■ راه¬های تکمیل نماز3
حجت الاسلام ابراهیم کفیل، مرکز تخصصی نماز
8.اهتمام به تعقیبات
از دیگر مواردی که در کامل کردن نماز، نقش بسزایی دارد، خواندن تعقیبات است.
در تعریف تعقیب آمده است: و هو الاشتغال عقیب الصلاة بالدعاء أو الذکر أو التلاوة أو غیرها من الأفعال الحسنة مثل التفکر فی عظمة اللّه و نحوه و مثل البکاء لخشیة اللّه أو للرغبة إلیه و غیر ذلک و هو من السنن الأکیدة و منافعه فی الدین و الدنیا کثیرة[1] : (تعقیب عبارت است از اینکه نمازگزار) پس از ادای نماز به دعا، ذکر، تلاوت قرآن و اموری از این قبیل همچون تفکر در عظمت خداوند، گریه از ترس او به خاطر اشتیاق به او، بپردازد. و تعقیب از مستحبات مؤکد است و منافع و آثار دنیوی و اخروی فراوانی دارد.
اهمیت تعقیب
همانگونه که گفته شد انجام تعقیبات یکی از مستحباتی است که تأکید فراوانی بر آن شده است و دارای بهرههای دنیوی و اخروی فراوانی است.
عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِa قَالَ: کَانَ أَبِی یَقُولُ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ، إِذَا قَضَیْتَ الصَّلَاةَ بَعْدَ أَنْ تُسَلِّمَ وَ أَنْتَ جَالِسٌ فَانْصَبْ فِی الدُّعَاءِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ فَارْغَبْ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَتَقَبَّلَهَا مِنْکَ.[2]
مسعدة بنصدقه از امام باقرa نقل کرده که فرمودند: پدرم درباره آیات”فإذا فرغت فانصب و إلی ربک فارغب”، میفرمود: هنگامی که نماز را به جا آوردی و از انجام آن فارغ شدی پس از نماز سلام، با همان حال نشسته خود را به دعا کردن درباره امور دنیا و آخرت مشغول ساز(و به زحمت انداز)و چون از دعا فارغ شدی به سوی خداوند عزوجل توجه کن که نمازت را قبول کند.
رَوَی شَیْخُ الطَّائِفَةِ فِی التَّهْذِیبِ بِسَنَدٍ صَحِیحٍ عَنِ الصَّادِقِa أَنَّهُ قَالَ التَّعْقِیبُ أَبْلَغُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّرْبِ فِی الْبِلَاد.[3]
امام صادقa فرمودند: اثر تعقیب در طلب نمودن و به دست آوردن روزی، از مسافرت کردن در شهرهها بیشتر است.
عن ابیعبداللّهa: إن اللّه فرض الصلوات فی أحبّ الأوقات، فاسألوا حوائجکم عقیب فرائضکم.
از امام صادق a روایت شده که فرمودند: خداوند نمازها را در بهترین زمانهای شبانه روز بر شما واجب نموده است. پس( از فرصت استفاده کنید) و نیازهای خود را پس از نمازهای واجب از خداوند درخواست نمایید.
و قالs: من أدّی لله مکتوبةً، فله فی اثرها دعوة مستجابة.[4]
پیامبرs فرمودند: هر کس نماز واجبی را برای خدا به جای آورد، پس از آن دعای مستجابی خواهد داشت.
1. تعقیب، بعد از نمازهای مستحب هم مستحب است، و اگرچه بر استحباب آن بعد از نمازهای واجب بیشتر تأکید شده است.
2. تعقیب باید عرفاً متصل به نماز باشد. البته صدق "اتصال" به حسب مقامات مثل سفر و حضر و اضطرار و اختیار مختلف است؛ بنابراین در سفر و در حال اضطرار ممکن است اتصال، بر حالت سواره و پیاده هم صادق باشد.
3. ظاهراً تعقیب بر "نشستن بعد از نماز بدون دعا خواندن" یا "دعا کردن بدون نشستن در غیر حال سفر و اضطرار"صادق نیست.
4. بهتر است انسان در حال تعقیب هم، رو به قبله و با طهارت باشد و ذکرها و دعاها را به عربی بگوید و دعاهای وارده را بخواند.
1. نمازگزار بعد از سلام نماز، سه بار تکبیر بگوید و دستهایش را همچون تکبیرهای دیگر بالا بیاورد.
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِعُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِیعَبْداللَّهِa لِأَیِّ عِلَّةٍ یُکَبِّرُ الْمُصَلِّی بَعْدَ التَّسْلِیمِ ثَلَاثاً یَرْفَعُ بِهَا یَدَیْهِ فَقَال لِأَنَّ النَّبِیَّs لَمَّا فَتَحَ مَکَّةَ صَلَّی بِأَصْحَابِهِ الظُّهْرَ عِنْدَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ فَلَمَّا سَلَّمَ رَفَعَ یَدَیْهِ وَ کَبَّر ثَلَاثاً وَ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ وَ غَلَبَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ فَلَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ عَلَی کُلِّشَیْءٍ قَدِیرٌ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَی أَصْحَابِهِ فَقَالَ لَا تَدَعُوا هَذَا التَّکْبِیرَ وَ هَذَا الْقَوْلَ فِی دُبُرِ کُلِّ صَلَاةٍ مَکْتُوبَةٍ فَإِنَّ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ بَعْدَ التَّسْلِیمِ وَ قَالَ هَذَا الْقَوْلَ کَانَ قَدْ أَدَّی مَا یَجِبُ عَلَیْهِ مِن شُکْر اللَّهِ تَعَالَی عَلَی تَقْوِیَة الْإِسْلَامِ وَ جُنْدِهِ.[6]
مفضل بنعمرگوید به امام صادقa عرض کردم: چرا نمازگزار پس از سلام نماز دستها را بالا می برد و سه مرتبه الله اکبر میگوید؟ حضرت در جواب فرمودند: چون پیامبرs پس از فتح مکه نماز ظهر را در کنار حجرالاسود با همراهی اصحاب به جا آوردند و پس از سلام نماز دستها را بالا آورده سه مرتبه تکبیر گفتند و دعای "لاإلهَإلَّاالله" تا آخر را خواندند، سپس رو به اصحاب نموده و فرمودند: مبادا پس از هر نماز واجب این تکبیر و دعا را ترک کنید، چرا که هر که پس از نماز به این تکبیر و دعا ملتزم باشد آنچه را که بر او واجب است یعنی شکرگزاری از خداوند به خاطر تقویت اسلام و لشکر اسلام، را به جا آورده است.
2. تسبیح حضرت زهرا h افضل تعقیبات است.
عَنْ زُرَارَة بْنِأَعْیَنَ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَالَتَ تسْبِیحُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِمِنَ الذِّکْرِ الْکَثِیرِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً.[7]
امام صادقaفرمودند: تسبیح فاطمه زهراh از جمله همان ذکر کثیر است که خداوند عزوجل فرموده است : “خدا را بسیار یاد کنید”.
عَنْ عُقْبَةَ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍaقَال مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَةَ وَ لَوْ کَانَ شَیْءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِsفَاطِمَةَ[8].امام باقر ع فرمودند: خداوند در مقام ستایش، به چیزی برتر از تسبیح حضرت فاطمهh ستایش نشده است و اگر از این تسبیح چیزی برتر بود پیامبرs همان رابه فاطمهh میبخشیدند.
عَنْ أَبِیخَالِدٍ الْقَمَّطِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهa یَقُولُ تَسْبِیحُ فَاطِمَةَ فِی کُلِّ یَوْمٍ فِی دُبُر ِکُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْف رَكْعَةٍ فِي کُلِّ یَوْمٍ... .[9]
ابا خالد میگوید: از امام صادق a شنیدم که فرمودند: گفتن تسبیح حضرت فاطمه h در هر روز پس از هر نمازی نزد من از هزار رکعت نماز مستحبی در هر روز محبوب تر است.
عَنْ أَبِیهَارُونَ الْمَکْفُوفِ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَال َیَا أَبَاهَارُونَ إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِتَسْبِیحِ فَاطِمَةَکَمَا نَأْمُرُهُمْ بِالصَّلَاةِ فَأَلْزِمْهُ فَإِنَّهُ لَمْ یُلْزِمْهُ عَبْدٌ فشَقِی.[10]
اباهارون میگوید امام صادقa خطاب به من فرمودند: ما تسبیح فاطمهh را همچون نماز به فرزندانمان توصیه میکنیم، پس تو هم حتماً به گفتن آن مقید باش، چرا که هر کس خود را ملزم به این تسبیح کند روی شقاوت را نمیبیند.
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِمُسْلِمٍ قَالَ: قَال أَبُوجَعْفَرa مَنْ سَبَّح تَسْبِيحَ فَاطِمَةَثُمَّ اسْتَغْفَرَ غُفِرَ لَهُ وَ هِیَ مِائَةٌ بِاللِّسَانِ وَأَلْفٌ فِی الْمِیزَانِ وَ تَطْرُدُ الشَّیْطَانَ وَ تُرْضِی الرَّحْمَن.[11]
امام باقرa فرمودند: هرکس تسبیح فاطمهh را بگوید و پس از آن استغفار کند، بخشیده میشود. تسبیح فاطمهh در مقام گفتن، صد مرتبه است ولی در میزان عمل، هزار بار به حساب میآید و شیطان را میراند و موجب خوشنودی خداوند رحمان میشود.
فِی مَجْمَعِ الْبَیَانِ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِa أَنَّهُ قَالَ مَنْ بَاتَ عَلَی تَسْبِیحِ فَاطِمَةَ ع کَانَ مِنَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِراتِ[12].
امام صادقa فرمودند: هر زن و مردی که قبل از خواب، تسبیح فاطمهh را بگوید، خداوند را بسیار یاد کرده و مشمول آیه شریفه 35 سوره احزاب خواهد بود(یعنی آمرزیده میشود و اجر عظیمی خواهد داشت).
3. گفتن سی یا چهل مرتبه تسبیحات اربعه از مصادیق باقیات صالحات و ذکر کثیر شمرده شده و موجب آمرزش گناهان و موجب استجابت دعا است.[13]
فِی مَجْمَعِ الْبَیَانِ قَالَ رُوِیَ عَنْ أَئِمَّتِنَا أَنَّ مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ ثَلَاثِینَ مَرَّةً فَقَدْ ذَکَر َاللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً.[14]
مرحوم طبرسی ره در تفسیر شریف مجمع البیان فرموده است: امامان ماD فرموده اند: هرکس تسبیحات اربعة را سی بار بگوید قطعاً خداوند را بسیار یاد کرده است[و به آیه "اذکروا الله ذکراً کثیراً"[15] عمل کرده است].
عَنِ الْحَارِثِ بْنِالْمُغِیرَةِ النَّضْرِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهa یَقُولُ: مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ أَرْبَعِینَ مَرَّةً فِی دُبُرِ کُلِّ صَلَاةٍ فَرِیضَةٍ قَبْلَ أَنْ یَثْنِیَ رِجْلَیْهِ ثُمَّ سَأَل َاللَّهَ أُعْطِیَ مَا سَأَلَ[16].
حارث بن مغیره میگوید: از امام صادقa شنیدم که فرمودند: هر کس پس از هر نماز قبل از آنکه پاهایش را برگرداند، چهل بار تسبیحات اربعه بگوید و سپس از خداوند درخواست نماید، آنچه درخواست کرده به او عطا میشود.
عَنْ هِشَامِ بْنِسَالِمٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَالَ: مَنْ صَلَّی صَلَاةً مَکْتُوبَةً ثُمَّ سَبَّحَ فِی دُبُرِهَا ثَلَاثِینَ مَرَّةً لَمْ یَبْقَ شَیْءٌ مِنَ الذُّنُوبِ عَلَی بَدَنِهِ إِلَّا تَنَاثَرَ.[17]
امام صادقa فرمودند: هر کس پس از به جا آوردن نماز واجب سی مرتبه تسبیح بگوید، همه گناهانش فرو میریزد(و آمرزیده میشود).
عَنْ حَمَّادِ بْنِعُثْمَانَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِمُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّa قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِs لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَیْتُ فِیهَا قَصْراً مِنْ یَاقُوتٍ أَحْمَرَ یُرَی بَاطِنُهُ مِنْ ظَاهِرِهِ لِضِیَائِهِ وَ نُورِهِ وَ فِیهِ قُبَّتَانِ مِنْ دُرٍّ وَ زَبَرْجَدٍ فَقُلْتُ یَاجَبْرَئِیلُ لِمَنْ هَذَا الْقَصْرُ قَالَ هُوَ لِمَنْ أَطَابَ الْکَلَامَ وَ أَدَامَ الصِّیَامَ وَ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ تَهَجَّدَ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَامٌ قَالَ عَلِیٌّ a فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ فِی أُمَّتِکَ مَنْ یُطِیقُ هَذَا فَقَالَ أَتَدْرِی مَا إِطَابَةُ الْکَلَامِ فَقُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ أَتَدْرِی مَا إِدَامَةُ الصِّیَامِ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ مَنْ صَامَ شَهْرَ الصَّبْرِ شَهْرَ رَمَضَانَ وَلَمْ یُفْطِرْ مِنْهُ یَوْماً أَتَدْرِی مَا إِطْعَامُ الطَّعَامِ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ مَنْ طَلَبَ لِعِیَالِهِ مَا یَکُفُّ بِهِ وُجُوهَ هُمْ عَنِ النَّاسِ أَتَدْرِی مَا التَّهَجُّدُ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَامٌ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ مَنْ لَمْ یَنَمْ حَتَّی یُصَلِّیَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَالنَّاسُ مِنَ الْیَهُودِ وَالنَّصَارَی وَ غَیْرِهِمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ یَنَامُ بَیْنَهُمَا[18].
حضرت علیa میفرمایند: رسول خداs فرمودند: هنگام عروج به آسمان و در شب معراج وارد بهشت شدم و در بهشت قصری از یاقوت سرخ مشاهده کردم. یاقوتهایی که چنان شفاف و درخشان بود که درون قصر، از بیرون آن دیده می شد و دو گنبد از درّ و زبرجد داشت. به جبرئیل گفتم: این قصر از آنِ کیست؟ گفت: برای کسی که (چهار ویژگی داشته باشد):
- سخنش را پاکیزه کند؛
- پیوسته روزهدار باشد؛
- به دیگران غذا دهد؛
- و در دل شب که مردم خفته اند، به شب زندهداری و عبادت مشغول باشد.
علیa میفرماید: به پیامبرsعرض کردم: ای رسول خدا در بین امت شما کسی هست که چنین طاقت و توانی را داشته باشد؟! در پاسخ فرمودند: میدانی منظور از این چهار ویژگی چیست؟ عرض کردم خدا و رسولش داناترند؟ پیامبرs فرمودند:
منظور از پاکیزه بودن سخن این است که: "سبحانالله والحمدلله و لاالهالاالله و اللهاکبر" بگوید؛
و منظور از روزهداری پیوسته این است که: ماه رمضان را که ماه صبر و مقاومت است، به صورت کامل روزه بگیرد و حتی یک روز از آنرا روزهخواری ننماید؛
و منظور از غذا دادن به دیگران این است که: نفقه عیالش را تأمین کند، به گونه ای که ایشان محتاج به دیگران نشوند؛
و منظور از تهجّدِ شبانه این است که: تا زمانی که نماز عشای خود را نخوانده، نخوابد و چون یهود و نصاری و مشرکان نباشد که چنین عبادتی دارند و در این فاصله میخوابند.
خواندن سی مرتبه تسبیحات بعد از نماز شکسته، فضیلت دو رکعت باقیمانده را دارد. امام رضاa هر نمازی را که در سفر میگذارد و قصرمیکرد بعد از اتمام نماز سی مرتبه میگفت: "سبحان اللّه و الحمد لله و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر" و میفرمود که این متمم نماز قصر است.[19]
4. لعن بر دشمنان دین.
جَمِیلٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍa قَالَ: إِذَا انْحَرَفْتَ عَنْ صَلَاةٍ مَکْتُوبَةٍ فَلَا تَنْحَرِف إِلَّا بِانْصِرَاف لَعْنِ بَنِی أُمَیَّةَ.[20] امام باقرa فرمودند: پس از نماز واجب، قبل از آنکه بنی امیه را لعن کنی از جایت حرکت نکن(و حالت نماز را بههم نزن).
5. خواندن سوره توحید.
از حضرت صادقa روایت شده است: هر که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، باید که بعد از هر نماز واجب “قل هو اللّه احد” را ترک نکند. به درستی هر که آن را بخواند، خدا خیر دنیا و آخرت را برای او جمع میکند و او و پدر و مادرش و هر که را از پدر و مادرش به هم رسیده، میآمرزد.[21]
و در روایت دیگر، خواندن آن بعد از هر نماز، موجب ریزش رحمت از آسمان بر سرش و نزول سکینه و نظر رحمت افکندن خدا و آمرزش گناهان و برآوردهشدن حاجات و در امان خدا بودن دانسته شده است.[22]
6. قرائت حمد، آیة "شهد اللّه"، "آیةالکرسی"، آیة "ملک"، بعد از هر نماز واجب.[23]
عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَالَ لَمَّا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَذِهِ الْآیَاتِ أَنْ یَهْبِطْنَ إِلَی الْأَرْضِ تَعَلَّقْنَ بِالْعَرْشِ وَ قُلْنَ أَیْ رَبِّ إِلَی أَیْنَ تُهْبِطُنَا إِلَی أَهْلِ الْخَطَایَا وَ الذُّنُوبِ فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِنَّ أَنِ اهْبِطْنَ فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا یَتْلُوکُنَّ أَحَدٌ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ شِیعَتِهِمْ فِی دُبُرِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ مِنَ الْمَکْتُوبَةِ فِی کُلِّ یَوْمٍ إِلَّا نَظَرْتُ إِلَیْهِ بِعَیْنِیَ الْمَکْنُونَةِ فِی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ نَظْرَةً أَقْضِی لَهُ فِی کُلِّ نَظْرَةٍ سَبْعِینَ حَاجَةً وَ قَبِلْتُهُ عَلَی مَا فِیهِ مِنَ الْمَعَاصِی وَ هِیَ أُمُّ الْکِتَابِ وَ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ وَ آیَةُ الْکُرْسِیِّ وَ آیَةُ الْمُلْکِ.[24]
امام صادقa فرمودند: هنگامی قرار شد آیات زیر نازل شود، این آیات به عرش الهی متوجه شدند و به خداوند چنین عرضه داشتند که: پروردگارا ما را به کجا و به سوی چه کسانی میفرستی؟! به سوی خطاپیشگان و گناهکاران؟! خداوند (به ایشان بشارت داد) و چنین امر کرد کهک فرود ایید که به عزت و جلال خود سوگند یاد میکنم که هیچ کس ا خاندان پیامبر ص شیعییان ایشان شما را پس ا نماز واجب خود تلاوت نخواهد کرد مکر اینکه من با چشم پنهان خود در هر روز هفتاد بار به او مینگرم و در هر نگاه هفتاد حاجت او را براورده میسازم و او را با گناهانش میپذیرم، و آن آیات عبارتند از: سوره مبارکه حمد، آیة "شهادت"، "آیة الکرسی" و "آیة ملک".[25]
7. خواندن دعاهای وارده که هر کدام فضیلت و اثر ویژهای دارد.
8. به جا آوردن سجده شکر
با وجود آنکه “سجده شکر” خود یکی از تعقیبات است و با بحثکردن از تعقیبات، در واقع از آن هم بحث شده است، ولیکن به دلیل اهمیت آن، و تصریح ائمه معصومDبه اینکه سجده شکر بخشی از نقص نماز را برطرف میکند، بحثی مستقل را به آن اختصاص میدهیم.
عَنْ أَبِیالْحَسَنِ الرِّضَاa قَالَ السَّجْدَةُ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی مَا وَفَّقَ لَهُ الْعَبْدَ مِنْ أَدَاءِ فَرْضِهِ وَ أَدْنَی مَا یُجْزِی فِیهَا مِنَ الْقَوْلِ أَنْ یُقَالَ شُکْراً لِلَّهِ شُکْراً لِلَّهِ شُکْراً لِلَّهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قُلْتُ فَمَا مَعْنَی قَوْلِهِ شُکْراً لِلَّهِ قَالَ یَقُولُ هَذِهِ السَّجْدَةُ مِنِّی شُکْراً لِلَّهِ عَلَی مَا وَفَّقَنِی لَهُ مِنْ خِدْمَتِهِ وَ أَدَاءِ فَرْضِهِ وَ الشُّکْرُ مُوجِبٌ لِلزِّیَادَةِ فَإِنْ کَانَ فِی الصَّلَاةِ تَقْصِیرٌ لَمْ یَتِمَّ بِالنَّوَافِلِ تَمَّ بِهَذِهِ السَّجْدَةِ[26].
امام رضاa فرمودند: سجده بعد از هر نماز واجب لازم است تا بنده بتواند به این وسیله از خداوند عزوجل به خاطر توفیقی که به اوداده، سپاسگزاری کند و در آن حداقل سه مرتبه “شکراً لله” بگوید. راوی گوید: به حضرت عرض کردم: “شکراً لله” به چه معنا است و منظور از آن چیست؟ فرمودند: منظور این است که بنده میگوید: خدا را با این سجده، بر توفیق خدمت گزاریش و توفیق به جا آوردن دستورش سپاس میگویم.(سپس حضرت فرمودند): سپاسگزاری و شکر موجب فزونی میشود و اگر درنماز نقصان یا تقصیری باشد که با انجام نافله جبران نشده(نمیشود) با این سجده کامل میشود.
اهمیت و آثار سجدة شکر
عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَالَ سَجْدَةُ الشُّکْرِ وَاجِبَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ تُتِمُّ بِهَا صَلَاتَکَ وَ تُرْضِی بِهَا رَبَّکَ وَ تَعْجَبُ الْمَلَائِکَةُ مِنْکَ وَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا صَلَّی ثُمَّ سَجَدَ سَجْدَةَ الشُّکْرِ فَتَحَ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الْحِجَابَ بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْمَلَائِکَةِ فَیَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی انْظُرُوا إِلَی عَبْدِی أَدَّی قُرْبَتِی وَ أَتَمَّ عَهْدِی ثُمَّ سَجَدَ لِی شُکْراً عَلَی مَا أَنْعَمْتُ بِهِ عَلَیْهِ مَلَائِکَتِی مَا ذَا لَهُ عِنْدِی قَالَ فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا رَحْمَتُکَ ثُمَّ یَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی ثُمَّ مَا ذَا لَهُ فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا جَنَّتُکَ فَیَقُولُ الرَّبُّ تَعَالَی ثُمَّ مَا ذَا فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا کِفَایَةُ مُهِمِّهِ فَیَقُولُ الرَّبُّ تَعَالَی ثُمَّ مَا ذَا فَلَا یَبْقَی شَیْءٌ مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا قَالَتْهُ الْمَلَائِکَةُ فَیَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی یَا مَلَائِکَتِی ثُمَّ مَا ذَا فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا لَا عِلْمَ لَنَا فَیَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی لَأَشْکُرَنَّهُ کَمَا شَکَرَنِی وَ أُقْبِلُ إِلَیْهِ بِفَضْلِی وَ أُرِیهِ رَحْمَتِی وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِیعَبْدِاللَّهِ نَحْوَهُ إِلَّا أَنَّهُ قَالَ وَ أُرِیهِ وَجْهِی[27].
چون ترجمه روشن است، خلاصه آن آورده میشود: به فرموده امام صادقa سجده شکر بر هر مسلمانی لازم است، نماز با آن کامل میشود، خداوند خشنود میگردد، فرشتگان شگفت زده میشوند و هنگام سجده شکر خداوند حجاب بین نمازگزار و فرشتگان را بر میدارد و به بندهاش در نزد فرشتگان مباهات میکند و از فرشتگان میخواهد که پاداش چنین بندهای را بیان کنند و وقتی فرشتگان، رحمت، جنت و برآورده شدن حاجات بنده را مطرح میکنند، باز هم خداوند طلب فزونی میکند و وقتی همه خوبیها را مطرح میکنند باز هم بیش از آن مطالبه میکند و وقتی فرشتگان اظهار عجز میکنند، خودش میفرماید: از بندهام تشکر میکنم همانگونه که از من تشکر کرد و با فضل خود به او رو میآورم و رحمت خود را به او مینمایانم.
ذکر سجدة شکر (و استحباب طولانی بودن آن)
حداقل سه مرتبه "شکراً لله" است، ولی هرچه طولانیتر باشد، بهتر است. از حضرت رضاa در سجده بعد از نماز، تا پانصد “سبحاناللّه” هم شنیده شده است و مکرر اتفاق افتاده که موسی بنجعفرa بعد از نماز به سجده رفتهاند و تا بالا آمدن روز همچنان در سجده بودهاند و...[28] .
عَنِ ابْنِأَبِیعُمَیْرٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ قَالَ قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِa: لِمَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا قَالَ لِکَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَی الْأَرْضِ[29].
از امام صادقa سؤال شد: چه چیز باعث شد که خداوند حضرت ابراهیم ع را خلیل خود کند؟ فرمودند: به خاطر اینکه بسیار بر زمین سجده میکرد.
عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا یَقُولُ: أَقْرَبُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ.[30]
از امام رضاa شیندم که فرمودند: نزدیکترین حالت بنده به خداوند عزوجل حالت سجده است و سپس به آیۀ آخر سورۀ مبارکه علق استناد کردند.
عَنِ الْحَسَنِ بْنِعَلِیٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ: سَمِعْتُ الرِّضَاa یَقُولُ: إِذَا نَامَ الْعَبْدُ وَ هُوَ سَاجِدٌ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی عَبْدِی قَبَضْتُ رُوحَهُ وَ هُوَ فِی طَاعَتِی[31].
وشّاء میگوید: از امام رضاa شنیدم که فرمودند: هنگامی که بندهای سجده میکند(و در اثر کثرت عبادت) در حال سجده به خواب میرود، خداوند متعال میفرماید: روح بندهام را در حال عبادت و بندگی قبض نمودم.
وَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِمُحَمَّدِ بْنِعِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِعَلِیِّ بْنِفَضَّالٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَاالْحَسَنِa صَلَّی سِتَّ رَکَعَاتٍ أَوْ ثَمَانَ رَکَعَاتٍ قَالَ وَ کَانَ مِقْدَارُ رُکُوعِهِ وَ سُجُودِهِ ثَلَاثَ تَسْبِیحَاتٍ أَوْ أَکْثَرَ فَلَمَّا فَرَغَ سَجَدَ سَجْدَةً أَطَالَ فِیهَا حَتَّی بَلَّ عَرَقُهُ الْحَصَی قَالَ وَ ذَکَرَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَنَّهُ أَلْصَقَ خَدَّیْهِ بِأَرْضِ الْمَسْجِدِ[32]. ابن فضال میگوید: حضرت اباالحسن a را مشاهده نمودم که شش رکعت یا هشت رکعت نماز خواندند و در رکوع و سجدهای سه مرتبه یا بیشتر تسبیح گفتند ولی پس از نماز سجدهای طولانی نمودند به گونهای که عرق صورتشان سنگهای مسجد را مرطوب کرد و بعضی از اصحاب گفتهاند که حضرت، گونههای مبارک خود را به زمین مسجد چسبانده بودند.
چند نکته از احکام سجدۀ شکر
1. بهتر است انسان دو مرتبه سجده کند، به این صورت که بعد از سجده اول گونه راست و بعد گونه چپ را به خاک بمالد و مجدداً سر بر خاک گذارد.
عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَال: أوْحَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَی مُوسَیa أَنْ یَا مُوسَی أَتَدْرِی لِمَ اصْطَفَیْتُکَ بِکَلَامِی دُونَ خَلْقِی قَالَ یَا رَبِّ وَ لِمَ ذَاکَ قَالَ فَأَوْحَی اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی إِلَیْهِ أَن يَا مُوسَی إِنِّی قَلَّبْتُ عِبَادِی ظَهْراً لِبَطْنٍ فَلَمْ أَجِدْ فِیهِمْ أَحَدا أَذَلَّ لِی نَفْساً مِنْکَ یَا مُوسَی إِنَّکَ إِذَا صَلَّیْتَ وَضَعْتَ خَدَّکَ عَلَی التُّرَابِ أَوْ قَالَ عَلَی الْأَرْضِ.[33]
امام صادقa فرمودند: خداوند عزوجل به حضرت موسیa وحی نمود که: میدانی چرا در بین بندگان فقط با تو سخن میگویم؟ بدان حهت که بندگانم را زیر و رو کردم و دیدم هیچکس مثل تو در پیشگاه من ذلّت و افتادگی ندارد. ای موسی! تو چون نماز میگزاری گونهات را بر خاک(یا بر زمین) مینهی.
2. سجده شکر بعد از فریضه و نافله و بعد از تذکر هر نعمتی، مطلوب است.
عن أبیعبداللّهa أنه قال: من سجد سجدة الشکر لنعمة و هو متوضأ، کتب اللّه له بها عشر صلوات و محا عنه عشر خطایا عظام:[34] هر کس با وضو باشد و برای نعمتی سجده شکر بهجای آورد، خداوند برای او ثواب ده نماز را مینویسد و ده گناه او را [از پروندهاش] محو میکند.
3. آرنج را بر زمین گذاشتن و چسباندن سینه و شکم به زمین، در سجده شکر مستحب است (عکس آنچه درنماز انجام میشود).
4. مستحب است انسان دست بر موضع سجده خود(پیشانی) بمالد و بعد به صورت (و سایر اعضای) خود بکشد.
عَنْ جَمِیلِ بْنِدَرَّاجٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِa قَالَ: أَوْحَی اللَّهُ إِلَی مُوسَی بْنِعِمْرَانَa أَ تَدْرِی یَا مُوسَی لِمَ انْتَجَبْتُکَ مِنْ خَلْقِی وَ اصْطَفَیْتُکَ لِکَلَامِی فَقَالَ لَا یَا رَبِّ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ إِنِّی اطَّلَعْتُ إِلَی الْأَرْضِ فَلَمْ أَجِدْ عَلَیْهَا أَشَدَّ تَوَاضُعاً لِی مِنْکَ فَخَرَّ مُوسَی سَاجِداًذ وَ عَفَّرَ خَدَّیْهِ فِی التُّرَابِ تَذَلُّلًا مِنْهُ لِرَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ ارْفَعْ رَأْسَکَ یَا مُوسَی- وَ أَمِرَّ یَدَکَ عَلَی مَوْضِعِ سُجُودِکَ وَ امْسَحْ بِهَا وَجْهَکَ وَ مَا نَالَتْهُ مِنْ بَدَنِکَ فَإِنَّهُ أَمَانٌ مِنْ کُلِّ سُقْمٍ وَ دَاءٍ وَ آفَةٍ وَ عَاهَةٍ.[35]
امام صادقa فرمودند: خداوند به موسی بنعمرانa وحی فرمود: ای موسی! آیا میدانی چرا از میان آفریدگانم تو را برگزیدم و برای [شنیدن] سخنم تو را انتخاب کردم؟ عرض کرد: نه، ای پروردگار! خداوند به او وحی فرمود: من به زمین نگریستم و در روی آن کسی را نیافتم که در برابر من متواضع تر از تو باشد. حضرت موسیa با شنیدن این سخن به سجده افتادند و گونههای خود را از روی ذلّت و خواری در پیشگاه خداوند به خاک مالیدند. خدا به ایشان وحی کرد که: سرت را بلند کن موسی5 و دستت را بر جای سجده بکش و با آن صورت و قسمتهای مختلف بدنت را لمس کن که امان از هر بیماری، درد و آفت و آسیبی است.
1. سيد محمدكاظم يزدي؛ العروة الوثقي؛ ج1، ص703.
[2]. شيخ حر عاملي؛ وسائل الشيعة؛ ج6، ص429.
[3]. سید بنطاووس؛ مفتاح الفلاح في عمل اليوم و الليلة من الواجبات و المستحبات؛ ص64.
[4] .شیخ حرّ عاملی؛ وسائل الشیعه؛ ج6، ص431.
[5]. سيد محمدكاظم يزدي؛ العروة الوثقي؛ ج1، ص703 (الظاهر استحبابه بعد النوافل أيضا و إن كان بعد الفرائض آكد و يعتبر أن يكون متصلا بالفراغ منها غير مشتغل بفعل آخر ينافي صدقه الذي يختلف بحسب المقامات من السفر و الحضر و الاضطرار و الاختيار ففي السفر يمكن صدقه حال الركوب أو المشي أيضا كحال الاضطرار و المدار على بقاء الصدق و الهيئة في نظر المتشرعة و القدر المتيقن في الحضر الجلوس مشتغلا بما ذكر من الدعاء و نحوه و الظاهر عدم صدقه على الجلوس بلا دعاء أو الدعاء بلا جلوس إلا في مثل ما مر و الأولى فيه الاستقبال و الطهارة و الكون في المصلى و لا يعتبر فيه كون الأذكار و الدعاء بالعربية و إن كان هو الأفضل كما أن الأفضل الأذكار و الأدعية المأثورة المذكورة في كتب العلماء).
[6]. شيخ حر عاملي؛ وسائل الشيعة؛ج6، ص452.
[7]. شيخ كليني؛ كافي؛ ج2، ص500.
[8]. همان، ج3، ص343.
[9] . الکافی؛ ج 3، ص343، باب التعقیب بعدالصلاةوالدعاء.
[10] .شیخ حرعاملی؛ وسائلالشیعة ج6، ص442 ، باب استحباب ملازمة تسبیح الزهراء.
[11] .همان.
[12] . شیخ حرعاملی؛ وسائلالشیعة ج6، ص442 ، باب استحباب ملازمة تسبیح الزهراء.
[13] .همان.
[14] .همان.
[15]. احز اب، 40.
[16] .همان ص 455.
[17] .همان، ص 454.
[18] .علامه مجلسی ره؛ بحارالانوار؛ ج 18، ص 342.
-[19]. عيون أخبار الرضا a ؛ ترجمه آقانجفي؛ ج2، ص425.
[20]. شيخ حر عاملي؛ وسائل الشيعة؛ ج6، ص462.
[21].شیخ کلینی؛کافی؛ ج2، ص622.
[22].مجلسی ره؛ بحارالانوار؛ ج83، ص60 / در بیان عظمت سوره توحید، پیش از این روایاتی بیان شد.
[23].آیه شهادت:آل عمران/18؛ آیة الکرسی:بقره/255؛ آیه ملک:آل عمران/26.
[24] .شیخ کلینی؛ کافی؛ ج2، ص 620.
[25] . آیه شهادت:آل عمران/18؛ آیة الکرسی:بقره/255؛ آیه ملک:آل عمران/26.
[26] .شیخ حر عاملی؛ وسائل الشیعه؛ ج7، ص5.
[27] .همان، ص6.
[28]. شیخ حر عاملی؛ وسائل الشیعه؛ ج7، ص10.
[29] .همان.
[30] .شیخ کلینی؛ کافی ج3، ص264.
[31] .شیخ حر عاملی؛ وسائل الشیعه؛ ج6، ص380.
[32] .همان، ج7، ص9.
[33]. شيخ كليني؛ كافي؛ ج2، ص121.
[34]. شيخ حر عاملي؛ وسائل الشيعة؛ ج7، ص5.
[35]. همان، ص14.