■ چگونه آیه « وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» درباره انگشتر دادن امیرالمؤمنین به فقیر در نماز است در حالی که مطابق فتواى فقهاى شيعه «زكات به انگشتر تعلق نمى ‏گيرد»؟

پاسخ: اين زكات اصطلاحى كه امروز به كار مى‏ رود، در عرف فقها عَلَم شده است براى زكات واجب، و الّا در قرآن اين طور نيست كه هرجا دارد: «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» مقصود همين زكات واجب است. بلکه به طور كلى انفاقِ هر كار خير را زكات مى ‏گويند.
زكات يعنى صاف كردن مال، پاک كردن مال و حتى پاک كردن روح و نفس.
درباره «صدقه» هم همين طور است. امروز صدقه مفهوم خاصى دارد، اما قرآن هر كار خيرى را مى ‏گويد صدقه. اگر شما یک بيمارستان بسازيد يا یک كتاب تأليف كنيد كه خير آن به مردم مى‏ رسد، از نظر قرآن صدقه است‏ (صَدَقَةٌ جارِيَةٌ)
و لهذا كسانى از اهل تسنن هم كه خواسته ‏اند به مفهومى كه از اين آيه برداشت شده ايراد بگيرند، به اين كلمه ‏اش ايراد نگرفته‏ اند كه زكات به انگشتر تعلق نمى‏ گيرد، چون آنها وارد به ادبيات عرب هستند و مى‏ دانند كه زكات اختصاص به زكات واجب ندارد.

شهید آیت الله مطهری
مجموعه‏ آثار استاد مطهرى ، ج‏ ۴ ، خلاصه ای از ص ۷۹۰.
1399/2/13 ساعت 12:55
کد : 873
لینک مطلب

■ عوامل سستی وکاهلی در نماز و راه درمان آن چیست ؟

بطور كلي عوامل ركود معنویت از جمله بي حالي و از دست دادن نشاط در نماز به دو دسته تقسیم بندی می شود: اول: عوامل زود گذر و غير پايدار گاهی اوقات کاهش معنویت در انسان معلول عواملی زود گذر می باشد که با كمي توجه و پس از برطرف شدن آن عوامل انسان به سرعت ...

■ شخصي اهل نمازه است اما گناه هم مي کند، وضعيت نمازش پيش خداوند چطور است؟

اكثر مومنين كه نماز مي خوانند و روزه مي گيرند، گاهي نيز آلوده به گناه مي شوند. كسي نمي تواند ادعا كند كه هرگز گناه نمي كند. اين ادعا خاص معصومين(ع) است. وهمين نمازهاي بي روح و دست و پا شکسته نيز خالي از آثار مختلف تربيتي و رواني و اجتماعي نمي باشد و ...

■ آیا امکان دارد با انجام کارهای خوب و بدون خواندن نماز وارد بهشت شد؟

در روایات بسیاری اعلام شده است که از اولین چیزهایی که در روز قیامت از آن سؤال می‌شود، نماز است و قبولی نماز آن قدر ارزش دارد که بعد از آن شاید دیگر اعمال خود به خو‏د پذیرفته شوند: «إِنَّ أَوَّلَ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَت ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز