حضور زن در مسجد

■ حضور زن در مسجد

حضور زن در مسجد

آيا خانه زن، مسجد اوست؟

«و اركعى مع الراكعين‏» امـا آنـچه مـيان فقهاء مشهور شده است‏كه، مسجد‌ زن خانه اوست. و حتى حضرت امام(ره) در تحرير الوسيله‏ مى‏فرمايد: «و الافضل للنساء الصـلوه‌ فى بيوتهن، و الافضل بيت‌ المخدع‏‌»; يعنى براى زنان، نماز در خانه‏ هايشان با فضيلت ‏تر اسـت و با فضيلت ‏تر نماز در پستوى خـانه اسـت.  شايد اين فتوا به حديثى كه ‏شيخ طوسى در تهذيب آورده است، مستند باشد.

به روايت ‏شيخ طوسى‌ يونس بن ظبيان از امام صادق(ع) چنين نقل ‏كرده است: «خير مساجد نسائكم البيوت‏» همچنين شيخ صدوق در من لايحضره‏ الفقيه از هـشام بن سالم نقل كرده است كه امام صادق(ع) فرمود: «صلاه‌ المراه‌ فى مخدعها افضل من صلاتها فى بيتها، صلاتها فى‏بيتها اءفضل من صلاتها فى‏الدار» اما روايت‏يونس بن ظبيان قابل‏پذيرش نمى‏نمايد; زيرا نجاشى و شيخ طـوسى او را ضـعيف شمرده‏ اند.

روايت دوم در‌ پى‌ بيان اين مطلب است كه زن نبايد در تير رس ديد نامحرم نماز گزارد. پس اگر در مسجد پرده‏ اى زن را از ديد نامحرمان حفظ كند، ملاك حكم رعايت ‏شده است.

بنابراين، نماز‌ زن‌، با حفظ حريم و حدود الهى، در مسجد افضل‏است; چـنانكه نـماز مرد چنين است. شايد امام(ره) نيز با توجه به‏ همين مطلب در رساله عمليه خويش مى‏ فرمايد: «اگر بتوانند كاملا خود‌ را‌ از‌ نامحرم حفظ كنند، بهتر است‌ در‌ مسجد‌ نماز بخوانند»

حضور زن در اعتكاف

بر اين اسـاس كه حـضور انسان و نه جنس مرد در مسجد فضيلت‏ دارد، فقيهان فتوا دادند‌ كه‌ هركس‌، زن يا مرد، مى ‏تواند در اعتكاف شركت كنند;« و يستوى‌ فى‌ ذلك، الرجل و المراه‏» مرحوم ‏صاحب حدائق در اين مساله ادعاى اجماع كرده و «صاحب جواهر» اين ادعا را درسـت‏ شمرده اسـت. پس‌ حضور‌ انسان‌ در مسجد ملاك اسـت.

جـنسيت در اين امـر دخالتى ندارد‌; بلكه جان آدمى شرف حضور مى ‏يابد.

زن در نماز جمعه

هرچند رواياتى برعدم وجوب نماز جمعه براى زنان دلالت‌ مى ‏كند‌; ولى‌ هيچ روايتـى زن را از اين عـبادت بـاز نداشته است. احاديث ‏نيز‌ بر‌ وجوب نماز جمعه بـر انـسان و اينكه «انسان‏» نبايد، بدون عذر، سه جمعه پياپى نماز را ترك‌ كند‌، دلالت‌ دارد. علاوه براين، امام كاظم(ع) روايتى دارد و در آن از وجوب نماز‌ جـمعه‌ بـرزنى‌ كه در مـصلاى جمعه حضور يافته است،پرده بر مى‏دارد.  مرحوم‏ صاحب جواهر مى‏فرمايد: رواياتـى‌ كه‌ بر‌ سقوط نماز جمعه از زن دلالت دارد، تلاش براى رفتن‏به نماز جمعه را از‌ زنان‌ ساقط مى‏كند، زيرا رفت و آمد براى زن‏ دشوارى ‏هايى دارد; ولى وقـتى زنـى در مـصلا‌ حضور‌ يافت‌ و دشوارى ‏رفتن بدين مكان از ميان رفت، آيا بازهم مى‏ توان گفت: نـماز جـمعه‏بر وى واجب‌ نيست؟ آن‌ بزرگوار سپس پاسخ مى‏دهد: نه، در اصل مشروعيت نماز جمعه براى زن ترديد‌ روا‌ نيست‌. گروهى‏ معتقدند كه نـه تـنها حـضور زن در نماز جمعه صحيح است; بلكه گاهى ‏ضرورت دارد; چون‌ دين‌، از آن جهت كه بشر را با ديد جـمعى‏مى‏نگرد، جـامعه را داراى‌ وظـايفى‌ مى‏داند‌. چنانكه قرآن كريم‏مومنان راستين را چنين معرفى مى‏كند: (انما المومنون الذين آمنوا بالله و رسوله و اذا‌ كانـوا‌ مـعه ‏على‌ امـر جامع لم يذهبوا حتى يستاذنوه) مومنان راستين كسانى‏ هستند كه، هم از‌ نظر‌ عقيده، به خدا و پيامبرش مـعتقدند و هـم ازنظر درك مسايل اجتماعى و هوش جمعى، جامعه را خوب مى‏ شناسند‌ و در‌ مسايل جمعى همواره حضور دارنـد و مـنزوى نـيستند. امر جامع،همان مسايل جمعى‌ يك‌ نظام است; براى مثال جريان نماز جمعه‌ يك‏ امر‌ جـامع‌ اسـت، تظاهرات عليه طاغوت و استكبار، حضور درانتخابات‌، تاييد‌ رهبرى و مسئولان اسلامى، امر به مـعروف عـمومى ونـهى از منكر جمعى و صدها نمونه‌ از‌ اين قبيل، همه امور جامع‏شمرده‌ مى‏شوند‌. اين نمودارى‌ از‌ وظيفه‌ جمعى افراد جامعه اسـت كه ‏قرآن آن‌ را‌ ترسيم مى‏كند و در اين بخش ميان زن و مرد تفاوتى‏وجود ندارد.

 

زن در‌ مسجد‌ الحرام

مكه كامـل‏ ترين مـصداق مـسجد است‌

نماز فرادى در آن‌ از‌ نماز جماعت در خانه بهتر‌ است‌. مسجدى كه‏گزاردن يك نماز واجب در آن، سبب آبـرو و قـبول شـدن همه نمازهاى‏انسان‌ در‌ طول زندگى مى‏شود.مسجدى كه‌ هيچ‌ كس‌ نمى‏تواند به هـيچ‏دليلى‌ مـردم‌ را از ورود به‌ آن‌ باز دارد.

كعبه اولين خانه‏اى است كه براى عبادت مردم ساخته شد و عبادت‏كنندگان را‌ به‌ سوى خود جـذب كرد; (ان اول‌ بـيت‌ وضع للناس‌ للذى‏ببكه‌ مباركا‌) مسجدى كه هدايت جهانيان‌ را تامين مى‏كند و به‏هيچ گروه و نـژادى اخـتصاص ندارد; (هدى للعالمين) مسجدى كه‏مردم، از همه مـناطق‌ جـهان‌، در آن گـرد مى‏آيند و به عبادت‏مى‏پردازند‌. مسجدى‌ كه‌ اولين‌ نـماز‌ جـماعت‏به امامت پيامبراكرم‌(ص) با‌ حضور مردى چون على‏بن ابى‏طالب(ع) و بانويى چون حضرت‏خديجه(س) در آنجا بـرگزار شـد.

مسجدى كه به سوى‌ آن‌ رفـتن‌ (حـج ‏به جا آوردن) بـر تـوانگران واجـب‏است; (و لله‌ على‌ الناس‌ حج‌ البيت‌ مـن‌ اسـتطاع اليه سبيلا) در آنجاحضور زن نه تنها جايز است، بلكه واجب است و اجازه سرپرست نـيز شرط نـيست. علاوه بر اين، اگر خطرى زن را تهديد نـكند، همراهى ‏محرم‌ شرط نيست و بـايد خـود اين مسير را بپيمايد.

بر اساس بـرخى از روايت ها، زنى در حج نقاب بر چهره افكنده بود.

امام باقر(ع) او را از اين كار باز داشت‌.

در‌ آنجا حـتى وجـود پرده نيز لازم نيست. زنان بايد حجاب را رعايت‏كنند و آزادانـه به عبادت بپردازند.

معصومان(عليهم السلام) زنان را بـه زيارت حرم اهل بيت(عليهم‏السلام) سفارش كرده‏اند‌. طبق‌ نقل كامل ‏الزيارات، امام صادق(ع)زنى به نام «ام سـعيدالاحمسيه‏» را بـه زيارت امام حسين(ع)تشويق فرمود. بى‏ترديد حـرمت‏ حرم اهـل‏بيت(عليهم السـلام) از حـرمت‏ مسجد‌ كمـتر‌ نيست. پس مى ‏توان از اين‌ روايات‌ براى اثبات مطلوبيت ‏حضور زن در مسجد بهره ‏برد.

ثمره حضور در مسجد

مهمترين ثمره حضور در مسجد، عبادت است. انـجام دادن عـبادت با حضور قلب مطلوب‌ است‌. عبادت بـا حـضور قـلب‌ بـه‌ عـوامل دورنى عبادت‏كننده و مـوقعيت ‏خارجى، مـانند زمان و مكان بستگى دارد; براى‏ مثال نماز در برابر در باز كراهت دارد، چون ممكن است‏حضور قلب ‏را از ميان ببرد. مناسب ترين مـكان بـراى عـبادت و راز و نياز‌ باخداوند‌ متعال مسجد است; زيرا مسجد خـانه خـدا اسـت. و بسيار بـه‏ جاست كه انـسان براى بار يافتن به محضر حق و ملاقات با وى به‏ خانه‏ اش بشتابد. چنانكه آدمى براى يافتن افراد، آنها را‌ درخانه ‏هايشان‌ مى ‏جويد.

