آداب نماز
نماز در روایات
نماز معصومین
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز