سیره عملی و نظری امام حسین علیه السلام درباره نماز

■ سیره عملی و نظری امام حسین علیه السلام درباره نماز

سیره عملی و نظری امام حسین علیه السلام درباره نماز

بسم الله الرحمن الرحیم

منبع: آينه ‏ها در کوير

تهیه کننده: مرکز تخصصی نماز

نماز در سيره ي عملي و نظري امام حسين‏

مقدمات نماز در سيره ي نظري و عملي امام حسين ‏

بخشي از سيره ي نظري و عملي امام ‏حسين‏ عليه السلام در مقدمات نمازتجلّي دارد. بدين گونه که آن حضرت با گفتار و کردار خويش، مسلمانان را در آشنايي و عملِ هر چه بهتر به مقدمات نماز رهنمون شده است. در يک تقسيم‏بندي، مي‏توان سخنان و نحوه ي عملکرد آن امام همام را در مقدمات نماز، در محدوده ي طهارت و اذان نشان داد.

 

طهارت

آداب و غسل

عن ابي جعفر محمد بن علي ‏عليه السلام: إِنّ حسناً و حسيناً دخلا الفرات و علي کل واحدٍ منهما إزار. ثم قالا عليهما السلام: ان الماء، أو إنّ للماء ساکناً.[1]

از امام باقر عليه السلام نقل شده که فرمود: حسن و حسين ‏عليهما السلام با پوشش مناسبي، وارد آب فرات شدند. سپس فرمودند: «آب نيز براي خود ساکناني دارد.»

[1] کنزالعمال  / ج 9 / 547.

آداب دستشويي

سئل‏الحسين بن علي ‏عليه السلام: ما حدّ الغائط؟ قال عليه السلام: لا تستقبل القبلة و لا تستديرها و لا تستقبل ‏الرّيح و لا تستديرها.[1]

از امام حسين‏عليه السلام سؤال شد: آداب دستشويي چيست؟ فرمود: (در آن هنگام) رو به قبله و پشت به قبله و نيز رو به باد و پشت به باد نباشيد.

[1] نهايةالاحکام  / ج 1 / ص 82، به نقل از موسوعة کلمات ‏الامام ‏الحسين‏ عليه السلام، ص 680.

کيفيت وضو

عن ‏الحسين‏عليه السلام: «کان النّبي‏ صلي الله عليه و آله و سلم اذا توضّا فضل موضع سجوده بماءٍ حتّي يسيله علي موضع سجوده.[1]

از امام حسين‏عليه السلام روايت شده که فرمود: «پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم هر گاه وضو مي‏گرفت، از آب وضو بر پيشاني باقي مي‏گذاشت تا (هنگام نماز) بر محل سجده جريان يابد

[1] کنزالعمال  / ج 7 / ص38  به نقل از موسوعة کلمات‏ الامام الحسين‏ عليه السلام، ص 680.

 

اذان

عن جعفر بن ‏محمد، عن ابيه، عن جدّه، عن علي‏ بن ‏الحسين عن‏ الحسين‏بن ‏علي صلوات‏الله عليه و علي‏ الائمة من ولده: انّه سئل عن قول الناس في الاذان، ان السبب ‏کان فيه رويا رآها عبدالله ‏بن زيد، فأخبر بها النّبي‏ صلي الله عليه و آله و سلم فأمر بالاذان، فقال‏الحسين‏ عليه السلام: الوحي‏ يتنزّل علي نبيّکم و تزعمون انّه‏ اخذ الاذان عن عبدالله بن زيد و الاذان وجه دينکم. «و غضب‏ عليه السلام و قال:» بل سمعت ابي عليّ بن ابي‏طالب‏ عليه  

المعراج بطوله الي ان قال فبعث الله ملکاً لم ير في‏ السماء قبل ذلک ‏الوقت و لا بعده. فاذّن مثني و اقام مثني» و ذکر کيفية الاذان ثم قال: «قال جبرئيل للنّبي ‏صلي الله عليه و آله و سلم يا محمد هکذا اذّن للصّلاة.»[1] .

امام صادق ‏عليه السلام از امام باقر عليه السلام از امام سجاد عليه السلام از امام حسين ‏عليه السلام نقل مي‏کند که فرمود: «از حضرت امير عليه السلام پرسيدند: اين که مردم درباره ي تشريع اذان مي‏گويند علت آن خوابي بوده که عبدالله بن زيد آن را ديده و به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم گزارش کرد. پس حضرت‏ صلي الله عليه و آله و سلم فرمان داد که (از آن پس) اذان بگويند. (آيا درست است؟)

حضرت حسين‏ عليه السلام در حالي که برافروخته (و ناراحت) شده بود، فرمود: «وحي بر پيامبر شما نازل مي‏شود و شما مي‏پنداريد که او اذان را از عبدالله بن زيد گرفته است؟! در حالي که اذان سيماي دين شما است.»

و فرمود: بلکه از پدرم علي بن ابي‏طالب ‏عليه السلام شنيدم مي‏فرمود: «خداوند فرشته‏اي را بر زمين فرستاد تا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را به معراج ببرد.» سپس به شرح داستان معراج پرداخت تا اين که فرمود: «پس خداوند فرشته‏اي را که پيش از آن وقت ديده نشده بود و پس از آن نيز ديده نشد برانگيخت. پس اذان را دو به دو و اقامه را دو به دو ادا کرد. حضرت ‏عليه السلام چگونگي اذان را بيان کرد، سپس فرمود: جبرئيل به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم عرض کرد: «اي پيامبر براي نماز اين گونه اذان بگو

 [1] مستدرک‏الوسائل   / ج 4 / ص 17.

 

مقارنات نماز در سيره ي نظري و عملي امام ‏حسين‏

مقارنات نماز به آن دسته از اذکار و افعال و حرکات و حالاتي اطلاق مي‏شود که نمازگزار از تکبيرةالاحرام تا سلام نماز به انجام آن همت مي‏گمارد و همان طور که واضح است اين کلمه از ريشه ي قَرَن، و به معناي نزديک بودن و همراه بودن گرفته شده است. بدين جهت که اين اذکار و افعال در تمام نماز قرين و همراه نمازگزارند؛ اما در سخنان و سيره ي نظري و عملي امام حسين‏ عليه السلام برخي احاديث و اعمال وارده درباره ي مقارنات نماز به چشم مي‏خورد که در ادامه به آن‏ها اشاره مي‏شود.

 

نماز در يک لباس

قال ابوبصير لأبي عبدالله‏ عليه السلام:

ما يجزي الرّجل من الثياب ان يصلّي فيه؟ فقال: «صلّي الحسين بن علي صلوات‏اللّه عليهما في ثوبٍ قد قلص عن نصفِ ساقه و قارب رکبتيه، ليس علي منکبيه منه الاّ قدر جناحي الخطّاف. و کان اذا رَکع سقطَ عن منکبيه و کلّما سجد يناله عنقه فردّه علي منکبيه بيده فلم يزل ذلک دأبه و دأبه مشتغلاً به حتّي انصرف.»[1] .

ابوبصير از امام صادق‏ عليه السلام پرسيد: «جهت نماز گزاردن مرد، چه مقدار لباس کفايت مي‏کند؟»

حضرت فرمود: «امام حسين‏ عليه السلام در يک قطعه لباس که از نيمه ي ساق پا بالاتر و نزديک زانوها بود، و بر دوش حضرتش جز به مقدار دو بال پرستو جا نمي‏گرفت، نماز مي‏گزارد. و وقتي رکوع مي‏کرد، از شانه‏هايش مي‏افتاد و هر گاه سجده مي‏کرد بر روي گردن حضرت مي‏آمد. پس آن را با دست بر شانه‏هاي خود برمي‏گرداند. اين حالت، هم‏چنان در حضرت بود، تا اين که از نماز فارغ مي‏شد.»

و عن ابي جعفر محمّد بن علي عليه السلام انّه قال: «حدّثني من رأي الحسين بن علي‏ عليه السلام و هو يصلّي في ثوبٍ واحدٍ و حدّثه أنّه رأي رسول‏اللّه‏ صلي الله عليه و آله و سلم يصلّي في ثوبٍ واحدٍ»[2] .

امام باقر عليه السلام فرمود: «کسي براي من نقل کرد که امام حسين‏ عليه السلام را در حالي ديده است که در يک جامه نماز مي‏گزارد و امام حسين‏ عليه السلام براي او نقل نموده که پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم را ديده است که در يک لباس نماز مي‏خواند.»

 

[1] من لايحضره‏ الفقيه  / ج 1 / ص 257.

[2] بحارالانوار  / ج 83  / ص 210.

 

بسم‏الله، بلند و آشکار

عن رسول‏الله‏ صلي الله عليه و آله و سلم و عن عليّ و الحسن و الحسين، و عليّ بن‏الحسين و محمّد بن عليّ و جعفر بن محمد صلوات‏الله عليهم اجمعين: أنّهم کانوا يجهرون بِبسم‏ الله الرّحمن‏ الرّحيم فيما يجهر بالقرائة من 

 الصّلوات في اوّل فاتحة الکتاب و اوّل السّورة في کلّ رکعةٍ و يخافتون بها فيما يخافت فيه‏ القرائة من‏ السورتين جميعاً.

و قال ‏الحسين ‏بن ‏علي‏ عليه السلام:اجتمعنا ولد فاطمة عليهاالسلام ‏علي ذلک.[1]

از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم، اميرالمؤمنين‏ عليه السلام، امام حسن‏ عليه السلام، امام ‏حسين‏ عليه السلام، امام سجاد عليه السلام، امام باقر عليه السلام و امام صادق‏ عليه السلام روايت شده است که: «همه ي آن بزرگواران در نمازهاي جهريه خود (صبح و مغرب و عشا) بسم‏ اللّه ‏الرّحمن‏ الرّحيمِ حمد و سوره را در هر رکعتي صدادار و آشکارا ادا مي‏فرمودند. و در نمازهاي ديگر که آهسته ادا مي‏شوند (ظهر و عصر) آن را آهسته ادا مي‏کردند.»

و امام حسين‏ عليه السلام فرمود: «ما فرزندان فاطمه(س) بر اين روش اتفاق داريم.»

[1] مستدرک الوسائل  / ج 4 / ص 189.

 

قنوت نماز

روي الحسين بن عليّ بن ابي‏طالب‏ عليهما السلام عن‏ رسول‏الله‏ صلي الله عليه و آله و سلم استحباب القنوت في کلّ صلاة و قال: «رأيت رسول‏الله‏ صلي الله عليه و آله و سلم يَقنتُ في صلاته کلّها. و انّا يومئذٍ ابن ستّ سنين.»[1].

امام حسين‏ عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم روايت فرمودند که قنوت در هر نمازي مستحب است. و فرمود «من رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را ديدم که در همه ي نمازهايش قنوت مي‏گرفت و من در آن روز شش ساله بودم.»

[1] مستدرک‏ الوسائل  / ج 4 / ص 396.

 

تشهد پيامبر در بيان امام حسين

عن البهزي قال: سألت الحسين بن علي‏ عليه السلام عن تشهّد عليّ‏عليه السلام قال: «هو تشهّد رسول‏الله‏ صلي الله عليه و آله و سلم» قلت: فتشهّد عبداللّه؟ قال: «انّ رسول‏اللّه‏ صلي الله عليه و آله و سلم کان يحبّ ان يخفّف علي اُمّته قلت: «کيف تشهّد علي‏ عليه السلام بتشهّد رسول‏الله‏ صلي الله عليه و آله و سلم»؟ قال «التحيّات‏ للّه، و الصّلوات و الطيّبات الغاديات الرائحات الزّاکيات المبارکات الطّاهرات‏للّه»[1] .

بهزي مي‏گويد: از امام حسين‏ عليه السلام پرسيدم تشهد علي‏عليه السلام چگونه بود؟ فرمود: «همان تشهد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بود.» عرض کردم: «پس تشهد عبدالله چگونه بود؟ فرمود: «پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم دوست مي‏داشت که (در تکاليف) بر امت خود تخفيف دهد. عرض کردم: «تشهد علي‏ عليه السلام به تبعيت از تشهد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم چگونه بود؟ فرمود: (با اين فراز مستحب آغاز مي‏شد که:) «همه ي درودها از آن خدا است، و همه ي صلوات (و نماز و نيايش) و آن پاکيزه‏هاي پگاهان و شبان که بارور و پر برکت و خالصند از آنِ خدا است.»

[1] کنزالعمال  / ج 7 / ص 479 به نقل از موسوعة کلمات الامام ‏الحسين‏ عليه السلام، صص 684 و 685.

 

نيايش امام حسين‏ در قنوت

اللّهم من أوي الي مأوي فانت مأواي و من لجأ الي ملجأ فأنت ملجأي. اللّهم صلّ علي محمّدٍ و آل محمّد و اسمعْ ندائي و أجب دعائي و اجعلْ عندک مآبي و مثواي و احرسني في بَلواي من افتنان الامتحان و لمّة الشّيطان بعظمتک‏ التي لا يشوبها ولع نفسٍ بتفتين و لا وارد طيف بتظنين و لا يَلم بها فرجٌ حتي تقلبني اليک بارادتک غير ظنينٍ و لا مظنونٍ و لا مُرابٍ و لا مُرتابٍ انّک انت ارحم الرّاحمين.[1] .

بار الها! هر کس در پي پناهي است و تو پناه مني. هر کس در پي دلارامي است و تو دلارام مني.

بارالها! بر محمد و آل محمد درود فرست و نيايشم را بشنو و دعايم را پاسخ بگو و باز گشتگاه و اقامتگاه مرا نزد خود قرار ده و مرا در غوغاي آزمون‏هاي زندگي‏ام از امتحانات گوناگون و در هم پيچيده و آشفتگيِ وسوسه‏هاي شيطان نگه‏دار. به عظمتت سوگند- عظمتي که- آزمندي هيچ کس از راه فريب به آن نياميزد و هيچ نموداري در ذهن، از راه گمان به آن مخلوط نشود و هيچ شکافي به آن نرسد مرا نگهدار تا آن گاه که مرا با اراده خود بدون بدگماني به تو و بدون مشکوکيت و ناپسندي اعمالم و شک‏دار بودن در عقايد و باورهايم به سوي خود برگرداني. حقا که تو از همه ي رحم‏کنندگان رحم‏کننده‏تري.

[1] بحارالانوار  / ج 82 / ص 215.

 

نيايش ديگري از امام حسين‏ در قنوت

بارالها! آغاز همه از توست و مشيت (نافذ در همه ي قلمرو آفرينش) نيز از آن توست و همه ي جنبش‏ها و توانمندي‏ها براي توست. و تويي، آن ذات کامل يگانه‏اي که هيچ معبود بحقي جز تو نيست. دل‏هاي اولياي خود را اقامتگاه مشيت خود و کمينگاه اراده ي خويش ساخته‏اي و انديشه‏هاي آنان را پايگاه‏هاي اوامر و نواهي خود قرار داده‏اي. پس هر گاه خواسته‏هاي خود را بخواهي (اجرا کني) از باطن آنان، آن نهفته (بصيرت و همت) ها را که پوشيده داشته‏اي به جنبش آوري و از اراده ي خود آن چه را که در پيمان‏هاي (فطري) به آنان آموخته‏اي بر زبانشان- به واسطه ي انديشه‏هايي که تو را مي‏خوانند و با حقايق عطيه‏هاي تو به سوي تو دعوت مي‏کنند- آشکار کني و من به سبب تعليم تو مي‏دانم آن (حقايق و اسراري) را که در برابر ارائه ي آن به من و پناهنده ساختن من به آن، تنها تو (پسنديده و) مورد سپاسم هستي.

بارالها! با اين همه باز به تو پناه مي‏برم و دست به دامن حول و قوه ي تو مي‏شوم. به آن داوري‏اي که در علم خود آن را به سوي من رانده‏اي خشنودم؛ به همان گونه که مرا به جريان انداخته‏اي در جريانم؛ آن چه را تو از من منظور داشته‏اي قصد مي‏کنم؛ در آن چه تو را از من خشنود سازد بخل نمي‏ورزم؛ زيرا آن را تو خوشايندم ساخته‏اي؛ و تلاش خود را از آن چه مرا به آن فراخوانده‏اي دريغ نمي‏دارم و به آن اهداف بلندي که به من شناسانده‏اي شتاب مي‏گيرم و در آن راهي که مرا روشن ساخته‏اي ره مي‏پويم؛ در آن آييني که مرا بصيرت بخشيده‏اي روشنم؛ آن چه را که به نگهداري آن مرا واداشته‏اي نگهبانم. پس مرا از نگهداري خود به خويش مسپار و از حوزه ي عنايت خود بيرون ميفکن و از حول (و توانبخشي) خود پس مينداز. و از آن مقصدي که با آن به خواسته ي تو مي‏رسم خارج مساز و راه کمالم را بصيرت قرار ده. و هدف نهايي خلقتم را بر هدايت خود بنا کن و راه و روشم را بر رشد، بنيان گذار تا (بدين‏وسيله) مرا به آرزويم و آرزويم را به من برساني و مرا به آن (قله بلند قرب و کمال) که از من خواسته‏اي و براي آن آفريده‏اي و به آن پناهم داده‏اي فرود آوري.

خدايا! اولياء خود را به سبب من در فتنه (و سختي) ميفکن و به رحمت خود، آنان را در سايه ي نعمت (معرفت و عبوديت) خود شيداي رحمت (خاصّه ي) خويش ساز. شيداي گزيده و شيداي رهيده که طريق مرا پيمايند و راه راست مرا پي گيرند و مرا به شايستگان از اجداد  و خويشان خود ملحق ساز.»[1] .

[1] بحارالانوار  / ج  82 / ص 214.

 

نيايش امام حسين‏ در قنوت نماز وتر

عن الحسين بن علي‏ عليه السلام انّه کان يقول في قنوت الوتر: «اللّهم انّک تري و لا تري و انت بالمنظر الاعلي و انّ اليک الرّجعي و انّ لک الآخرة و الاولي. اللّهم انّا نعوذ بک من ان نذّل و نخزي.»[1] .

بارالها! حقا که تو (همه را) مي‏بيني و ديده نمي‏شوي، و تو در چشم‏انداز برين (قيوميت) هستي و بازگشت همه به سوي توست و آخرت و دنيا از آن توست. بارالها! از اين که (سرانجام) خوار و رسوا شويم به تو پناه مي‏بريم.

[1] کنزالعمال  / ج 8 / ص 82 به نقل از موسوعة کلمات‏ الامام ‏الحسين‏ عليه السلام، ص 783.

 

دعاي امام حسين‏ در مسجد پيامبر در سجده

و روي في‏ المراسيل انّ شريحاً قال: دخلت مسجد رسول‏الله‏ صلي الله عليه و آله و سلم فاذا الحسين بن عليّ فيه ساجد يعفّر خدّه علي التّراب و هو يقول: «سيّدي و مولاي أَلِمَقامِعِ الحديد خلقت اعضائي، ام‏ لشرب الحميم خلقت امعائي. الهي لئن طالبتني بذنوبي لاطالبنّک بکرمک و لئن حبستني مع الخاطئين لأخبرنّهم بحبّي لک. سيّدي إنّ طاعتک لا تنفعک و معصيتي لا تضرّک، فهب لي ما لا ينفعک و اغفر لي ما لا يضرّک فانّک ارحم‏الرّاحمين.»[1] .

راوي مي‏گويد: (در مدينه) وارد مسجد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم شدم. پس حسين‏بن علي‏ عليه السلام را در سجده ديدم؛ گونه ي خود به خاک سوده، مي‏گويد: «سرور من! آقاي من! آيا اعضاي مرا براي گرزهاي آهنين (دوزخ) آفريده‏اي؟ آيا احشاي مرا براي نوشيدن مايع گداخته (دوزخ) آفريده‏اي؟ معبودا! اگر مرا به گناهانم مؤاخذه فرمايي، تو را به بزرگواري‏ات بازخواست خواهم کرد و اگر مرا با گنهکاران محبوس داري، از محبتي که به تو دارم آنان را آگاه خواهم ساخت. سرور من! فرمانبرداري بندگان، تو را سودي نبخشد و نافرماني من تو را زياني نرساند. پس آن را که به تو سودي نرساند؛ به من عطا فرما و آن را که به تو زياني نزند بر من ببخشاي. به راستي که تو رحم‏کننده‏ترين رحم‏کنندگاني.

در تعقيبات نماز نيز مشاهده مي‏شود که برخي از اين عبادت‏ها، به نحوي با امام حسين‏ عليه السلام ارتباط دارند. به‏عنوان مثال سلامي که در بين شيعيان پس از نماز به سمت کربلا و بارگاه حسيني داده مي‏شود، بخش تعقيبات را با امام‏ عليه السلام پيوند مي‏دهد.

[1] مقتل امام حسين‏ عليه السلام  / خوارزمي  / ج 1 / ص 152 به نقل از موسوعة کلمات ‏الامام ‏الحسين‏ عليه السلام، ص 791.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 2928 کلمه
مولف : يونس باقري و حسين حداد
1395/2/5 ساعت 13:09
کد : 1261
دسته : امام حسین (ع) و نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
نماز و امام حسین
سیره عملی امام حسین علیه السلام و نماز
عبادت امام حسین علیه السلام
نماز و عاشورا
نماز ظهر عاشورا
نماز وقیام امام حسین علیه السلام
آثار نماز
امام حسین علیه السلام و آداب نماز
قنوت امام حسین علیه السلام
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز