■ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:در روز قیامت، از داخل جهنم عقربی خارج می شود که سر آن عقرب در آسمان هفتم است و دُمش در ته زمین و دهانش هم از مشرق تا مغرب است. آن عقرب می گوید :«أَینَ مَن حارَبَ اللهَ و رَسُولَه؟» ؛ آنهایی که با خدا و پیامبر خدا جنگ داشتند کجا هستند؟ جبرئیل فرود می آید و می پرسد:«چه کسانی را می خواهی؟ مقصودت از کسانی که با خدا و پیامبر خدا در جنگ بودند چه کسانی است؟» عقرب می گوید:آنها پنج نفرند و من می خواهم آنها را ببلعم: یکی از این افراد فرد تارک الصلات است سوالم این است که آیا این حدیث سندیت دارد؟

پاسخ از طرف محمد قهرمانی: سند: این روایت اولین بار در جامع الاخبار شعیری بصورت مرسل از پیامبر نقل شده است وضعیف است

متن روایت و بررسی آن
عَنْهُ ص‏ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يَخْرُجُ مِنْ جَهَنَّمَ جِنْسٌ مِنْ عَقْرَبٍ رَأْسُهُ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ ذَنَبُهُ إِلَى تَحْتِ الثَّرَى وَ فَمُهُ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَى الْمَغْرِبِ فَقَالَ أَيْنَ مَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ثُمَّ هَبَطَ جَبْرَائِيلُ فَقَالَ يَا عَقْرَبُ مَنْ تُرِيدُ قَالَ أُرِيدُ خَمْسَةَ نَفَرٍ تَارِكَ‏ الصَّلَاةِ وَ مَانِعَ الزَّكَاةِ وَ آكِل‏ الرِّبَا وَ شَارِبَ الْخَمْرِ وَ قَوْماً يُحَدِّثُونَ فِي الْمَسْجِدِ حَدِيثَ الدُّنْيَا[الشعيري، جامع الأخبار، ص 151 و 152.]

ترجمه :درروز قیامت نوعی عقرب از جهنم خارج می شود که سر آن در آسمان هفتم ودم او زیر زمین است ودهانی دارد به فاصله مشرق تا مغرب سپس آن عقرب می گوید : کجاست آنکه با خدا ورسول دشمنی وجنگ داشت ؟سپس جبرئیل از او می پرسد ای عقرب منظور تو کیست ؟عقرب می گوید 5 دسته از انسانها 1تارک نماز 2مانع از پرداخت زکات 3ربا خوار4شرابخوار5کسانی که در مسجد درباره امور دنیوی حرف می زدند

توضیح:

اول: بنج عمل در روایت فوق مساوی با جنک با خدا ورسول دانسته شده اند

دوم: جهار مورد اول که در این روایت آمده از محرمات ومورد آخر از مکروهات درفقه شیعه است است لذا تناسب تام در بين اين بنج عمل ديده نمي شود

سوم: تعبییر محاربه با خدا ورسول به عنوان مذمتی برای گناهان دیگری نیز بکار رفته است

الف) در سوره مائده آیه 33 برای محاربان و مفسدان در زمین استعمال شده است: "إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ"

ب) درباره رباخوار نیز درسوره بقره آیه 279آمده است فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ

ج) در باره عمل منافقین در آیه107 سوره توبه آمده است: "وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ"

د) برای کسی که خیر خواه برادر دینی خود نباشد نَرْوِي‏ مَنْ مَشَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ فَلَمْ يُنَاصِحْهُ كَانَ كَمَنْ حَارَبَ‏ اللَّهَ‏ وَ رَسُولَهُ‏.[19]

یا درباره نزاع در خلافت حضرت علی پیامبر فرمود: ‏"مَنْ نَازَعَ عَلِيّاً فِي الْخِلَافَةِ بَعْدِي فَهُوَ كَافِرٌ، وَ قَدْ حَارَبَ‏ اللَّهَ‏ وَ رَسُولَهُ‏، وَ مَنْ شَكَّ فِي عَلِيٍّ فَهُوَ كَافِرٌ[20]

ه) مخالفت با دستور خدا و رسول نوعی محاربة اعتقادی و عملی با خدا و رسول است؛ به همین علت این تعبیر برای نشان دادن بزرگی وزشتی مخالفت با دستورات دین است والا در اصطلاح فقهی به این دسته از افراد محارب گفته نمی شود
1399/2/9 ساعت 15:14
کد : 866
لینک مطلب

■ نماز مستحبی ما را زودتر به كمال مى ‏رساند يا خدمت به مردم؟

عبادات فردى كه واجب است حتماً بايد انجام گيرد و قابل تغيير و تبديل نيست، اما اگر بخواهيم مستحبات فردى را نسبت به خدمات اجتماعى بسنجيم مثلًا اگر انسان مشغول خدمتى است كه جامعه را در راه صحيحى وارد مى‏كند و دل‏هاى عده زيادى را به دين و خداى سبحان نزديك ...

■ آیا برای حضور در نماز جمعه در احادیث، ثوابی ذکر گردیده است؟

در روایات معصومین علیهم السلام ثواب های بیشماری برای نمازگزاران نماز جمعه ذکر گردیده که به تعدادی از آنها اشاره می نمائیم: - استجابت دعا امام صادق - عليه السلام – فرموده اند:« السَّاعَةُ الَّتِي يُسْتَجَابُ فِيهَا الدُّعَاءُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مَا ...

■ چرا قضاي نماز را بايد بخوانيم؟ خدا که به نماز ما احتياجي ندارد؟

مثال ترک نماز واجب و لزوم قضاي آن مانند دانشجويي است که در انجام تکاليف دانشگاه کوتاهي نموده و در امتحان آخر دوره مشروط شده است و در فرصت دیگر امکان جبران به او می دهند. نماز قضا در حقيقت ايجاد اين امکان است که دانشجو بتواند در اولين موقعيت اين ضاي ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز