■ آیا مخاطب قرار دادن معصومان(ع) و اولیای خدا در نماز جایز است؟
آیا خواندن دعاهایی که در آن مخاطب غیر خدا وجود دارد (مثلاً دعای توسل یا مانند بخش پایانی دعای فرج که میگوییم: یا محمد و یا علی...)، در قنوت یا سجده نماز واجب، جایز است؟
پاسخ: مخاطب قرار دادن غیر خدا در نماز، حتی اگر آن شخص از معصومان(ع) و ائمه باشد، جایز نیست و موجب باطل شدن نماز میشود. البته برخی فقها میگویند مخاطب قرار دادن پیامبر(ص) در نماز، جایز است. و نیز بر اساس برخی روایات در سجده بعد از نوعی از نمازهای مستحب، میتوان برخی اولیای خدا را مخاطب قرار داد که در دیگر پرسشها به این موضوع پرداختهایم.[1]
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
موجب بطلان نماز است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
بکار بردن جملات مذکور در نماز، خطاب به پیامبر(ص) جایز است به خلاف معصومین دیگر.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در نماز خطاب به خداوند متعال داشته باشید و در فرض مذکور بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد و یا بگویید صلی علی محمد و صل علی امیرالمؤمنین.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خواندن غیر خدا در اجزای واجب و مستحب نماز صحیح نیست.
[1]. ر. ک: پاسخهای «توسل به حضرت زهرا در سجده»، 4016؛ «توسل به حضرت فاطمه زهرا(س) در سجده»، 27943.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)
■ آیا حدیثی با این مضمون داریم که: اگر نماز صبح کسی قضا شود، اگر به اندازه تمام کوهها طلا در راه خدا بدهد جبران نخواهد شد؟ اگر بله دلیل آن چیست؟
بنابر تحقیق و جستوجو؛ حدیث مطرح شده در پرسش را در منابع نیافتم. هرچند در اینترنت و برخی کتابها این حدیث بدون مدرک و منبع حدیثی وجود دارد و به صورت متن زیر شایع شده است:
شخصى خدمت امام صادق(ع) رسید و براى انجام کارى استخاره کرد، و استخاره بد آمد، و ...
■ اگر نماز شب بخونيم چي نصيبمان مي شود؟ لطفا در مورد آثار و فضایل اين نماز برايم بنويسيد.
از آيات قرآن و روايات استفاده مي شود كه نماز شب از مستحباتي است كه فضایل بیشماری داشته و آثار عميق و گسترده اي در روح و روان و همچنین اعمال و دنيا و آخرت انسان دارد از جمله:
أ- رسیدن به مقام شفاعت
در قرآن به پيامبر(ص) خطاب شده است:« وَ مِنَ اللّ ...
■ چرا می گویند« شرابخوار تا چهل روز نماز ندارد»؟ منظور از« نماز نداشتن» چيست؟
حكم حرام بودن شراب در برخى آيات قرآن كريم و فرمايشات معصومين(ع) وارد شده و در حرمت آن هيچ ترديدى نیست. از جمله آثار مخرب شراب، تأثير آن بر ساير اعمال و آداب دينى است از جمله در حديثى مىخوانيم:« لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ الْخَمْرِ أَرْبَعِينَ يَو ...