■ با توجه به این‌که در مورد نماز اول وقت تأکید شده است، آیا انجام سخنرانی و مراسم جشن بین دو نماز –که باعث از بین رفتن فضیلت اول وقت می‌شود- مجاز خواهد بود؟

پاسخ: برای دست‌یابی به پاسخی جامع و متناسب با پرسش، لازم است به چند پرسش پاسخ دهیم.
1. وقت فضیلت نمازهای عصر و عشاء که پس از سخنرانی‌های بعد از نماز ظهر و مغرب قرار می‌گیرند چه وقت است؟ و آیا با سخنرانی بین دو نماز وقت فضیلت آن از دست می‌رود؟
2. آیا با این مقدار سخنرانی وقت نمازگزاران گرفته می‌شود؟
3. در صورتی که وقت نمازگزاران گرفته شود، آیا این زمان اتلاف وقت به شمار می‌رود؟
نظر به این‌که معمولاً –همان‌طور که در پرسش مطرح شد- سخنرانی‌ها بین دو نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشا برگزار می‌شود، پس قطعاً وقت نماز ظهر و مغرب گرفته نمی‌شود، اما با توجه به وقت نماز عصر و عشا باید ملاحظه شود آیا وقت این دو نماز گرفته می‌شود و یا خیر؟
گفتنی است که وقت فضیلت نماز عصر و عشا که گفته شد: بنابر اظهر شروع وقت فضیلت نماز عصر وقتى است که سایه شاخص به چهار قدم یعنى چهار هفتم شاخص برسد و پایان وقت فضیلت عصر وقتى است که سایۀ جدید شاخص دو برابر خودش گردد [1]. ... و اول وقت فضیلت نماز عشا موقع از بین رفتن شفق است و تا یک سوم شب ادامه دارد.[2]
براین اساس با این فاصله از نظر وقت نه تنها اشکالی پیش نمی‌آید، بلکه به وقت فضیلت نماز نزدیک‌تر می‌شویم.
اما از نظر وقت نمازگزاران به نظر می‌رسد در این رابطه از دو نکته نباید غافل شد.
الف. از یک طرف می‌دانیم که بسیاری از نمازگزاران فقط جهت درک نماز جماعت در مسجد حضور می‌یابند و یا برخی از افراد مسنّ و پیر برای نگه‌داری وضو در زمان طولانی دچار مشکل می‌شوند.
ب. از سوی دیگر همۀ ماها نیاز به تذکر و موعظه داریم و میان دو نماز - یعنی زمانی که از یک تماس و ارتباط با معبود خود فارغ شدیم و آمادۀ ارتباط دیگری هستیم - شاید بهترین فرصت برای پذیرش پند و اندرز باشد، بنابر این، در جمع بین این دو باید گفت: ایرادی ندارد که موعظه در بین دو نماز انجام شود، اما به مقداری که موجب خستگی و اذیت نمازگزاران نباشد.

[1]. اگر چه بعید نیست که ابتداء فضیلت نماز عصر موقعى باشد که به مقدار خواندن نماز ظهر (از ظهر) گذشته باشد.
[2]. امام خمینی، تحریر الوسیلة - ترجمه، ج ‌1، ص 251‌، دفتر انتشارات اسلامى، قم‌، چاپ 21‌، 1425ق؛ ر. ک: وقت فضیلت نمازهای پنج گانه، پاسخ ۲۱۰۱.
1399/5/15 ساعت 10:44
کد : 930
لینک مطلب

■ اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟

مراجع تقلید در این زمینه ‌می‌گویند: هنگام گفتن ذکرهاى واجب در نماز، بدن باید بى‌حرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1] حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را ...

■ 1- با توجه به اينکه در روايات تاکيد زيادي به اقامه نماز اول وقت شده است، در ساعاتي که انسان به عنوان کارمند متعهد است کاري را براي کارفرما و ارباب رجوع انجام دهد، چگونه بايد عمل کند تا هم از ثواب نمار اول وقت محروم نشود و هم کارفرما و ارباب رجوع از کار او راضي باشد؟

درباره تقدم نماز بر کار و اقامه آن در اول وقت، سفارش و دستورات زیادی وارد شده است. فرقی هم نمی کند که شخص در منزل باشد، یا محل کار و یا مسجد. در هر حال مستحب و شایسته است که او نمز را در اول وقت بخواند. در ادارات نیز معمولا بعد از چندین ساعت کار و فع ...

■ علاقه زیادی دارم که علت و فلسفه تمام احکام را بدانم، لطفا راهنمایی ام کنید؟

در خصوص فلسفه عبادات از جمله نماز، نکاتی را باید همواره مد نظر داشت: 1ـ آگاهی کامل از فلسفه همه احکام، دانشی فراتر از دانش بشری می طلبد. لیکن بطور اجمالی می دانیم که همه احکام واجب و مستحب به گفته خداوند حکیم مفید و دارای مصلحت و احکام حرام و مکروه ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز