■ آیا حدیث زیر دارای سند روایی میباشد؟ «در جهنم طبقهای است به نام لم لم و مارهایی در آن وجود دارند که به اندازه گردن شتر هستند و طول آنها به مسافت یک ماه است؛ این طبقه، مخصوص کسانی است که نماز را ترک کردند.
پاسخ: بنابر تحقیق و جستوجو؛ چنین حدیثی را نیافتیم، اما روایتی وجود دارد که تا حدودی با آنچه در پرسش آمده، مشابه است. در این روایت از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل میشود:
«أَنَّ فِی جَهَنَّمَ وَادِیاً یَسْتَغِیثُ مِنْهُ أَهْلُ النَّارِ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعِینَ أَلْفَ مَرَّةٍ وَ فِی ذَلِکَ الْوَادِی بَیْتٌ مِنَ النَّارِ وَ فِی ذَلِکَ الْبَیْتِ جُبٌّ مِنَ النَّارِ وَ فِی ذَلِکَ الْجُبِّ تَابُوتٌ مِنَ النَّارِ وَ فِی ذَلِکَ التَّابُوتِ حَیَّةٌ لَهَا أَلْفُ نَابٍ کُلُّ نَابٍ أَلْفُ ذِرَاعٍ قَالَ أَنَسٌ قُلْتُ یَا رَسُولَ الله لِمَنْ یَکُونُ هَذَا الْعَذَابُ قَالَ لِشَارِبِ الْخَمْرِ مِنْ أَهْلِ الْقُرْآنِ وَ تَارِکِ الصَّلَاة»
«یک وادى در دوزخ وجود دارد که اهل جهنم روزى هفتاد هزار مرتبه از [عذاب دردناک] آن استغاثه میکنند، و در آن وادى خانهایست از آتش، و در آن خانه چاهی است از آتش و در آن چاه تابوتی است از آتش، و در آن تابوت ماری است که هزار دندان دارد، و طول هر دندانش هزار ذراع است». انس بن مالک پرسید: یا رسول الله! این عذاب براى چه کسی هست؟ فرمود: «براى شرابخوار از اهل قرآن (مسلمان) و ترک کننده نماز».[1]
این روایت؛ با اندکی تفاوت از انس به مالک نقل شده ولی در آن این عذاب تنها برای شارب خمر در نظر گرفته شده است، نه تارک نماز.[2]
با آنکه ترک عمدی نماز، گناه بسیار بزرگی است، اما این روایت – بدون بررسی سند و با فرض پذیرش - درباره کسانی است که نماز را انکار میکنند و تا پایان عمر خود توبه نکرده و به جبران آن برنمیآیند.[3]
[1]. دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 173، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق.
[2]. ر. ک: شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 149، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بیتا.
[3]. ر. ک: «گناه کبیره بودن ترک نماز»، سؤال 52533؛ «کافر بودن تارک نماز»، سؤال 3075.
■ اگر در نماز آیه سجده را بشنود حکم چیست؟
اگر در بین نماز آیهی سجده را بشنود، نمازش صحیح است و باید پس از شنیدن آیهی سجده، بجای سجده کردن، اشاره به سجده کند. ...
■ فلسفه قیام در نماز چیست؟
حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در بیانی زیبا می فرمایند: «حقیقت قیام عبارت از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای اداء حق عبودیت و بندگی او ... و بداند که در فردای قیامت او را در پیشگاه ذات اقدس خود ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین می کند و لذا ...