■ جلوه های تعامل مردم و نماز از نگاه قرآن (1)
وقتی یک چشمه زلال و جاری آب را می بینی ، متوجه میشوی که همه مردم با دیدن این آب ، یک جور نیستند بلکه با هم فرق دارند. عده ای فقط نگاه می کنند و بدون توجه خاصی ، عبور می کنند. عده ای علاوه برنگاه ، از این آب می نوشندو بهره بیشتری می برند ، عده ای دشمنی می کنند و این آب را آلوده و فاسد می کنند. عده ای با تفکر در خالق این آب به اسرار آفرینش توجه می کنند. نماز هم چنین است. از نگاه قرآن مردم نسبت به مساله نماز چند دسته اند که تعدادی از آنها را در اینجا می آوریم .
1- تارک نماز
عده ای تارک نمازند و هیچ کاری به نماز ندارند: خدا در آیات پایانی سوره مبارکه مدثر از زبان جهنمی ها می گوید : قالوا لم نک من المصلین. یعنی ما هرگز اهل نماز نبودیم به همین دلیل جهنمی شدیم.
2- مانع :
خدا می فرماید : شیطان چهار کار انجام میدهد. بین شما عداوت و دشمنی می اندازد ، سبب بغض و کینه می شود ، مانع یاد خدا می شود و در نهایت فرمود : مانع نماز است. یصدکم عن ذکر الله و عن الصلوه . پس منع از نماز یک صفت شیطانی است. در اینجا به یک نکته دقیق اشاره می کنیم و آن اینکه نماز یکی از نمونه های یاد خداست و دلیل اینکه آنرا جدای از یاد خدا آورده این است که اهمیت آنرا برساند. مثلا شما عضو یک گروه هستید و کسی گروه شما را به یک میهمانی دعوت می کند اما نام شما را در دعوت جداگانه مطرح می کند و با این کار می خواهد احترام بیشتری برای شما قائل باشد و بگوید تو از بقیه مهم تر هستی .
3- مسخره کنندگان :
قران ، مومنین را از رفاقت و دوستی با کسانی که مقدسات و دین را به تمسخر می گیرند ، منع می کند و می فرماید : لا تتخذوا الذین اتخذوا دینکم هزوا و لعبا و الکفار اولیاء. و در کریمه بعدی که آیه 58 سوره مبارکه مائده هست فرمود : اینها کسانی هستند که نماز را مسخره می کنن. : و اذا نادیتم الی الصلوه اتخذوها هزوا و لعبا . و در پایان آیه آنها را بی خرد معرفی می کند.
4- ساهی :
ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون. ساهی به کسی می گویند که دچار سهو و خطا می شود . عده ای چو ن با توجه کافی نماز نمی خوانند و حواسشان پرت است لذا دچار خطا در نماز می شوند. خدا این افراد را ساهی و سهل انگار در نماز معرفی کرده است. خدا برای این افراد ویل در نظر گرفته . ویل نام چاهی است در جهنم یا یکی از جایگاههای آن است.
5- محافظ :
عده ای به خاطر معرفت بالا نسبت به نماز علاوه بر اینکه اهل نماز خواندن هستند،بلکه یک پله از افراد معمولی بالاترند. این افراد محافظت بر نماز را از برنامه های خود می دانند. والذین هم علی صلواتهم یحافظون. محافظت بر نماز به این معناست که تمام حواسشان بر این این است که این امانت الهی دچار آسیب نشود. با آداب ، اول وقت ، به جماعت و با حضور قلب به جا آورده شود. و ضمنا بعد از نماز نیز مراقب هستند تا اعمال و افکار مخالف نماز در زندگی آنها رخ ندهد. پیلمبر اکرم ( صلی الله علیه وآله ) فرمودند: لا یزال الشیطان ذعرا عن المومن ما حافظ علی الصلوات الخمس. یعنی تا زمانی که مومن بر نماز های پنجگانه مراقبت و محافظت داشته باشد، شیطان از او می ترسد.