■ مي خواستم بدونم که نماز خواندن ثواب و اثر اخروي هم دارد يا اینکه چون نماز براي هر مسلمان واجب هست و اينکه يک وظيفه واجب است تاثيري در ثواب هاي اخروي ندارد؟
پاسخ: درست است كه نماز به عنوان يك فريضه الهي بر تمامي مسلمانان واجب است، اما به همان مقدار كه اين عبادت الهي در نزد خداوند متعال داراي جايگاه و ارزش مي باشد به همان اندازه نيز براي آن ثواب هاي بي شمار و آثار اخروي متعددي قرار داده است.
ابن عبّاس در روايتى مىگويد: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:«خداوند متعال فرشتهاى دارد كه سخائيل [يا: سنحائيل] ناميده مىشود، و وقت هر نماز برائتهاى نمازگزاران را از پروردگار عالميان- جلّ جلاله- مىگيرد. پس وقتى مؤمنين صبح بپا خاسته و وضو گرفته و نماز صبح را خواندند، او برائتى از خداوند- جلّ جلاله- براى آنان مىستاند كه در آن نوشته شده است:«منم خداوند باقى و پايدار، اى بندگان و كنيزان من، شما را در حرز و حراست خود قرار داده و در حفظ و تحت كنف و حمايتم گردانيدم. به عزّتم سوگند، هرگز شما را بىياور نخواهم گذاشت، و تا ظهر گناهانتان آمرزيده است.» هنگامى كه ظهر شد و مؤمنين بپا خاسته و وضو گرفته و نماز خواندند، برائت دوّم را از خدا- عزّ و جلّ- براى آنان مىگيرد، كه در آن نوشته شده:«منم خداوند قادر و توانا، اى بندگان و كنيزان من، گناهان شما را به كارهاى نيك مبدّل گردانيده، و بديهايتان را آمرزيدم، و به واسطه خشنودىام، شما را در خانه جلال و عظمتم داخل گردانيدم.» هنگامى كه عصر شد و بپا خاستند و وضو گرفتند و نماز خواندند، برائت سوّم را از خداوند- عزّ و جلّ- براى آنان مىگيرد كه در آن نوشته شده:«منم خداوند جليل و بزرگوار، كه يادم بزرگ و پاك، و سلطنت و پادشاهىام عظيم است. اى بندگان و كنيزان من، بدنهاى شما را بر آتش حرام گردانيده و شما را در جايگاه ابرار و نيكان جاى دادم، و به رحمت خويش شرّ اشرار را از شما دور نمودم.» هنگامى كه وقت نماز مغرب شد، و مؤمنين بپا خاسته و وضو گرفته و نماز خواندند، برائت چهارم را از خداوند- عزّ و جلّ- براى آنان مىگيرد كه در آن نوشته شده:«منم خداوند جبّار بزرگ متعال، اى بندگان و كنيزان من، فرشتگانم از نزد شما با خرسندى و خشنودى به بالا آمدند، و بر من سزاوار است كه شما را خشنود و خرسند گردانم و هر چه آرزو داريد در روز قيامت به شما عطا كنم».
هنگامى كه وقت نماز عشا رسيد و آنان بپا خاسته و وضو گرفته و نماز خواندند،برائت پنجم را از خداوند- عزّ و جلّ- براى آنان مىگيرد كه در آن نوشته شده:«منم خدايى كه معبودى جز من نيست و پروردگارى جز من وجود ندارد. اى بندگان و كنيزان من، در خانههايتان طهارت نموده، و به خانههاى من و مساجد رفتيد، و مستغرق در ذكر و ياد من شده، و حقّ مرا شناختيد، و نمازهايى را كه بر شما واجب كرده بودم ادا نموديد، شما را گواه مىگيرم اى سنحائيل و اى ساير [و يا: همه] فرشتگانم، براستى كه من از آنان خرسند و خشنود گرديدم.» حضرت فرمود: آنگاه سنحائيل هر شب بعد از نماز عشا سه بار ندا مىكند: اى فرشتگان خدا، براستى كه خداوند- تبارك و تعالى- نمازگزاران موحّد را آمرزيد. پس هيچ فرشتهاى در آسمانهاى هفتگانه نمىماند مگر اينكه براى نمازگزاران طلب آمرزش و استغفار مىنمايد و براى آنان به مداومت برگزاردن نماز دعا مىكند .
در روايت ديگري پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) آثار اخروي نماز را چنين برشمرده است:« نماز... موجب اجابت اعمال دعا وپذيرش اعمال وميانجي ميان نمازگزار و فرشته مرگ، چراغ روشن كننده قبر، بستري زير پهلو هاي ميت پاسخي براي پرسشهاي نكير ومنكر، همدم در شادي وگرفتاري و باران رحمتي بر گور است تا روز رستاخيز،نماز توشه مؤمنان در سفر دنيا به آخرت است،نماز گزار را نزد فرشته مرگ شفاعت مي كند، سبب گذشتن وعبور كردن از پل صراط است، كليدي براي بهشت ومهريه حوريان بهشتي است. »
خداوند متعال علاوه بر اينكه براي خواندن خود نماز اجر و ثواب قرار داده براي تك تك اجزاي نماز نيز ثواب و پاداش اخروي ويژه اي قرار داده كه در اينجا به برخي از آنها اشاره مي نمائيم:
ثواب و فضيلت قنوت نماز:
ابو بصير از امام صادق عليه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش، از ابو ذر غفارى، و او از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت كرده است كه فرمود: قنوت هر كدام از شما در اين دنيا طولانىتر باشد، راحتى او در روز محشر بيشتر از ديگران خواهد بود.
ثواب ركوع درست بجاى آوردن:
سعيد بن جناح نقل كرده است كه: در مدينه، در خانه امام محمد باقر عليه السّلام بودم، و آن حضرت بىآنكه از او سؤالى شده باشد فرمود: هر كس ركوع (نماز) خود را درست بجاى آورد، از وحشت قبر آسوده خاطر است.
ثواب يك سجده:
كليب صيداوى از امام صادق عليه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر كس يك سجده بجاى آورد، يك گناه او بخشيده مىشود و يك درجه بر مقامش (نزد خداوند) افزوده مىشود.
ثواب نهادن دو كف دست بر زمين در حال سجود:
سكونى از امام صادق عليه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش روايت كرده است كه حضرت على عليه السّلام فرمود: هر گاه يكى از شما سجده كند در حالى كه دو كف دست خود را بر زمين بگذارد، اميد مىرود كه (دستهاى) او در روز قيامت در زنجير نباشند.
ثواب ذكر صلوات در ركوع و سجود و قيام
محمد بن ابى حمزه، از پدرش، و او از امام محمد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: هر كس در ركوع و سجود و قيام خود«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» بگويد، خداوند ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قيام (در نامه اعمال او) مىنويسد.
■ نمازي براي يافتن همسري با ايمان و شايسته وجود دارد؟
نماز مورد نظر شما نمازي است كه امام علي عليه السلام براي تمام كساني كه تصميم به ازدواج دارند توصيه نموده اند در اين نماز ضمن اينكه درخواست از خداوند متعال مي باشد، خود بيانگر عالى ترين معيارها در گزينش همسر شايسته نيز مي باشد.
آنحضرت چنين فرموده اند ...
■ نماز واجبی را که به صورت فرادی خوانده ام آیا می توانم به جماعت تکرار کنم، آیا باید قصد واجب کنم یا مستحب؟
فقهای معاصر در این زمینه فرموده اند: "وقتى که جماعت برپا مىشود، مستحب است کسى که نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند. و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده، نماز دوم او کافى است."[1] بنا بر این کسی که نمازش را فرادى خوانده می تواند دو باره ...
■ آيا پيامبر(ص) در نمازشان قنوت مي خواندند؟ اگر خير پس اين حکم چگونه پيدا شده است و اگر بله چرا اغلب مسلمانان اين حکم را در احکام فقهي خود ندارند؟
قنوت از مستحبات نماز واجب و مستحبی است و در کتب شيعه، روايات معتبري از رسول اکرم صلي الله عليه وآله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام نقل شده است که تمامی بر فضيلت قنوت در تمام نمازها گواهی می دهد.
علامه محمد تقی مجلسی در کتاب فقهی گرانسنگ« لوامع صا ...