■ عبادت در مسیر ولایت
عبادت در مسیر ولایت
عبادت زمانى ارزش دارد كه سطحى نباشد، بلكه همراه با شناختِ رهبر آسمانى و ولایت او و همراه با خشوع و آداب مخصوص خود باشد. حضرت على علیهالسلاّم گرفتار یك عدّه نماز خوانِ خشك مقدس بود كه در تاریخ بنام مارقین و خوارج معروفند. كسانى كه پیشانى آنها بخاطر سجدههاى طولانى و مكرّر پینه بسته بود، امّا در برابر علىعلیه السلام قیام كردند و بر او شمشیر كشیدند. در روایات مىخوانیم كه و ...
عبادت زمانى ارزش دارد كه سطحى نباشد، بلكه همراه با شناختِ رهبر آسمانى و ولایت او و همراه با خشوع و آداب مخصوص خود باشد.
حضرت على علیهالسلاّم گرفتار یك عدّه نماز خوانِ خشك مقدس بود كه در تاریخ بنام مارقین و خوارج معروفند. كسانى كه پیشانى آنها بخاطر سجدههاى طولانى و مكرّر پینه بسته بود، امّا در برابر علىعلیه السلام قیام كردند و بر او شمشیر كشیدند. در روایات مىخوانیم كه وقتى امامزمان علیه السلام ظهور كنند گروهى از مساجد علیه آن حضرت حركت خواهند كرد.
گمان نكنید آنها كه براى كشتن امامحسین به كربلا آمده بودند همه تاركالصلوة بودند، بلكه نماز جماعت مىخواندند! و خود یزید و معاویه پیشنماز بودند!
آرى عبادتى كه همراه با جهالت باشد، كشتنِ عابدترین مردم را در محرابِ عبادت، بزرگترین عبادت مىداند و با قصد قربت براى كشتن علىعلیه السلام مىرود!
نه فقط نماز كه سایر عبادات نیز باید همراه با معرفتِ رهبر حق و اطاعت از او باشد، لذا در روایات آمده كه خداوند حج را واجب كرد تا مردم دور خانه او جمع شوند و در این مركز اجتماع با امامان معصوم ارتباط برقرار كنند. اما امروزه میلیونها نفر گرد كعبه مىگردند، و به خاطر نداشتن رهبر آسمانى از هم گسیختهاند و با داشتن مركز وحدت و اهرمهاى اقتصادى از عدّهاى یهودى توسرى مىخورند!
آرى اسلام مجموعهاى است كه تجزیهبردار نیست. نماز بدون پذیرفتن ولایت قبول نیست، نماز بدون پرداخت زكوة قبول نیست چنانكه انفاق بدون نماز نیز پذیرفته نیست.
دستورات اسلام مثل اعضاى بدن است كه هیچیك جاى دیگرى را نمىگیرد، نه چشم كار گوش را مىكند و نه گوش كار دست را. در اسلام نیز خواندن نماز جاى زكوة را نمىگیرد، چنانكه هیچیك از این دو جاى جهاد و مبارزه در راه خدا را پر نمىكنند. بلكه مجموعه اینها اسلام است