خفقان محيط اداره و فراهم نساختن بستر خردورزي

■ خفقان محيط اداره و فراهم نساختن بستر خردورزي

خفقان محيط اداره و فراهم نساختن بستر خردورزي

يكي از عوامل ترك نماز در كارمندان و عدم توجه انها به توصيه هاي مسئولان به نماز، خفقان حاكم بر محيط اداره است كه فضاي فرهنگي ان را تيره و تار مي‎سازد، و به كارمند اجازه نمي دهد كه مشكلات محل كار و نقدهاي خود به اداره و مديران را طرح كند. اگر مديران مايل باشند كه كارمندان به توصيه هاي انان عمل كنند انان نيز بايد درد دل كارمندان را بشنوند و در حد توان به حل انها اقدام كنند. محيط بستة اداري، مدير تنگ نظر و فاقد سعة صدر، تحمل طرح اشكال، ترديد و انتقاد را از كارمند مي‎ستاند و محيط مناسبي براي اقناع كارمندان فراهم نمي‎سازد. ممكن است كارمند نسبت به نماز شبهاتي داشته باشد، در صورت حاكميت فضاي خفقان او شبهه خود را نزد مسئول فرهنگي يا روحاني اداره مطرح نمي كند.مي‎توان ديگران را به زور از ابراز عقيده باز داشت اما نمي‎توان راه انديشه را بر ديگران بست. انسان گرچه در زندان قرار گيرد، قدرت انديشه از او سلب نمي‎شود، چنانچه قرآن نيز به اين حقيقت اشاره دارد كه عقيده، تكوينا اكراه بردار نيست: (لا اكراه فى الدين)[1] البته لازمة اين امر سلب مسؤوليت از آدمي در برابر خداوند نيست. در جايي كه خداوند به پيامبر خود (ص) مي‎فرمايد تو بر آنان تسلطى ندارى[2] و نيز به صورت استفهام انكاري مي‎فرمايد اي پيامبر، آيا تو مي‎تواني مردم را با جبر و اكراه مؤمن گرداني؟[3] تكليف ما روشن مي‎شود.

درمان

حل اين مشكل در باز كردن فضاي فكري و رواني اداره است. مسئولين فرهنگي ادارات نبايد در برخورد با كارمندان، ساده‎انگاري كنند و افكار و اميال انها را تحت كنترل كامل خود بپندارند. نيكوتر آن است كه در فضاي اداري محيط مناسبي براي انديشه‎ورزي فراهم شود و به روش صحيح اجازة طرح پرسش‎ها داده شود تا كارمندان لااقل در حضور مربيان فرهنگي و تربيتي اداره، بتوانند پرسش خود را مطرح كند و دچار خودسانسوري نشوند.

قرآن كريم بر فراهم‎سازي بستر فهم و انديشه تأکيد ويژه‎اي دارد تا جايي كه مي‎فرمايد:

وَ إِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشرِكِينَ استَجَارَك فَأَجِرْهُ حَتى يسمَعَ كلَمَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِك بِأَنهُمْ قَوْمٌ لا يعْلَمُونَ (توبه:6)

و اگر يكى از مشركان از تو پناهندگى بخواهد به او پناه‎ده تا كلام خدا را بشنود (و در آن بينديشد) سپس او را به محل امنش برسان چرا كه آن‎ها گروهى ناآگاهند.

علامه طباطبايى در تفسير اين آيه آن را شاهدي روشن بر عنايت كامل به فراهم‎سازي بستر هدايت بر مردم و حفاظت از آزادي انسان و چشم پوشي از تحكم و تحميل عقايد مي‎داند. خداوند اراده كرده است كه آدمي با دليل و برهان به سوي هدايت يا ضلالت حركت كند تا حجت بر مردم تمام باشد. وي هم‌چنين اين فوق را دليل لزوم علم قطعي به اصول دين مي‎داند.[4]

 


[1] بقره:256.

[2] لَّست عَلَيْهِم بِمُصيْطِر (غاشيه:22).

[3] أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (يونس:99).

[4] طباطبائي، محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن،، ج‏9، صص 154، 155 و156.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 488 کلمه
مولف : حجت الاسلام دکتر ساجدی، مرکز تخصصی نماز
1395/5/13 ساعت 15:15
کد : 1462
دسته : آسیب‌‌شناسی دعوت به نماز در جامعه
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز و مدیران
موانع اقامه نماز
خفقان
اقامه نماز در ادارات
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز