■ رعايت نماز اول وقت در کلام معصومین علیهم السلام
- امام صادق ( عليه السلام )
- در باره آيه " آنان كه از نمازشان غافلند " فرمود : منظور به تأخير انداختن نماز از اول وقتش ، بدون عذر است .
- يونس بن عمار : از امام صادق ( عليه السلام ) پرسيدم آيا آيه " آنان كه از نمازشان غافلند " ناظر به وسوسه شيطان است ؟ فرمود : نه ، همه به اين مصيبت گرفتارند . بلكه منظور اين است كه غافل شود و نماز اول وقت را از دست بدهد .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : برترين اعمال نزد خداوند ، نماز اول وقت است .
- نمازتان را در اول وقت بخوانيد كه خداى عز وجل برايتان دو چندان مى كند .
- امام صادق ( عليه السلام ) : جبرييل نزد رسول الله آمد و به ايشان وقتهاى نماز را تعليم داد . سپس گفت . . . برترين وقت ، اول آن است .
- پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) : اول وقت نماز ، برتر از پايان وقت است ، همچون برترى آخرت بر دنيا .
- اول وقت ، رضوان خداوند ، ميان وقت ، رحمت خداوند و پايان وقت ، عفو خداوند است .
- آيا از نماز منافق آگاهتان نكنم ؟ نماز عصر را تا نزديك غروب خورشيد ، به تأخير مى اندازد .
- عايشه : هيچ گاه نديدم پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) ، نماز را به وقت ديگرى اندازد تا اينكه خداى عز وجل ، قبض روحش كرد .
- امام على ( عليه السلام ) : كسى كه پيش از در رسيدن وقت نماز ، آماده نشود ، آن را بزرگ نشمرده است .
- زراره : به امام باقر ( عليه السلام ) عرض كردم : خداوند نيكويت بدارد ، كدام يك از آغاز ، ميان يا پايان وقت هر نماز ، برتر است ؟ فرمود : آغاز آن . همانا پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : خداوند عز وجل از كارهاى نيك ، آنچه ر انجام گيرد ، دوست مى دارد .
- امام باقر ( عليه السلام ) : بدان كه اول وقت هميشه برتر است . پس هر اندازه مى توانى در كار نيك شتاب كن .
- نمازى كه در اول وقت بالا برود ، سپيد و نورانى به سوى صاحبش باز مى گردد و مى گويد : مرا حفظ كردى ، خدا تو را حفظ كند . و هنگامى كه در غير وقتش و بدون حدودش بالا برود ، سياه و تاريك به سوى صاحبش باز مى گردد و مى گويد : مرا تباه كردى ، خدا تو را تباه كند .
- امام صادق ( عليه السلام ) : فضيلت اول وقت بر آخر آن براى انسان ، بهتر از فرزند و دارايى اوست .
- هر نماز دو وقت دارد كه از اين دو ، اول وقت برتر است و روا نيست كسى بدون دليل در آخر وقت نماز بخواند ، مگر به سبب عذرى .
- هنگامى كه وقت نماز در مى رسد ، درهاى آسمان براى بالا رفتن اعمال ، گشوده مى شود . پس دوست ندارم عملى زودتر از عمل من بالا برود و نام كسى پيش از من در صحيفه ( دفتر اعمال ) نوشته شود .
- امام كاظم ( عليه السلام ) : هنگامى كه نمازهاى واجب در اول وقت و با رعايت حدودشان ، بر پا داشته مى شوند ، از شاخه بريده شده درخت آس ( مورد ) با همه عطر و بو و تازگيش ، خوشبوترند . پس بر [ نماز ] اول وقت مداومت ورزيد .
- امام رضا ( عليه السلام ) : اى فلانى ، هنگامى كه وقت در رسيد ، نماز را [ فورى ] بخوان ، كه نمى دانى چه پيش مى آيد .
- ابراهيم بن موسى القزاز : از امام رضا ( عليه السلام ) چيزى را مى طلبيدم و بر آن پاى مى فشردم . پس براى استقبال گروهى از طالبيان خارج شد كه وقت نماز در رسيد ، پس به سوى كاخى در آنجا راه كج كرد و زير درختى در نزديكى كاخ فرود آمد در حالى كه جز ما دو نفر ، كسى نبود . پس به من فرمود : اذان بگو . گفتم : منتظر بمانيم تا دوستانمان به ما بپيوندند ؟ فرمود : خدا تو را بيامرزد ، نماز را بدون دليل از اول وقت به آخر وقت به تأخير مينداز . در اول وقت ، آغاز كن . پس اذان گفتم و نماز خوانديم .
نماز واجب را در مسجد خواندن
- جابر بن عبد الله : پيامبر گروهى را در نماز نيافت . پس گفت : چه چيز شما را از حضور در نماز باز داشته است ؟ گفتند : به خاطر اختلافى كه ميان ما بوده است . حضرت فرمود : براى همسايه مسجد ، نمازى نيست جز در مسجد .
- امام على ( عليه السلام ) : براى آن دسته همسايگان مسجد كه تندرست و فارغند ولى در نمازهاى واجب حاضر نمى شوند ، نمازى نيست .
- قاضى نعمان : حضرت على ( عليه السلام ) فرمود : براى همسايه مسجد ، نمازى نيست جز در مسجد ، مگر اينكه بيمارى يا عذرى داشته باشد . به حضرت گفته شد : اى امير مؤمنان چه كسى همسايه محسوب مى شود ؟ حضرت فرمود آن كه صداى اذان را مى شنود .
- امام صادق ( عليه السلام ) : نماز را در مسجد بخوانيد .
- ابراهيم بن ميمون از امام صادق ( عليه السلام ) : به ايشان گفتم : مردى براى ما نماز مى گزارد و ما به او اقتدا مى كنيم . آن نزد شما محبوب تر است يا در مسجد خواندن ؟ فرمود : مسجد نزد من محبوب تر است .
- امام صادق ( عليه السلام ) : نماز مرد در خانه اش به جماعت ، برابر بيست و چهار نماز است و نماز مرد به جماعت در مسجد برابر چهل و هشت نماز [ با پاداش ] دو چندان شده در مسجد است . . . . همانا نماز فرادا در مسجد برابر بيست و چهار نماز است و نماز فرادا در خانه ات چون گرد و غبار ، پراكنده و نابود مى گردد و چيزى از آن به سوى خداوند بالا نمى رود . و هر كس از روى بى اعتنايى به مسجد ، در خانه اش نماز جماعت بخواند ، او و هر كس كه با او نماز خوانده ، نمازى ندارند ، جز به سبب گرفتاريى كه از رفتن به مسجد باز مى دارد .
منبع: کتاب الصلاة في الكتاب والسنة، محمد محمدي رى شهری