■ آیا این حدیث که پیامبر فرموده کسی که غیبت کند عباداتش تا 40 روز به نامخ عمل شخص مورد غیبت قرار گرفته، میرود و عبادات و اعمال خیر غیبت کننده از نامه عمل خودش پاک میشود با عدالت خدا جور در می آید؟ در ادامه ااین حدیث گفته شده که تا ۴۰ روز در صورت نداشتن عمل خیر گناهان آن فرد به نامه عمل فرد غیبت کننده می ایند.. آیا این انصاف است که گناهی مانند خوردن مشروب و یا انجام زنا از نامه عمل فردی به نامه عمل فردی دیگر که ان گناه را نکرده برود و با عدالتی که از خدا سراغ داریم جور است که نماز بخوانیم کار خیر انجام دهیم و با یک صحبت در مورد فلان شخص که حکم غیبت را پیدا میکند اعمالمان تباه و به نامه عملش منتقل شود؟؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت: با سلام
چند نکته را باید متذکر شویم:
1. دستورات الهی شبیه قوانین طبیعت است که قرار داده شده دارای نظم و ارتباط و ضابطه خودش است و خداوند در قالب دستورات دینی سعی دارد که این قوانین را بیان کند.

2. در روایت مورد نظر شما بیان شده است تا 40 روز اعمال خوبش "قبول نمی شود" که این با معنای "باطل بودن "متفاوت است. یعنی اگر شما نماز بخوانید نمازتان باطل نیست و فقط درجه آن بالا نیست مثل این که شما درسی را با حداقل نمره قبول شده باشید و در ادامه روایت هست که روز قیامت برای جبران گناه شما (که بردن آبروی یک نفر است) از اعمال خوب شما به او داده می شود و اگر اعمالتان کم بود از گناهان او به شما داده می شود تا جبران شود و عدالت برقرار شود.

3.این روایت نمی گوید هر گناهی از غیبت شونده را برای غیبت کننده می گذراند بلکه گناهان هم برای خود ضرایبی دارند

4. در آخر این که خداوند در دین اسلام ارزش بیشتر برای حرمت و آبروی مومن قرار داده حتی نسبت به خانه خودش که کعبه است و یقینا در این جا این گناه، گناه کوچکی نیست که بگوییم فقط پشت سر کسی حرف زدن است و باید در خاطرمان باشد این قانون برای کسانی که پشت سر شما هم حرف می زنند هست.
1399/1/16 ساعت 09:29
کد : 864
لینک مطلب

■ آيا اذان رایج شیعیان در زمان رسول خدا ( صل الله علیه و آله ) وجود داشت و در آن زمان نیز به هنگام اذان، در ادامه شهادت به نبوت، شهادت بر ولایت حضرت علی ( علیه السلام) نیز ذکر می شد؟

درباره اذان رایج در میان شیعیان، در ادامه شهادت به نبوت و رسالت پیامبر0 صل الله علیه و آله، شهادت بر ولایت و امامت نیز به عنوان مستحب گفته می شود و بنابر اتفاق همه مراجع بزرگوار تقلید شیعه، جزء اذان نیست علاوه بر این که شیعه دلایل در دست دارد که نشان ...

■ آیا مخاطب قرار دادن معصومان(ع) و اولیای خدا در نماز جایز است؟

مخاطب قرار دادن غیر خدا در نماز، حتی اگر آن شخص از معصومان(ع) و ائمه باشد، جایز نیست و موجب باطل شدن نماز می‌شود. البته برخی فقها می‌گویند مخاطب قرار دادن پیامبر(ص) در نماز، جایز است. و نیز بر اساس برخی روایات در سجده بعد از نوعی از نمازهای مستحب، می ...

■ آیا سوره حمد را باید در نماز خواند؟

در رکعت اول و دوم نمازهاى واجب روزانه، انسان باید اول حمد و بعد از آن یک سوره تمام بخواند، در این مطلب فرقی بین زن و مرد نیست.[1] [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 543 ، دفتر انتشارات اسلامی،قم،1424. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز