■ آثار معنوی نماز
اهداف مقاله
1. آثار اعتقادی نماز
2. آثار عبادی و معنوی نماز
3. تأثیر نماز در شیطانستیزی
4. نماز و کسب مقامهای معنوی
مقدمه
نماز از دو سازوکار تربيتي مستقيم و غيرمستقيم برخوردار است. بيدارسازي فطرت الهي و اعطاي حيات ابدي به او، سازوکار مستقيم نماز است که با نماز گزاردن حاصل ميشود. اما سازوکار غيرمستقيم آن، از راه کسب آگاهي از برکات تقيّد به نماز و عواقب ترک آن بهدست میآید. مخاطب "أقيموا الصلوة"، با آگاهي يافتن از آثار شگرف نماز در سرنوشت خود، به آن راغب و از ترک آن ترسان شده و با قرار گرفتن در زمرة نمازگزاران، از تربيت مستقيم آن بهرهمند ميشود.
از جمله برکات نماز میتوان به تأثیر آن در حوزه اعتقاد و معنویت افراد اشاره کرد. اعتقاد، سازنده بینش و تفکر، معنویت صیقلدهنده روح برای پرواز در آسمان تعالی و رشد است. اینک آثار نماز را در این دو حوزه بررسی قرار میکنیم.
آثار اعتقادي
نماز، بينش و اعتقاد انسان را تصحيح ميكند و سرچشمة هدايت و معرفت است.[1] هدايت، هم به معناي راهنمايي به كار ميرود و هم به معناي راهبري و رساندن به مقصد که نماز، هر دو نقش هدايتي را در بر دارد. نماز، راهنماست؛ يعني ميتواند هدايتگر آدمي و ارائهدهندة راه سعادت به او باشد؛ همچون قطبنمايي كه در طول شبانهروز در اقيانوس طوفاني و پرخطر فرهنگ و تربيت، سَمت خدا را به انسان نشان ميدهد. از طرفی، نماز راهبري نيز ميكند. تأثیرات تربيتي نماز در ابعاد و ساحتهاي مختلف انسان ـ كه طي اين نوشتار ميآيد ـ گوياي نقش راهبری و رسانندگ آن نماز است. عبادات بهطور كلي و نماز بهطور خاص، فهم يا علم را به باور تبديل ميكند و اگر استمرار يابد، انسان را به يقين ميرساند. چنانكه در مورد امامان معصوم:در زيارتنامهها ميخوانيم كه آنها به دليل عبادت خدا، به مقام یقین نائل شدهاند. در زيارت امين الله چنين آمده است: "وَعَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتّى اَتيكَ الْيَقينُ"؛ خدا را مخلصانه عبادت كردي تا آنجا كه به يقين رسيدي. اين فقره، در زيارت رسول الله(صلی الله علیه و آله)هم آمده است. باور يا عقيده از آگاهي سطحي و اوليه بسيار عميقتر است و تأثیري جدي در رفتار دارد. انسانها غالباً در عمل تابع باورهاي خود هستند؛ نه دانش يا فهم خود. به همين دليل، بسياري از آموزهها و دستورالعملهايي را كه ميدانيم و به ارزش آن اعتراف داريم، عمل نميكنيم! اين امر به امور اخلاقي و معنوي اختصاص ندارد و در امور جسمي نیز همينگونه است. مثلاً ميدانيم كه نرمش يا دویدن صبحگاهي در هواي آزاد، براي سلامت بدن مفيد است؛ اما چهبسا به آن عمل نميكنيم. راههاي متعددي براي تبديل فهم به باور وجود دارد كه به دو راه اشاره ميكنيم:
راه اول: مشاهده و لمس آثار مثبت عمل به آنچه ميدانيم؛
راه دوم: تكرار و تلقين دروني.
با توجه به دو روش ذكرشده براي تبديل فهم و علم به باور، فهم ما نسبت به وجود خدا و قيامت، از طریق يكي از اين دو راه ميتواند به باور تبديل شود: راه اول: درك لذت ارتباط با خدا يا مشاهدة آثار عبادت در زندگي؛ راه دوم: تكرار و تلقين واقعيات ناپيدا به نفس، از راه توجه به عبارات و اذكار در نماز و تقيد به استمرار ادای اين فريضه.
راه اول ممكن است بهسختي حاصل شود و همه از نماز لذت نبرند؛ اما راه دوم، بيشتر قابل وصول، كنترل و برنامهريزي است؛ زیرا اذكار و حركات نماز بهگونهاي تنظيم شده كه استمرار آن در اوقات خود و توجه به خدا و جهان غيب، تكرار اذكار و تلقين آنها به نفس، به میزانی که با توجه همراه باشد، موجب افزايش ايمان میشود.[2] البته همانگونه که نماز خواندن، تأثیرات مثبت اعتقادي را به همراه دارد، ترك نماز نيز مقدمات تزلزل در اعتقادات و کفرگرایی او را فراهم میسازد[3] و در نتیجه، سبب دوري از خداوند و اولياي او ميشود.[4]
آثار عبادي ـ معنوي
1. قرب الهی
از جمله ثمرات برجستة نماز، نيل به قرب الهي است. نماز بهترين وسيلة كسب قرب الهي است. هر اندازه نماز با توجه بيشتري ادا شود، قرب حاصلشده از آن، فزونتر است.
2. خشوع
از دیگر آثار نماز، كبرستيزي و خاشعسازي آدمي است. به همين جهت، نماز ميتواند يكي از موانع مهم قرب الهي و محبت ربوبي را ـ که همان تکبرو غرور است ـ زائل سازد. امام صادق(علیه السلام)ميفرمايند: "خداوند به حضرت موسىابنعمران(علیه السلام) وحى كرد که اى موسى! آيا مىدانى كه چرا تو را براى همكلامى خود برگزيدم و تو ملقب به كليم اللّه شدى؟ موسی(علیه السلام) عرض كرد: نه! راز اين مطلب را نمىدانم. خداوند فرمود: اى موسى! من بندگانم را بررسى كردم و در ميان آنان هيچكس را بهاندازة تو، در برابر خود، متواضع و فروتن نيافتم. اى موسى! هر گاه نماز مىگزارى، گونهات را روى خاك مىنهى و چهرهات را بر زمين مىگذارى".[5] به اين ترتيب، درمىيابيم كه عالىترين مرحلة عبادت، كوچك شدن در برابر خدا و فرو ريختن كبر و غرور است. افزايش خشوع، به افزايش رقّت قلب در نماز و لذت بردن از مناجات و درك محضر ربوبي ميانجامد.
3. شيطانستيزي
بر اساس تصريح قرآن کريم، شيطان در محضر خداوند قسم ياد کرده است که هيچوقت از فريفتن و گمراه کردن انسانها دست برندارد.[6] شيطان براي عملي کردن اهداف خود از درست و زيبا جلوه دادن رفتارهای اشتباه و همچنين، از جالب نماياندن تمايلات و خواستههاي نفساني استفاده ميکند.[7] نماز يکي از اعمالي است که مانع اهداف شيطان ميشود؛ زيرا نماز سبب وحشت و فرار شيطان از نمازگزاران ميشود.[8] نماز سپري است در برابر تازيانههاي شيطان و محافظي است در برابر وسوسههاي شيطاني.[9] انسان با نماز به مخالفت با شيطان برميخيزد و طبق فرمودة امام عصر(علیه السلام): "نماز موجب خواري و ذلت شيطان ميشود".[10] شيطان به نمازگزاران و رحمتهاي بيپاياني که بر اثر لطف خداوند شامل حال نمازگزار ميشود، حسادت ميورزد؛ رحمتهايي که گاهي خود نمازگزاران از آن غافلاند.[11] به همين جهت شيطان ميکوشد تا با ابزارهاي گوناگوني مانند شراب و قمار بين انسانها دشمني اندازد و از اين طريق، آنها را از ذکر الهي باز دارد و از رحمتهاي بيمنتهاي الهي محروم سازد.[12]
4. کسب مقامهاي معنوي
اميرمؤمنان(علیه السلام)مقام معنوي نمازگزاران را اينگونه توصيف نمودهاند: "فرشتگان نمازگزاران را در ميان گرفته و آرامش بر آنها مىبارند. درهاى آسمان به رويشان گشوده و مقام ارزشمندى براى آنان آماده كردهاند. مقامى كه خداوند با نظر رحمت به آن مىنگرد و از تلاش آنها خشنود است و منزلت آنها را مىستايد. [فرشتگان] دست به دعا برداشته و آمرزش الهى مىطلبند".[13] نماز درجات معنوي را براي انسان به ارمغان ميآورد که از جملة آنها، مقام شفاعت است. پيامبر اسلام میفرمایند: "خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر يك از اين گروهها (روز قيامت) ميتوانند هشتاد هزار نفر [تعداد زيادي] را شفاعت كنند. آنها عبارتند از: مؤذن، امام جماعت و كسي كه وضو بگيرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت بهجا آورد".[14]
5. همراهی با فرشتگان
حضرت علی(علیه السلام)میفرمایند: "چون نمازگزار به نماز مىايستد، براى او سه خصلت است: فرشتگانی او را از جاى پاهايش تا آسمان احاطه مىكنند، و از آسمان بر سرش رحمت و نيكى فرو مىريزد و فرشتهای از سمت راست و چپ بر او گماشته مىشود. در این حال اگر نمازگزار توجه خود را از دست بدهد، خدای تبارک و تعالی ندا مىدهد: بهتر از من کسی را یافتهای که به او توجه میکنی؟ اگر نمازگزار میدانست با چه كسى مشغول مناجات است، خسته و آزرده نمىشد". [15]
6. نزول برکات
رسول خدا(صلی الله علیه و آله)در سفارشاتشان به ابوذر، پس از آنکه فضیلت نماز گزاردن در مسجد الحرام و مسجد النبی(صلی الله علیه و آله)را بیان کردند، فرمودند: "از همۀ اینها بهتر نمازی است که انسان در خانۀ خود، آنجا که جز خدا کسی او را نمیبیند، خالصانه به جای میآورد. ابوذر، مادامی که در نمازی، در خانه پادشاه عالم را میکوبی و آنکه درِ خانۀ پادشاه را بسیار بکوبد در بر او گشوده میشود. ابوذر، هیچ مؤمنی به نماز نمیایستد مگر اینکه ما بین عرش تا سرش برّ و نیکی ریزش میکند و فرشتهای بر او گمارده میشود که بانگ برآورد: ای فرزند آدم اگر میدانستی چه بهرهای از نماز داری و با چه كسى مشغول مناجات هستی، خسته و تافته نمىشدی".[16] امام على(علیه السلام)نیز فرمود: "هنگامی که شخصی به نماز میایستد، چنان رحمت خداوند سرتا پای وجودش را میگیرد که حسادت شیطان برانگیخته میشود". [17]
7. ایمنی از آتش
رسول خدا(صلی الله علیه و آله)فرمود: "در صحرای محشر، نماز بندة خدا همانند تاجی بر سر اوست که موجب نورانیت صورت و لباس برای بدن و مرزی بین او و آتش جهنم است".[18]
8. آمرزش
رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)فرمود: "اگر در جایی تنها بودی و وقت اذان شد، خودت اذان بگو و نماز بخوان! آن وقت خدا به فرشتگانش میگوید: ببینید بندة من نماز میخواند و هیچ کس جز من او را نمیبیند. سپس هفتاد هزار فرشته برایت میفرستد تا پشت سرت نماز بخوانند و تا فردای آن روز برایت استغفار کنند".[19]
آسیبشناسی آثار معنوی نماز
از آسیبهای آثار معنوی نماز این است که برخی برای دعوت دیگران به نماز و برشمردن آثار معنوی آن، بیان میکنند که: "نماز عشقبازي با خداست" و بیش از حدِ لازم، بر لذت بردن از نماز تأکید میکنند. در حالی که ما نبايد نماز را با لذت معنوی گره بزنیم و فقط در نماز به فكر چنين لذتي باشيم. اگر تنها هدف نماز، لذت ارتباط با خدا بود، نماز امری واجب نبود؛ بلکه عبادتی مستحب محسوب میشد و انسان امر میشد هر زمان حال مناجات داشت، به نماز بایستد و اگر این حال نبود، لازم نیست نماز بخواند! وقتی نماز را اینگونه معرفی کردید، جوان شما به نماز میایستد و احتمال دارد که نه تنها لذتی نبرد؛ بلکه چه بسا خسته و رنجیده شود. به خصوص اگر اعتقاد چندانی نداشته باشد، خود را از این درجات دور میبیند و چه بسا از آن صرف نظر میکند! اصل در نماز، تبعيت خداوند و تمرين ادب عبوديت است؛ گرچه به تناسب كيفيت انجام آن، ميتواند بركات فراواني به دنبال داشته باشد كه از جملة آنها، لذتهای عالي معنوي است.
چکیده
از برکات نماز میتوان به تأثیر آن در حوزه اعتقاد و معنویت افراد اشاره کرد. اعتقاد، سازندۀ بینش و تفکر، معنویت صیقلدهنده روح برای پرواز در آسمان تعالی و رشد است. اینک آثار نماز در این دو حوزه را بررسی کنیم.
آثار اعتقادي
نماز، بينش و اعتقاد انسان را تصحيح ميكند و سرچشمة هدايت و معرفت است.[20] عبادات به طور كلي و نماز به طور خاص، فهم يا علم را به باور تبديل ميكند و اگر استمرار يابد، انسان را به يقين ميرساند. باور يا عقيده از آگاهي سطحي و اوليه بسيار عميقتر است و تأثیري جدي در رفتار دارد. انسانها غالباً در عمل تابع باورهاي خود هستند؛ نه تابع دانش يا فهم خود. راههاي متعددي براي تبديل فهم به باور وجود دارد كه به دو راه اشاره ميكنيم:
راه اول: مشاهده و لمس آثار مثبت عمل به آنچه ميدانيم؛
راه دوم: تكرار و تلقين دروني.
آثار عبادي ـ معنوي
منظور از آثار معنوي ـ عبادي نماز، آثاري است که سبب تحکيم روحية پرستش و تعميق ارتباط انسان با خداوند ميگردد. برخی از آثار عبادی معنوی نماز عبارتند از:
1. خشوع
نماز ميتواند يكي از موانع مهم قرب الهي و محبت ربوبي را ـ که همان تکبرو غرور است ـ زائل سازد. عالىترين مرحلة عبادت، كوچك شدن در برابر خدا و فرو ريختن كبر و غرور است. افزايش خشوع، به افزايش رقّت قلب در نماز و لذت بردن از مناجات و درك محضر ربوبي ميانجامد.
2. شيطان ستيزي
نماز يکي از اعمالي است که مانع اهداف شيطان ميشود؛ زيرا، نماز سبب وحشت و فرار شيطان از نمازگزاران ميشود؛[21] نماز سپري است در برابر تازيانههاي شيطان و محافظي است در برابر وسوسههاي شيطاني.[22]
3. کسب مقامهاي معنوي
نماز درجات معنوي را براي انسان به ارمغان ميآورد که از جملة آنها، مقام شفاعت است. پيامبر اسلام میفرمایند: "خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر يك از اين گروهها (روز قيامت) ميتوانند هشتاد هزار نفر [تعداد زيادي] را شفاعت كنند. آنها عبارتند از: مؤذن، امام جماعت و كسي كه وضو بگيرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت بهجا آورد".[23]
4. همراهی با فرشتگان
حضرت علی(علیه السلام)میفرمایند: "چون نمازگزار به نماز مىايستد، براى او سه خصلت است: فرشتگانی او را از جاى پاهايش تا آسمان احاطه مىكنند، و از آسمان بر سرش رحمت و نيكى فرو مىريزد و فرشتهای از سمت راست و چپ بر او گماشته مىشود... .[24]
5. نزول برکات
امام على(علیه السلام)فرمود: "هنگامی که شخصی به نماز میایستد، چنان رحمت خداوند سرتا پای وجودش را میگیرد که حسادت شیطان برانگیخته میشود". [25]
6. رحمت پروردگار
هنگامي که نمازگزار متوجه نماز ميشود، خداي مهربان به او نظر لطف فرموده، او را مورد رحمت و مغفرت بيکران خود قرار ميدهد.
[1]. "سُئِلَ النَّبِيُّ6عَنِ الصَّلَاةِ؟ فَقَالَ:... لِلْمُصَلِّي... هُدًی و ايمان و نورالمعرفه"؛ از پيغمبر دربارۀ نماز پرسش شد، فرمود: برای نمازگزار است هدايت، ايمان و نور شناخت (شیخ صدوق، خصال، ج2، ص622).
[2]. "أنما المؤمنون الذين إذا ذکر الله وجلت قلوبهم و إذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا"؛ مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میگردد (انفال: 2).
[3]. "قَالَ رَسُولُ اللَّه6: بين العبد و بين الكفر ترك الصلاة"؛ فاصله كفر و بندگى، ترك نماز است (محمدباقر مجلسى، بحار الانوار، ج82، ص202).
[4]. "قَالَ رَسُولَ اللَّه6: مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذِمَّةِ رَسُولِهِ "؛ هركس نماز را عمدا ترك كند از کفالت خدا و رسول بيزارى جست است (شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج 3 ، ص 564).
[5]. "يا موسى انّك اذا صلّيت وضعت خدك على التّراب" (ر.ک: کلینی، اصول كافی، ج2، ص123).
[6]. "قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنی لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ"؛ گفت: پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادّی را) در زمین در نظر آنها زینت میدهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت (حجر: 39).
[7]. "زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ"؛ شيطان كارهايشان را در نظرشان بياراست (انفال: 48؛ نحل: 63؛ نمل: 24؛ عنكبوت: 38).
[8]. پيامبرگرامی اسلام6میفرمايند: "لايزال الشيطان ذعرا من المومن ما حافظ علی الصلوات الخمس لوقتهن فاذا ضيعهن تجرا عليه فادخله فی العظائم"؛ شيطان هميشه از کسانی که نماز پنجگانه را در وقت خودش بهپا ميدارد هراس دارد و اگر نماز در وقتش بهجا آورده نشود شيطان جرأت افراد را زياد و آنها را به گناه وا ميدارد" (حرعاملی، وسائل الشيعه، ج3، ص18).
[9]. امام علي7: "الصَّلَاةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَانِ"؛ نماز حصاری است در برابر تازيانههای شيطان (آمدی، غرر الحكم و درر الكلم، ص175).
[10]. محمدابنعثمان عمری میگويد: حضرت صاحبالزمان در جواب سوالات چنين آورده بود: "أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ مِنَ الصَّلَاةِ عِنْدَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ عِنْدَ غُرُوبِهَا... شَيْطَانٍ فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ بِشَيْءٍ مِثْلِ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطَان"؛ اما، آنچه که نسبت به نماز هنگام طلوع و غروب آفتاب پرسيده بودی، اگر شيطان با چيزی مثل نماز خوار و ذليل ميشود پس نماز بهپادار و شيطان را بهذلت و خواری بکش (محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج53، ص83).
[11]. "إِذَا قَامَ الرَّجُلُ فِی الصَّلَاةِ أَقْبَلَ إِبْلِيسُ يَنْظُرُ إِلَيْهِ حَسَداً لِمَا يَرَى مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ الَّتِی تَغْشَاهُ شَرُّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا خَيْرُ الْأُمُورِ مَا كَانَ لِلَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ رِضًا مَنْ عَبَدَ الدُّنْيَا وَ آثَرَهَا عَلَى الْآخِرَةِ اسْتَوْخَمَ الْعَاقِبَةَ لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلِّی مَا يَغْشَاهُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ مَا انْفَتَلَ وَ لَا سَرَّهُ أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السَّجْدَةِ"؛ هرگاه کسی به نماز ميايستد، ابليس در برابرش ظاهر میشود و از اينكه نمازگزار را غريق رحمت الهی ميبيند حسد ميورزد... اگر نمازگزار مىدانست كه چه اندازه رحمت خدا او را در بر گرفته است، دست از نماز نمىكشيد و خوش نداشت كه سر از سجده بردارد (ابنشعبه حرانى، تحف العقول، ص122).
[12]. "إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ"؛ شیطان میخواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید،) خودداری خواهید کرد؟! (مائدة: 91).
[13]. سید رضی، نهج البلاغة، ص343.
[14]. "قالَ رَسُولُ اللّه6: "اِنّ اللّه وَعَدَ اَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ ثَلاثَةَ بِغَيْرِ حِسابٍ وَ يَشْفَعُ كُلَّ واحِدٍ مِنْهُمْ فی ثَمانينَ اَلْفاً، اَلْمُؤَذِّنُ وَ الإمامُ وَ رَجُلٌ يَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فَيُصَّلی فی الْجَماعَةِ" (میرزای نوری، مستدرك الوسائل، ج1، ص488).
[15]. حر عاملی، وسائل الشيعة، ج7، ص289.
[16]. همان، ج5، ص296.
[17]. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج79، ص207.
[18]. همان، ج82، ص231.
[19].ریشهری، میزان الحکمه، ج2، ص557.
[20]. "سُئِلَ النَّبِيُّ6عَنِ الصَّلَاةِ؟ فَقَالَ:... لِلْمُصَلِّي... هُدًی و ايمان و نورالمعرفه"؛ از پيغمبر دربارۀ نماز پرسش شد، فرمود: برای نمازگزار است هدايت، ايمان و نور شناخت (شیخ صدوق، خصال، ج2، ص622).
[21]. پيامبر گرامی اسلام6میفرمايند: "لايزال الشيطان ذعرا من المومن ما حافظ علی الصلوات الخمس لوقتهن فاذا ضيعهن تجرا عليه فادخله فی العظائم"؛ شيطان هميشه از کسانی که نماز پنجگانه را در وقت خودش بهپا ميدارد هراس دارد و اگر نماز در وقتش بهجا آورده نشود شيطان جرأت افراد را زياد و آنها را به گناه وا ميدارد" (حر عاملی، وسائل الشيعه، ج3، ص18).
[22]. امام علی7: "الصَّلَاةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَانِ"؛ نماز حصاری است در برابر تازيانههای شيطان (آمدی، غرر الحكم و درر الكلم، ص175).
[23]. "قالَ رَسُولُ اللّه6: "اِنّ اللّه وَعَدَ اَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ ثَلاثَةَ بِغَيْرِ حِسابٍ وَ يَشْفَعُ كُلَّ واحِدٍ مِنْهُمْ فی ثَمانينَ اَلْفاً، اَلْمُؤَذِّنُ وَ الإمامُ وَ رَجُلٌ يَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فَيُصَّلی فی الْجَماعَةِ" (میزای نوری، مستدرك الوسائل، ج1، ص488).
[24]. حر عاملی، وسائلالشيعة، ج7، ص289.
[25]. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج79، ص207.