■ اقامه نماز از صفات متقین است و اقامه غیر از خواندن است
اقامه نماز غیر از خواندن نماز است
از دیگر صفات متقین، اقامه نماز است. قرآن کریم در توصیف آنان می فرماید: «الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون».
اقامه نماز، غیر از خواندن نماز است. اقامه از قوام و قیام است. قیام گاهی در مقابل نشستن است و گاهی در برابر سجده و گاهی در برابر اینها نیست، بلکه در برابر اعوجاج و انحراف است که از قیام به این معنا، واژه مستقیم و استقامت ساخته می شود و این قیام به معنای ایستادگی است. این که خداوند می فرماید: «اقیموا الصلوه» ؛ یعنی نماز را ایستادگی ببخشید. چون اگر نماز ایستاده باشد می تواند در برابر فحشا و منکر بایستد. بر اساس قرآن کریم، نماز، انسان را از ارتکاب بسیاری از گناهان منع می کند: «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر»
نیرومندترین حال برای انسان در حال نماز خواندن، حالت قیام است و از این حالت آن قدرت و نیرو اخذ شده است لذا گفته اند نماز را به پا دارید تا جلو فحشا گرفته شود. انسانی می تواند به نماز ایستادگی بدهد که خود ایستاده باشد؛ یعنی ایمان به غیب داشته باشد و سرمایه فطری را از دست نداده باشد. کسانی که نمازشان ایستادگی نیافته است نمی توانند آنها را از فحشا و منکر و گناه حفظ کنند. قرآن کریم در تعریف این گونه نماز گزاران می فرماید: «فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون» 5
نماز قائم است که جلو فساد را می گیرد و بر پا دارنده چنین نمازی است که قرآن و امام(ع) او را هدایت می کنند.
به ما گفتند اگر خواستید ببینید نمازی که خواندید قبول است یا نه، ببینید بعد از نماز به فحشا و منکر مبتلا شدید یا نه. اگر کسی مبتلا نشد باید شکر کند که نمازش قبول گشته است.
در قرآن گاهی می فرماید دین را اقامه کنید و گاهی می فرماید نماز را اقامه کنید. برای این که نماز، ستون دین است که اگر اقامه شود دین اقامه می شود. در سوره مبارکه شوری آیه سیزدهم وقتی سخن از هدف مشترک انبیا(ع) مطرح است می فرماید: ما به اینها گفتیم: «ان اقیموا الدین ولاتتفرقوا فیه» دین را اقامه کنید تا در مقابل شرک و کفر ایستادگی داشته باشد».
نمازگزار واقعی کسی است که از بند طبیعت رهیده است. بر اساس آیات نوزدهم به بعد سوره مبارکه معارج که می فرماید: «ان الانسان خلق هلوعا اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا الا المصلین» کسانی از این طبیعت می رهند که اهل نماز باشند و اینها کسانی هستند که «الذین هم علی صلاتهم دائمون» در نماز گزاردن و اقامه آن استمرار و ثبات دارند.
5 - ماعون (107) آیه 4 و 5.