■ کدام سوره است که در نماز نمی‌توان آن‌را نیمه کاره رها کرد؟ و کدام سوره‌ها هستند که در نماز یک سوره حساب می‌شوند؟

پاسخ: پاسخ دو پرسش فوق، به ترتیب چنین است:
1. اگر نمازگزار بعد از حمد، مشغول خواندن سوره توحید (قل هو اللّه احد)، یا سوره کافرون (قل یا ایها الکافرون) شود، نمی‌تواند آن‌را نیمه کاره رها کند و سوره دیگرى بجاى آن بخواند. ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى به جاى سوره «جمعه» و «منافقین»، یکى از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده، می‌تواند آن‌را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند.[1]
2. سوره‌های «ضحى» و «انشراح» یک سوره حساب می‌شود و سوره «فیل» و «قریش» نیز یک سوره. پس نمازگزار نمی‌تواند هر کدام از آنها را به تنهایى در یک رکعت نماز بخواند، بلکه بعد از خواندن سوره حمد و سوره «فیل» لازم است سوره «قریش» را بخواند؛ و همین‌گونه است حال دو سوره «الضحى» و «انشراح» که اگر نمازگزار سوره «ضحى» را در نماز خواند، لازم است سورۀ «انشراح» را نیز با آن بخواند.[2] حال اگر نمازگزار - از روی جهل به مسئله - یکی از این سوره‌ها را به تنهایی بخواند، اگر در یادگیرى مسأله کوتاهى نکرده باشد، نماز او صحیح است.[3]
ضمائم:
در استفتایی که صورت گرفت، پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت پرسش دوم، چنین است:[4]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
سوره‌ی «فیل» و «ایلاف» در حکم یک سوره‌اند، و خواندن یکی از آن دو بعد از حمد کافی نیست. همچنین سوره‌ی «والضحی» و «الم نشرح».
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
به احتیاط واجب کافی نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
سوره «فیل» و «ایلاف» یک سوره حساب می‌شود و همچنین سوره «والضحی» و «الم نشرح».
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خواندن سوره های مذکور در سوال به تنهایی کافی نیست و باید جمعا و به همراه بسمله واقع در وسط خوانده شود.
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 548، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
[2]. ر.ک: همان، ج 1، ص 543 – 544.
[3]. ر.ک: همان، ص 609.
[4]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)
1399/4/30 ساعت 11:11
کد : 922
لینک مطلب

■ اگر انسان نماز فقط و فقط به خاطر ترس از جهنم بخونه، نه به خاطر خدا، فايده اي داره و اصلا اينجور نمازي اونو به خدا نزديک مي كنه؟

انسان ها ممكن است با انگيزه هاي متفاوتي خداوند متعال را عبادت كنند كه اين انگيزه ها هر چند متفاوت است اما در نهايت به خاطر خداوند متعال مي باشد ممكن است فردي نماز بخواند اما نماز و عبادت او براي رسيدن به صواب هاي اخروي آن باشد و امكان دارد فرد ديگري ...

■ اگر پدر، پسری نداشت آن موقع نماز و روزه قضای والدین برعهده چه کسی است؟

اگر پدر نسبت به نماز یا روزه خود وصیتى کرده است، باید طبق وصیت (از ثلث مال او) عمل شود ولى اگر وصیت نکرده است بر پسر بزرگتر واجب است که نماز و روزه قضاى پدر را بگیرد. اگر پسر بزرگتر انجام نداد [ یا اصلا پسری نداشته باشد] سایر فرزندان مى‌توانند نمازها ...

■ وجود سلام در نماز چه فلسفه اي دارد و چرا به جاي اينكه در اول نماز گفته شود در آخر نماز گفته مي شود؟

آخرين مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پيامبر اكرم(ص)، بندگان صالح و همه نمازگزاران است. «تكبيرة الاحرام» اجازه ورود به نماز و«سلام» اجازه خروج از آن است. در باره حكمت و فلسفه«سلام؟» مى‏توان به موارد زير اشاره كرد: يگانگى و همدلى مسلمانان ن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز