■ آثار و اسرار نماز نافله

آثار و اسرار نماز نافله

. نماز نافله چیست و چه آثار و اسراری دارد؟

·اهميت نوافل

مستحب است انسان قضای نمازهای مستحبی نمازهای یومیه را به جا آورد و ترک آن به خاطر دنیا مکروه است. و کسی که توانایی قضای آن را ندارد به جای آن صدقه دهد و کم­ترین مقدار آن برای هر دو رکعت نماز یک مد طعام است و اگر نتوانست برای هر چهار رکعت نماز یک مد بدهد و اگر باز هم توانایی نداشت برای هر یک از نماز شب و روز یک مد طعام بدهد.[1]

از امام باقر(ع) سؤال شد که مراد خداوند متعال در آیه: "الذين هم علی صلاتهم يحافظون" (و آنها که بر نماز مواظبت دارند)[2] چیست؟ فرمود: مراد نماز واجب است. سؤال شد: مراد از آیه: "الذين هم علي صلواتهم دائمون" چیست؟ (آنها که نمازها را پيوسته به جا مي‌آورند،)[3] ایشان فرمود: نماز مستحبی.[4]

 شايد وجهش اين باشد كه: چون نماز نافله مکمل فريضه (نماز واجب) است، كسي كه نافله مي‌خواند، هر روز نمازش به طور كامل بالا مي‌رود و لذا دائم‌ الصلوه به شمار می‌آید. [5]

در حدیث قرب نوافل که با سندهاى معتبر در منابع حدیثى شیعه و اهل سنت روایت شده، آمده: امام صادق(ع) از پیامبر(ص) روایت کرده که خداوند فرمود: اظهار دوستی نکرد بندۀ من به چیزی دوست داشتنی­تر از آنچه واجب کردم بر او و او با نوافل به سوی محبت من می­آید تا اینکه من نیز او را دوست بدارم. پس هنگامی که او را دوست بدارم گوش او می­شوم آن گاه که می­شنود و چشم او می­شوم آن گاه که می­بیند و زبان او می­شوم آن گاه که سخن می­گوید و دست او می­شوم آن گاه که ضربه می­زند و پای او می‌شوم آن گاه که راه می­رود، هنگامی که به درگاه من دعا کند اجابت می­کنم و اگر از من درخواست کند به او می­دهم.[6]

در روايات زيادي، "نوافل" مکمل فريضه تلقي ‌شده است به این معنای كه خداوند نقصان نماز واجب را با نافله جبران مي‌كند. امام صادق (ع) فرمود: گاهي از نماز بنده، نصف يا ثلث يا ربع و يا خمس آن بالا مي­رود (پذيرفته مي­شود)؛ چرا که پذيرفته نمي­شود از او مگر نمازهايي که با توجه قلبي (و خلوص نيت) باشد و به جا آوردن نافله را دستور داديم تا کاستي هاي (نماز) واجب را جبران کند.[7]

پس اگر قبول نمازهاي واجب به طور كامل منوط به نافله است و اگر پذيرش همة اعمال منوط به پذيرفته‌شدن نماز است، پس سهل‌انگاري در نافله امر ناپذیرفتنی است. تا جایی که در روايات زيادي، قضای نوافل، مطلوب و مورد سفارش واقع شده، كه پیش از این از آن سخن گفتیم. همچنین در روایتی از امام حسن عسکری(ع) آمده است که انجام 51 رکعت نماز در روز از نشانه­های شیعه است.[8]

 

 

[1] . يستحبّ قضاء النوافل الرواتب و يكره أكيداً تركه إذا شغله عنها جمع الدنيا. و من عجز عن قضائها، استحبّ له التصدق بقدر طوله. و أدني ذلك التصدق عن كلّ ركعتين بمدّ و إن‌لم‌يتمكّن، فعن كلّ اربع ركعات بمد و ان لم یتمکّن فمدّ لصلاة الليل و مدّ صلاة النهار. ر.ک: تعلیقات حضرت امام خمینی بر عروة الوثقى، نوشتۀ سيد محمد كاظم طباطبائي يزدي، جلد 3، ص64.

[2] . معارج: 34

[3] . معارج: 23

[4] . عن الفضيل قال: سألت أبا جعفرj عن قول الله عزّ و جلّ: "الذين هم علی صلاتهم يحافظون"، قال: هي الفريضة. قلت: "الذين هم علي صلواتهم دائمون"، قال: هي النافلة (وسائل الشيعة، ج‏4، ص70، ح17).

[5] . ر. ک: حديث4، باب18 از ابواب اعداد الفرائض.

[6] . وسائل الشیعه،ابواب اعداد الفرائض و نوافلها،ح6، باب17.

[7] . عن أبي بصير عن أبي عبداللهj في حديث َقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِj يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ الْعَبْدَ يُرْفَعُ لَهُ ثُلُثُ صَلَاتِهِ و نِصْفُهَا و ثَلَاثَةُ أَرْبَاعِهَا و أَقَلُّ و أَكْثَرُ عَلَى قَدْرِ سَهْوِهِ فِيهِ و لَكِنَّهُ يُتَمُّ لَهُ مِنَ النَّوَافِلِ فَقَالَ لَهُ أَبُو بَصِيرٍ مَا أَرَى النَّوَافِلَ يَنْبَغِي أَنْ تُتْرَكَ عَلَى حَالٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِj أَجَلْ لا (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏2، ص342، ح 16).

[8]. أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّj أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِين‏ (بحارالأنوار، ج 82، ص 75)

فایل پیوست : دریافت
1396/11/26 ساعت 11:48
کد : 918
دسته : منبر عمومی
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز نافله
آثار نافله
اسرار نافله
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز