پيامبر اسلام (ص) و نماز

■ پيامبر اسلام (ص) و نماز

پيامبر اسلام (ص) و نماز

پيامبر بزرگوار اسلام (ص) به‌حق، بنده حقيقي حضرت حقّ است و به اين معنا هرروز در پنج نوبت شهادت می‌دهیم «و اشهد ان محمّداً عبده و رسوله»، يعني: گواهي می‌دهیم كه حضرت محمد (ص) بنده و فرستاده اوست. حضرتش گوي سبقت را در اين وادي بر همگان و از همگان ربوده و در اين معني و ديگر معاني الگو و اسوه می‌باشد، كه: «لقد كان لكم في رسولِ اللهِ اسوةٌحسنةٌ. [1]»، يعني: هر آنچه وجود رسول الله (ص) براي شما الگوي نيكويي می‌باشد. در احوالش چنين نقل کرده‌اند: «كان النّبي (ص) اذا قام الي الصلوة يربد وجهه خوفاً من الله تعالي و كان لصدره اولجوفه أزيز كأزيز المرجل»، يعني: پيامبر خدا (ص) هرگاه كه به نماز می‌ایستادند چهره‌اش به جهت خوف از خداوند تغيير می‌کرد و صدايي همچون جوشش ديگ از درون حضرت شنيده می‌شد. [2] عايشه همسر پيامبر (ص) می‌گوید: شبي حضرت از رختخواب برخاست و مشغول مناجات شد تا نزديك صبح عبادت كرد و پس از آن گریه‌های سختي سر داد، به حضرت عرض كردم: چرا خودت را به‌زحمت می‌افکنی درحالی‌که خداوند، گناهان گذشته و آينده تو را بخشيده است؟ فرمودند: اي عايشه! آيا به‌پاس این‌همه نعمت بنده شکر گذاری نباشم. [3] در ابتداي وحي آن‌قدر بر پنجه پا به عبادت ايستاد تا پاي مباركش ورم كرد و آيه نازل شد: «طه (1) ما انزلنا عليك القرآن لتشقي (2). [4]»، يعني ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه خود را به‌سختی بيفكني؛ و نيز روايت شده است: «كان اذا قام الي الصلوة كأنّه ثوب ملقي»، يعني: وجود مبارك پيامبر (ص) هرگاه به نماز می‌ایستاد، گويا جامه‌ای پهن شده به روي زمين بود. [5]
علامه مجلسي در «حيوة القلوب» می‌نویسد: پيامبر (ص) وقتي شب می‌خواست بخوابد، آب وضو را نزديك سر خود می‌گذاشت و سر آب را می‌پوشاند و مسواك را زير فراش خود قرار می‌داد و قدري می‌خوابید و چون بيدار می‌شد، نظر به اطراف آسمان می‌کرد و آيات آخر سوره آل‌عمران را تلاوت می‌فرمود، سپس مسواك می‌کرد و وضو می‌گرفت و چهار ركعت نماز می‌خواند و ركوع و سجود را به‌قدری طول می‌داد كه گويا سر از ركوع بر نخواهد داشت و همچنين سجود را طول می‌داد و به رختخواب برمی‌گشت و قدري می‌خوابید، سپس بيدار شده و باز نظر به آسمان می‌کرد و آيات را می‌خواند و مسواك می‌کرد و وضو می‌گرفت و به همان طريق چهار ركعت نماز خوانده و باز به رختخواب برمی‌گشت و قدري می‌خوابید و باز برمی‌خواست و به همان آداب عمل می‌کرد؛ و نماز وتر و نافله صبح را می‌خواند و سپس به مسجد براي اداي نماز صبح می‌رفت. [6]
استمداد از نماز در رفع مشكلات زندگي:
«و عن حذيفة قال: كان رسول الله (ص) اذا حزبه امر فزع الي الصّلاة»، يعني: حذيفه گويد: شيوه رسول خدا (ص) چنان بود كه چون مشكلي براي او پيش می‌آمد، به نماز پناه می‌برد و از آن استعانت می‌جست. [7] «و عن النبّي (ص) قال: كانوا يعني الانبياء يفزعون اذا فزعوا الي الصّلاة»، از رسول خدا (ص) روايت شده كه فرمودند: پيامبران خدا چنان بودند كه چون دچار نگراني می‌شدند به نماز پناه می‌بردند [8]. «و عن الذين الدّرداء قال: كان رسول الله (ص) اذا كانت ليلة ريح كان مفزعه الي المسجد حتّي يسكن و اذا حدث في السّماء حدث من كسوف شمس او قمر كان مفزعه الي الصّلاة»، يعني: ابو درداء گويد: رسم رسول خدا (ص) چنان بود كه چون شبي باد سهمگيني می‌آمد به مسجد پناه می‌برد تا آرام گيرد و چون در آسمان كسوف و خسوفي اتّفاق می‌افتد به نماز پناه می‌برد. [9]
در احوالات اصحاب رسول خدا (ص) و بزرگان نيز می‌نویسند كه: در سختی‌ها و مشكلات و مصائب به نماز پناه می‌بردند و از آن استمداد می‌جستند كه از باب نمونه به اين روايت توجّه كنيد. از ابن عباس روايت شده كه در مسيري می‌رفت كه خبر مرگ فرزندش را به او دادند [10]. در اين وقت او از مركب پياده شد و به كناري رفت و دو ركعت نماز به‌جای آورد و بازگشت و آنگاه گفت: ما همان كاري را كه خدا به ما دستور داده بود انجام داديم كه می‌فرماید: «و استعينوا بالصبر و الصّلاة ...[11].»
[1]. سوره احزاب (33)/ 21.
[2]. فلاح السائل/161، بحارالانوار/ ج 84/ 248.
[3]. مشكاة الانوار/ 35، بحارالانوار/ ج 84/ 262.
[4]. سوره طه (20)/1 و 2.
[5]. فلاح السائل/161، بحارالانوار/ ج 84/248.
[6]. نقل از كتاب ارزش و اهمّيّت نماز به زبان ساده، 45 و 46.
[7]. تفسير الدّر المنثور/ ج 1/ 67.
[8]. همان مأخذ.
[9]. همان مأخذ.
[10]. در روايت ديگري دارد كه خبر مرگ برادرش «قثّم» را به او دادند.
[11]. تفسير الدّر المنثور/ ج 1/ 67.
منبع: سایت تبارک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 825 کلمه
1396/9/2 ساعت 13:57
کد : 2066
دسته : حضرت محمد (ص) و نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
پیامبر اسلام
نماز
عبادت
نماز پیامبر
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز