نماز و نیازهای جوان

■ نماز و نیازهای جوان

نماز و نیازهای جوان

1-نیاز به‌ خلوت

انسان در‌ خلال فعالیت‌های خود،نیاز به فرصتی برای‌ خلوت با خویشتن دارد تـا «خود» را بـیابد،توان جدیدی‌ کسب کند و با‌ نشاط‌ و شور بیش‌تری به زندگی بپردازد. «نماز»، به «نیاز به خلوت» انسان،جهت می‌بخشد.چنین‌ خلوت روح‌ بخشی است که‌ به‌ سایر‌ بخش‌های زندگی‌ انسان، نیرو و انگیزه می‌دهد[1]

 2-نیاز به ارتباط با جهان هستی

انسان،به‌ویژه جوان،علاقه‌مند است نسبت خویش و جهان‌ هـستی‌ را‌ بـداند و احساس همدلی با جهان بیرون از وجود آدمی،انسان را ارضا می‌کند.در‌ غیر‌ این صورت‌ احساس غربت و تنهایی درونش را می‌فشارد.احساس‌ همنوایی با جهان و احساس عبودیت در پیشگاه خداوند، انسان‌ در‌ خلال فعالیت‌های‌ خود،نیاز به فرصتی برای خلوت‌ با خـویشتن دارد تـا«خود»را بیابد،توان جدیدی کسب کند‌ و با نشاط و شور بیش‌تری به زندگی‌ بپردازد.«نماز»،به«نیاز به‌ خلوت»انسان،جهت‌ می‌بخشد.چنین‌ خلوت‌ روح‌ بخشی‌ است که به سایر بخش‌های زندگی انسان،نیرو و انگیزه‌ می‌دهد.

همچون داربست محکمی است که تعادل او را در برابر دنیای پرتلاطم حفظ و برقرار‌ می‌کند.[2]

 3-نیاز به تـبیین غـایت زندگی

جوانان بـارها‌ و بارها به«چرایی‌ زندگی»می‌اندیشند‌ و این‌ واقعیت را نـیز بـاور دارنـد که«چگونگی‌ زندگی»از«چرایی‌ زندگی»برمی‌خیزد.در‌ برخی از تعابیر قرآنی،خداوند، آدمی را به معامله و تجارتی سودبخش فرا می‌خواند‌ که‌ سود آن را تضمین کرده است.بر مبنای‌ همین رویکرد قرآنی اسـت‌ که‌ جـوان‌ بـه جای عقب‌نشینی از زندگی‌ و نظاره‌گر رویدادها بودن،به حضور فعال در زنـدگی دعـوت می‌شود.

ساحل افتاده گفت:گرچه بسی زیستم‌ هیچ‌ نه‌ معلوم گشت آه که من‌ کیستم‌ موج‌ خروشنده‌ای‌ تیز خرامید و گفت‌ هستم‌ اگر می‌روم،گر نروم نیستم.[3]

4-نیاز بـه‌ بـینش جدید

جوانان در پی دسـت یافتن به بینشی پویا و جدید نسبت به‌ زندگی‌اند و برای‌ دستیابی بـدان هر تلاشی را پذیرا‌ می‌باشند.از جمله‌ عواملی که‌ در‌ بینش‌ نسل جوان،چنین تحولی به‌ وجود می‌آورد،راز و نیاز با خدا،نیایش با او و احساس رضـایت از هـمدلی بـا قادر متعال است.«ویلیام‌ جیمز»روان‌شناس‌ و فیلسوف مکتب پراگماتیسم معتقد است:«وقتی که‌ خـدا‌ را‌ در هـمه‌ چیز‌ می‌بینیم،در پست‌ترین چیزها،عالی‌ترین‌ حقایق‌ را خواهیم یافت و حقیقتا که دنیا،دنیای دیگری جلوه خواهد کرد.»وی در ادامهء سخنانش مـی‌افزاید:«قیافه دنـیا در نـظر مردم‌ با‌ ایمان‌ فرق می‌کند.»[4]

«دورکیم»[5] معتقد است:مؤمنی که با خدا راز‌ و نیاز می‌کند،نه‌ تنها‌ انسانی‌ است‌ کـه بـاحقایق جـدیدی دست‌ می‌یابد،بلکه انسانی است که خود را قدرتمند احساس‌ می‌کند.او در درون خود نیروی بیش‌تری احساس می‌کند و توانایی بـیش‌تری در غـلبه بـر سختی‌ها و مشکلات دارد.به‌نظر او،عملکرد‌ تسکینی دین،به‌ویژه در ایام نومیدی،دارای‌ اهمیت بسیار است.به همین خاطر،در بین افراد دیـندار، کم‌تر جـرم و جنایت،خودکشی،بزهکاری و...مشاهده‌ می‌شود.[6]

امام علی-علیه السّلام-می‌فرماید:یکی از نشانه‌های‌ افراد باایمان آن است که:«خدا در نظرشان بزرگ و عظیم‌ است و آن‌چه‌ غیر خـداست در نـظرشان کـوچک و حقیر می‌باشد.»[7]

 5-نیاز به خویشتن‌داری

بردباری و تحمل مشکلات از ویژگی‌های مهم اخلاقی‌ است.زمانی که در نماز به ذکر آیهء شریفهء سورهء حمد

« إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ » [8] مشغولیم،به مصداق‌ این آیه،فقط او را می‌پرستیم و فقط از او یاری می‌خواهیم.این امر هم جنبهء تلقینی دارد و نیروی ایمان را در پرتـو تـلقین،تقویت مـی‌کند و هم‌ جنبهء‌ شناختی دارد،یعنی در عمل نیز‌ به‌ هیچ نیرویی جز خداوند اتکا نداشته و نداریم و از کسی جـز او در عـمل کمک‌ نمی‌خواهیم.[9]

«ویلیام جیمز»چنین می‌گوید:«اگر نیرویی برای تحمل‌ پیشامدها لازم باشد،در اثر دعا‌ و نماز به دست مـی‌آید.»وی‌ هم‌چنین‌ مـتذکر‌ مـی‌شود:«دعا و نیاز یا به عبارت دیگر اسکن‌ اتصال با روح عالم خلقت یا جان جانان،کاری است با اثر و نـتیجه،نتیجهء آن عـبارت اسـت از ایجاد یک جریان قدرت و نیرویی که به‌طور محسوس،دارای‌ آثار‌ مادی و معنوی‌ می‌باشد.»[10]

 

 


[1] . شرفی،محمد رضا(1379 و 1380):«مبانی و آثار‌ روان‌شناسی‌ نماز»،ماهنامهء تربیت،وزارت آموزش و پرورش،سال شانزدهم،شماره‌های دی 1379،ص 14؛ بهمن 1379،ص ص 25-23؛اسفند 1379،ص ص 41-38؛اردیبهشت‌ 1380،ص 17.

[2] . همان

[3] . همان

[4] . همان

[5] . EMILE DURKEIM

[6] . خزائی،علیرضا(1380):«نقش معلمان در تـوسعهء بـاورهای‌ دینی‌ و رشد‌ اخلاقی‌ جامعه»،مجموعه‌ مقالات‌ برگزیدهء همایش معلم،فرهنگ و توسعه،ادارهء کل‌ آموزش و پرورش استان اصفهان،ص ص 138-128.

[7] . شرفی،محمد رضا(1379 و 1380):«مبانی و آثار‌ روان‌شناسی‌ نماز»،ماهنامهء تربیت،وزارت آموزش و پرورش،سال شانزدهم،شماره‌های دی 1379،ص 14؛ بهمن 1379،ص ص 25-23؛اسفند 1379،ص ص 41-38؛اردیبهشت‌ 1380،ص 17.

[8] . حمد: 4

[9] . شرفی،محمد رضا(1379 و 1380):«مبانی و آثار‌ روان‌شناسی‌ نماز»،ماهنامهء تربیت،وزارت آموزش و پرورش،سال شانزدهم،شماره‌های دی 1379،ص 14؛ بهمن 1379،ص ص 25-23؛اسفند 1379،ص ص 41-38؛اردیبهشت‌ 1380،ص 17.

[10] . همان 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 915 کلمه
مولف : خزایی،علی رضا
ناشر : ارتباط دلپذیر با خدا «مجله پیوند » تابستان 1384 - شماره 309 و 310 و 311 (نور مگز)
1395/6/7 ساعت 23:10
کد : 1542
دسته : جوانان و نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نیازهای جوان
نماز و جوانان
جوان و ارتباط با خدا
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز