راز قبله

■ راز قبله

راز قبله

علی محمد باقی

تهیه مرکز تخصصی نماز

روی به قبله ایستادن در ظاهر، گردانیدن صورت از تمامی روی­ها به سمت خانه خداست؛ اما در حقیقت باید دل را از امور دنیا به سمت محضر ربوبی گردانید.

مقصود از رو به قبله داشتن آن است که اندام­های بدن را فقط در یک جهت ساکن گرداند تا این که دل راحتی یافته و آرامش یابد تا بتواند خدای را چنان که باید بپرستد؛ زیرا اگر جوارح در یک جهت قرار گیرند و به جهات مختلف حرکت و توجه نداشته باشند، دل را تابع خویشتن می­نمایند و این توجه اگر صورت گیرد، رحمت خداوند را جلب می­کند؛ چنانچه پیامبر رحمتs فرمودند: "إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ فَكَانَ هَوَاهُ وَ قَلْبُهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى انْصَرَفَ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّه‏ "[1]؛ هنگامی که انسان برای نماز می­ایستد، اگر همه توجه­اش و قلبش به سوی خدا باشد، در حالی نمازش تمام می­شود، که مثل روزی است که پاک به دنیا آمده.

امام صادقj می­فرمایند: هرگاه رو به قبله ايستادى، دنيا و هرچه را در آن است و مردم و احوال و اوضاع آنها را يكسره فراموش كن و دلت را از هر آنچه تو را از خدا باز مى‏دارد فارغ گردان و با چشم دل، عظمت خداى را ببين و آن روزى را به ياد آر كه هر كسى كردۀ خود را مى‏يابد و همگان به سوى خداوند كه مولاى حقيقى آنهاست، برگردانده مى‏شوند و بر پاى ترس و اميد در پيشگاه خدا به ايست. [2]

چند نکته درباره اسرار قبله

یک. در خصوص نماز امر شده است که جهت ظاهری آن هم به سمت کعبه که نماد جهت گیری به سمت خداست، باشد. کسی که به سرّ قبله رسیده است در حقیقت همۀ زندگی او به سمت خدا جهت خواهد گرفت و لو اینکه در ظاهر خود متوجه این امر نباشد چون نمازی را که عصاره زندگی و حقیقت آن است به سمت قبله به جا آورده شده است؛ به این سبب است که در وصف مؤمنان فرمود: آنان پيوسته بر نماز مداومت دارند![3]

طبق حدیث پیامبر که فرمودند: آیا کسی که رویش را [از قبله] بر می­گرداند، از این نمی­ترسد که خداوند صورتش را همچون صورت الاغی گرداند.[4] صورتی که به جهت قبله نباشد و روی از آن گرداند در حقیقت از انسانیت خود منصرف شده است، چه آنکه انسان در توجه به معبود خود معنا می­یابد "قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُکي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ"[5] و کسی که از او غافل شود به تعبیر قرآن حیوان بلکه پست­تر از او خواهد بود: " أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ".[6]

دو. ارکان کعبه بر چهار کلمه توحید است: "سُبْحَانَ اللَّهِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ، لَاإِلهَ إِلَّا اللَّهُ، اللَّهُ أَكْبَر" و این چهار بخش ‍ بودن واقعيتى خارجى است كه عرش خداوند و آنچه پايين تر اقرار دارد، همه بدان انتظام يافته اند. از امام صادق علیه السّلام پرسیدند : چرا كعبه ، كعبه نامیده شد ؟ فرمودند: چون چهار گوش یا چهارضلعی است. گفته شد چرا چهارگوش شده؟ فرمودند: چون بر راستای بیت المعمور است كه چهار گوش است. گفته شد: چرا بیت المعمور چهار گوش است؟ فرمودند: چون بر راستای عرش است كه چهار گوش می­باشد. گفته شد : چرا عرش چهار گوش شده؟ فرمودند: چون اساس اسلام بر چهار كلمه است: "سُبْحَانَ اللَّهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ، وَ لَاإِلهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ اللَّهُ أَكْبَر"؛ بنابراین سرّ قبله تسبیحات اربعه است و کسی که به این سرّ دست یابد به حقیقت این تسبیحات دست یافته است.[7]

سه. تمام مقدرات الهی از عرش صادر می­شود و این عرش مبدأ فیوضات مادی و معنوی است. بنابر حدیث گفته شده کعبه در راستای عرش الهی قرار دارد؛ پس نمازگزاری که در مقابل کعبه ایستاده، در حقیقت توجه به عرش الهی و مبدأ فیوضات قرار کرده است؛ مشمول رحمت خاصه الهی قرار گرفته و فرشته­های رحمت الهی او را در بر می­گیرند.[8]

 

[1]. عليرضا صابري يزدى، الحكم الزاهره عن النبی و عترته الطاهره، ص 287.

[2]. "إِذَا اسْتَقْبَلْتَ الْقِبْلَةَ فَآيِسْ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ الْخَلْقِ وَ مَا هُمْ فِيهِ وَ فَرِّغْ قَلْبَكَ عَنْ كُلِّ شَاغِلٍ يَشْغَلُكَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ عَايِنْ بِسِرِّكَ عَظَمَةَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ اذْكُرْ وُقُوفَكَ بَيْنَ يَدَيْهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى هُنالِكَ تَبْلُوا كُلُّ نَفْسٍ ما أَسْلَفَتْ وَ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ وَ قِفْ عَلَى قَدَمِ الْخَوْفِ وَ الرَّجَاء". (مصباح الشریعة، ص 53)

[3]. الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ دَائِمُونَ. (معارج: 23)

[4]. أَمَا يَخَافُ الَّذِي يُحَوِّلُ وَجْهَهُ فِي الصَّلَاةِ أَنْ يُحَوِّلَ اللَّهُ وَجْهَهُ وَجْهَ حِمَار. (عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏1، 322 )

[5]. بگو به درستي كه نماز و عبادت و زندگي و مرگ من براي پروردگار جهانيان است. (انعام: 162)

[6]. وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ لَهُمْ‏ قُلُوبٌ‏ لا يَفْقَهُونَ‏ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏؛ همانا بسيارى از جنيان و آدميان را [گويى‏] براى دوزخ آفريده‏ايم، [چرا كه‏] دل‏هايى دارند كه با آن فهم نمى‏كنند و چشم‏هايى دارند كه با آن نمى‏بينند، و گوش‏هايى دارند كه با آن نمى‏شنوند. آنها چون چهارپايانند بلكه گمراه‏ترند، و آنان غافلانند. (اعراف: 179)

[7] . َ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتِ الْكَعْبَةُ كَعْبَةَ قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ وَ هِيَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر. (علل الشرائع، ج‏2، ص: 398)

[8] . قَالَ الصَّادِقُ ع إِذَا قَامَ الْمُصَلِّي لِلصَّلَاةِ نَزَلَتْ عَلَيْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى أَعْنَانِ الْأَرْضِ وَ حَفَّتْ بِهِ الْمَلَائِكَةُ وَ نَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ: لَو عَلِمَ المُصلَّي ما في الصلاة ما انفَتَل. ‏(بحار الأنوار، ج‏80، ص 329).

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 986 کلمه
1394/1/27 ساعت 10:14
کد : 178
دسته : اسرار نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
قبله
راز قبله
سر قبله
عرش الهی
ایستادن
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز