چهار صد سخن پیرامون نماز

■ چهار صد سخن پیرامون نماز

چهار صد سخن پیرامون نماز

پيامهاي آسماني

1- براي رفتن به مسجد بهترين لباس را انتخاب کنيد.

2- نماز تشکر از خدا است.

3- نماز ياد خدا است و تنها ياد خدا آرام بخش دلها است.

4- هرگاه لغزشي سر زد فورا با نماز آن را اصلاح کنيد.

5- عبادت حرکت در مسير مستقيم الهي است.

6- خدا را بپرست و در راه عبادت او شکيبا باش.

7- فرزندم نماز را بپا دار و امر به معروف و نهي از منکر کن.

8- تنها کساني مساجد را آباد مي کنند که به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند.

9- نماز اهرم استعانت در غمها و مشکلها است.

10- ما به تو خير کثير داديم پس نماز را بپا دار و قرباني کن.

11- نماز براي اولياء خدا شيرين و براي منافقين سنگين است.

12- حضرت مسيح: تا زنده هستم خداوند مرا به نماز و زکات سفارش کرده است.

13- ابراهيم خليل همسر و کودک خود را در بيابانهاي داغ مکه به خاطر نماز رها کرد.

14- در قيامت اهل بهشت از دوزخيان مي پرسند چه چيز شما را روانه آتش کرد مي گويند: ما پايبند نماز نبوديم.

15- هرچه رنگ خدايي داشته باشد ماندگار است.

16- آنقدر خدايت را عبادت کن تا به مقام يقين برسي.

17- مرگ بر اين انسان! چقدر ناسپاس است.

18- ذرات عالم وجود خدا را تسبيح مي گويند ولي شما تسبيح آنها را نمي فهميد.

19- انسان با سجده، خود را همرنگ با هستي مي کند.

20- محمدي کسي است که آثار سجده در پيشاني او نمايان باشد.

21- وقتي به نماز جمعه فرا خوانده مي شويد شتاب کنيد به سوي ياد خدا و داد و ستد را رها کنيد.

22- باني و معمار و مهندس مسجد بايد اهل نماز باشند.

23- نمازگزار بايد با مردم خوب حرف بزند.

24- خداوند ستايشگر کسي است که نماز را بر همه ي کارها مقدم مي دارد.

25- قرآن از کساني که هنگام نماز کار و کسب را رها مي کنند ستايش مي کند.

26- بعضي فرزند خود را نذر خدمت در مسجد مي کنند.

27- يکي از اسرار نماز تشکر از ولي نعمت است.

28- راه مستقيم چه راهي است؟

راه خدا و اولياء خدا

راهي که از هرگونه خطا و انحراف دور باشد

راهي که ترسيم کننده آن مرا دوست بدارد و نيازم را بداند

راهي که به بهشت وصل شود

راهي که با فطرت سالم هماهنگ باشد

راهي که از عالم بالا و بالاتر از دانش بشري باشد

راهي که بي شک و بدون پشيماني باشد

راهي که از همه راهها نزديکتر و روشن تر باشد

و بالاخره راه پيامبران و شهيدان و صالحان و صديقين است.

29- نماز جنگ با شيطان است.

30- بريدن از نماز زمينه ي گرايش به مفاسد است.

31- براي حفظ نمازخانه هاي اديان آسماني خون دادن هم ارزش دارد.

32- نماز يک معامله پر سود.

33- هرگاه حضرت محمد صلي الله عليه و آله و حضرت علي عليه السلام دچار مشکلات مي شدند به نماز مي ايستادند.

34- به خانواده خود فرمان نماز بده و بر اين پشتکار داشته باش و در اين راه صابر باش.

35- قرآن در ستايش حضرت اسماعيل مي گويد: او پيوسته خانواده خويش را به نماز سفارش مي کرد.

36- کسي که از ياد خدا روي بتابد زندگي نکبت باري خواهد داشت.

37- انسان در نماز خدايي را ستايش مي کند که تمام هستي را تربيت مي کند.

38- نسبت به تمام نمازها به خصوص نماز ظهر دقت داشته باشيد.

39- انسان در برابر تلخي ها و سختي ها بي صبر و در مقابل لذتها و نعمتها تنگ نظر و بخيل است، مگر نمازگزاران.

40- مؤمن واقعي کسي است که هرگاه ياد خدا برده شد دل او تکان بخورد.

41- نماز شرط برادري و اخوت اسلامي است.

42- کفار از نماز شما ناراحتند.

43- با کسي که نماز را به بازي مي گيرد طرح دوستي نريزيد.

44- در جهت گيري خانه ها و شهرسازي مسئله قبله و نماز را فراموش نکنيد.

45- نماز سدي محکم در برابر سيل گناه.

46- اي پيامبر به خاطر رضاي مرفهان بي درد نمازگزاران فقير را رها نکن.

47- تلاوت قرآن، اقامه نماز و انفاق در راه خدا تجارتي سودمند.

48- راه اصلاح جامعه قرآن و نماز است.

49- عدالت اجتماعي در کنار اقامه نماز تحقق مي يابد.

50- مشورت همراه با نماز شيوه اهل ايمان است.

51- در نماز از غضب شدگان و گمراهان برائت مي جوييم.

 

سفره ي اهل بيت

52- رسول خدا صلي الله عليه و آله: يا علي اذان نور است.

53- رسول خدا صلي الله عليه و آله: شيطان از صداي اذان فرار مي کند.

54- پيامبر صلي الله عليه و آله: اذان گويان امت من با پيامبران و راستگويان و شهيدان برانگيخته مي شوند.

55- علي عليه السلام: اذان گويان در روز رستاخيز با سر بلندي وارد مي شوند.

56- هرکس صاحب فرزندي شد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگويد زيرا اين کار نوزاد را از شر شيطان حفظ مي کند.

57- امام کاظم عليه السلام: در خانه خود اذان بگو تا شيطان از آنجا بگريزد و کودکان را با اذان گويي آشنا کنيد.

58- رسول خدا صلي الله عليه و آله: نماز جماعت بيست و پنج برابر نماز فرادي فضيلت دارد.

59- هنگامي که اذان نماز را شنيدي - هر چه سريعتر - به مسجد بيا، گر چه سينه خيز باشد.

60- صفهاي نماز جماعت را هماهنگ و منظم نماييد تا دلهايتان متعادل شود.

61- نخستين چيزي که از بنده حسابرسي مي شود نماز است.

62- وقتي فرزندانتان به سن هفت سالگي رسيدند آنها را به نماز خواندن توصيه کنيد.

63- رسول خدا صلي الله عليه و آله: نمازهاي پنجگانه همچون نهر گوارايي جلوي درب خانه شما است، چنانکه کسي هر روز خود را پنج بار در آن بشويد هيچگونه چرکي باقي نماند.

64- از رسول خدا صلي الله عليه و آله است که: کسي که نماز را سبک شمارد از من نيست و او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.

65- امام صادق عليه السلام: کسي که دوست دارد بداند نمازش پذيرفته شده يا نه؟ بايد بداند آيا نمازش او را از زشتيها و بديها دور کرده است؟

پس به اندازه اي که دور کرده باشد نمازش قبول شده است.

66- مردي از امام زين العابدين عليه السلام پرسيد: ملاک پذيرش نماز چيست؟  

امام فرمود: ولايت ما و برائت از دشمنان ما.

67- علي عليه السلام: دزدترين مردم کسي است که از نماز خود بدزدد.

68- علي عليه السلام: الله الله في الصلاة فانها خير العمل.

69- فاطمه عليهاالسلام: خداوند نماز را پاک کننده شما از کبر و خود پرستي قرار داد.

70- حضرت علي عليه السلام خطاب به امام حسن عليه السلام: فرزندم تو را به خواندن نماز در وقت آن توصيه و سفارش مي کنم.

71- امام سجاد عليه السلام: هنگامي که به نماز مي ايستي طوري آن را به جاي آور که گويي آخرين نماز را مي خواني.

72- امام صادق عليه السلام: شيعيان ما را در اوقات نماز بيازماييد که چگونه بر خواندن نماز در اول وقت همت مي گمارند.

73- نگاه به صورت عالم متقي عبادت است.

74- با کسي که اهل نماز نيست دوست نشويم.

75- امام سجاد عليه السلام: خدايا مرا بنده خود ساز، ولي عبادتم را با عجب، فاسد مگردان.

76- امام مجتبي عليه السلام: عابدتر از حضرت فاطمه عليهاالسلام کسي در دنيا نبود، آنقدر به عبادت مي ايستاد تا قدمهايش ورم مي کرد.

77- رسول خدا صلي الله عليه و آله: ما عبدناک حق عبادتک.

78- رسول خدا صلي الله عليه و آله: آفت عبادت سستي است.

79- رسول خدا صلي الله عليه و آله: دنيا، ساعت و لحظه اي بيش نيست، آن را در راه عبادت خدا به کار گيريد.

80- امام صادق عليه السلام، عمل خالص، آن است که از احدي، به جز خداوند، انتظار مدح و ستايش نداشته باشي.

81- رسول خدا صلي الله عليه و آله: بنده اي نيست که چهل روز تمام، کارهاي خود را خالصانه براي خدا انجام دهد، مگر آنکه چشمه هاي حکمت و خرد، از روح و جانش بر زبانش جاري شود.

82- اخلاص، دانشگاهي است که در مدت چهل روز، فارغ التحصيلاني حکيم و فرزانه، تحويل مي دهد.

83- علي عليه السلام: به قبولي عمل، بيش از اصل عمل توجه داشته باشيد.

84- امام رضا عليه السلام: هرکس نماز بخواند ولي زکات نپردازد، نمازش قبول نمي شود.

85- علي عليه السلام: هرگاه غذاي تو از راه صحيح و حلال نباشد، خداوند تسبيح گفتن و شکر کردن تو را قبول نمي کند.

86- رسول خدا صلي الله عليه و آله: کسي که غيبت زن و مرد مسلماني را بکند تا چهل روز نماز و روزه اش را خدا نمي پذيرد، مگر آنکه آن شخص او را ببخشد.

87- رسول خدا صلي الله عليه و آله: اي ابوذر! از دوري و قطع رابطه با برادر ديني بپرهيز، چرا که عمل اينگونه اشخاص پذيرفته نيست.

88- امام صادق عليه السلام: هر مؤمني که نسبت به برادر ديني اش، نيت بدي داشته باشد خداوند عمل او را قبول نمي کند.

89- امام صادق عليه السلام: بداخلاقي با مردم، چنان عمل را فاسد مي کند که سرکه، عسل را.

90- نمازگزار و اهل عبادت، بايد روابط ديني مستحکمي با بندگان خدا داشته باشد، تا عبادتهايش شايستگي قبولي را داشته باشد.

91- پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: هرکس زن بد رفتار و اذيت کننده اي داشته باشد، خداوند نماز و کارهاي نيک آن زن را نمي پذيرد مرد نيز همچنين است.

92- امام صادق عليه السلام: نماز فرزنداني که با خشم به پدر و مادر خود نگاه مي کنند قبول نمي شود، گرچه والدين، نسبت به آنان کوتاهي و ظلمي کرده باشند.

93- علي عليه السلام: هرگاه نمازهاي مستحب به نمازهاي واجب ضرر برساند، موجب قرب به خدا نخواهد بود.

94- علي عليه السلام: عبادت بدون بصيرت و فکر، بي ارزش است.

95- امام علي عليه السلام: خدايا افتخارم همين بس، که بنده تو هستم.

96- خدايا اگر مرا به دوزخ افکني، به دوزخيان اعلام خواهم کرد که من تو را دوست دارم!

97- علي عليه السلام: خدايا، عبادت من نه از روي طمع به بهشت يا ترس از دوزخ است، بلکه تو را شايسته عبادت يافته و مي پرستم.

98- رسول خدا صلي الله عليه و آله: نماز پيمان خداوند است.

99- پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: نماز، نور چشم من است.

100- نماز داروي تکبر است. علي عليه السلام: خداوند نماز را واجب کرد تا انسان را از کبر دور کند.

101- نماز سيماي مکتب است.

102- پيامبر صلي الله عليه و آله: نماز به منزله ي پرچم و آرم و نشانه مکتب اسلام است.

103- نماز، پايه و ستون دين است.

104- پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: جايگاه نماز در اسلام به منزله ي سر نسبت به تن مي باشد.

105- نماز کليد بهشت است.

106- نماز وسيله سنجش مردم است.

107- نماز اساس دين است.

108- نماز اولين سؤال در قيامت است.

109- نماز گناهان را از بين مي برد. در حديث، نماز به نهري تشبيه شده که انسان روزي پنج بار در آن شستشو مي کند و ديگر چرکي باقي نمي ماند.

110- نماز وسيله نزديک شدن انسان به خدا است.

111- امام صادق عليه السلام: نماز آخرين سفارش انبياء است.

112- نماز کوبنده شيطان است.

113- علي عليه السلام: سارقترين افراد، آنانند که از نمازشان بکاهند و بدزدند.

114- کسي که نماز را سبک شمارد و ضايع کند، نسبت به غير نماز، تضييع بيشتري خواهد داشت.

115- رسول خدا صلي الله عليه و آله هنگام اذان به بلال مي فرمود: اي بلال؛ ما را از غم و اندوه و تلخي رهايي بخش.

116- امام باقر عليه السلام: در نماز، توجه به خدا داشته باش، زيرا از نماز، آن مقدار قبول مي شود که با توجه خوانده شود.

117- پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: دو رکعت نماز کسي که مسواک کند، از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است.

118- امام رضا عليه السلام: وضو، يک ادب در برابر خدا است تا بنده، هنگام نماز، وقتي در برابر خدا مي ايستد، پاک باشد.

119- امام رضا عليه السلام: وضو دل و روح را آماده ايستادن در برابر پروردگار مي سازد.

120- اذان، صدايي است که شيطانها را به فرار و دلهره وامي دارد.

121- در خانه ها، به خصوص هنگام بيماري، اذان بگوييد و بکوشيد که با صداي زيبا باشد.

122- رسول خدا صلي الله عليه و آله: روز قيامت، اذان گويان با سرافرازي تمام، با قامتي برافراشته محشور مي شوند.

123- مؤذن، در اجر و پاداش، با کساني که به خاطر اذان او به نماز آيند، شريک است.

124- امام صادق عليه السلام: دل، حرم الهي است، جز خدا را در آن وارد نسازيد.

125- خدايا! کوچکي بودم که بزرگم کردي، ذليلي بودم که عزتم بخشيدي، جاهلي بودم که آگاهم کردي، گرسنه اي بودم که سيرم ساختي، برهنه اي بودم که مرا پوشاندي، گمراهي بودم که هدايتم نمودي، فقيري بودم بي نيازم کردي، بيماري بودم شفايم بخشيدي، گناه کردم، پوشاندي.

126- در قيامت انسانها براساس نيت هايشان برانگيخته مي شوند.

127- علي عليه السلام: ريا کار سه نشان دارد: وقتي تنها است، با کسالت و بيحالي است، وقتي با مردم است، نشاط پيدا مي کند، اگر تشويقش کنند، کار بيشتري مي کند و اگر بدگويي کنند کم کاري مي کند.

128- علي عليه السلام: هرگاه خلوص در دل آيد، نورانيت و بينش به همراه آن مي آيد.

129- شخصي خدمت پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت: گناهانم بسيار و عملم اندک است. فرمود: سجده هاي خود را زياد کن، زيرا آنگونه که باد، برگ درختان را مي ريزد، سجده هم گناهان را مي ريزد.

130- پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله: اگر مي خواهي در قيامت با من باشي، در پيشگاه خدا سجده هاي طولاني داشته باش.

131- امام سجاد عليه السلام: هرگاه بنده اي سبحان الله بگويد، همه فرشتگان بر او درود مي گويند.

132- بهترين نماز، آن است که قنوتش طولاني تر باشد.

133- رسول خدا صلي الله عليه و آله: دعاي پس از نماز صبح، براي زندگي و جلب رزق، مؤثرتر است.

134- در حديث است: خداوند به حضرت موسي فرمود: دليل آنکه تو را به پيامبري مبعوث کردم سجده هايي بود که بعد از نماز داشتي.

135- سجده بعد از نماز، شکرانه توفيق انجام نماز است.

136- رسول خدا صلي الله عليه و آله به علي عليه السلام فرمود: بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب.

137- شرف مؤمن، به نماز شب او است.

138- رسول خدا صلي الله عليه و آله: نماز کسي که صداي اذان را بشنود و بي دليل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزش ندارد.

139- شرکت دائم در نماز جماعت، انسان را از منافق شدن بيمه مي کند.

140- پيامبر اسلام: براي هر گامي که به سوي نماز جماعت و مسجد برداشته شود، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است.

141- همين که کسي براي شرکت در نماز جماعت از منزل خارج مي شود، يا در مسجد، در انتظار نماز جماعت به سر مي برد، پاداش کسي را دارد که در اين مدت، به نماز مشغول بوده است.

142- رسول خدا صلي الله عليه و آله: يک نماز جماعت، بهتر از چهل سال نماز فرادي در خانه است. پرسيدند آيا يک روز نماز؟ فرمود: بلکه يک نماز.

143- رسول خدا صلي الله عليه و آله: صفهاي نماز جماعت، همانند صفهاي فرشتگان در آسمان چهارم است.

144- اولين نماز جماعتي هم که برپا شد، به امامت رسول خدا صلي الله عليه و آله و شرکت حضرت علي عليه السلام و حضرت خديجه و جعفر طيار (برادر حضرت علي عليه السلام) بود.

145- علي عليه السلام: روز پنجشنبه، دواهاي ضعيف کننده نخوريد، پرسيدند: چرا؟ فرمود: براي آنکه شما را از حضور در نماز جمعه باز ندارد.

146- انتخاب امام جماعت:

1- کسي که قرائت نمازش بهتر باشد (اقرئهم)

2- کسي که در هجرت، پيشقدم باشد (اقدمهم هجرة)

3- کسي که دين شناستر و در مراتب علمي برتر باشد. (اعلمهم بالسنة و افقههم في الدين)

4- کسي که سن بيشتري داشته باشد (فاکبرهم سنا)

5- کسي که انس او با قرآن بيشتر باشد.

6- کسي که زيباتر و خوشروتر باشد.

7- صاحب منزل، از مهمان در امام جماعت شدن مقدم است.

8- امام جماعت دائمي، مقدم است.

147- خوابي که مقدمه جماعت باشد بهتر از مناجاتي است که حال جماعت را از بين ببرد.

148- حضرت علي عليه السلام: بهترين اوقات خود را براي نماز قرار بده.

149- علي عليه السلام: تمام کارهاي تو تابع نماز تو است.

150- نماز، کليد قبولي تمام عبادتها است.

151- نماز اولين سؤال در قيامت است.

152- به امام سجاد عليه السلام که به سوي مسجد مي رفت، گفتند: گويا منزل عروس مي روي؟! امام فرمود: ملاقات با خالق زيباييها دارم.

153- حضرت امير عليه السلام: همين که خداوند در چشم مؤمنين بزرگ شد، غير او هرچه و هرکس باشد کوچک جلوه خواهد کرد.

154- حضرت زينب کبري عليهماالسلام عصر عاشورا گفت: خداوندا اين اندک را از ما بپذير.

حادثه کربلا و شهادت امام حسين عليه السلام بسيار بزرگ بود ولي کسي که خدا را بزرگ ديد آن حادثه را هم کوچک مي بيند.

155- امام سجاد عليه السلام در دعاي ابوحمزه ثمالي: خدايا چرا هنگام نماز، من نشاط ندارم؟ شايد مرا از درگاه خود رانده اي، شايد به خاطر ياوه گوييها توفيقم کم شده، شايد مرا صادق نمي داني، شايد رفيق بد در من اثر گذاشته و.....

156- رسول اکرم صلي الله عليه و آله سحرها به آسمان و ستارگان نگاه مي کرد و مي گفت: پروردگارا اينها را بيهوده خلق نکردي بعد به نماز مي ايستاد.

157- والدين از سه سالگي بايد فرزندان خود را با بيان کلماتي از قبيل «لا اله الا الله» آشنا کنند. بعد از مدتي او را در کنار خود بنشانند و کم کم او را آماده نماز نمايند.

158- امام صادق عليه السلام: هنگام سجده پيشاني مقدسش را بر خاک کربلا مي گذاشت.

159- نماز گزاري که مي داند هر رکعت نماز با مسواک، برابر هفتاد رکعت نماز است مسواک را رها نمي کند.

160- يکي از برکات مسجد و نماز، پيدا کردن دوست خوب است.

161- امام رضا عليه السلام لباسي را که در آن يک ميليون رکعت نماز خوانده بودند به «دعبل» شاعر انقلابي که بيست سال فراري دستگاه بني عباس بود و در سن حدود 90 سالگي بعد از نماز صبح شهيد شد جايزه دادند، مردم شهرستان قم براي خريداري آن لباس پولهاي هنگفتي پيشنهاد کردند ولي دعبل آن را نپذيرفت.

162- نمازي که با شرايط و دستوراتش اقامه نشود فرشته آن را به صورت تاريک بالا مي برد و نماز مي گويد: خداوند تو را ضايع کند، همانگونه که تو مرا ضايع کردي.

 

نفحاتي از روح خدا

163- مسجد النبي مرکز سياست اسلامي بوده است و ثقل قدرت اسلامي.

164- همانطوري که پيغمبر توي مسجد زندگي مي کرد، توي همان مسجد با مردم معاشرت مي کرد و از همان مسجد هم تجهيز مي کرد جيوش را براي کوبيدن قدرتها.

165- نماز جمعه که نمايشي از قدرت سياسي و اجتماعي اسلام است. بايد هرچه شکوهمندتر و پرمحتواتر اقامه شود. ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه يک نماز عادي است.

166- شما بايد هشيار باشيد که مسجدهايتان و محرابهايتان و منبرهايتان را حفظ کنيد و بيشتر از سابق شمايي که اين معجزه را از مسجد ديديد، حالا بايد برويد دنبال اين مرکز معجزه، نه رها کنيد او را.

167- پيروزي ما براي اداره مسجد است ما اگر نماز نباشد و آداب اسلامي نباشد، چه داعي داريم که بياييم خودمان را به مهلکه بياندازيم و وارد اين امور بشويم؟

168- مراکزي که مراکز بسط حقيقت اسلام است، بسط فقه اسلام است و آن مساجد است اينها را خالي نگذاريد. اين يک توطئه است که مي خواهند مسجدها را کم کم خالي کنند.

169- چون ملت مبارز رمز پيروزي را يافته است و با هوشياري دريافته که بسيج عمومي از سنگرهاي الهي مساجد و منابر و محافل ديني انجام گرديد، لازم است اين سنگرهاي اسلامي را حفظ نماييم.

170- چرا ظهر که مي شود بازار را رها نمي کنيد که برويد سراغ نماز؟

171- مردم در هر روز مجتمع بشوند در مساجد، نه از پيرمردها و از کارافتاده ها، نه، مساجد بايد مجتمع بشود از جوانها.

172- مسيحيون خيال نکنند که اسلام هم، مسجد هم، مثل کليسا است، مسجد وقتي در آن نماز برپا مي شده است تکليف معين مي کرده اند، جنگها از آن شالوده اش ريخته مي شده است، تدبير ممالک از مسجد شالوده اش ريخته مي شده است. مسجد مثل کليسا نيست، کليسا يک رابطه فردي مابين افراد و خداي تبارک و تعالي (علي زعمهم) است.

173- من تکليفم را بايد ادا کنم به شما بگويم شما دانشگاهي ها! شما دانشجوها! همه تان مساجد را برويد پر کنيد، سنگر هست اينجا، سنگرها را بايد پر کرد، محراب به آن مي گويند يعني آنجائي که حرب از آنجا شروع مي شود، محل حرب.

174- مساجد و محافل دينيه را که سنگرهاي اسلام در مقابل شياطين است هرچه بيشتر گرم و مجهز نگه داريد.

175- اي ملت! مسجدهاي خودتان را حفظ کنيد. اي روشنفکران! مسجدها را حفظ کنيد، روشنفکر غربي نباشيد روشنفکر وارداتي نباشيد. اي حقوقدانها! مسجدها را حفظ کنيد. برويد به مسجد، اين مسجدها را حفظ کنيد تا اين نهضت به ثمر برسد، تا مملکت شما نجات پيدا کند.

176- هم دانشگاه ها را حفظ کنيد هم مساجد را حفظ کنيد منافات با هم ندارد دانشگاهي باشيد مسجد هم برويد مساجد را هم تعمير کنيد مساجد را هم آباد کنيد از رفتن خودتان.

177- مسجدها را خالي نکنيد، تکليف است امروز، امروز، يک روزي است استثنايي ما در يک مقطعي از عصر واقع شده ايم که استثنايي است.

178- اين بازار است که بايد درست توجه بکند و قشرهاي مختلفي که دارد توجه بکند و مساجد را آباد بکنند و مساجد را پر بکنند از جمعيتهاي خودشان، در ممالک اهل سنت آنکه من ديدم در حجاز وقتي که اذان ظهر گفته مي شود بازارها بسته مي شود يا باز است و شرطه آنها را حفظ مي کند و مي روند مسجدالحرام براي نماز يا مسجد النبي براي نماز.

179- اگر اين مسجد و مرکز ستاد اسلام قوي باشد، ترس از فانتوم نداشته باشيد، ترس از آمريکا و شوروي و اينها نداشته باشيد، آن روز بايد ترس داشته باشيد که شما پشت بکنيد به اسلام، پشت کنيد به مساجد.

180- جوانهاي عزيز رزمنده سنگرها را به مسجد و معبد تبديل کردند.

181- سعي کنيد که مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد.

182- مساجد بهترين سنگرها و جمعه و جماعات مناسبترين ميدان تشکل و بيان مصالح مسلمين مي باشند.

183- آقايان سعي کنيد در دانشگاه پرچم اسلام را بالا ببريد، تبليغات مذهبي بکنيد، مسجد بسازيد، اجتماعا نماز بخوانيد، تظاهر به نماز خواندن بکنيد. وحدت مذهبي لازم است، وحدت مذهبي است که اين اجتماع عظيم و فشرده را ايجاد مي کند، اگر علاقه به استقلال ايران داريد، وحدت مذهبي داشته باشيد.

184- اين عباداتي که انبياء آورده اند و شما را به آن دعوت کرده اند مثل نماز، مثل روزه، مثل حج، اين طور چيزها، اينها نسخه هايي هستند از طبيبهاي واقعي که آمدند شما را برسانند به مرتبه هاي کمال.

185- در اسلام از نماز هيچ فريضه اي بالاتر نيست.

186- شما پرونده هايي که در دادگستريها در جاهاي ديگر، دادگاه ها هست برويد ببينيد، از نمازخوانها ببينيد پرونده هست آنجا؟ از بي نمازها پرونده هست، هرچه پرونده پيدا کنيد، پرونده بي نمازها است.

187- نماز پشتوانه ملت است.

188- سيدالشهدا در همان ظهر عاشورا که جنگ بود آن جنگ بزرگ بود و همه در معرض خطر بودند وقتي يکي از اصحاب گفت: ظهر شده است فرمود که ياد من آورديد ياد آورديد نماز را، خدا تو را از نمازگزاران حساب کند و ايستاد همان جا نماز خواند. نگفت که ما مي خواهيم جنگ بکنيم، خير، جنگ را براي نماز کردند.

189- نماز خوب فحشا و منکر را از يک امتي بيرون مي کند.

190- اينهايي که در اين مراکز فساد کشيده شده اند، اينها آن بي نمازها هستند. نمازخوانها توي مساجدند و مهيايند براي خدمت.

191- مسجدها را خالي نکنيد، تکليف است امروز. امروز، يک روزي است استثنايي ما در يک مقطع از عصر واقع شده ايم که استثنايي است.

192- ما با ذکر خدا با اسم خدا پيش برديم و نماز بالاترين ذکر خدا است.

193- اگر در نماز کوتاهي بشود و هرکس بگويد خوب من خودم تنهايي مي روم تو خانه ام مي خوانم، خير، نماز را تو جماعت بخوانيد اجتماع بايد باشد.

194- مساجد را پر کنيد، اينها از مساجد مي ترسند.

195- نماز بخوانيد از همه فريادها بالاتر است.

196- اجتماع کنيد، نمازهاي جمعه را با شکوه به جا بياوريد و نمازهاي غير جمعه را هم که شيطانها از نماز مي ترسند از مسجد مي ترسند.

197- گاهي عمل، خوب عملي است، نماز ديگر از اعمال بسيار بزرگ است لکن نمازگزار بد است، نماز خوب است، نمازگزار اين را به ريا انجام مي دهد، جهنم مي رود، با نمازش جهنم مي رود.

198- در نماز وقتي مي ايستيد بايد همه جهات را، جهات نماز را حفظ کنيد تا نماز درست باشد.

199- ما اگر نماز نباشد و آداب اسلامي نباشد، چه داعي داريم که بياييم خودمان را به مهلکه بيندازيم و وارد اين امور بشويم؟ ما براي اسلام اين کارها را مي کنيم و شما، شما ملت براي اسلام قيام کرديد و براي اسلام اين همه زحمت کشيديد و داريد مي کشيد.

200- من امروز بايد بگويم که حفظ مساجد تکليف است براي مسلمانها، حفظ مساجد امروز جزء اموري است که اسلام به او وابسته است.

201- احياء کنيم اين سنت سياسي اسلام را، همانطوري که در روز جمعه بحمدالله مي رويد، روز غير جمعه هم برويد مساجد را پر کنيد.

202- ارزش همه چيز به آن چيزي است که براي او انسان مي کند. نماز هم که انسان مي خواند ارزشش به آن نيتي است که به آن نيت وارد نماز مي شود. اي چه بسا نمازگزاراني که نمازشان در جهنم وارد مي شود وقتي است که ارائه بخواهند بدهند به مردم و چه بسا ارتشيهايي که براي خدا عمل مي کنند، سربازهايي که براي خدا عمل مي کنند، پاسداراني که براي خدا خدمت مي کنند، ارزش آنها از نماز هم بيشتر است.

203- کوشش کنيد که اجتماعاتي که مي کنيد و سمينارهايي که درست مي کنيد معنويت در آن باشد، از همه جا و در همه جا توجه به تربيت انبياء داشته باشيد. شما در قرآن کريم در اول سوره قرآن کريم مي خوانيد که «الحمد لله رب العالمين» کلمه ربوبيت را و مبدأ تربيت را در اول قرآن طرح مي کند و ما را مکلف فرموده اند که در هر شبانه روز چندين مرتبه اين را در رکعات نماز بخوانيم و توجه داشته باشيم به اينکه مساله تربيت و ربوبيت که درجه اعلاي آن مخصوص به خداي تبارک و تعالي است و دنبال او منعکس مي شود در انبياء عظام و به وسيله ي آنها به ساير انسانها.

204- تحقيقا احياي نماز جمعه در ايران از مسائل بسيار مهم است. نماز جمعه موجب مي شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترين وجه براي مردم گفته شود.

205- آقايان بايد با سفارش به مردم و نسلهاي آينده به اين مسأله اهميت بدهند که نماز جمعه در رأس همه امور است و مردم را مجتمع کنند که در اين خللي وارد نشود.

206- نماز جمعه يک عبادت سر تا پا سياسي است.

207- از معجزات انبياء و خصوصا اسلام اين است که عرفانش آميخته است با عبادتش. اگر انسان، يک نفر آدم که اهل آن مسائل است همين نماز را در اذکار و کارهاي ديگرش دنبالش برود، مي بيند که چه درياي خروشاني است، معراج است، معراج مؤمن است. يعني، تا آن مافوق عالم طبيعت و مافوق عالم وجود، انسان را مي کشاند.

208- نماز را کوچک حساب نکنيد نماز و ساير احکام براي تربيت شما است براي هدايت شما است.

209- نمازخوان ولو اينکه يک مرتبه ي نازله اي را دارد، از آن نمازنخوان بهتر است، مهذب تر است اين دزدي نمي کند.

210- نماز جمعه موجب مي شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترين وجه براي مردم گفته شود.

211- هر روز در محله ها اجتماع و رسيدگي به اوضاع شهر و محله، در هر هفته اجتماع بزرگ در شهرها و در جاهايي که شرايط نماز محقق است براي بررسي به اوضاع شهرستان و بالاتر، اوضاع تمام کشور و در هر سال باز دو اجتماع بزرگ براي بررسي به اوضاع کشورها و در هر سال يک اجتماع بسيار بزرگ از تمام ممالک اسلامي براي حج و آن مواقفي که در حج هست اجتماعات در آنجا براي رسيدگي به اوضاع تمام کشورهاي اسلامي.

212- نماز جمعه که نمايشي از قدرت سياسي و اجتماعي اسلام است بايد هر چه شکوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود.

213- نماز جمعه و مساجد در صدر اول اسلام يک وضعي داشت و بعد به تدريج آن محتواي خودش را از دست داد.

214- قلب ما باور نکرده که سرمايه عالم آخرت و وسيله زندگاني روزگاري غير متناهي، نماز است ما نماز را سربار زندگاني خود مي شماريم و تحميل و تکليف مي دانيم.

215- در بين اطاعات و عبادات هيچ يک به مرتبه اين نماز که معجوني است جامع الهي که متکفل سعادت بشر است و قبولي آن موجب قبولي جميع اعمال است نمي باشد.

216- نماز سمت جامعيت دارد و منزله آن در عبادات به منزله انسان کامل است و منزله ي اسم اعظم بلکه خود اسم اعظم است.

217- در اسلام از نماز هيچ فريضه اي بالاتر نيست. نماز پشتوانه ملت است. نماز يک کارخانه انسانسازي است ما با ذکر خدا، با اسم خدا پيش برديم و نماز بالاترين ذکر خدا است.

218- قبولي نماز شرط قبولي ساير اعمال است و اگر نماز قبول نشود به اعمال ديگر نظر نکنند.

219- نماز جماعت را انسان خيال مي کند خوب يک عبادتي است که با هم جمع مي شوند يک نمازي را مي خوانند لکن در اين نماز جماعت ها مسايل سياسي بايد طرح بشود.

220- حفظ مساجد امروز جزء اموري است که اسلام به او بسته است.

221- اجتماع کنيد، نمازهاي جمعه را باشکوه به جا بياوريد و نمازهاي غير جمعه را هم، که شيطانها از نماز مي ترسند، از مسجد مي ترسند.

222- ملت عظيم و عزيز با شرکت خود بايد اين سنگر اسلامي را هر چه عظيم تر و بلند پايه تر حفظ نمايند تا به برکت آن توطئه هاي خائنانه و دسيسه هاي مفسدان خنثي شود.

223- نماز را در جماعت بخوانيد، اجتماع بايد باشد.

224- اين نماز جمعه يک نماز جمعه سياسي است. يک اجتماعي سياسي است که مع الاسف در سالهاي طولاني از دست ما رفته بود و مورد طعن ديگران هم شده بود.

225- نماز جمعه يک اجتماع سياسي است. نماز جمعه يک عبادت سر تا پا سياسي است.

226- مسجد مرکز اجتماع سياسي است و از اين قدري وسعتش زيادتر، مي شود نماز جمعه در هر هفته همه مجتمع بشوند در يک جايي، به حسب اختلافات، اين شهر کوچکي است به اندازه خودش، يک شهر بزرگي است مثل تهران به اين ترتيب که هست، اين يک اجتماع بزرگتر در هر هفته، آن اجتماع کوچک در هر روز چند دفعه، اين يک اجتماع بزرگ در هر هفته يک دفعه، با خطبه ها و با روشنگريها.

227- هر روز اجتماعات در تمام مساجد کشورهاي اسلامي از شهرستان گرفته است تا دهات و قراء و قصبات، روزي چند مرتبه اجتماع براي جماعت و براي اينکه مسلمين در هر بلدي، در هر قضيه اي از احوال خودشان مطلع بشوند، از احوال مستضعفين اطلاع پيدا کنند.

228- ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه يک نماز عادي است، نماز جمعه با شکوهمندي که دارد براي نهضت کوتاه عمر ما يک پشتوانه محکم و در پيشبرد انقلاب اسلامي ما عامل مؤثر و بزرگي است.

229- بحمدالله در اين نهضت نماز جمعه با محتواي حقيقي آن تحقق يافت و آقايان بايد با سفارش به مردم و نسل هاي آينده به اين مسأله اهميت بدهند که نماز جمعه در رأس همه ي امور است.

230- يکي از برکات اين نهضت و انقلاب، همين اقامه نماز جمعه ها است.

231- برپايي نماز جمعه يکي از برکات بسيار عظيم اسلام بود

امروز از برکت نماز جمعه است که ملت از خانه هايشان بيرون ريخته و در مراکز نماز جمعه اجتماع و با يکديگر تفاهم مي کنند و به مسايل سياسي و ديني گوش مي دهند، که اين مسئله بسيار ارزشمند است.