خداوند‌ مى‏فرمايد: مسجد خانه ذكر خدا و خانه تسبيح است. وجـلوگيرى از ياد خدا در مسجد، ظلم است. پس‌ نبايد هيچ كس را ازورود به مسجد باز داشت. چون مسجد‌ جايگاه‌ عبادت‌ و ياد حق است،انجام ‏دادن كارهايى كه به جنبه عبادى مسجد آسيب مى ‏رساند، روانيست. حتى امام(ره) مى ‏فرمايد‌: «‌‌اگر‌ مسجد را براى روضه ‏خوانى ‏چادر بزنند و فرش كنند و سياهى بكوبند و اسباب چاى در آن‏ ببرند‌، در‌ صورتى‌ كه اين كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع ‏نماز خواندن نشود، اشكال ندارد.» مسجد، علاوه بر جنبه‌ عبادى،از نظر روانى، فرهنگى، اجـتماعى و سـياسى نيز اهميت دارد.

از نظر روانى‌، وقتى زن وارد مسجد‌ مى ‏شود‌، درست مانند مرد،آرامش مى ‏يابد و در اين مورد تفاوتى ميان زن و مرد نيست;(المومن فى المسجد كالسمك فى ‏الماء) از نـظر فـرهنگى ما مى ‏دانيم ‏كه مسجد بهترين مـركز فـراگيرى مسايل مذهبى است; روح‌ نماز رازنده مى‏ سازند، ميان مومنان الفت و محبت پديد مى‏آورد و آنها رابه هم نزديك مى‏كند. مسجد بهترين جايى است كه همه افراد جـامعه،از هـر جنس و باهر سن و سـطح سـواد، مى‏توانند در‌ آنجا‌ مسايل‏مذهبى را فراگيرند. بى‏ترديد همه زنان به مدرسه نمى‏روند. ازطرفى تجربه ثابت كرده است كه به سخنرانيهاى راديو و تلويزيون‏چندان اهميت نمى‏دهند و يا كمتر دراين كار موفق مى‏شوند. پس‏بايد در جايى‌ با‌ وظايف دينى‏اش آشنا شود.

حـضور در مـسجد، زن را آماده مى‏كند تا به روايات گوش دهد و آداب‏و سنن دينى را بياموزد.

از نظر اجتماعى و سياسى بايد گفت كه امروزه‌ حضور‌ زنان دراجتماع و امور فرهنگى مشتى به دهان ياوه‏گويان و منحرفان ازاسلام است; منحرفانى كه شـعار آزادى و تـساوى حقوق زن و مـردسرمى‏دهند و اسلام را به تحقير زن متهم مى‏سازند.

حضور زن در‌ اجتماعات‌، مسجدها‌ و نمازهاى جمعه نشان مى‏دهد كه‏اسلام‌ با‌ آزادى‌ زن مخالف نيست; بـلكه بايد حريم حفظ شود. اسلام‏زن را شبيه مرد نمى‏داند.

آنها در طبيعت و جـنسيت فـرق دارنـد، اما در‌ انسانيت‌ مساوى‏اند‌ وارزش زن از مرد كمتر نيست.

نه تنها‌ امروز‌ حضور زن در صحنه سياسى موثر است; بلكه در صدراسلام نـيز‌چـنين بوده است. داستان سوده، دختر عمار بن‌ اسك ‏همدانى‌، و ديگران‌، كه در كتابها فراوان نقل شـده اسـت، بـر درستى‏اين سخن‌ گواهى مى‏دهد.

قرآن يادآورى مى ‏كند كه سه زن موسى را از كشته شدن حفظ كردند وپرورش دادند: مادر‌ مـوسى‌، خواهر‌ موسى و زن فرعون. اين سه زن،با وضعيت ‏سياسى آن روز مبارزه‌ كردند‌ تا موسى پرورش يافت.

چنانكه مـرد در تلاش و كوشش است، زنـان نـيز از چنين ويژگى‏ برخوردارند.

خداوند‌ مى‏فرمايد‌: (يا‌ ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه) اين خطاب به انسانيت است. سرانجام‌ انسان‌ به‌ لقاء الله ‏مى‏ رسد، يا لقاى جلال، يا لقاى جمال. بى‏ترديد زن و مرد در اين‏ راه همتاى‌ يكديگرند‌.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1771 کلمه
مولف : صادق پور، قاسم
ناشر : مجله فرهنگ کوثر ( آذر 1378 - شماره 33) نور مگز
1395/9/30 ساعت 11:29
کد : 1867
دسته : زنان و نماز / مادران و نماز,نماز و مسجد
لینک مطلب
کلمات کلیدی
زنان و مسجد
احکام مسجد
حضور زن در مسجد
آداب مسجد
فضیلت مسجد
حضور زن در اعتکاف
حضور زن در نماز جمعه
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز