■ دعایی که پس از تمام شدن نماز و هنگام برخاستن و ترک مسجد به سمت قبله و نیز سمت چپ خوانده میشود چیست؟
پاسخ: آنچه در سیره و روش نمازگزاران و مؤمنان وجود دارد؛ این است که پس از سلامِ نماز و برخاستن، سه سلام میدهند. اول به طرف قبله به حضرت اباعبدالله الحسین سلام میدهند، سپس به سمت چپ بر گشته به امام رضا(ع) سلام داده و در آخر دوباره به سمت قبله برگشته به حضرت صاحب الزمان(عج) سلام میدهند.
با توجه به اینکه این نوع از سلام را در منابع روایی مشاهده نکردیم و طبیعتاً دعا و سلام مخصوصی برای این مورد خاص ذکر نشده است، میتوان به نیت زیارت از راه دور و نیز به قصد رجاء، با هر عبارتی به آن بزرگواران سلام داد. اما بهتر است از زیارتهایی استفاده کرد که در روایات مختلف بدان اشاره شده است.
بنابراین برای سلام به امام حسین(ع) مناسب است گفته شود: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه».
امام صادق(ع) به سدیر فرمودند: هر بار گفتن این سلام و زیارت به منزله این است که هر روز امام حسین(ع) را زیارت کرده باشی و ثواب آن به اندازه ثواب حج و عمره است.[1]
همچنین سلام به امام رضا(ع) با این عبارت باشد: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَ بْنَ مُوسَى الرِّضَا وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».[2]
در آخر به سمت قبله بر گشته و حضرت صاحب الزمان(ع)را با این عبارات مخاطب قرار داد: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْحُجَجِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِین».[3]
[1]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 4، ص 589، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق، مصحح، جمعى از محققان، ج 99، ص 226، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
[3]. کفعمى، ابراهیم بن على عاملى، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 158 - 159، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1418ق.
■ نماز شکر چگونه خوانده میشود؟
علاوه بر نمازهای واجب، نمازهای مستحب بسیاری نیز وجود دارد، که از جمله آنها؛ دو رکعت نماز عادی است که به هر منظور خیری میتوان آنرا خواند؛ از جمله شکر و سپاس از درگاه خداوند.
با این وجود، نماز شکری با چارچوبی انحصاری نیز از امام صادق(ع) چنین نقل شده ...
■ چگونه آیه « وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» درباره انگشتر دادن امیرالمؤمنین به فقیر در نماز است در حالی که مطابق فتواى فقهاى شيعه «زكات به انگشتر تعلق نمى گيرد»؟
اين زكات اصطلاحى كه امروز به كار مى رود، در عرف فقها عَلَم شده است براى زكات واجب، و الّا در قرآن اين طور نيست كه هرجا دارد: «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» مقصود همين زكات واجب است. بلکه به طور كلى انفاقِ هر كار خير را زكات مى گويند. ...