 

نماز در کلام رهبر

232- بر پا داشتن نماز، نخستين ثمره و نشانه ي حکومت صالحان است. و در رتبه ي بعد از آن است که نوبت به «زکوة» به مثابه ي تنظيم مالي جامعه و ريشه کن کردن فقر، و نيز امر به معروف و نهي از منکر يعني سوق دادن به نيکي ها و باز داشتن از بديها مي رسد. «الذين ان مکناهم في الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر.»

233- اقامه نماز فقط اين نيست که صالحان، خود نماز بگذارند، اين چيزي نيست که بر تشکيل حکومت الهي متوقف باشد، بلکه بايد اين ستون دين در جامعه، به پا داشته باشد و همه کس با رازها و اشاره هاي آن آشنا و از برکات آن برخوردار گردند.

234- بايد درخشش معنويت و صفاي ذکر الهي همه آفاق جامعه را روشن و مصفا کند و تن ها و جانها با هم به نماز بشتابند و در پناه آن طمأنينه و استحکام يابند.

235- نماز، رکن اصلي دين است و بايد اصلي ترين جايگاه را در زندگي مردم داشته باشد.

236- حيات طيبه انسان در سايه حاکميت دين خدا، وقتي حاصل خواهد شد که انسانها دل خود را با ياد خدا زنده نگهدارند و به کمک آن بتوانند با همه جاذبه هاي شر و فساد مبارزه کنند و همه بتها را بشکنند و دست تطاول همه شيطانهاي دروني و بروني را از وجود خود قطع کنند.

237- ذکر و حضور دائمي فقط به برکت نماز حاصل مي شود.

238- نماز در حقيقت پشتوانه مستحکم و ذخيره تمام نشدني در مبارزه ئي است که آدمي با شيطان نفس خود که او را به پستي و زبوني مي کشد، و شيطانهاي قدرت که با زر و زور، او را وادار به ذلت و تسليم مي کنند، هميشه و در همه حال دارد.

239- هيچ وسيله اي مستحکمتر و دائمي تر از نماز براي ارتباط ميان انسان و خدا نيست.

240- مبتدي ترين انسانها رابطه خود را با خدا به وسيله نماز آغاز مي کنند. برجسته ترين اولياء خدا نيز، بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز مي جويند.

241- اين گنجينه ذکر و راز را هرگز پاياني نيست، و هر که با آن بيشتر آشنا شود جلوه و درخشش بيشتري در آن مي يابد.

242- کلمات و اذکار نماز، هر يک خلاصه اي است که به بخشي از معارف دين اشاره مي کند.

243- نمازي که با تدبر در معاني، و بدون سهو و غفلت گزارده شود، انسان را روز به روز با معارف الهي آشناتر و به آن دلبسته مي سازد.

244- جوانان ما که اکنون بار امانت سنگيني را بر دوش گرفته اند بايد نماز را منبع قدرتي لايزال بدانند و در برابر جبهه ي فساد بي عدالتي و کجروي که امروز بشريت را تهديد مي کند، از نماز و ياد خدا نيرو بگيرند.

245- ميدان مبارزه اي که امروز پيش روي ما است، ما را به تکيه گاه مستحکم ذکر خدا و اميد و اعتماد به او، بيش از هميشه و بيش از همه، محتاج مي سازد.

246- نماز با حضور و با توجه، نمازي که از ياد و ذکر سرشار است، نمازي که آدمي در آن با خداي خود سخن مي گويد و به او دل مي سپارد. نمازي که والاترين معارف اسلام را پيوسته به انسان مي آموزد. چنين نمازي انسان را از پوچي و بي هدفي و ضعف مي رهاند و افق زندگي را در چشمش روشن مي سازد.

247- انسان هميشه به نماز، محتاج است، و در عرصه خطر، محتاج تر.

248- حقيقت آن است که در کار معرفي نماز کوتاهيهاي زيادي شده است. و در نتيجه آن که نماز هنوز جايگاه شايسته خود را، حتي در نظام اسلامي ما، به دست نياورده است.

249- از کودک دبستاني تا پژوهشگر دوره هاي عالي، هر يک فراخور ذهن و معرفت خود، مي توانند در راه شناختن نماز و رازهاي آن قدمهايي بر دارند، و با ناشناخته هايي آشنا شوند.

250- در جامعه ي ما فصل مهمي بايد در معرفي نماز در همه سطوح گشوده شود.

251- رسانه ها و به خصوص صدا و سيما با شيوه هاي گوناگون نماز را معرفي و يادآوري کنند. همه جا و هميشه در راديو و تلويزيون نماز در اولويت گذاشته شود، و شوق ايمان و عطش ياد خدا در دلها پديدار آيد.

252- در کلاسهاي دروس ديني مدارس و دانشگاه ها درس نماز جايگاه خود را باز يابد و سخنان سنجيده و افکار بلند در بازشناسي نماز، فراهم و در معرض ذهن و دل دانشجويان و دانش آموزان گذاشته شود.

253- فلسفه نماز و تحليل رازها و رمزهاي آن، با زبان هنر در معرض ديد همگان قرار گيرد، تا هرکس به قدر ظرفيت خود از آن متمتع گردد.

254- در همه ي مراکز عمومي: مدارس، دانشگاه ها، کارخانه ها، سربازخانه ها، فرودگاه ها، ايستگاه هاي قطار، ادارات دولتي و امثال آن، جايگاه هاي مناسبي براي نماز پيش بيني شود.

225- مساجد و نمازخانه ها، پاکيزه و مرتب و رغبت انگيز باشد. نماز در وقت فضيلت و به جماعت گزارده شود.

256- در هر محيطي برجستگان و بزرگان آن بر ديگران پيشقدم شوند و عملا اعتناء به نماز را به ديگران بياموزاند.

257- ناگفته هاي باب نماز بسيار است و قاصري چون اينجانب کوچکتر از آن است که به همه آن معارف دست يابد چه رسد به اينکه آن را در پيامي يا پيامهايي بگنجاند.

258- نماز در عرصه تکاپوي لايزال و ناگزيري که بشر بدان مامور بلکه مطبوع گرديده است بزرگترين فريضه و موثرترين ابزار است.

259- سرچشمه جوشاني است که از نمازگزار انساني روشن ضمير و ثابت قدم و بي دغدغه و اميدوار مي سازد.

260- اينک نماز موهبتي بي دليل و سرچشمه فيضي لايزال در اختيار ما است که با آن نخست از خويش و سپس از هر آنکه بدو مهر مي ورزيم، انسان صالح بسازيم.

261- دريغ است که آدمي عمري را در جوار بهشت مصفائي بگذراند و سري بدان نکشد و عزيزان خود را بدان سوق ندهد، خداوند به پيامبرش فرمان مي دهد: «وأمر اهلک بالصلوة اصطبر عليها»

262- پدران و مادران با گفتار و کردار خود، فرزندان را به نماز تشويق و راهنمائي کنند.

263- نويسندگان کتابهاي درسي، رازها و رمزها و درسهاي نماز را در کتابهاي درسي بگنجانند.

264- وزارت ارشاد و سازمان تبليغات و صدا و سيما از هنر به ويژه هنر سينما براي نشان دادن گوهر نماز و چهره نماز نمازگزار بهره بگيرند.

265- هنرمندان عزيز با زبان شعر و قصه و نقاشي و جز اينها و با آفرينش آثار هنري با کيفيت، بلکه برجسته دست چيره هنر را به کاري چنين شايسته مشغول سازند.

266- در مدارس، معلمان و مديران و در همه مراکز مسئولان با حضور خود در صفوف نماز، نمازگزاران را تشويق کنند.

267- در گردهمائي هاي علمي و فرهنگي و آموزشي و تبليغي نماز را در وقت خود همچون الهام بخش صداقت و هدايت به جاي آورند.

268- در همه بناهاي عمومي و جايهائي که همواره به طبع حال مردمي در آن گرد مي آيند مانند فرودگاهها و ايستگاههاي قطار و بندرها و عزيمتگاههاي خودروهاي همگاني و ادارات دولتي و بوستانهاي شهري و مانند اينها نمازخانه ها يا مساجدي بنا کنند.

269- همانطور که مژده ي قيام نماز، پيامبر عظيم الشأن صلي الله عليه و آله چنانکه در حديث آمده است - به وجد مي آورد و به بلال، مژده رسان هميشگي نماز مي فرمود: ارحنا يا بلال! يعني اي بلال دلم را با اذان که مژده نماز است، راحت بخش! همانطور هم بزرگداشت نماز و گستردن و بلند کردن نام آن، دل بندگان خدا را وجد و نشاط مي بخشد و ابرهاي تيره ملال و اضطراب را از آفاق آن پراکنده مي سازد.

270- ناسپاسي بزرگي است که کسي در محيط اسلامي به سر برد و نماز را که برترين وظيفه هر مسلمان است، به جا نياورد. چنين کسي نزد خدا و نزد بندگان خدا روسياه و در حق خود مقصر است.

271- اين روح نماز است که بدون آن، نماز کالبدي است بي جان، و اگر چه ساقط کننده ي اقل تکليف، ولي نه برآورنده هدفها و مقاصد تشريع.

272- آبادي مساجد و افزايش نمازهاي جماعت است، به معناي بروز برکات نماز در سطح همکاري و همدلي اجتماعي است.

273- آنجا که پاي فعاليت و نشاط دسته جمعي افراد جامعه به ميان مي آيد، نماز همچون گرم ترين و پر شورترين عبادت دسته جمعي، نقش بزرگي را بر عهده مي گيرد.

274- نشانه ي ديگر آن است که در همه جايها و ساختمانهاي عمومي و دولتي، نمازخانه اي در خور ديده شود و نمازگزاري در همه جا براي همه، کاري در دسترس به شمار آيد.

275- نشانه ديگر آن است که بزرگان جامعه و کساني که چشمها به آنها دوخته شده و انگشت ها آنها را نشانه کرده است، در مراکز همگاني نماز ديده شوند.

276- اينجانب با دعا براي دست اندرکاران اين حرکت الهي به ويژه از عزاداران عاشوراي حسيني که در روز عاشورا جلوه باشکوهي از نمازگزاري را نشان دادند، از خداوند متعال خواهانم که کشور ما و مردم ما را در اين فريضه بزرگ نيز مانند بسي کارهاي مهم ديگر، الگو و نمونه برتر سازد و ادعيه ي زاکيه ي حضرت بقية الله الاعظم ارواحناه فداه و عجل الله فرجه را شامل حال ملت و کشور فرمايد.

277- نماز و نيايش، ارتباط صميمانه اي است. ميان انسان و خدا، آفريده و آفريدگار.

278- نماز، تسلا بخش و آرامشگر دلهاي مضطرب و خسته و به ستوه آمده، و مايه ي صفاي باطن و روشني روان است.

279- نماز پيمان و انگيزه ي تحرک و بسيج و آمادگي است در حالتي صميمانه و دور از رنگ و فريب؛ براي نفي هر بدي و زشتي است و تدارک هر نيکويي و زيبايي.

280- نماز برنامه اي است براي بازيافتن و آن گاه ساختن خويش؛ و کوته سخن، رابطه اي و استفاضه اي مداوم است با سرچشمه و پديد آورنده ي همه ي نيکيها، يعني خدا.

281- چرا نماز را برترين و مهمترين واجبات دانسته اند؟ چرا نماز را پايه و اساس دين خوانده اند؟ چرا بدون نماز هيچ عملي پذيرفته نيست؟ مگر در نماز چه چيز فوق العاده اي نهفته است؟

282- روحيه ي «طلب» و «اميد» و «اطمينان» که بالهاي نيرومند پروازند، فرآورده و زاييده ي ياد خدا مي باشند.

283- يکي از عملهايي که سرشار از انگيزه ي ياد خدا است و مي تواند انسان را يکسره غرق در راه خدا کند، و مي تواند بيدار باش و به خويش آورنده باشد، و مي تواند همچون شاخص و علامتي، رهروان راه خدا را بر روي خط مستقيم بدارد و از گيجي و از گمي حفظ کند و مي تواند از لحظه اي غفلت در زندگي آدمي مانع شود، نماز است.

284- نماز يک زنگ بيداري و يک هشدار در ساعات مختلف شبانه روز است. به انسان برنامه مي دهد و از او تعهد مي خواهد، به روز و شبش معنا مي دهد و از گذشت لحظه ها حساب مي کشد.

285- نماز چکيده و خلاصه ي اصول اين مکتب را در خود دارد و با گفتني ها و حرکتهاي حساب شده و منظمي که در آن هست نمودار اسلام است.

286- مي توانيم نماز را به سرود ملي کشورها تشبيه کنيم.

287- نماز خلاصه ي اصول مکتب اسلام و روشنگر راه مسلماني و نشان دهنده ي مسئوليتها، تکليفها، راهها، و نتيجه ها است.

288- در آغاز روز، در نيمروز، در هنگام شب، مسلمان را طلبيدن و اصول و راه و هدف و نتيجه را به زبان خودش به او فهمانيدن و او را با نيرويي معنوي وادار به عمل کردن، اين است نماز.

289- نماز چيزي جز يک توجه مداوم به خدا و نيز طرح و نقشه اي اجمالي از راه اصلي نيست.

290- نماز تأمين کننده ي ارتباط دائمي و تماس هميشگي مؤمن است با خدا و با مجملي از تفکر اسلامي که در ضمن گفتني هاي نماز، مندرج شده است.

291- انما امر الناس بالقرائة في الصلوة لئلا يکون القرآن مهجورا مصيعا و تکون مدروسا فلا يضمحل و لا يجهل

292- در حال نماز، تن و انديشه و روان، هر سه به کار و فعاليت اند.

تن: با حرکات دست و پا و زبان، با خم شدن، نشستن، و به خاک افتادن؛

انديشه: باانديشيدن به مضامين و الفاظ نماز که عموما اشاره به هدفها و سيله هاست، و مرور کردن يک دوره طرز تفکر و بينش اسلامي به اجمال؛

روان: با ياد خدا و پرواز در صفاي معنوي و روحاني و بازداشتن دل از هرزه گردي و بيدرکجايي و پرورانيدن بذر خشوع و خشيت خدا در جان.

293- گفته اند که نماز در هر آييني، خلاصه ي آن آيين است. نماز اسلام نيز کاملا چنين است. جمع کردن ميان روح و جسم، ماده و معنا، دنيا و آخرت، در لفظ و در محتوا و در حرکات، از ويژگيهاي نماز اسلامي است.

294- گزارنده ي نماز درست به اين دليل که با تمام قوا پوينده ي راه خدا است، همه ي انگيزه هاي شر و فساد و انحطاط را در خود و در پيرامون خود بي اثر مي سازد.

295- گويا بر پا داشتن نماز آن است که انسان، با کوششي بايسته، جو و فضاي زندگي خود و ديگران را جوي نمازگزارانه يعني خداجويانه و خداپرستانه بسازد و همه را در خط و جهت نماز به راه افکند.

296- پس مؤمن يا جامعه ي مؤمن، با اقامه ي نماز ريشه ي تباهي و گناه و فساد را در خود و در محيط خود مي سوزاند و روحيه ي گناه و انگيزه هاي دروني و بروني، يعني عوامل نفساني و اجتماعي آن را خنثي و بي رنگ مي سازد.

297- نماز اسلام که با تلقين و تکرار ياد خدا، بشر آسيب پذير را با خداي نامحدود و مسيطر، مرتبط مي سازد و بدو متکي مي کند و با پيوند زدن انسان به مدبر جهان قدرتي نامحدود و بي زوال به او مي بخشد، بايد نيکوترين درمان ضعف انسان و مؤثرترين داروي عزم و اراده به حساب آيد.

298- رسول گرامي که در آستانه ي رستاخيز عظيم اسلام و در برابر جاهليت همه گير، کوههاي گران تکليف و مسئوليت را بر دوش خود حس مي کرد، به ذکر و نماز نيمه شب فرمان داده شد.

 

سخن بزرگان

299- به پا داشتن نماز آن است که حق نماز اداء شود، يعني نماز به صورت يک پيکر بي روح انجام نگردد.

300- اگر شما مي خواهيد در اجتماع، يک مسلمان واقعي باشيد و مي خواهيد يک مجاهد نيرومند باشيد، بايد نماز خوان خالص و مخلصي باشيد.

301- ما بايد با بچه هاي خودمان برنامه مسجد رفتن داشته باشيم تا بچه ها با مساجد و معابد آشنا شوند.

302- اين را هرگز فراموش نکنيد که ما وظيفه داريم نماز بخوانيم و وظيفه داريم که خاندان خودمان را هم نمازخوان کنيم.

303- فوائد و خاصيت نماز خواندن را براي بچه ها بگوئيم.

304- نمي گويم نماز بخوانيد، بالاتر از نماز خواندن، محترم بشماريد.

305- در حال نماز مي گويي من با هيچ بنده شايسته اي سر جنگ ندارم، چون اگر با بنده ي شايسته اي سر جنگ داشته باشم خود ناشايسته ام.

306- براي خودتان در خانه يک مصلايي انتخاب کنيد.

307- اثر نوافل (نمازهاي مستحبي) در تربيت انسان بيش از فرائض است چون فرائض حالت وجوب و اجباري دارد، ولي نافله که مستحب است و اجباري نيست و از روي ميل و رغبت پذيرفته است، اثر بيشتري دارد.

308- نمازي که نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب، اين خفيف شمردن نماز است.

309- شما اگر بخواهيد واقعا نماز خوان باشيد و بچه هايتان نمازخوان باشند، نماز را محترم بشماريد.

310- آقا بايد افتخار کني که يک مؤذن باشي، علي بن ابي طالب عليه السلام مؤذن بود، در همان وقتي که خليفه هم بود مؤذن بود.

311- عبادت، قوه مجريه و ضامن اجراي دستورات اسلامي است.

312- هرگاه در مسأله اي متحير مي ماندم به مسجد مي رفتم و نماز مي خواندم و به مبدع کل و آفريدگار جهان مي ناليدم، باشد که مشکل مرا به من بگشايد و آن سختي را بر من آسان نمايد.

313- نيايش و پرستش و راز و نياز و کمک خواهي در زبان قرآن «عبادت» ناميده مي شود.

314- تنها شرط مهم عبادت در اسلام اين است که آنچه بندگان خدا به عنوان عبادت به جا مي آورند به اوهام، خرافات، شرک، خودنمايي و ريا آلوده نباشد.

315- نماز مراسم مخصوصي براي پرستش خدا و راز و نياز با او است که در آن جنبه هاي ارزنده و آموزنده خاصي در نظر گرفته شده.

316- نماز سرود توحيد و يکتاپرستي و سرود فضيلت و پاکي است که بايد فکر و روح ما را در برابر عوامل شرک زا و آلوده کننده اي که در زندگي روزمره با آنها سر و کار داريم پاک و يکتاپرست نگهدارد.

317- بايد همانطور که لباس و تن خود را مي شوئيم و پاکيزه مي کنيم، دل و جان را هم شستشو دهيم و پاکيزه کنيم، خود را به خدا، سرچشمه پاکي و کمال، نزديک سازيم، لحظاتي را به ياد او، به نيايش او و راز و نياز با او بگذرانيم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهي شستشو دهيم. اين است نمازي که مسلمان روزي چند بار مي خواند.

318- مسلمان بامداد که سر از خواب بر مي دارد نماز مي گزارد تا برنامه روزانه را با پاکي و حسن نيت و توجه به خدا شروع کند.

319- ظهر که براي صرف ناهار موقتا دست از کار مي کشد باز نماز مي گزارد، تا همچنان که به جسم خود از راه غذا، نيرو و نشاط تازه مي بخشد به روح نيز از راه نماز نيرو و نشاط معنوي تازه دهد و عصر، پيش از آنکه بخش دوم کار روزانه خود را آغاز کند، باز نماز مي خواند تا با ياد خدا به کار خود پردازد.

320- پس از غروب آفتاب که غالبا با پايان کار روزانه و صرف شام همراه است باز نماز مي گزارد و غذا دادن به جسم را با غذا دادن به روح همراه مي کند.

321- شامگاه که براي خوابيدن آماده مي شود باز در برابر خداي خود مي ايستد و نماز مي گزارد، برنامه روزانه را که با نماز و ياد خدا شروع کرده بود با نماز و ياد خدا نيز پايان مي دهد و با دلي پاک و جاني آرام گرفته به خواب مي رود.

322- در جايي به نماز مي ايستيم و با لباسي نماز مي گزاريم که استفاده از آن براي نماز از نظر رعايت حقوق ديگران يا جهات ديگر ممنوع نباشد.

323- در برابر هيچ کس و هيچ چيز جز تو براي تعظيم و بزرگداشت قد خم نمي کنم. اين است مسلمان تربيت شده اسلام که در برابر همه صاحبان قدرت و ثروت و جاه و مقام سر راست مي گيرد و هرگز در برابر اين و آن تعظيم نمي کند.

324- ديگران در برابر غير خدا، در برابر صاحبان ثروت و قدرت به خاک مي افتند، اما من که يک مسلمانم تنها در برابر خدا، خدايي که برتر از همه است، به خاک مي افتم و هرگز در برابر هيچ کس و هيچ چيز جز او به خاک نخواهم افتاد.

325- مسلمانان هر روز حداقل نه بار اين جمله را - که محمد بنده خدا است - تکرار مي کنند تا هرگز چون مسيحيان دچار انحراف نشوند و محمد را از حد بندگي به حد خدايي، يا نيمه خدايي يا فرزند خدا بودن بالا نبرند.

326- اين است نماز اسلام که بايد آن را سرود توحيد و يکتاپرستي، سرود حفظ شخصيت انسان، سرود پاکي و فضيلت، صلح و صفا با همه بندگان نيکوکار خدا ناميد. سرودي که همه مسلمانان بايد روزي پنج بار بخوانند تا ياد خدا و ملکات عالي انساني همواره در آنان زنده بماند و از انحراف از راه راست خدا، از آلودگي به شرک، از خود باختگي در برابر زيباييها، يا مرعوب شدن در برابر قدرتهاي خودکامه، از ناسازگاري با بندگان نيکوکار خدا و از مفاسد ديگر روحي مصون بمانند. درست مثل سرودي که سربازان صبح و شام مي خوانند تا روح سلحشوري در آنان زنده بماند، يا سرودي که پيشاهنگان مي خوانند تا روح نيکوکاري در آنان تقويت شود.

327- نماز به آدمي نشاط معنوي خاصي مي دهد و از پژمردگي و افسردگي روح جلوگيري مي کند.

328- نماز يکنوع تمرين وظيفه شناسي است. کسي که به نمازهاي روزانه پاي بند باشد لااقل خود را به انجام يک وظيفه مقيد کرده و عادت داده و همين عادت مانعي در برابر بي بند و باري و سهل انگاري او نسبت به وظايف ديگر و کمکي به پيشرفت او در زندگي است.

329- نماز براي عده اي از مردم تکليفي سنگين است، ولي براي آنها که به هستي جاويد انسان معتقدند و ايمان دارند که بايد همواره خود را پاک نگهداشت و در راه تکامل کوشيد تا به کمال جاويد الهي پيوست، راز و نيازي لذت بخش و نشاط آور با خداي بزرگ و مهربان است.

330- اسلام از همان روزهاي اول مسلمانان را به نماز دعوت کرد. در روزهاي نخستين که جز پيغمبر و همسرش خديجه و پسر عمويش علي هنوز کسي به اسلام نگرويده بود، پيغمبر و علي روزها را با هم به دره هاي اطراف مکه مي رفتند و آنجا نماز مي گزاردند.

331- مخالفين اسلام نماز گزاران را مسخره و گاهي اذيت مي کردند. مسلمانها براي آنکه با آرامش خاطر نماز بگزارند به دره هاي اطراف مکه مي رفتند و با هم نماز مي خواندند، ولي مخالفين همانجا هم مزاحم آنها مي شدند و گاهگاه کار به زد و خورد مي کشيد.

332- فشار و آزار مخالفين يا تمسخر آنها نه تنها مسلمانان را از انجام فريضه نماز بازنمي داشت بلکه بر پافشاري آنان در انجام اين نيايش لذت بخش مي افزود.

333- اگر مسلمان در شرايطي قرار گرفته که نمي تواند به صورت معمولي نماز بخواند، به هر صورتي که بتواند بايد نماز بگزارد: نشسته، خوابيده، سوار اسب، توي ماشين يا قطار يا هواپيما، پشت تانک و زره پوش و....

334- نماز جمعه و نماز عيد هم عبادت دسته جمعي است و هم نموداري از همبستگي سياسي و اجتماعي اسلامي. به همين جهت تشکيل و اداره آن ها در درجه اول از کارهاي حکومت اسلامي است.

335- با توجه به اين که نماز شعار بزرگ اسلام و امت اسلامي است با توجه به اين که مسلمانان جهان همه بايد يک امت يک پارچه باشند و پيوندهاي مشترک براي هم بستگي و يکپارچگي يک امت ضروري است، با توجه به مراسم پر شکوه نماز جماعت و جمعه و نماز عيد قربان در مراسم حج در مکه که هر سال با شرکت صدها هزار نفر از مسلمانان نقاط مختلف جهان که داراي زبانهاي گوناگون اند بايد برگزار شود، فهم اين نکته آسان است که قسمت اصلي نماز و اذان و اقامه که اعلام عمومي براي نماز است، بهتر است به يک لغت عمومي اسلامي باشد که همه آن را بفهمند و اين لغت عمومي اسلامي، خود به خود لغت قرآن، يعني عربي خواهد بود.

336- اين است نماز ما و نيايش روزانه ما؛

به سوي خدا، خداي يکتا، خداي پر مهر؛

نيايشي که هر فرازش، بيانگر اصلي از اصول جهان بيني اسلام؛

و هر حرکتش، نمايشگر پيوند عميق انسان اسلام با خدا است.

نيايشي که انسان را به سوي خدا، به سوي راه او، و به سوي رهبران او، مي کشاند.

او را به همه شايسته کاران روي زمين، در طول تاريخ، در گذشته و آينده و حال، پيوند مي دهد.

و صف او را، از صف ستمگران، تبهکاران و گمراهان جدا مي سازد.

تا در راه راست خدا، استوار بماند و به بيراهه نيفتد.

اينک تو اي انسان جستجوگر عصر ما، برخيز؛

برخيز تا با شور و نشاط، به نيايشي چنين زنده و سازنده بپردازيم؛

و خود را از هر چه جز حق و حقيقت است پيراسته سازيم.

337- خدمت به خلق خدا يکي از عبادات است.

338- فرزندانمان را با خود به مسجد ببريم.

339- نگاه با محبت به صورت والدين عبادت است.

340- پاداش آشتي دادن از نماز و روزه مستحبي بيشتر است.

341- نماز با مال خمس و زکوة نداده باطل است.

342- نماز اول وقت نشانه تعهد مکتبي ما است.

343- مهر کربلا در نماز يعني هرگز شهدا را فراموش نکنيد.

344- رو به قبله يعني جهت و هدف را فراموش نکنيم.

345- تا کنون اذان گفته اي؟!

346- آيا تا کنون يک نماز با توجه خوانده ايد؟

347- عبادت، قرار دادن همه ابعاد زندگي در مسير خواست و رضاي الهي است.

348- عبادت هم انسان را به صورت فردي، از بردگي هوس ها و گناهان و شيطان نجات مي دهد و هم يک جامعه عابد، که خدا مي پرستد، از پرستش طاغوتها و ستمگران و ابرقدرتها آزاد مي شود.

349- توجه و شناخت نسبت به عبادت اولياء خدا، ما را از مغرور شدن به نماز و دعايمان باز مي دارد.

350- آنجا که فشارهاي محيط بيرون و غرائز درون، دست به دست مي دهد تا مانع عبادت و عبوديت شود، غلبه بر اين فشارها و پرستش خدا، ارزش و کمال است.

351- کسي که خدا را حکيم و دستوراتش را بر اساس حکمت مي داند، نبايد به خاطر اينکه امروز دليل حکمي را نمي داند

از انجام آن تخلف کند. مريض اگر بگويد: تا از خواص دارو آگاه نشوم مصرف نمي کنم، از درد خواهد مرد. البته بايد دارو را مصرف کند و در صدد شناخت هم باشد.

352- نماز، که توجه به سرچشمه همه بزرگي ها و استمداد از کانون قدرت و عظمت است، کبر را از انسان مي زدايد.

353- نماز تنها عبادتي است که حتي در حال غرق شدن و جنگ هم ساقط نمي شود و برترين فرياد آزادگي انسان از سلطه قدرتمندان و اعلام بندگي در آستان خداوند است.

354- نماز زنده نگه داشتن سنت ابراهيم و محمد و حسين و مهدي عليهم السلام است.

355- امام حسين عليه السلام حتي ظهر عاشورا در ميدان مبارزه و در برابر تيرهاي دشمن هم نماز را رها نکرد.

356-

 

«از دست و زبان که برآيد

کز عهده شکرش به درآيد»

 

357- مقتضاي ادب در برابر خدا و ايستادن در آستان جلال و عظمت او، آن است که نماز، با بهترين و پاکترين لباس باشد

358- توجه به يک کانون مقدس مانند کعبه، الهام بخش توحيد و يادآور خط توحيدي ابراهيم عليه السلام است.

359- جهت گيري در همه امور به سوي کعبه توحيد، درس ايمان و ياد خدا به مسلمانان مي دهد تا همواره توجه به خانه محبوب و معبود داشته باشند.

360- سمت گيري به سوي کعبه، نظم و وحدتي شگفت و زيبا مي آفريند و همه مسلمانان، در هر جاي دنيا که باشند وقت نماز به سوي آن کانون خدايي رو مي کنند. اگر کسي از فراز آسمانها به صفوف نمازگزاران کره زمين بنگرد، دايره هاي متعددي را مي بيند که مرکزيت همه آنها کعبه است.

361- اذان، شعاري است سکوت شکن، موزون، کوتاه، پر محتوا و سازنده که در بردارنده اساسي ترين پايه هاي اعتقادي و جهت گيري عملي مسلمانان است.

362- اذان نشانه باز بودن فضاي تبليغات، و اعلام مواضع فکري مسلمين به صورت روشن است.

363- اذان، اين اشعار توحيدي، اولين جملاتي است که در گوش نوزاد خوانده مي شود.

364- عنصري که به عمل يک انسان، بها مي دهد، نيت و انگيزه و هدف او است، از همين رو در آيات قرآن، کلمه في سبيل الله فراوان به کار رفته است.

365- شناخت نعمتها، انسان را شيفته خداوند مي کند.

366- ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانيت ضمير و صفاي باطن و بصيرتي به همراه دارد که انسان را در پيچ و خم هاي زندگي و بن بست ها و مشکلات هدايت مي کند.

367- اگر خدا در نظر ما بزرگتر باشد و الله اکبر از عمق جانمان و از روي ايمان و باور برآيد ديگر دنيا و جاذبه هايش، قدرتها و جلوه هايشان، در نظر ما کوچک و بي جلوه خواهد شد.

368- هرگاه در نماز حلاوت و شيريني مناجات را يافتيد، بدانيد که تکبير شما مورد قبول و تصديق خداوند متعال است.

369- بسم الله در اول هر کار رمز عشق به خدا و توکل به او و استمداد از او و وابستگي به او است.

370- بسم الله چنگ زدن و اعتصام به نام الهام بخش خداوند و گريز از وسوسه هاي شيطان است.

371- انسان بيشتر در 3 مورد و حالت، تشکر مي کند:

1- توجه به لطف گذشته

2- توجه به محبت فعلي

3- اميد به لطف آينده.

با اين حساب، همه ستايشها بايد از آن خدا باشد چرا که هم گذشته ما را تامين کرده، هم در حال حاضر از نعمتها و رحمت و لطف او برخورداريم و هم در آينده و قيامت، سر و کار ما با او و چشم اميد ما به لطف و کرم او است.

372- سجده، نشان تذلل و خاکساري در برابر خداوند و عاليترين درجه عبوديت است.

373-

 

نطق آب و نطق خاک و نطق گل

هست محسوس حواس اهل دل

 

جمله ذرات، در عالم نهان

با تو مي گويند روزان و شبان

ما سميعيم و بصير و با هشيم

با شما نامحرمان ما خامشيم

 

374- درود فرستادن بر پيامبر و خاندان او، شعار اسلام و به خصوص، شيعه است و نماز بدون آن، ناقص است.

375- نمازگزار وقتي در سلام نماز، به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام مي دهد، احساس مي کند که تنها نيست و يکي از آحاد امت بزرگ اسلام و با مردان خدا در هر جاي زمين، احساس همبستگي مي کند.

376- نماز جماعت نوعي حضور و غياب بي تشريفات و بهترين راه شناسائي افراد است.

377- نماز جماعت، بهترين، بيشترين، پاکترين. کم خرج ترين اجتماعات دنيا است و نوعي ديد و بازديد مجاني و آگاهي از مشکلات و نيازهاي يکديگر و زمينه ساز تعاون اجتماعي بين آحاد مسلمين است.

378- نماز جماعت نشان دهنده ي قدرت مسلمين و الفت دلها و انسجام صفوف است. تفرقه ها را مي زدايد، بيم در دل دشمنان مي افکند، منافقان را مايوس مي سازد، خار چشم بد خواهان است.

379- نماز جماعت، نمايش حضور در صحنه و پيوند «امام» و «امت» است.

380- نماز جماعت، عامل نظم و انضباط، صف بندي و وقت شناسي است.

381- نماز جماعت روحيه فردگرايي و انزوا و گوشه گيري را از بين مي برد و نوعي مبارزه با غرور و خود خواهي را در بر دارد.

382- نماز جماعت، کينه ها و کدورت ها و سوءظن ها را از ميان مي برد و سطح دانش و عبوديت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزايش مي دهد.

383- امام جماعت، بايد مراعات ضعيف ترين افراد را بکند و نماز را طول ندهد.

384- هيچ عبادتي به اندازه نماز تبليغات ندارد، هر مسلماني در هر شبانه روز هفتاد مرتبه با کلمه «حي» به خود و ديگران تلقين به نماز، آن هم به صورت پر نشاط و شتاب مي کند و براي انجام هيچ عبادتي اين همه هياهو و تشويق وارد نشده است.

385- اذان شکستن سکوت است، اذان يک دوره ايدئولوژي و تفکرات ناب اسلامي است.

386- اذان سرودي مذهبي است با عبادتي کوتاه و پر محتوا.

387- به نماز نگوييد کار دارم، به کار بگوييد نماز دارم.

388- اگر مردم هنگام رفتن به مسجد لباس خوب و بوي خوش مصرف کنند و اگر نماز، ساده و سريع برگزار شود، اين خود يک تشويق عملي براي اقامه نماز است.

389- نماز بهترين نوع شکرگزاري است که شيوه آن را خداوند بيان فرموده و تمام انبياء و اولياء هم آن شيوه را به کار بسته اند، نماز تشکري است هم عملي و هم زباني و هم دائمي و هم سازنده.

390- توحيد ما را به سوي نماز مي کشاند و نماز روح توحيد ما را زنده مي کند.

391- کسي که ديگري را دوست دارد سخن گفتن با او را هم دوست دارد.

392- آنها که با زبان، مدعي خدا خواهي و خدا دوستي اند ولي علاقه اي به نماز ندارند در ادعاي خود صداقت ندارند.

393- «آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند» اين يک کلام تو خالي و شعار نيست، کسي که يک عمر باور داشته است که خدا بزرگ است، آمريکا نزدش کوچک جلوه مي کند و هر حادثه اي پيش او ساده است.

394- عبادت بودن نماز مربوط به آن است که انسان هيچ گونه قصد غير خدايي نداشته باشد و اين قصد قربت از لحظه ورود به نماز تا پايان همچنان بايد ادامه يابد.

395- بر خلاف تصور بعضي که نماز را تکرار مي دانند، نماز نردبان ترقي است که هرچه بيشتر با حضور قلب خوانده شود بالاتر مي روي.

396- هيچ عبادتي از لحظه تولد تا لحظه دفن اين چنين ملازم انسان نيست.

397- اضطراب و هيجانهاي رواني، تزلزل خانوادگي، تصميمات خام لحظه اي، ضعف اعصاب، بدگماني، احساس غربت و تنهايي از درون، فساد و فحشاء، آمار جنايت، فرار فرزندان از خانه، بالا بودن آمار طلاق، خودباختگي، ترس و... از آثار قطع رابطه با خدا است.

398- با ياد او شروع کردن نشانه آن است که از قدرت او کمک بگيريم، به او توکل کنيم، ياد او نشانه مهر او و عشق به او است.

399- سياست خارجي ما را در نماز يکي جمله «غير المغضوب عليهم» تعيين مي کند و يکي «السلام علينا و علي عباد الله الصالحين».

400- مسجد بهترين مرکز دوست يابي است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 10242 کلمه
مولف : جواد بهشتي
1395/3/11 ساعت 08:33
کد : 1390
دسته : جمله نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز در ادبیات فارسی
جمله های زیبای نمازی
اشعار نماز
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز