عوامل بي‏رغبتي به نماز

■ عوامل بي‏رغبتي به نماز

عوامل بي‏رغبتي به نماز

چه کساني و با چه استدلال يا ذهنيتي، به نماز رغبتي ندارند؟ 

آيا مي‏توانيد عوامل بي‏رغبتي به نماز را قبل از مطالعه‏ي کتاب از دانستني‏هاي خود در جدول زير بنويسيد و سپس آن را با داده‏هاي کتاب مقايسه کنيد؟ 

جدول 14. عوامل بي رغبتي به نماز:

1.

2.

3.

4.

5.

اينک به بررسي اين عوامل از منظر روايات اسلامي مي‏پردازيم

انساني که به خوردن غذا يا ميوه ميل ندارد؛ يا از سلامت جسمي محروم است، يا خاصيت غذا را نمي‏داند و يا عوامل جنبي او را از خوردن غذا باز داشته است. نيايش و نماز، غذاي روح است. پس چرا بعضي نسبت به آن بي‏رغبت و بي‏تفاوتند؟! و چه عواملي آنان را از جذب به آن باز مي‏دارد؟! در اين بخش به بررسي برخي از اين عوامل مي‏پردازيم

گناه و آلودگي

يکي از ميراث‏هاي ارزشمند در فرهنگ اسلامي، دعاها و مناجات‏هاي به يادگار مانده از ائمه معصومين - صلوات الله عليهم اجمعين - است که در ضمن آن‏ها، معارف اسلامي به زبان دعا بيان شده است. در دعاي ابوحمزه ثمالي امام سجاد عليه‏السلام به بررسي عوامل بي‏رغبتي به نماز و مناجات پرداخته است و به خداوند تبارک و تعالي عرض مي‏کند

«خدايا! چه شده است که هرگاه با خود مي‏گويم آماده نماز شوم و مناجاتي با تو داشته باشم، کسالت را بر من مسلط و لذت مناجات را از من سلب مي‏کني... شايد مرا بي‏اعتنا به ربوبيت خود يافتي و از خود دورم نموده‏اي... شايد به جرم و گناهم يا به جهت بي‏حيايي مرا مجازات نموده‏اي؟ شايد مرا با اهل بطالت مأنوس مي‏داني و انس با نماز را از من سلب مي‏کني.» [1] .

آري! امام عليه‏السلام، گناه و آلودگي را از عوامل مهم بي‏رغبتي به نماز معرفي مي‏فرمايد

[1] مفاتيح الجنان، دعاي ابوحمزه ثمالي.

ناآشنايي با خداوند

شخصيتي که ناشناخته باشد، جاذبه و حريم نخواهد داشت. خداي سبحان در سوره‏ي مبارک حمد، نخست خود را براي جهانيان وصف مي‏کند که رابطه‏اش با آنان، رابطه مالک و مربي است و او به مملوکين و مربوبين خويش سراپا محبت و لطف است و اين ارتباط در دار دنيا قطع نمي‏گردد و در جهان آخرت، مرکز همه‏ي توجهات و قدرت‏ها او است و لا غير. پس از آن که انسان، خداي خويش را شناخت و در پرتو اين شناخت، احساس محبت و عشق پيدا کرد، آن گاه مي‏گويد: «اياک نعبد و اياک نستعين»

آن کس که در برابر درياي بيکران رحمت و لطف الهي سر تعظيم فرود نمي‏آورد و به او احساس محبتي ندارد، او را نشناخته و احساس بيگانگي دارد. پروردگار متعال در سخن خويش، رغبت و عشق به نماز را ناشي از شناخت و محبت به خداوند مي‏داند و مي‏فرمايد

«يابن عمران لو رأيت الذين يصلون لي في الدجي و قد مثلت نفسي بين اعينهم و هم يخاطبوني... يابن عمران کذب من زعم انه يحبني فاذا جنه الليل نام عني اليس کل محب يحب خلوة حبيبه؛ [1] .

اي موسي! اگر آن‏ها که شبانگاهان براي من نماز مي‏خوانند، ببيني (درمي‏يابي که گويي) من در پيش چشم‏شان حاضرم و آنان با من به گفت و گو نشسته‏اند... اي فرزند عمران! دروغ مي‏گويد آن کس که مي‏پندارد مرا دوست دارد، اما چون شب فرامي‏رسد، مي‏خوابد. آيا هر محبي، خلوت با محبوب را دوست ندارد؟!» 

[1] امام صادق عليه‏السلام؛ ارشاد القلوب؛ بحارالانوار، ج 87، ص 139.

ناآشنايي با فلسفه و معاني نماز

نماز، تجسم باوري از نيازهاي دروني انسان است. بنابراين: به‏پا داشتن آن مبتني بر درک صحيح از اسرار و فلسفه‏ي آن است. انساني که نمي‏داند چرا بايد نماز بخواند و چه اثري بر آن مترتب است و چه مضاميني در اين گفت و گوهاي مکرر بازگو مي‏شود، بي‏ترديد، براي انجام آن، انگيزه و رغبتي ندارد. انسان معمولا در برابر اعمالي تمکين مي‏کند که اگر چه به ناروا و غلط، تصوير و باوري قانع کننده از آن داشته باشد و جسم يا روان خود را محتاج به آن بداند

نياز، مدار همه‏ي کنش‏ها و محور تمام تلاش‏هاي انسان است. حتي خوردن و خوابيدن اگر مفيد تشخيص داده نشوند، ترک مي‏گردند و گرسنگي و بي‏خوابي براي درک منفعت برتر، به نفس تحميل مي‏شود. در ميان اين همه نيازهاي شناسايي شده، اگر نياز به نماز، يا هر عبادت ديگري ناشناخته بماند، چه چيز مي‏تواند توجيه کنندي رغبت و تمايل به آن باشد؟ و چگونه انسان مي‏تواند به جاي کار يا استراحت، اولويت را به اين امر ناآشنا! اختصاص دهد؟ درمان اين بيماري در گرو شناخت معاني و اسرار نماز است

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: «لو تعلم مالک في صلاتک و من تناجي ما سئمت و ما التفت؛ [1]  اگر بداني در نمازت چيست و با چه کسي گفت و گو مي‏کني، خسته نمي‏شوي و نماز را به پايان نمي‏بري!» 

[1] بحارالانوار، ج 82، ص 234.

نشناختن نيازهاي خود

بر نياوردن صحيح نيازها، موجب غفلت از ضرورت‏ها مي‏گردد. اگر انسان نياز به معبود را درک کند و بداند به ثمر رسيدن هر تلاش و کوششي در گرو اراده‏ي خداوند است، از پيوند با او در مقاطع فعاليت‏ها و برنامه‏هاي شبانه روز دريغ نمي‏کند. او نمي‏داند گره‏هاي امور او بايد در ارتباط با خدا گشوده شود

در برابر چنين ناداني و گمراهي، خداوند به ملايک خطاب مي‏کند: «به او بنگريد! سخت در اشتباه است! مي‏پندارد نيازهاي او به دست کسي جز من است و نمي‏داند فقط من مي‏توانم حاجت‏هايش را برآورم.» [1]

 آري، قهر با خدا و ياد او، تنها از جهالت نشأت مي‏گيرد؛ جهل نسبت به خدا، جهل نسبت به نماز و جهل نسبت به نيازها و فقر خويش؛ و لذا به گمان خود از هر مجالي، براي گريز از خويش، بهره مي‏جويد

 

به ظلمت، ز نور خدا مي‏گريزي!

تو لب تشنه ز آب بقا مي‏گريزي!

 

خدا خواندت تا عطايت نمايد

چرا بي‏جهت زين صدا مي‏گريزي!

 

ز مادر بود مهربان‏تر خدايت‏

تو جاهل، به قهر از خدا مي‏گريزي!

 

اگر مي‏گريزي ز بيگانه بگريز

چرا ديگر از آشنا مي‏گريزي!

 

به هر جا روي سايه لطف يزدان‏

به دنبالت آيد، کجا مي‏گريزي!

 [1] وسائل الشيعه، ج 3، ص 24.

 

دنيا زدگي

کساني که به استعمال دود تلخ و رنج‏آور سيگار، علاقه‏مند مي‏شوند، نخستين بار که به سراغ اين سفير بيماري و پژمردگي مي‏روند، با واکنش منفي طبع، ذائقه و دستگاه گوارشي و تنفسي مواجه مي‏شوند، اما پس از مدتي چنان تغيير طبع و گرايش مي‏دهند، که هيچ چيز به اندازه‏ي سيگار مورد توجه آنان نيست. ديگر از غذاهاي لذيذ و مفيد لذت نمي‏برند و تنها دود سرطان‏زاي سيگار به آنان آرامش مي‏دهد. دنيازدگي و محبت به دنيا نيز، تاريکي و ظلمتي است، که زيبايي‏ها و لذت‏هاي معنوي و عبادي را از ذائقه‏ي انسان مي‏برد. پيامبر بزرگ خدا حضرت مسيح عليه‏السلام مي‏گويد

«صاحب الدنيا لا يلتذ بالعبادة و لا يجد حلاوتها مع ما يجد من حب المال؛ [1]

دنياپرست از انس با خدا لذت نمي‏برد تا زماني که حب مال در دل او است.»

اميرمؤمنان عليه‏السلام مي‏فرمايد

«کيف يجد لذة العبادة من لا يصوم عن الهوي؛ [2]

چگونه لذت عبادت را درک مي‏کند، آن کس که از هواها خودداري نمي‏کند.» 

خداي متعال به حضرت داوود مي‏فرمايد: «ما لاوليائي و الهم بالدنيا ان الهم يذهب حلاوة مناجاتي من قلوبهم؛ [3]  اولياي من از دنيازدگي دورند؛ همانا دنيازدگي، حلاوت مناجات مرا از قلب‏هاي آنان مي‏ستاند.»

[1] بحارالانوار، ج 14، ص 310.

[2] غرر الحکم و درر الکلم.

[3] بحارالانوار، ج 82، ص 143.

نداشتن برنامه صحيح درباره‏ي نماز

قرآن کريم، نخستين نشانه‏ي حکومت صالحان را برپا داشتن نماز و ايجاد شرايط اقبال و رغبت مي‏شمارد. با آن که پس از استقرار حکومت اسلامي در ايران و تشکيل ستادي با عنوان اقامه‏ي نماز، تلاش‏هايي فراوان با هدف ارتقاي فرهنگ نماز در جامعه صورت گرفته و به همين جهت، درصد افراد نمازخوان به شدت افزايش يافته است، مدارس و مراکز فرهنگي و دانشگاهي، معطر به عطر نماز شده‏اند، و... اما همواره ناظران و کارشناسان مربوط، کاستي‏هايي را در زمينه‏ي رغبت و تشويق به نماز مورد توجه و گوشزد قرار مي‏دهند. از جمله عناويني که مي‏توانند مبناي پژوهش‏هاي علمي و باليني ترويج فرهنگ نماز قرار گيرند و بايد همواره مد نظر تمام مسلمانان متعهد باشند، عبارت‏اند از

- ارتباط رغبت به نماز با اقامه‏ي شکوهمند آن در منظر عمومي

- نقش معرفي نماز با زبان هنر به جوانان

- نقش برنامه‏هاي آموزشي و تربيتي مسجد

- نقش فضاي تربيتي خانواده

 - حضور و همراهي والدين با فرزندان در برنامه‏هاي عاطفي و تفريحي و تأثير آن در همراهي فرزندان با آنان در برنامه‏هاي مذهبي (نماز، حضور در مسجد)

- ارتباط رغبت کارمندان با حضور مديران و مسئوولان آن‏ها در نماز

- نقش همنشين در ايجاد رغبت به نماز

- ارتباط رغبت فرزندان به نماز با نحوه‏ي تشويق و برخورد والدين

- نقش محبت اوليا به فرزندان، هنگام اقامه‏ي نماز و ايجاد تمايل در آنان

- ارتباط رغبت نسل نو، به نماز، با برخورد اهل مسجد و هيأت امنا با آنان

- ارتباط عملکرد نمازگزاران در جامعه با بي‏رغبتي يا رغبت جوانان به نماز

- ارتباط رغبت افراد به نماز با نظافت و زيبايي‏ها و فضاي معنوي مسجد

- تأثير اقامه‏ي نماز در مراکز عمومي بر گسترش فرهنگ نماز

- ارتباط رغبت به نماز با نحوه‏ي توجيه آثار آن در محافل علمي و آموزشي

- تأثير برخورد، روش و آدابي که امام جماعت القا مي‏کند

- نقش مؤذن و پيام رسان

- تأثيرپذيري فرزندان در فراگيري شيوه‏ي اقامه‏ي نماز از والدين

- نقش عرضه و انتشار احوال نمازگزاران مخلص

- ارتباط ميانه‏روي در عبادت و تداوم نشاط و رغبت به آن.  

خداوندا! به آبروي پيامبر و آلش، ما را از اقامه کنندگان نماز مقرر دار

توفيق درک حلاوت مناجات و ذکر را از ما دريغ مدار و ما را در جبران کاستي‏هاي نماز موفق بدار

آمين يا رب العالمين

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 1744 کلمه
مولف : محمدرضا رضوان‏طلب
1395/1/26 ساعت 08:28
کد : 1226
دسته : آسیب‌شناسی اخلاقی نماز(نماز و گناه)
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز
آسیب شناسی نماز
ترک نماز
موانع نماز
سبک شمردن نماز
حواس پرتی در نماز
عوامل حواس پرتی
محبت دنیا
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز