■ لطفا براي بنده از ابعاد سياسي نماز بنويسيد و بگوئيد كه نماز چه نقشي در زندگي سياسي مسلمانان دارد؟

پاسخ: سياست در اسلام، سياست خدعه و فريب واستفاده از هر ابزار و وسيله براي رسيدن به هدف و مقصد نمي باشد بلکه حرکت و فعاليتي جهت دارو مقدس در جهت تحقق اهداف نوراني اسلام و جامه عمل پوشاندن به دستورات الهي در جامعه بشري و در نهايت قرب به حق است. چنين حرکت و تلاشي نيازمند توانايي و قدرت و پشتوانه قوي است و تا انسان تکيه گاهي محکم و قابل اعتماد نداشته باشد قادر نيست با صلابت و بدون انحراف و ترس در اين راه گام بردارد. بهترين وسيله اي که تامين کننده اين نيرو و قدرت و ايجاد کننده اين پشتوانه است نماز است. نماز قطره ناچيز وجود انسان را به درياي عظمت الهي متصل مي کند و انرژي و نيروي لازم براي تکاپو و فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي در اجتماع را به او مي بخشد.
نمازي که در دين ما به آن و به جماعت آن و به پر کردن مساجد در آن تاکيد شده و نماز هاي جمعه و نماز هاي سالانه ي جماعت مثل نماز اعياد مختلف، تاثير شگرفي در زندگي سياسي مسلمانان ايفا مي نمايد كه بطور خلاصه مي توان اين آثار را در چند عنوان كلي جمع بندي نمود.
تشخيص و اطاعت از رهبري صالح
براي امام جماعت شرايطي گفته شده که مامومين در صورت وجود آن شرايط مي تواند به وي اقتدا کند و بعد از اطمينان به انتخاب صحيح از وي تبعيت مي کند.
مشكل امروز مسلمانان آن است كه نماز مى خوانند ولى رهبرانشان افراد ترسو و وابسته و دست نشانده و بدون ملاك هاى الهى اند. با زبان از خداوند راه مستقيم مى خواهند، ولى در عمل بيراهه مى روند.
در روايات مى خوانيم: در حديث از امام باقر ـ عليه السّلام ـ است:« كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُول» ؛« هر كسي كه به خدا ايمان دارد و عبادت هاي طاقت فرسا هم انجام مي دهد ولي امام لايقي از طرف خدا ندارد، تلاشش بي فايده است.»
بر قراري وحدت سياسي
در صورتي که مسئولين و دست اندکاران جامعه از نمازگزاران واقعي باشند و در مساجد حضور پيدا کنند، زمينه براي پيدايش و گسترش روابط گفتماني سياسي با مردم نمازگزار ( و يا شايد ديگر افراد ) ايجاد مي شود. اين امر خود باعث ايجاد و افزايش تفاهم سياسي و اعتماد متقابل نسبت به قضاوت، اجرا، تخصص و دانش طرفين مي شود؛ بگونه اي که مسئولين و مردم از امکانات، مضيقه ها و قابليت ها طرفين مطلع شده و زمينه پذيرش انتقادات سازنده بين مسئولين و مردم را نيز فراهم مي نمايد.
نفى طاغوت و ايستاگى در مقابل ستم‏
انسانى که فقط خداوند را عبادت نمايد در مقابل او سر تعظيم و تسليم فرود آورد، هر چه غير خداوند است، براى او حقير و کوچک مى‏شود و کسى نمى‏تواند با ظلم و ستم بر او چيره شود. و در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسليم فرود نمى‏آورد و با طاغوت کنار نمى‏آيد. خداوند اين مسئله را يکى از اهداف بعثت پيامبر(ص) دانسته است:«و در ميان هر امتى، پيامبرى را مبعوث کرديم تا خداوند را عبادت نماييد و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهيز کنيد.»
ناكام گذاشتن دشمنان اسلام
از نظر«سياسى» نماز - به خصوص نمازهاى جمعه، اعياد و جماعت - نشانگر شكوه، بزرگى و اتحاد مسلمانان و همچنين زمينه ساز پويايي و رشد سياسي جوامع اسلامي مي باشد و همين امور دست به دست هم مي دهد تا مسلمانان همواره براي مقابله با توطئه هاي دشمن آماده بوده و در نتيجه دشمنان اسلام را در پياده نمودن نقشه هاي شومشان ناكام بگذارند.
1394/10/5 ساعت 09:07
کد : 97
لینک مطلب

■ چرا شيعيان در اذان و اقامه خود جمله «اشهد ان علي ولي الله » را ميگويند؟

پاسخ: بسياري از شيعيان اين عبارت را در هنگام اذان ، بر زبان مي آورند ، در ابتدا بايد گفت كه اجماع شيعيان بر استحباب اين شهادت است ؛ اما در مورد علت استحباب آن اختلاف دارند : نظر علماي شيعه در مورد استحباب شهادت ثالثه «أشهد أن عليا ولي الله»: در ...

■ نمازِ یهودیان و مسیحیان چگونه بوده است؟

بايد دانست که نماز در ادیان، متناسب با تکامل دین، روند تکاملی داشته است و این تکامل در دین اسلام به اوج خود رسیده است (1). برخی ویژگی های نماز یهودیان : یهودیان روزی سه نماز می خوانند. نماز صبح، نماز عصر و نماز مغرب. شستن دست ها تا مُچ و بستن باز ...

■ آیا بعد از نماز، کشیدن دست‌‌ها به مهر سپس به صورت، مستحب است؟

مستحب است انسان بعد از نماز، مشغول تعقیب، یعنى خواندن ذکر و دعا و قرآن شود.[1] یکی از تعقیباتی که در روایات به آن سفارش شده، کشیدن دست‌ها به موضع سجده (چیزی که سجده بر آن صحیح است) و بعد کشیدن به صورت است، البته به کیفیتی که در روایات بدان اشاره شده ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز