■ منظور از تعقیب نماز چیست و چه فایده ای دارد؟
منظور از تعقیب نماز چیست و چه فایده ای دارد؟
تعقيب عبارت است از اينكه نمازگزار پس از ادای نماز به دعا، ذكر، تلاوت قرآن و اموری از اين قبيل همچون تفكر در عظمت خداوند، گريه از ترس او به خاطر اشتياق به او، بپردازد که از سنتهای تاکیدشده بوده، منافعش در دین و دنیا زیاد است.[1]
تعقیبات نماز دارای اهمیت فراوانی است. در روایتی از امام صادقj از پدر بزرگوارشان امام باقرj آمده است که ایشان در ذیل آیۀ
"فِی قَوْلِ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ"؛[2](چون از کار فارغ شوی، به عبادت کوش و با اشتیاق، به سوى پروردگارت روى آور)
فرمود: بعد از اینکه نمازت را خواندی و سلام دادی، در حالی که نشستهای و هنوز بلند نشدهای در دعا کردن برای امور دنیا و آخرتت بکوش و وقتی که از دعا فارغ شدی، مُلتمسانه از خدا بخواه که نمازت را از تو بپذیرد.[3]
بعضی از آثار و فواید نماز عبارتاند از:
- استجابت دعا؛
امام صادقj فرمودند: خدواند نماز را در بهترین زمانها واجب نموده است پس حاجتهای خود را بعد از نمازهای واجب از خدا بخواهید.[4]همچنین پیامبر اعظمk فرمودند: هر نمازگزاری، پس از هر نماز واجبی، دعایی مستجاب دارد[5]
- کامل شدن نماز؛
بگو: (پروردگارم براي شما ارجي قائل نيست اگر دعاي شما نباشد...[6] آنچه موجب جلب توجه الهی است، دعا و توجه به نیاز ما به خداوند است.
- جلب خشنودی خداوند؛
خداوند عامل خشنودیاش ازاسماعیلj را توجه او به نماز میداند:
وَ اذْكُرْ فىِ الْكِتَابِ إِسمْاعِيلَ إِنَّهُ كاَنَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَ كاَنَ رَسُولًا نَّبِيًّا وَ كاَنَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَوةِ وَ الزَّكَوةِ وَ كاَنَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا؛ و در اين كتاب اسماعيل را ياد كن. او درستقول و فرستادهاى پيامبر بود، و خاندان خود را به نماز و زكات امر مىكرد و نزد پروردگارش شايسته و پسنديده بود.[7]
- رحمت الهی و بهشت؛
حضرت عبدالعظيم حسنی از امام يازدهم امام حسن عسكرىj روايت كرده است كه حضرت فرمود:
موسى بن عمرانj با خداوند سخن گفت و عرض كرد: بار خدايا، جزاى كسى كه نماز را در اول وقت مىخواند چيست؟ خداوند فرمود: خواستههايش را بر مىآورم و بهشتم را به او مباح مىگردانم.
آرى، چون نمازگزار محبوبترين كارهاى خود را ناديده مىگيرد و بر فرمان خدا و رسول گردن مىنهد و فريضۀ الهى را بر همه منافع خود مقدم مىدارد، خداوند نيز محبوبترين و بهترين جايگاه را كه بهشت است، براى او مباح و حلال مىگرداند و او را به بهترين نعمتهاى بهشت خويش بهرهمند مىسازد.[8]
- بخشش گناهان؛
امام صادقj فرمودند هر کس تسبیحات حضرت زهراh را بلافاصله بعد از نماز انجام دهد خداوند گناهانش را میآمرزد.[9]
- افزایش رزق و روزی؛
از امام صادقj نقل شده است: تعقیب بعد از نماز صبح سریعتر از حرکت برای طلب روزی انسان را به رزق میرساند.[10]
- دعوت شدن به میهمانی خداوند؛
امام صادقj فرمودند: هر كس نمازی واجب بخواند و بعد از آن تعقيب بخواند تا نماز ديگر (يعنى به خواندن دعاهايى كه بعد از نماز بايد خواند و قرائت قرآن و غيره مشغول گردد تا وقت نماز ديگر) آن بنده مهمان خدا مىباشد و حق است بر خداوند که مهمان خود را اكرام كند.[11]
- بهرههای معنوی دیگر.
حضرت علیj فرمودند: كسى كه در جايگاه نمازش بنشيند و به ذكر خداى تعالى و به تعقيبات بپردازد، خداوند فرشتهاى را مأمور مىگرداند كه به وی مىگويد: اى نمازگزارى كه مشغول دعا هستى، به شرف و كرامت و فضيلت خود بيفزا (يعنى بيشتر و زيادتر دعا كن) كه براى تو حسنات ثبت مىگردد و سيئات و بديهايت محو مىشود و درجات تو افزون مىگردد و اين گفتگو ادامه دارد تا وقتى كه او از دعا و تعقيباتش فارغ شود.[12]
چند نکتۀ فقهی دربارۀ تعقیب نماز
تعقيب، پس از نمازهاي مستحب هم مستحب است؛ هر چند استحباب آن بعد از نمازهای واجب بیشتر است.
تعقيب بايد از نظر عرف متصل به نماز باشد.
ظاهرا نشستن بعد از نماز بدون دعا کردن يا دعا كردن بدون نشستن در غيرسفر و حالت ناچاری، تعقيب نماز به حساب نمیآید.
بهتر این است که انسان در حال انجام تعقيب نماز هم مانند خود نماز رو به قبله و با طهارت باشد و ذكرها و دعاها را به عربي بگويد و دعاهاي وارد شده را بخواند.[13]
[1] . و هو الاشتغال عقيب الصلاة بالدعاء أو الذكر أو التلاوة أو غيرها من الأفعال الحسنة مثل التفكر في عظمة الله و نحوه و مثل البكاء لخشية الله أو للرغبة إليه و غير ذلك و هو من السنن الأكيدة و منافعه في الدين و الدنيا كثيرة؛ كتاب الصلاة ، السيد الخوئي، ج ٤، ص ٤١٩.
[2] . شرح: 7و8.
[3] . عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِj قَالَ: كَانَ أَبِي يَقُولُ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ و تَعَالَى فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ و إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ- إِذَا قَضَيْتَ الصَّلَاةَ بَعْدَ أَنْ تُسَلِّمَ و أَنْتَ جَالِسٌ فَانْصَبْ فِي الدُّعَاءِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا و الْآخِرَةِ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ فَارْغَبْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ و جَلَّ أَنْ يَتَقَبَّلَهَا مِنْكَ (وسائل الشيعة، ج6، ص 431، ح 1).
[4] . أَحْمَدُ بْنُ فَهْدٍ فِي عُدَّةِ الدَّاعِي عَنِ الصَّادِقِj قَالَ: إِنَّ اللَّهَ فَرَضَ الصَّلَوَاتِ فِي أَحَبِّ الْأَوْقَاتِ- فَاسْأَلُوا حَوَائِجَكُمْ عَقِيبَ فَرَائِضِكُم (وسائل الشيعة، ج6، ص 431، ح1).
[5] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِk مَنْ أَدَّى لِلَّهِ مَكْتُوبَةً فَلَهُ فِي أَثَرِهَا دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ (وسائل الشيعة، ج6، ص 432، ح 1).
[6] . قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم...، فرقان: 77.
[7] . مریم: 54 و 55.
[8] . بحار الانوار، ج 82، ص 204.
[9] . قَالَ أبُو عَبْدِ اللهِj: مَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ h قَبْلَ أنْ یَثْنِیَ رِجْلَیْهِ مِنْ صَلاةِ الْفَرِیضَةِ غَفَرَ اللهُ لَهُ وَ لْیَبْدَأ بِالتَّکْبِیرِ (الکافی، ج۳، ص۳۴۲٫).
[10] . التَّعْقِيبُ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ يَعْنِي بِالدُّعَاءِ أَبْلَغُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّارِبِ فِي الْبِلَاد (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج83، ص 133).
[11] . مَنْ صَلّى صَلَاةً فَرِيضَةً، و عَقَّبَ إِلى أُخْرى، فَهُوَ ضَيْفُ اللَّهِ، و حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكْرِمَ ضَيْفَه (الكافي (ط - دارالحديث)، ج6،ص 230،ح 32).
[12] . قال علىj من جلس فى مصلاة ثانيا رجليه يذكر الله - تبارك الله و تعالى - و كل الله - عزوجل - به ملكا يقول : ازدد شرفا تكتب لك الحسنات و تمحى عنك السيئات و تبنى لك الدرجات حتى ينصرف (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165).
[13] . تحريرالوسيله ، ج 1، ص 185.