سرّ الصلاة چیست؟

■ سرّ الصلاة چیست؟

سرّ الصلاة چیست؟

علی محمد باقی

تهیه مرکز تخصصی نماز

رازهای نماز از دو منظر قابل بررسی است؛ در یک نگاه از سرّ کلّی نماز سخن گفته می­شود؛ یعنی برای مجموع نماز یک راز و حقیقت در نظر گرفته می­شود که "سرّالصّلاة" نامیده می­شود. در نگاه دوم اسرار تک تک اجزای نماز جداگانه مورد بررسی قرار می­گیرد که "اسرار الصّلاه" نامیده می­شود. چهار سرّ کلی برای نماز می­توان بیان کرد.

یک. اظهار تذلّل و عبودیت

امام رضاj ضمن پاسخ به سؤال­های محمد­بن­سنان، به او مرقوم فرمودند: همانا علت واجب شدن نماز اقرار به بندگي خداوند عّزوجل است و نفي شرك براي خداوند عزيز. ايستادن انسان در برابر خداوند جبار با حال تواضع و فروتني و خضوع و اعتراف به گناهان و نيز درخواست عفو از گناهان گذشته و صورت نهادن بر زمين است در هر روز برای بزرگداشت خداوند عزوجل. ديگر آنكه (نماز سبب مي‌شود) بنده پيوسته به ياد خدا باشد و او را فراموش نكند و طاغي و ياغي نباشد و با خشوع و تذلّل و رغبت خواستار افزوني بهره خود در دين و دنيا باشد. علاوه بر اينها، انسان با نماز بر خود واجب مي‌سازد كه پيوسته و شبانه روز در مقام بندگي و به ياد خداوند متعال باشد. همين نمازگزاردن شخص در پيشگاه پروردگار عزوجل و ايستادن در برابر خداوند سبحان، بازدارنده او از ارتكاب گناهان است و مانع فسادهاي گوناگون او مي‌شود.[1]

 

دو. طهارت باطنی انسان

از سلمان فارسى نقل شده گوید: با پیامبر خداa در سایه درختى بودیم، یک شاخه از آن برداشت و آن را تکان ‏داد تا برگ­هاى آن ریخت، سپس فرمود: آیا از آنچه کردم نمى‏پرسید؟ عرض کردند: یا رسول اللَّه! به ما خبر بده، فرمود: همانا بنده مسلمان هرگاه که به نماز قیام مى‏کند گناهان او ریخته مى‏شود، همان طور که برگ این شاخۀ ‏درخت ریخته شد.[2]

و در روایت دیگر فرمود: نمازگزار هنگام وضو، وقتي كه صورتش را مي­شويد، گناهاني كه با صورتش انجام داده زدوده مي­شود. زماني كه دو دستش را از آرنج مي­شويد، گناهاني كه به وسيلة دست­هايش انجام داده از بين مي­رود. آنگاه كه سرش را مسح مي­كند، معصيت­هايي كه به وسيلة سرش انجام داده زدوده مي­شود. چون بر دو پايش مسح مي­كند، گناهاني كه به وسيلة پاهايش انجام داده، محو مي­شود. اگر كسي در آغاز وضو گرفتن "بسم الله الرحمن الرحيم" بگويد، تمام اعضايش از گناه پاك مي­شود... .[3]

با توجه به اینگونه احادیث می­توان گفت سرّ که نماز، وضو، غسل و تیمم (که آنها نیز در حقیقت بخشی از نماز هستند) همان طهارت از آلودگی­های باطنی است؛ چنانچه خداوند متعال می­فرماید: "وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات"[4]؛ در دو طرف روز، و اوايل شب، نماز را برپا دار چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مى‏برند. نیز بعد از بیان احکام وضو و غسل و تیمم در سورۀ مائده، می­فرماید "ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون"[5]؛ خداوند نمى‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند؛ بلكه مى‏خواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد. شايد شكر او را بجا آوريد.

بدین روی نماز هم رافع ناپاکی­ها و نجاسات از روح و جسم آدمی است و هم دافع آن؛ یعنی هم اجازۀ آلودگی به انسان نمی­دهد و مانع از آن می­شود و هم در صورت ابتلای به پلیدی­ها، آن را پاک می­کند[6]، همانگونه که فرمود: "إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر"[7]؛ نماز (انسان را) از زشتي­ها و گناه باز مى‏دارد.

مرحوم فیض کاشانی در این­باره می­فرماید:

چون مقصود اصلی نماز؛ یاد حق تعالی، تجدید بیعت با او، ثنای او از روی مسکنت و خشوع، سؤال از مهّمات از او به ابتهال و خضوع است، پس هر آینه بنده ناچار است از حاضر ساختن دل در آن و فهمیدن آنچه می­گوید به زبان،[8] و کمال این حضور و این فهم در کشف تأویل و سرّ نماز نهفته است.

 

سه. به فعلیت رسیدن انسان

بنابراین نمازگزاري كه به راز نماز آشناست، هرچه را در توجيه احكام، اذكار و افعال نماز گفته مي‌شود، وسيله شهود چيزي قرار ميدهد كه نزد خداوند گنجينه است و براي خواص اولياي او ذخيره شده است و عبارت است از "أسماء الحسني" نام­هاي نيك و صفات برتر خداوند. بنده رازجو پس از سير به سوي آنها به جانب "شدن" مي­گردد، زيرا حركت و سير، مقدمه "شدن" است و "شدن" همان راز واقعي نماز است[9] و پائين­تر از آن هر چه گفته شده است، همه از قبيل آداب و حكمت­ها و سنّت­هايي است كه ذاتاً ربطي به راز و نهان نماز ندارد كه امري عيني، خارجي و تكويني است، چون اينها كجا و يك سلسله مفاهيم ذهني، يا احكام اعتباري كجا، كه خارج از جهان اعتبار، هيچ اثري براي آنها نيست.[10]

بنابراین تنها عملی که همه استعدادها و قوای  آدمی را به فعلیت می­رساند، نماز است.

چهار. محبت

مرحوم حکیم سبزواری می فرماید: جائی که جمال صوری یوسفی محدود، زنان را فانی کند به نصّ کلام الهی که "فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ"[11]، جمال مطلق که هر جمال ظلّ جمال اوست چه خواهدکرد؟ خاصه نسبت به عارفین در حال استغراق در ذکر و عبادت. راه وصول به این مقام منیع نه تنها به صرف تحصیل شرایط و آداب و احکام نماز حاصل نمی شود؛ بلکه با اکتفا به جهاد مستمر با نفس نیز حاصل نخواهد شد،؛ چون جهاد اکبر هم لازم است و هرگز با اکتفا به جهاد اوسط، که نبرد با نفس باشد، میسر نمی شود. جهاد اکبر همانا نبرد عشق و عقل است، که اگر سالک از قید عقل مصطلح برهد و به عقل ناب که همان عشق به عبادت و سپس حصر آن در معبود است برسد، در جهاد اکبر پیروز شده است. بنابراین راه وصول به راز نماز، گذراندن همة مراحل جهاد می باشد.[12]

 

 

[1] . وَ بِإِسْنَادهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الرِّضَاwفِيمَا  كَتَبَ إِلَيْهِ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ أَنَّ عِلَّةَ الصَّلَاةِ أَنَّهَا إِقْرَارٌ بِالرُّبُوبِيَّةِ لِلَّهِ عزّوجل وَ خَلْعُ الْأَنْدَادِ وَ قِيَامٌ بَيْنَ يَدَيِ الْجَبَّارِ جَلَّ جَلَالُهُ بِالذُّلِّ وَ الْمَسْكَنَةِ وَ الْخُضُوعِ وَ الِاعْتِرَافِ وَ الطَّلَبُ لِلْإِقَالَةِ مِنْ سَالِفِ الذُّنُوبِ وَ وَضْعُ الْوَجْهِ عَلَى الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ‏ إِعْظَاماً لِلَّهِ عزّوجل وَ أَنْ يَكُونَ ذَاكِراً غَيْرَ نَاسٍ وَ لَا بَطِرٍ وَ يَكُونَ خَاشِعاً مُتَذَلِّلًا رَاغِباً طَالِباً لِلزِّيَادَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الْإِيجَابِ وَ الْمُدَاوَمَةِ عَلَى ذِكْرِ اللَّهِ عزّوجل بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لِئَلَّا يَنْسَى الْعَبْدُ سَيِّدَهُ وَ مُدَبِّرَهُ وَ خَالِقَهُ فَيَبْطَرَ وَ يَطْغَى وَ يَكُونَ فِي ذِكْرِهِ لِرَبِّهِ وَ قِيَامِهِ بَيْنَ يَدَيْهِ زَجْراً "2" لَهُ عَنِ الْمَعَاصِي وَ مَانِعاً لَهُ عَنْ أَنْوَاعِ الْفَسَادِ. (الفقيه، ج1، ص 214، ح 645)

[2] . کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ a فِی ظِلِّ شَجَرَةٍ فَأَخَذَ غُصْناً مِنْها فَنَفَضَهُ فَتَسَاقَطَ وَرَقُهُ، فَقَالَ ألا تَسْأَلُونىعَمَّا صَنَعتُ؟ فَقَالُوا أخْبِرْنَا یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: إنَّ الْعَبْدَ المُسْلِمِ إذَا قَامَ اِلَى الصَّلاةِ تَحَاطَتْ خَطایاهُ کَما تَحاطَتِ‏وَرَقُ هذِهِ الشَّجَرَة. (وسائل الشيعة، ج‏4، ص 103)

[3] . وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَوَضَّأَ فَغَسَلَ وَجْهَهُ تَنَاثَرَتْ ذُنُوبُ وَجْهِهِ- وَ إِذَا غَسَلَ يَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ تَنَاثَرَتْ عَنْهُ ذُنُوبُ يَدَيْهِ وَ إِذَا مَسَحَ بِرَأْسِهِ- تَنَاثَرَتْ عَنْهُ ذُنُوبُ رَأْسِهِ- وَ إِذَا مَسَحَ رِجْلَيْهِ أَوْ غَسَلَهُمَا لِلتَّقِيَّةِ- تَنَاثَرَتْ عَنْهُ ذُنُوبُ رِجْلَيْهِ- وَ إِنْ قَالَ فِي أَوَّلِ وُضُوئِهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ- الرَّحِيمِ طَهُرَتْ أَعْضَاؤُهُ كُلُّهَا مِنَ الذُّنُوبِ.(وسائل الشيعة، ج‏1، ص 398)

[4] .  هود :  114.

[5] . مائده: 6.

[6] . مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍjقَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِsلَوْ كَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِكُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَ كَانَ يَبْقَى فِي جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَيْ‏ءٌ؟ قُلْنَا لَا. قَالَ: فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ كَمَثَلِ نَهَرِ الْجَارِي كُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً كَفَّرَتْ مَا بَيْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ. (التهذيب، ج2، ص 237، ح 938)

[7] . عنکبوت: 45.

[8] . فیض کاشانی، اسرار الصلاة.

[9] . معنای «شدن» به فعلیّت رسیدن همة قوای آدمی است؛ به این معنا که در پرتو نماز تمام استعدادهای نمازگزار به فعلیّت رسیده و شکوفا می گردد. این استعدادها طبق اسماء نامبرده در جوشن کبیر هزار اسم می باشد که وجود انسان می تواند ظرف تجلّی این اسماء باشد. پس انسان کامل، سرّ واقعی نماز می باشد، چون تمام استعدادها و قوایش به فعلیّت رسیده است.

[10] . راز امور اعتباری (طهارت، صلوة و سائر افعالی که حکم فقهی دارند) به وصف طاعت و عصیان موصوف می شود به خلاف راز امور حقیقی و تکوینی (رازهای جهان هستی)؛ عبدالله جوادی آملی، راز های نماز،

[11] . يوسف: 31.

[12] . عبدالله جوادی آملی، مقدمة سرالصلاة امام خمینی (ره)، 25ـ12.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1449 کلمه
1394/1/27 ساعت 10:40
کد : 182
دسته : اسرار نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
عبودیت
تذلل
طهارت باطنی
به فعلیت رسیدن
محبت
سرالصلاة
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز