-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
■ آثار تربيتي نماز در آيات و روايات
نام طلبه صالحه نوفرستي
نماز رکن اصلي دين است و بايد اصلي ترين جايگاه را در زندگي مردم داشته باشد. حيات طيبه ي انسان در سايه ي حاکميت دين خدا وقتي حاصل مي شود که انسان ها دل خود را با ياد خدا زنده نگه دارند. آيات فراواني راجع به نماز در قرآن کريم وارد شده است که اين بيانگر جايگاه و عظمت وبرتري آن نسبت به ساير اعمال آدمي است. و از طرفي نماز اولين فريضه ي الهي و آخرين وصيت انبيا و اولياي الهي است. از مهم ترين عباداتي که تقرب به خدا، تهذيب نفس، و ساير ارزش هاي الهي را به دنبال دارد نماز است به گونه اي که فضيلت انسان در برابر هر گونه تفکر، اخلاق باطني و در نهايت رسيدن به رضوان الهي با اين عبادت بزرگ حاصل مي شود. نمازي که از ياد خدا سرشار است، و آدمي در آن با خداي خود سخن مي گويد، نمازي که والاترين معارف اسلام را پيوسته به انسان مي آموزد؛ چنين نمازي انسان را از پوچي و بي هدفي مي رهاند و به او همت و اراده و اعتماد به نفس و ... مي بخشد و دل او را از ميل به گناه نجات مي دهد. روح، اساس، پايه و فلسفه ي نماز ياد خداست و سبب ارزش گذاري به ساير اعمال آدمي است. سدي در برابر گناهان آينده و وسيله ي پرورش فضايل اخلاقي و تکامل معنوي انسان است. اقامه ي نماز داراي آثار تربيتي فراواني است که منشأ برکات و خيرات است. اعمال نماز و زمان هاي اقامه ي آن سبب مي شود انسان با تکرار آن در زندگي نظم و انضباط را ياد بگيرد و با توجه به اينکه نمازگزار بايد قبل از اقامه ي نماز خود را از آلودگي ظاهري و باطني پاک کند، نظافت را مي آموزد از اين جمله آثار تربيتي زيادي بر روي فرد مي گذارد. پس نماز يک عبادت ساده و معمولي نيست علاوه بر اين که بر روي فرد تأثير بسزايي دارد بر روي اجتماع نيز تأثيرهاي فراواني دارد از جمله اينکه با توجه به آيات قرآن کريم نماز مصداق بارز امر به معروف و نهي از منکر است و باعث دوري از ريا و کبر و خودبيني مي شود و بر روي مسائل اقتصادي جامعه نيز تأثير مي گذارد و ... . بنابراين نماز که جلوه اي از بندگي انسان در پيشگاه خدا و مظهر عبوديت وعبادت است، سراسر آن داراي آثار تربيتي است.