■ سرّ و ادبِ نیت نماز
نصیب هر فرد از اعمالی که انجام داده، به میزان اخلاص و چگونگی نیت آن عمل است. کسی که برای دستیابی آنچه نزد خداست تلاش میکند، پاداشش به عهدۀ خداست و کسی که برای رسیدن به متاع دنیا و به نیت غنیمت به پیکار برخیزد، پاداشی برای او جز آنچه در سر داشته نیست. در حقیقت کار برای هر که و هر چیزی باشد به اندازه آن کس و آن چیز قیمت پیدا میکند. به همین جهت فرمودهاند: "نيّة المؤمن خير من عمله"؛[1] چون نيت، روح عمل و مغز و برگزيدة آن است، از اين جهت بر عمل برتري دارد.
نيتِ به معناي قصد تقرب به خداي سبحان، روح عمل است و عمل با آن زنده ميشود و ميميرد و پيداست كه مرده هيچ اثري ندارد. از طرفی، عمل به نيّت زنده است و نيّت به اخلاص. اخلاص، رازي از رازهاي خداوند است كه در دل كسي قرار ميدهد كه دوستش دارد. پاكدل خالص نیز غير خدا را در دل قرار نمیدهد.
مادامیکه نمازگزار بر نیت خود باقی است، نمازش قبول و معراجی برای اوست. هرگاه نمازگزار از آن نیت غافل ماند، نماز رنگ مناجات را از دست ميدهد و نمازگزار استحقاق"ويل" و نفرین الهی را مييابد: "فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون، الَّذينَ هُمْ يُراؤُون"؛[2] پس وای بر نمازگزاران! آنهایی كه در نمازشان سهلانگارند و کسانی که در نماز ریا میکنند.[3]
آداب
اخلاص، مهمترین ادب نیت است؛ زیرا نماز، خود خانة اخلاص و دوری از کبر است[4] و بدون آن، نه تنها عبادت باطل است؛ بلکه شریک کردن دیگران با خدا و دوری از اوست.[5]
مراد از اخلاص در نماز، این نیست که فقط به زبان بگوییم: نماز ظهر يا نماز عصر ميخوانم، قربتا الی الله؛ بلکه باید قربت و نزديكي به خدا در قلب و جان بهوجود آید. این نیت زمانی تحقق مییابد که دیگر کارهایمان هم فقط برای او باشد. یعنی زبان دلمان این باشد که: "قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين"؛[6] بگو: نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.
عبادت، با قصد قربت، صحيح ميگردد و بدون آن باطل است. البته از آنجا که نيت داراي درجاتي است، صحت نيز مراتبي دارد. رسول خدا6 فرمود: پاداش كردار انسان جز بر اساس نيتها نيست. براى هر كس همان مىماند كه نيت اوست.[7]
این نیت باید با یقین قلبی همراه باشد. علىبن ابىطالب7 از پيامبر6 نقل كرده كه فرمودند: عملی نیست، مگر با نیت و عبادتی نیست، مگر با یقین.[8] به مضمون اين روايت، روايات فراوانى وجود دارد که مفاد همة آنها اين است كه براى انجامدهندة اعمال، نصيبى جز به مقدار و چگونگى نيت، نيست.
مشرکِ در عبادت، مشکلش این است که جنس خود را ارزان مىفروشد، يا به ارزش آن ناآگاه است، يا مشترى را نمىشناسد، يا نرخ و قيمت را نمىداند. در حالی که مشترىِ عملهاى نيك انسان، خدا است كه هم اعمال اندك را میخرد، هم گرانتر مىخرد و هم بدىها را مىپوشاند و رسوا نمىكند. قيمت انسان هم، بهشت است و لذّتهاى ابدى و همجوارى اولياى خدا و دستیابی به قدرت الهی، به اذن خداوند قادر. [9]
حضرت امام خمینی; مراتب اخلاص را در کتاب آدابالصلوة، به تفصیل بیان میدارند که در اینجا خلاصة آن را بیان میکنیم:
يكى از مراتب اخلاص، تصفية عمل است ـ چه عمل قلبى يا قالبى ـ از رضاى مخلوق و جلب قلوب آنها، چه براى محمدت [تا دیگران او را مدح کنند] يا براى منفعت يا براى غير آن.
مرتبه دوم، تصفية عمل است از حصول [و بهدست آوردن] مقصودهاى دنيوى، گرچه داعى آن باشد [و بخواهد] كه خداى تعالى به واسطة اين عمل [به او] عنايت كند؛ مثل خواندن نماز شب براى توسعة روزى.
مرتبه سوم، تصفية آن است از رسيدن به جنّات جسمانيّه و حور و قصور و امثال آن از لذات جسمانيّه.
مرتبه چهارم، آن است كه عمل را تصفيه كند از خوف عقاب و عذابهاى جسمانى موعود.
مرتبه پنجم، تصفية عمل است از رسيدن به سعادات عقليّه و لذّات روحانيّه دائمه ازليّه ابديّه و منسلك شدن در سلك كروبيّين و منخرط شدن در جرگه عقول قادسه و ملائكه مقرّبين. [10]
از طرفی، درجة ديگر اخلاص، تصفية عمل است از زیاد دیدن عمل، خوشنودى، اعتماد و دلبستگى به آن. اين نيز از مهمّات سلوك سالك است كه او را از قافلة سالكان الى اللَّه بازدارد و به سجن مظلم طبيعت محبوس كند.
پیامها
ـ در همه کارهای نیت الهی داشته باشیم.
ـ اگر در کارها نیت الهی داشته باشیم بسیاری از کارها از رفتار ما حذف میشود.
ـ پیوسته اخلاص خود را ارتقا دهیم.
[1]. شیخ کلینی، الكافى، ج 2، ص 84.
[2]. ماعون: 4.
[3]. آیت الله جوادی آملی، رازهای نماز.
[4]. مجلسى، بحارالأنوار، ج75، ص183.
[5]. "وَلاَ يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أحَدَا"؛ احدى را شريك عبادت خدا قرار ندهيد (کهف:110).
[6]. انعام: 162.
[7]. مصباح الشريعة، ترجمه مصطفوى، ص53.
[8]. نوری، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج1، ص89.
[9]. مجلسى، بحارالأنوار، ج90، ص376.
[10]. ایشان برای اخلاص، مراتبی دیگر را متذکر میشوند که به گفته ایشان "اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرّفند". طلبکنندگان میتوانند ر.ک: خمینی;، آداب الصلوة، ص160.