■ چه كنيم تا از وسوسه هاي شيطان دور باشيم و صبحها از نماز غافل نشويم؟

پاسخ: ستيز و مجاهده با شيطان كاري مستمر و دايمي است و تا انسان در اين عالم زنده است و زندگي مي كند ادامه دارد. و دام هاي شيطان براي انسان هاي با تقوا و داراي كمال و شناخت بيشتر، ظريفتر و پيچيده تر و مخفي تر است. نخستين گام در مبارزه با شيطان اين است كه اطاعت از او را به تدريج كم نموده و به آهستگي از شبكه هاي دام او خارج شويم هرچند در اين مبا رزه ممكن است پاي انسان بلغزد و در مواردي فريب اورا بخورد. هر چقدر ارتباط انسان با خداي متعال و معرفت نسبت به او عميق تر و گسترده تر باشد، تسلط شيطان بر او كمتر است. چنانچه خداي متعال در اين مورد مي فرمايد: انه ليس له سلطان علي الذين آمنوا و علي ربهم يتوكلون؛ شيطان تسلطي بر كساني كه مؤمن بوده و بر پروردگارشان توكل مي كنند ندارد(نحل، آيه 99)و نيز مي فرمايد: ان عبادي ليس لك عليهم سلطان؛ تو (شيطان) بر بندگان خاص من تسلط و نفوذي نداري(اسراء، آيه 65) و نيز خود شيطان مي گويد:...ولاغوينهم اجمعين # الا عبادك منهم المخلصين –همه بندگان تو را گمراه مي كنم بجز بندگاني كه مخلصند (حجر آيه 39 و 40 )

به طور كلي كار شيطان وسوسه كردن است و با پناه بردن دائمي به خداوند و ارتباط پيوسته با او و توسل و ربط با اولياي الهي(ع) مي توان از اين وسوسه ها رها شد و يا آن را به حداقل رسانيد و شيطان را تسليم نمود، چنانچه در روايت داريم كه پيامبر بزرگ اسلام(ص) فرمودند: شيطان من به دست من مؤمن و رام گرديد. پس بهترين راه حل، توجه كامل و دايمي به خداوند متعال و اوليائش و خود را در قلعه استوار و نفوذ ناپذير او و اولياي پاك او درآوردن و رعايت كامل تقواي الهي كردن است.

بنابر اين سه كار اساسي براي دفع وسوسهاي ابليس وجود دارد:

تقويت ايمان

اصرار بر توكل

كوشش درجهت اخلاص

1399/6/24 ساعت 11:53
کد : 956
لینک مطلب

■ قبول دارم که غسل یک فرمان الهی است اما چرا اسلام دستور مى‏دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشويند در حالى كه فقط عضو معينى آلوده مى‏شود ؟

در ابتدا گفتنی است؛ در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد كه تمام فعاليتهاى بدن را كنترل ميكنند" اعصاب سمپاتيك" و" اعصاب پاراسمپاتيك" اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‏ها و جهازات داخلى و خارجى گسترده‏اند، وظيفه اعصاب ...

■ کسی که نماز قضای زیادی دارد و تعداد دقیق آنها را نمی تواند مشخص کند، چه وظیفه ای دارد؟

هر مقدار نماز که یقین دارد قضا شده است، باید بخواند و نسبت به مقدار مشکوک وظیفه‌ای ندارد؛ مثلا اگر می‌داند یک ماه نماز قضا شده است و احتمال می‌دهد بیشتر باشد، نسبت به مقدار بیشتر تکلیفی ندارد. استفتائات امام خامنه ای ...

■ هدف و فلسفه عبادت کردن چیست؟ از کجا تشخیص دهیم که عبادت و نماز و روزه های ما موجب افزایش کمال ومعنویت شده است؟

عبادات هدف و فلسفه ای دارند که اگر انسان به آن بی توجه باشد نصیبی از آن نمی برد. اگر انسان شرایط باطنی عبادات را رعایت نکند، بهره لازم از عبادت را نخواهد برد. کسانی که رنج و مشقت عبادت را بر خود هموار ، اما از روح عبادت غافلند. عبادات آنها به جای این ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز