■ ويژگيها و ابعاد شخصيتي نمازگزاران
غور و تفحص در مباني روانشناختي ويژگيها و ابعاد شخصيتي نمازگزاران، زينتبخشان هر مسجد و محفل، صاحبان برترين فضيلت ها، هم صحبتان با خدا[1] ، ره يافتگان به سوي کمال و ترويج و تعميم اين ويژگيها و تلاش درجهت اتصاف به اين صفت ها امري است واجب و ضروري.
حقيقت اين است که هدف از خلقت آدمي و عبادت خالق هستي رسيدن به فلاح است و بس[2] و بستر فلاح نردبان «صلوة» است و جز مصلين «نمازگزاران» رهروي را توان پيوستن به جرگه مصلحين نيست.[3] .
به ديگر سخن اشرف مخلوقات الهي انسان است[4] ، نهايت کمال انسان در هيات «نمازگزاران» مصور است و نماز راز و رمز هستي و جوهره کمال و سکوي معراج[5] و حلقه توحيد است.
بالاترين آمال و اهداف، تربيتي در نظام تعليم و تربيت اسلامي انتقال انسان موجود به انسان مطلوبي است که ابعاد وجودياش به زيور «نماز» مزين گشته و شخصيت فردي و رفتار اجتماعياش تبلوري است از نهايت عبوديت و رشديافتگي، پس بررسي تحليلي و تطبيقي ويژگيهاي انسانهاي رشد يافته و شخصيت هاي متعالي جامعه در سيماي نمازگزاران و زدودن آفات رشد و آثار شرک و دوگانگي نظر و عمل در بين قائمين به صلوة از جهات گوناگون ميتواند موثر و مفيد فايده واقع گردد، بخصوص در شناساندن فلسفه و هدفهاي تربيتي نماز و مشي و سيره اخلاقي نمازگزاران به کودکان و نوجوانان و تلاش در انطباق رفتارهاي موجود با انديشه هاي متعالي و بايدهاي مطلوب و ارزشهاي والاي قرآني نهفته در فلسفه و حکمت و معناي نماز فوق العاده ارزشمند است.
در اين نوشته ي محدود عليرغم بضاعت اندک، تلاش بر اين است تا بازگويي و تبيين گوشه هايي از ابعاد و منش و اخلاق و رفتار مورد انتظار از مناديان توحيد وسرايندگان سرود رهايي و آزادي و بپادارندگان «نماز» از نگاه قرآن، نهايت عظمت، جلال و شکوه «نماز» اين برترين رمز کمال و حلقه يکتايي و توحيد بيش از پيش آشکار گردد.
در اينجا براي سهولت بيشتر و درک محسوس و واقع بينانه تر از شخصيت و رفتار نمازگزاران در موقعيت ها و شرايط مختلف و عرصه هاي گوناگون زندگي و در مباني نظري وعملي سعي ميشود سيماي جامع نمازگزاران در آينه قرآن در قالب رفتارهاي متفاوت، تشريح گردد.
بديهي است در قاموس روان شناسي منظور از «رفتار» مجموعه نگرشها، باورها، عادتها، کنش ها و واکنشها، عملها و عکس العملهايي است که از هر انساني سرزده و نسبتاً پايدار بوده و قابل مشاهده و ارزيابي و قابل پيش بيني ميباشد. فيالمثل، کسي را با صفت يا رفتار «تقدم در سلام» ميشناسيم که اين رفتار مطلوب در شخصيت او همواره پايدار و مستمر و در شرايط و موقعيت هاي گوناگون قابل مشاهده و ارزيابي بوده و بر همين اساس اطرافيان اين فرد ميتوانند صفت و ويژگي «تقدم در سلام» را به عنوان يک رفتار مطلوب و قابل مشاهده پيش بيني نمايند. و در اين جا سخن اين است که معاشران و اطرافيان، همکاران و همشهريان، شاگردان، خانواده و فرزندان شخصي که به نمازخوان يا نمازگزار مشهور است چه رفتارهايي را ميتوانند يا ميبايست از وي انتظار داشته و پيش بيني نمايد.
تصور و انتظار والاترين رفتارها، بهترين کنش ها و معقول ترين واکنش ها از فردي که در خانه و مسجد و مدرسه و اداره و بازار، سفر و حضر، صبح و ظهر و عصر و غروب و شب، نماز ميخواند توسط اطرافيان و همراهان و همکاران و معاشران، بخصوص کودکان و نوجوانان امري است طبيعي و بيانگر محقق شدن معنا و مفهوم و فلسفه تربيتي نماز در رفتار فردي و زندگي اجتماعي است. به ديگر سخن در اين شرايط هميشه براي همگان، به ويژه نوباوگان و نسل جوان شايسته ترين الگوهاي رفتاري درموقعيت هاي مختلف براي همانند سازي وجود دارد. فقط در اين وضعيت است که فرهنگ غالب جامعه، فرهنگ نماز، به مثابه برترين ارزشها و فرهنگ غالب براي همه عصرها و نسلها متبلور خواهد بود.
براي تشريح ويژگيهاي رفتارهاي مورد انتظار از نمازگزاران جامعه به ساده ترين زبان مجموعه ويژگيها را در قالب دو مقوله کلي رفتار فردي و رفتار اجتماعي از ديدگاه مباني روانشناختي مطرح ميگردد. هر چند اين تفکيک کاملاً صوري بوده و رفتارهاي فردي و اجتماعي نمازگزاران به معناي دقيق کلمه وحدت و يکپارچگي خاص خود برخوردار است.
[1] پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند: اگر ميخواهيد خدا با شما صحبت کند قرآن بخوانيد و اگر ميخواهيد شما با خدا صحبت کنيد نماز بخوانيد.
[2] قولوا لااله الا الله تفلحوا.
[3] قدافلح المومنون، الذينهم فيصلاتهم خاشعون (مومنون 1-2).
[4] فتبارک الله احسن الخالقين (14 مؤمنون).
[5] الصلوة معراج المؤمنين.
ويژگيهاي شخصيتي نمازگزاران در بعد رفتارهاي فردي و اجتماعي (اخلاقي، ذهني، اجتماعي)
- نمازگزاران متواضع و خاک طبع اند، اهل خضوع و خشوع اند، بيتکبر و بيرياء هستند، «الذين هم في صلاتهم خاشعون»[1] تواضع جاذبه وجود و زينت منش و برترين الگوي رفتار است و تکبر از اصليترين آسيب هاي شخصيت آدمي است و مخل بهداشت رواني و مانع شکوفايي وجود و خلاقيت ذهني است[2] .
نمازگزاران بيتکلف و بيريا[3] هستند، زمينه رشد و شکوفايي شخصيت و خلاقيت و نوآوري با بيتکلفي و آرامش فکري انسان هموار ميشود. تکلف و رياء به عنوان نشاني از ضعف شخصيت، احساس حقارت، خود بزرگ بيني، با بهداشت رواني منافات داشته وآدمي را دچار دوگانگي احساس و تعارض رواني مينمايد. تعارض و کشش هاي رواني، آرامش خاطر را از انسان سلب نموده و اضطراب و افسردگي را جانشين ميسازد. لذا نمازگزاران بدور از شرک و رياء و اجتناب از هر تظاهر و تکلف، با وحدت شخصيت و آرامش خاطر و اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندي در زندگي فردي و اجتماعي ظاهر ميشوند.
- نمازگزاران صادقانه سخن ميگويند کلامي آرام و متين و استوار دارند، جز حق نميگويند و جز به حقيقت شهادت نميدهند. به ديگر سخن نمازگزاران هرگز دورغ نميگويند و خلاف حق و حقيقت شهادت نميدهند و در اظهار کلام حق ثابت قدم ميباشند[4] نمازگزاران از آفات زبان، دروغ و غيبت، تهمت، نيش کلام و استهزاء ديگران و سخن لغو مصون هستند[5] هيچ يک از وابستگيهاي حيات مادي، زر و زيور و مشغله هاي حرفه اي و شغل و مقام نمازگزار را لحظه اي از انديشه خداجويي و حق گويي غافل نميکند[6] .
- نمازگزاران همواره چهره اي گشاده و مصمم آرام و آرامش بخش دارند. و اين از بزرگترين موهبت هاي الهي است که خداوند به نمازگزاران عطا کرده است. «ان صلوتک سکن لهم»[7] نماز نهايت تسليم انسان به درگاه خالق هستي، پرچم عبادات، قيام به آزادگي و صلح و آرامش است و شخصيت نمازگزار منبع آرامش روان است و سکينه قلب. رفتار نمازگزار تقويت اعتماد به نفس، احساس خود ارزشمندي کمال جويي و زدودن تشويش و نگراني و اضطراب از چهره ديگران است. نمازگزار درمانگر اضطرابها و افسردگيهاست.
- نمازگزار هميشه پاکيزه و نظيف، طاهر و مطهر است. روزي چندين بار وضو، پالايش جسم و جان، گندزدايي وجود از هر ناپاکي و نادرستي، تبري از هر آلودگي و کج انديشي، شستشوي صورت و زدودن هر غبار و نقاب و ناصواب از وجه و نماي اجتماعي، تطهير دستها و نمادين قدرت از ناسپاسيها، مسح سر و صافي انديشه و تفکر از هر انگيزه وتخيل غير حق، و مسح پا و صيقل و هموار کردن مسير هدفمند و جهت دار زندگي ونشان کردن گامها در پيمودن طريق يکتايي و يگانگي و اخلاص، و... همه و همه وجود ارزشمند نمازگزار را از هر آلايش و ناپاکي مبرا گردانيده و همواره صفاي درون و پاکي برونش را در هر مجلس و محفلي نمايان ميسازد.
- نمازگزار هميشه با خالق است و انديشه متعالي و خلاق دارد.
- نمازگزار هميشه در انديشه پيمودن صراط مستقيم[8] و طريق حق و در آرزوي همانندسازي با انبياء و اولياء و رشد يافتگان مکتب توحيد است[9] .
- نمازگزار هميشه شهادتگر حق است و سراينده سرود آزادي و آزادگي، وحدت و خداجويي[10] .
- نمازگزار هميشه منظم و منضبط و وقت شناس و خوش قول و راسخ قدم در عهد و پيمان است.
اقامه نماز به هنگامه هر اذان، از سپيده صبح تا شام نمازگزار راستين را سحرخيز، وقت شناس، متعهد و مسئوليتپذير ميسازد.
- نمازگزار هيأت خويش را با جامه طاهر و حلال آراسته از هر لقمه حرام و تملک عصبي مبرا بوده جز روزي پاک و طيب و حلال چيزي نميجويد.
- نمازگزار رفتاري ساده و بيآلايش دارد هميشه متواضع و فروتن است. از منيت ها و خودکامگي بدور است[11] .
- نمازگزار با ياران و خويشان و همشهريان خود پرخاشگرانه صحبت نميکند[12] ، نمازگزار هميشه شاکر خداوند، قانع و راهنما و آرام است، با حرص و ولع، جاه طلبي، و مال اندوزي و زيادهطلبي بيگانه است[13] .
- نمازگزار صبور و شکور و خويشتن دار است و در برابر ناملايمات و تجارب ناخوشايند زندگي شکيبا و استوار[14] .
- نمازگزار با بالاترين عزت نفس، کريم و سخاوتمند و اهل احسان است، و هرگز خودخواه و خودمدار و بخيل و اعضار طلب نيست.
ومما رزقناهم ينفقون (شورا 38)- نمازگزار هميشه پشتيبان يتيمان، دادرس مسکينان، حامي تهي دستان و ياور محرومان است.[15] .
- نمازگزار براي تقويت بنيه اقتصادي جامعه اسلامي زکوة مال خويش را تقديم اهلش ميکند.[16] .
- نمازگزار در زندگي خود مقتصد و معتدل است، از اسراف و تبذير به دور بوده با اعتماد به رويه اعتدال، هميشه شخصيتي متعادل و متعالي داشته و در طريق کمال گام برميدارد[17] .
- نمازگزار خود مزين به ارزشهاي الهي و فضيلتهاي اخلاقي است و همواره آمر به معروف و ناهي از منکر است. نمازگزار هميشه در انديشه زدودن آفت هاي اجتماع و تحکيم ارزشهاي والاي قرآني است، در حقيقت فلسفه نماز و آثار فردي و اجتماعي آن در جامعه بدون ايفاي رسالت نظارت عمومي و هدايت يکديگر به نيکيها و مطلوب ها و بازداري خطاکاران و کژروان از انحرافات رفتاري و آسيب هاي اجتماعي نميتواند تحقق يابد.[18] .
- نمازگزاران اهل شور و مشورت هستند[19] ، نمازگزاران هرگز يک دنده و خودکامه و خود رأي نيستند.
- نمازگزار همواره عفيف و پاک دامن است و از پرده عصمت و عفت گامي فراتر نمينهد.[20] نمازگزار با قدرت نماز به عاليترين درجه خويشتن داري نايل آمده و در برابر همه کشش هاي غريزي و محرکهاي جنسي مقاوم بوده و با مصونيت معنوي هميشه حريم و حرمتهاي الهي راپاس ميدارد.[21] .
- نمازگزار هميشه با حفظ مفهوم و معناي نماز، لحظه اي از ياد و راه خدا غافل نبوده و همواره پاسدار ارزشها و مبلغ برترين فضيلت هاست[22] .
- نمازگزار همه فکر و نيت و عمل و حرکتش هدفمند و جهت دارد و براي خداوند و براه خداست و بس[23] .
- رفتار نمازگزار هميشه آينه خداپرستي و جلوه توحيد و معناي آزادي و وارستگي[24] است او شرک ستيز است[25] .
نمازگزاران سرداران جبهه هاي معنويت و خداجويي، آرامشگران چهره هاي نگران، درمانگران دلهاي خسته و لرزان و هدايتگران جامعه به سويکمال و آرامشاند. آنگاه که نمازگزاران خود را به زيور و زينت ها و ارزشها و فضيلت هاي رفتاري نماز متصف مينمايند و در اين ره پايدار و استوار ميمانند، برترين الگوهاي کمال براي کودکان و نوجوانان و پويندگان طريق حق بوده سلامت و سعادت و رستگاري جامعه را در برابر همه ناملايمات، همه تهاجمات فرهنگي بيگانگان لجام گسيختگي غربيان، مصون مينمايد.
آن گاه که فرهنگ پويا و متعالي «نماز» با همت نمازگزاران وارسته از هر وابستگي، در خانه و اداره و کوچه و خيابان و در هر شهر و ديار سايه افکن گرديده و معنا و مفهوم نماز به نيکي محقق ميگردد، نهايت افتخار و آرزوي همه آزادگان، کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و انديشمندان جامعه در پيوستن به جرگه نمازگزاران خواهد بود.
- در صفحه پيوست سعي شده است خلاصه اي ازاين مقاله ارائه گردد.
[1] سوره مؤمنون آيه 2.
[2] فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون، الذين هم يرآون - سوره ماعون 5 - 6.
[3] فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون، الذين هم يرآون - سوره ماعون 5 - 6.
[4] والذين هم بشهاداتهم راعون (مؤمنون 23).
[5] الذين هم عن اللغو معرضون (مؤمنون 3).
[6] رجال لاتلهيهم تجارة و لا بيع عن ذکر الله و اقام الصلوة و ايتاء الزکوة (نور 37).
[7] خذ من اموالهم صدقه، تطهرهم و تزکيهم بها و صل عليهم ان صلواتک سکن لهم والله سميع عليم (توبه 9).
[8] اهدناالصراط المستقيم (سوره حمد6).
[9] صراط الذين انعمت عليهم... (حمد 7).
[10] اشهد ان لا اله الا الله 4.
[11] و عبادالرحمن الذين يمشون عليالارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما (فرقان 63).
[12] و اغضض من صوتک (لقمان 19).
[13] خلق الانسان هلوعاً... الا المصلين(معارج 22).
[14] ان الانسان خلق هلوعاً اذا مسه الشر جزوعاً واذامسه الخير منوعاً الا المصلين (معارج 22).
[15] والذين في اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم (معارج 24 - 25).
[16] قالوا لم نک من المصلين و لکم نک نطعم المسکين (مدثر 43 - 42)؛ و اقامالصلوة وايتاء الزکوة (نور 37).
[17] انما وليکم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزکوة و هم راکعون
- والذين هم للزکوة فاعلون(مؤمنون 5)
يا بنياقم الصلوة وامر بالمعروف وانه عن المنکر و اصبرعلي ما اصابک ان ذلک من عزم الامور و لا تصعر خدک للناس و لاتمش فيالارض مرحاً ان الله لايحب کل مختال فخور واقصد فيمشيک و اغضض من صوتک (لقمان 18 - 19).
[18] يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنکر.
[19] ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنکر(عنکبوت 45)؛ و امرهم شورا بينهم (شورا 42).
[20] يا بني اقمالصلوة و امر بالمعروف وانه عن المنکر(لقمان 19)؛ والذين هم لفروجهم حافظون (مومنون 5).
[21] والذين هم علي صلاتهم دائمون (معارج 23).
[22] والذين هم علي صلاتهم يحافظون (معارج 24)
- قالوا يا شعيب أصلوتک تأمرک ان نترک مايعبد ءابآؤنا...(هوذ 87).
[23] قل ان صلاتي و نسکي و محياي و مماتي لله رب العالمين (انعام 162).
[24] والذين يصدقون بيوم الدين (معارج 26).
[25] لا اله الا الله.
نگرشي برابعاد شخصيتي نمازگزاران
که بر اساس موارد زير مي باشد.
1- اخلاقي:
گشاده رو
مهربان
متواضع
خاک طبع
رشديافته
صادق
حقگو
امين
وفادار
ساده
بيتکلف
قانع
صبور
عفيف
باوقار
متين
معتدل
آرام
منظم
جدي
طاهر
مخلص
موحد
آزاده
2- ذهني:
خدامحور
معادانديش
آينده نگر
مطلوبگرا
هدفمند
تعاليجو
هشيار
فکور
بصير
خلاق
خيرانديش
مدبر
3- اجتماعي:
سخاوتمند
بخشنده
انفاقگر
مقتصد
منصف
آرامش بخش
حاميتهيدستان
باورمحرومان
پشتيبان يتيمان
پاسدار ارزشها
حافظ حرمتها
حق طلب
آمر به معروف
ناهي از منکر
متعهد و مسئوليت پذير
امانتدار
وظيفه شناس
خوش قول
تلاشگر
ايثارگر
شرک ستيز
لغوگريز