آیا پیامبر در معراج برای کم شدن تعداد رکعات نماز، چانه زده است؟!!!

■ آیا پیامبر در معراج برای کم شدن تعداد رکعات نماز، چانه زده است؟!!!

آیا پیامبر در معراج برای کم شدن تعداد رکعات نماز، چانه زده است؟!!!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: روایتی است که شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛« زمانی که پیامبر به معراج رفت ، خداوند پنجاه نماز را واجب کرد ، پیامبر پس از گرفتن این دستور از پیامبران عبور می کرد و هیچ کس به او چیزی نگفت تا آنکه به موسی بن عمران رسید و او سوال کرد که خداوند چه چیزی را به تو امر کرد ؟ پیامبر پاسخ داد خواندن پنجاه نماز ، موسی گفت برو از خدایت تخفیف بخواه زیرا امت تو توان خواندن این تعداد نماز را ندارند ، پیامبر از خداوند تخفیف خواست و خداوند ده نماز را کم کرد ...باز موسی گفت از خدایت تخفیف بخواه زیرا امت تو توان به جا آوردن ندارند ، پیامبر نیز تخفیف خواست و خداوند ده نماز دیگر کم کرد ، ...باز با موسی ملاقات کرد و موسی گفت برو از خدایت تخفیف بخواه که امت تو توان به جا آوردن ندارند ، پیامبر نیز چنین کرد و خداوند ده نماز دیگر کم کرد و مجوعا بیست نماز واجب شد ، موسی باز گفت از خدایت تخفیف بخواه که امت تو توان بجا آوردن ندارند ، پیامبر نیز تخفیف خواست و خداوند ده نماز کم کرد ، موسی باز گفت از خدایت تخفیف بخواه ، خداوند پس از آن پنج نماز کم کرد و تنها خواندن پنج نماز در روز را واجب کرد ...موسی باز گفت برو از خدایت تخفیف بخواه .
پیامبر در این مرحله پاسخ داد که من دیگر از خداوند حیا می کنم که از او این درخواست را کنم و این شد که پیامبر با وجوب خواندن پنج نماز بازگشت ...»الفقیه ج۱ ص۱۹۷
این روایت را شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه به صورت کاملا مرسل و بدون سند نقل می کند ، روشن است روایتی که سند ندارد و مویدی هم برای تصحیح ندارد ضعیف و غیر قابل استدلال است .
شیخ صدوق در نقل دیگری از زید بن علی نقل می کند که از امام سجاد علیه السلام سوال کرد ؛
« چرا زمانی که خداوند پنجاه نماز را واجب کرده بود خود پیامبر از خدا تخفیف نخواست تا موسی او را دعوت به تخفیف خواستن کرد ؟
امام پاسخ داد که پیامبر قصد نداشت در برابر دستور خداوند پیشنهادی مطرح کند تا آنکه موسی را دید و موسی شفیع امت شد و برای پیامبر جایز نبود که شفاعت برادرش موسی را رد کند ...»امالی ص۱۷۶
این روایت نیز که در چهار کتاب شیخ صدوق نقل شده است معتبر نمی باشد زیرا ؛
از جمله راویان آن علی بن محمد بن سلیمان است که مجهول است و توثیقی ندارد .زبده المقال ج۲ ص۷۹
راوی دیگر اسماعیل بن ابراهیم است که او نیز مجهول و ضعیف است .زبده المقال ج۱ ص۱۸۶
راوی دیگر جعفر بن محمد التمیمی است که او نیز مجهول و ضعیف است .زبده المقال ج۱ ص۲۶۱
راوی دیگر نیز عمرو بن خالد می باشد که او نیز مجهول است و توثیقی ندارد .زبده المقال ج۲ ص۱۱۳
بنا براین استدلال به روایات مذکور صحیح نمی باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 499 کلمه
1396/7/25 ساعت 14:44
کد : 2046
دسته : مقالاتِ پژوهشی نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
معراج
نماز
شبهه
رکعات نماز
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز